• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
مدیرعامل شرکت فولاد خرمدشت تاکستان

صنعت فولاد به مدیریت صحیح نیاز دارد

  • کد خبر : 2277
  • 26 خرداد 1400 - 11:24
صنعت فولاد به مدیریت صحیح نیاز دارد
مدیرعامل شرکت فولاد خرمدشت تاکستان گفت: دولت باید به جای دخالت در بازار فولاد به ویژه در بخش قیمت‌گذاری و صادرات مواد اولیه، تنها به مدیریت و تنظیم بازار بپردازد.

مدیرعامل شرکت فولاد خرمدشت تاکستان گفت: دولت باید به جای دخالت در بازار فولاد به ویژه در بخش قیمت‌گذاری و صادرات مواد اولیه، تنها به مدیریت و تنظیم بازار بپردازد.

مجید سعیدیان در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» اظهار داشت: در سال ۱۳۹۸ توانستیم با افزایش تولید، میزان تولید را به ۶۰ تا ۷۰ درصد ظرفیت اسمی برسانیم که روند افزایش تولید در سال ۱۳۹۹ نیز ادامه یافت و اکنون ۸۵ درصد از ظرفیت تولید ۲۷۰ هزار تنی شرکت فولاد خرمدشت تاکستان فعال است.

وی افزود: از ابتدای سال جاری با توجه به دستورالعمل‌های جدید مبنی برای تسهیل در امر صادرات واحدهای فولادی، به این موضوع توجه بیشتری داشتیم و توانستیم صادرات خود را افزایش دهیم. به طوری که مشتریان بیشتری از کشورهایی که قبلا به آن‌ها صادر نکرده بودیم مانند ازبکستان، ترکمنستان و… خواهان میلگرد شرکت فولاد خرمدشت تاکستان شدند. ضمن اینکه عراق نیز یکی از بازارهای سنتی صادرات میلگرد به شمار می‌رود. به طوری کلی صادرات در سال ۱۴۰۰ نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافته است.

مدیرعامل شرکت فولاد خرمدشت تاکستان خاطرنشان کرد: شرکت ما تنها میلگردهای ساختمانی آج‌دار تولید می‌کند که گریدهای آن A2 و A3 بوده و سایز آن از ۱۰ تا ۲۸ میلی‌متر تغییر می‌کند. در حال حاضر، گرید اصلی که هم بازار داخلی و هم صادراتی از آن استقبال می‌کنند، A3 است. لازم به ذکر بوده که گرید A2 در میلگرد عموما برای تولید سایزهای نازک از سایزهای ۸، ۱۰ و نهایتا ۱۲ میلی‌متر است که تولید این گرید و سایزها نیز بنا به درخواست مشتریان به ویژه ساخت و ساز به جهت استحکام انجام می‌شود. با این حال، عمده تولیدات شرکت ما و تقاضای بازار گرید A3 میلگرد است.

طرح تولید ورق، پروفیل و قوطی فولادی

سعیدیان در خصوص طرح‌های توسعه‌ای شرکت فولاد خرمدشت تاکستان عنوان کرد: طرح‌های توسعه‌ای که در دستور کار قرار داده‌ایم، چندان به میلگرد که محصول اصلی شرکت است، ارتباط ندارند. باید توجه داشت که در مقطع کنونی، اختلاف قیمت شمش فولادی با میلگرد ناچیز است و قیمت میلگرد حتی هزینه‌های تولید آن را نیز پوشش نمی‌دهد. حتی در برخی از مواقع، قیمت میلگرد کمتر از قیمت شمش به همراه کرایه حمل آن تا واحد نوردی است.

وی ادامه داد: شرکت ما در مجموعه کارخانه یکی دو طرح توسعه را در دستور کار قرار داده است که با ورق فولادی و محصولات آن همچون قوطی و پروفیل ارتباط دارد. در این طرح زیرساخت‌های اولیه همچون احداث سوله‌ها اجرایی شده است.

