• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
مدیرعامل شرکت پارت نورد لاهور مطرح کرد:

صنعت فولاد زیر سایه بحران انرژی

  • کد خبر : 11981
  • 17 بهمن 1401 - 6:29
صنعت فولاد زیر سایه بحران انرژی
مدیرعامل شرکت پارت نورد لاهور، تولیدکننده مقاطع فولادی گفت: با توجه به بحران انرژی که فولادسازان کشور به دلیل عدم مدیریت صحیح با آن مواجهند، به نظر نمی‌رسد تولید 55 میلیون تن فولاد در افق 1404 محقق شود.

مدیرعامل شرکت پارت نورد لاهور، تولیدکننده مقاطع فولادی گفت: با توجه به بحران انرژی که فولادسازان کشور به دلیل عدم مدیریت صحیح با آن مواجهند، به نظر نمی‌رسد تولید ۵۵ میلیون تن فولاد در افق ۱۴۰۴ محقق شود. البته اگر ما بتوانیم با کشورهای توسعه‌یافته جهان تعامل داشته باشیم و پایه‌های اقتصادی کشور را مستحکم کنیم، امکان تولید این میزان فولاد و حتی بیشتر از آن نیز قوت خواهد گرفت.

ذهیب سرفرازیان در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» بیان کرد: حدود ۱۵ سال است که فعالیت خود را در زمینه تولید انواع فولاد اعم از شمش فولادی تا محصولات نوردی مانند نبشی، ناودانی، تسمه و تیر آهن آغاز کرده‌ایم. ورق فولادی در ابعاد کمتر از ۱۰ تا ۱۵ سانتی‌متر نیز در سبد تولیدات مجموعه قرار دارد و همواره تلاش کرده‌ایم سبد کاملی از محصولات فولادی را در اختیار مشتریان خود قرار دهیم.

وی در ادامه به تامین مواد اولیه مورد نیاز شرکت اشاره کرد و گفت: ریخته‌گری و تولید شمش فولادی در داخل مجموعه انجام می‌شود و به طور عمده از آهن اسفنجی در کنار قراضه آهنی به عنوان مواد اولیه مورد نیاز استفاده می‌کنیم. آهن اسفنجی از بورس کالای ایران و قراضه از بازار آزاد خریداری می‌شود. قیمت آهن اسفنجی در آخرین معاملات بورس کالای ایران به حدود ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان به ازای هر کیلوگرم با احتساب ارزش افزوده رسیده است و قراضه آهنی نیز حدود ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومان به ازای هر کیلوگرم در بنگاه‌های ضایعاتی قیمت‌گذاری می‌شود. از آنجایی که ما از کوره‌های القایی در مجموعه استفاده می‌کنیم و میزان سرباره موجود در آهن اسفنجی و قراضه متفاوت است، بنابراین استفاده بیشتر از قراضه آهنی در دستور کار مجموعه قرار گرفته و مقرون‌به‌صرفه‌تر است.

ناکارآمدی مدیریتی به تولید آسیب زده است

مدیرعامل شرکت پارت نورد لاهور در ارتباط با چالش‌های بخش تولید، عنوان کرد: ناکارآمدی مدیریتی، مهم‌‎ترین معضلی است که طی ماه‌های اخیر با آن روبه‌رو هستیم. اثربخشی و بهره‌وری، دو عامل مهمی است که باید مورد توجه بنگاه‌های تولیدی قرار بگیرد. به نظر می‌رسد استراتژی درستی برای اثربخشی در حوزه اقتصاد کشور به ویژه بخش تولید تعریف نشده است که این مسئله برگرفته از وضع قوانین و دستورالعمل‌های غیرکارشناسانه و خلق‌الساعه است. علاوه‌براین، تورم موجود شرایط بازار را ملتهب ساخته که این امر منجر به از دست رفتن فرصت‌های شغلی و رونق و توسعه تولید شده است.  باید توجه داشت زمانی که یک تولیدکننده با ضرر و زیان مواجه شود، بدون شک تولید ناخالص داخلی«GDP»  کشور نیز با مشکل همراه خواهد شد. از سوی دیگر، مصرف‌کننده نهایی نیز در چنین شرایطی با چالش مواجه می‌شود و تمامی این مسائل دومینووار به تولید و اقتصاد کشور آسیب خواهد زد. در حالی که ذخایر غنی از انواع مواد معدنی در سراسر کشور وجود دارد، ما نباید دغدغه تامین مواد اولیه را داشته باشیم اما متاسفانه ناکارآمدی مدیریتی، اکثر تولیدکنندگان را گرفتار کرده است.

