• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024

صنعت فولاد، پیشران توسعه اقتصادی کشور

  • کد خبر : 20576
  • 17 خرداد 1402 - 7:16
صنعت فولاد، پیشران توسعه اقتصادی کشور
مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه اصفهان گفت: نقش صنعت فولاد در توسعه اقتصادی و بازار سرمایه بسیار مهم است و هنگامی که صحبت از توسعه اقتصادی می‌کنیم، منظور توسعه اقتصادی توام با تحولات بنیادین است.

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه اصفهان گفت: نقش صنعت فولاد در توسعه اقتصادی و بازار سرمایه بسیار مهم است و هنگامی که صحبت از توسعه اقتصادی می‌کنیم، منظور توسعه اقتصادی توام با تحولات بنیادین است. رشد اقتصادی در جهان دارای شاخص‌های کمی است و زمانی می‌شود این رشد را توسعه اقتصادی بنامیم که در ساختار تولید داخلی تاثیرگذار باشد؛ چراکه ارتباط مستقیمی میان رشد اقتصادی کشورها و توسعه صنعت فولاد آن‌ها وجود دارد.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» و به نقل از روابط عمومی شرکت فولاد مبارکه اصفهان، محمدیاسر طیب‌نیا بیان کرد: امروز فولاد مبارکه دارای سهم ۱.۵ درصدی در تولید ناخالص ملی (GDP) است و در عین حال شاهد سهم ۵.۵ درصدی صنعت فولاد در تولید ناخالص ملی در بخش صنعت هستیم. زنجیره فولاد کشور سهم ۱۴ درصدی در ارزآوری را داراست و در سال گذشته ۱۰.۵ میلیون تن محصولات فولادی به دیگر کشورهای جهان صادر شد. صنعت فولاد کشور برنامه‌ریزی صادرات ۲۰ میلیون تنی فولاد را دارد که این هدف در تحقق اقتصاد غیرنفتی نقشی محوری خواهد داشت.

وی ادامه داد: زنجیره فولاد اشتغال‌زایی بسیار بالایی دارد و عدد قابل توجه نزدیک به دو میلیون نفر در کشور، از طریق این صنعت درآمد کسب می‌کنند. فولاد مبارکه در زمینه اشتغال‌زایی موفق به ایجاد ۳۸۰ هزار شغل به صورت مستقیم و غیرمستقیم شده است. توزیع عادلانه ثروت میان اقشار مختلف جامعه از دیگر مزایای صنعت فولاد در کشور است و شرکت‌های فولادی کشور از اصلی‌ترین بازیگران بازار سرمایه هستند. فولاد مبارکه در سال گذشته بالاترین سود را در بازار سرمایه داشته که توزیع سود آن در بین سهام‌داران پرشمار و میلیونی فولاد مبارکه از جمله سهام عدالت و صندوق تامین اجتماعی و جمعیتی بالغ بر حدود ۶۰ میلیون نفر را دربر می‌گیرد.

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه عنوان کرد: شاخص دیگر رشد اقتصادی کشورها، بحث توسعه اقتصادی به واسطه توسعه زیرساخت‌هاست. امروز صنایع بزرگ پیشتاز توسعه زیرساخت‌ها ازجمله انرژی هستند و این در حالی است که فولاد مبارکه در سال گذشته اقدام به احداث نیروگاه ۹۱۴ مگاواتی کرده که فاز نخست آن به میزان ۶۰۰ مگاوات در سال جاری و پس از گذشت ۱۴ ماه به بهره‌برداری می‌رسد. همچنین فولاد مبارکه نیروگاه تجدیدپذیر خورشیدی با ظرفیت ۶۰۰ مگاوات را در دست احداث دارد که به تنهایی ظرفیت تولید انرژی برق تجدیدپذیر خورشیدی کشور را به بیش از دو برابر افزایش می‌دهد.

طیب‌نیا مطرح کرد: صنعت فولاد به‌ عنوان یک صنعت پایه در توسعه اقتصادی کشورها نقش اصلی را دارد و توسعه اقتصادی محقق نمی‌شود مگر با تحولات اساسی در ساختار تولید ناخالص ملی. تحول ساختاری در حوزه سیاست‌های اقتصادی زمانی محقق می‌شود که به سمت توسعه مشاغل نوآورانه و فناوری برویم و فولاد مبارکه در این زمینه با تولید محصولات با ارزش افزوده بالاتر مانند تولید ورق فولاد زنگ‌نزن (stainless steel) و ۱۴ گرید جدیدی که فقط در سال گذشته بدون حضور کارشناسان خارجی تولید کرد پیشتاز است.

وی افزود: سودآوری فولاد مبارکه به هیچ عنوان به واسطه وجود رانت نیست چراکه این مجموعه انرژی برق را بالاتر از قیمت‌های جهانی و انرژی گاز را به قیمت جهانی و چه بسا گران‌تر خرید می‌کند و باید توجه داشت که هزینه‌های حمل‌و‌نقل و نیروی انسانی برای این شرکت نیز چندین برابر دیگر کشورهاست.

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه خاطرنشان کرد: تردیدی نیست که در ساختارهای اقتصادی کشور نیازمند تحول هستیم و در بخش انرژی کشور نیز فرهنگ صرفه‌جویی و اصلاح الگوی مصرف یک ضرورت است. امروز صنعت فولاد از صنایع موفق کشور است و از مزایای زیادی برخوردار است که آن مزایا ضرورت حمایت و پشتیبانی از این صنعت را افزایش داده است.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=20576

نوشته‌های مشابه

29فروردین
فلزی‌ها در بورس خوش درخشیدند
در هفته پایانی فروردین ماه،

فلزی‌ها در بورس خوش درخشیدند

29فروردین
مسیر توسعه و اولویت‌های «کچاد» در حوزه ارتقای عملکرد

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.