جای خالی مدیریت در بازار فولاد

مدیرعامل شرکت فولاد خرمدشت تاکستان تامین مواد اولیه را یکی از مهم‌‌ترین چالش‌های تولیدکنندگان میلگرد دانست و بیان کرد: تولیدکنندگان حوزه نورد مواد اولیه خود را به سختی تامین می‌کنند. این در حالی است که دو برابر نیاز حوزه نورد فولاد، شمش در داخل کشور تولید می‌شود. متاسفانه دلیل دشواری تامین مواد اولیه، انحصاری است که دولت بر تولید فولاد دارد و این تصدی‌گری به تولیدکنندگان پایین‌دستی صنعت فولاد صدمه می‌زند. ضمن اینکه دولت اجازه صادرات مواد اولیه را به واحدهای تولیدی داده است و بعضا واحدهای نوردی بدون مواد اولیه می‌مانند. بنابراین تهیه مواد اولیه اکنون به بزرگ‌ترین معضل تولیدکنندگان پایین‌دستی صنعت فولاد تبدیل شده است.

سعیدیان اذعان کرد: از یک سو، تولیدکنندگان میلگرد با مشتریان صادراتی مواجه هستند که با توجه به شرایط بازارهای بین‌المللی و نیز تحریم‌ها به راحتی به دست نمی‌آیند. چراکه باید توجه داشت حتی حفظ مشتریان داخلی در شرایط کنونی بسیار دشوار است چه برسد به حفظ مشتریان خارجی! از سوی دیگر، مشتریان خارجی با توجه به شرایط تحریمی تقاضا می‌کنند محصول خود را با قیمت‌هایی کمتر از قیمت جهانی به آن‌ها به فروش برسانیم. بنابراین ارز حاصل از صادرات به زحمت بسیار به دست می‌آید. در حالی که دولت با صدور بخشنامه، صادرکنندگان را اجبار کرده ارز حاصل از صادرات خود را حدود چهار هزار تومان کمتر از قیمت بازار آزاد در سامانه نیما عرضه کنند. این شیوه صادرات و اجبار صادرکنندگان به فروش ارز با قیمت کم در هیچ کشوری انجام نشده است.

وی با گلایه نسبت به صادرات مواد اولیه، ابراز کرد: فولاد سومین صنعت ارزآور برای کشور بوده و اشتغال نسبتا خوبی ایجاد کرده است. متاسفانه دولت نگاه صحیحی به این صنعت ندارد و اجازه صادرات مواد اولیه آن را بدون در نظر گرفتن ظرفیت‌های صنایع پایین‌دستی می‌دهد. در حالی که قیمت جهانی بنزین حدودا یک دلار به ازای هر لیتر است که حدودا ۲۳ هزار تومان به ازای هر لیتر می‌شود اما در کشور ما این محصول حدودا سه هزار تومان به رانندگان عرضه می‌شود. اما در مورد صنعت فولاد این نگاه حاکم نیست و بعضا قیمت فروش شمش در بازار داخلی از قیمت جهانی آن نیز فراتر می‌رود. اگر این رویه ادامه داشته باشد، کارخانه‌های نوردی باید همه تعطیل کنند.

مدیرعامل شرکت فولاد خرمدشت تاکستان درخواست کرد که دولت همان‌طور که به بنزین حساس است، به تامین مواد اولیه کارخانه‌های فولادی نیز حساس باشد و بازار فولاد و به ویژه تامین مواد اولیه واحدهای فولادی را مدیریت کند.

لزوم وضع عوارض بر مواد اولیه فولادی

سعیدیان تاکید کرد: تولیدکنندگان نیازی به پرداخت یارانه از سوی دولت ندارند زیرا از پس هزینه‌های خود در بازارهای داخلی و بین‌المللی برمی‌آیند اما حداقل انتظار این است که دولت برای صادرات مواد اولیه مشابه کشورهای پیشرفته، عوارض تعیین کند. در این صورت بازار خود به خود تنظیم خواهد شد. متاسفانه کشورهای طرف صادرات نیز با دانستن شرایط تحریمی کشور ما، روی محصولات فولادی ایرانی عوارض تعیین کرده‌اند و در مقابل، واردات مواد اولیه از ایران را آزاد گذاشته‌اند. در کشور ما نیز به راحتی اجازه صادرات مواد اولیه داده می‌شود. در حالی که برخی صادرکنندگان مواد اولیه به راحتی قادر به بازگرداندن ارز نیستند و باید به جای ارز، کالا دریافت و به کشور وارد کنند.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=2277

نوشته‌های مشابه