سرفرازیان در همین راستا ادامه داد: فاصله زمانی بین احداث خط تولید تا تولید اولین محصول مجموعه در سال ۱۳۸۶، حدود ۶ ماه به طول انجامید و ما طی مدت زمان فعالیت خود همواره تلاش کرده‌ایم ضمن مدیریت مسائل داخلی شرکت، سناریوپردازی مناسبی برای مسائل خارجی مجموعه اعم از اجتماعی، اقتصادی زیست‌محیطی و… داشته باشیم؛ چراکه نمی‌توانیم در امور خارجی مرتبط با تولید دخالت کنیم و مبنای سیاست‌گذار با اهداف تولیدکننده در مسیر تولید کاملا متفاوت است. تغییر دیدگاه مدیریتی، مبنای چیدمان یک استراتژی است و در چنین شرایط سخت اقتصادی می‌تواند در بخش تولید اثرگذار واقع شود. یعنی به جای اینکه دولت در صنعت خودروسازی سرمایه‌گذاری و بازار آن را رقابتی کند، باید به دنبال رونق سرمایه‌گذاری در بخش معدن و صنایع معدنی باشد تا هم اشتغال‌زایی و هم درآمدزایی بیشتری در سراسر کشور داشته باشیم. شرایط در حال حاضر به نحوی است که دولت، بخش خصوصی را رقیب خود می‌داند؛ در حالی که رونق و توسعه تولید، مستلزم همکاری دولت و بخش‌های خصولتی و خصوصی است. اگر این اتفاق رخ دهد و انجمن‌های تخصصی و سندیکاها نیز روابط سازنده‌ای با سازمان‌های دولتی داشته باشند و همچنین استفاده از نخبگان و متخصصان در دستور کار بخش‌های مختلف قرار بگیرد، می‌توانیم طی یک بازه زمانی ۱۰ تا ۱۲ ساله به پیشرفت‌های خوبی در تولید دست پیدا کنیم و امیدوار به آینده باشیم.

وی در خصوص هدف‌‎گذاری دولت در راستای توسعه صنعت فولاد، مطرح کرد: هدف‌گذاری و اجرای چشم‌اندازهای مختلف کمک شایانی به صنعت فولاد کشور خواهد کرد. البته باید توجه داشت که صنعت فولاد با مازاد تولید همراه است و در چنین شرایطی نباید شاهد افزایش قیمت محصولات فولادی باشیم اما قیمت‌گذاری دستوری فولاد در بورس کالای ایران، فرایند عرضه و  تقاضا را با مشکل مواجه کرده است و باید تمهیدات لازم جهت ثبات قیمت در سطح بازار اندیشیده شود.

کمبود انرژی، کابوس فولادسازان

مدیرعامل شرکت پارت نورد لاهور با بیان اینکه در حال حاضر فعالان صنعت فولاد کشور با کمبود انرژی دست و پنجه نرم می‌کنند، خاطرنشان کرد: قطعی برق در فصل تابستان و قطعی گاز در فصل زمستان، به کابوسی برای فعالان صنعت فولاد کشور تبدیل شده است. در حال حاضر اکثر صنایع با بحران انرژی مواجهند و متاسفانه چاره‌ای برای رفع این معضل نیز اندیشیده نمی‌شود. از سوی دیگر، وضع قوانین و دستورالعمل‌های غیرکارشناسانه نیز بر معضلات فعالان صنعتی به ویژه فولاد افزوده است و امیدواریم در آینده نزدیک، شاهد کاهش این معضل باشیم.

سرفرازیان ضمن تاکید بر اهمیت به‌کارگیری نیروی انسانی متخصص در کارگاه‌های تولیدی، ابراز کرد: فرایند نورد در مجموعه ما به صورت دایرکت رول انجام می‌شود که نیازمند اپراتور متخصص است. شمش فولادی از انتهای دستگاه CCM بدون کوره پیش‌گرم و با همان دما وارد خط نورد می‌شود و ما از اپراتورهای هندی در مجموعه جهت بهبود فرایند تولید بهره گرفته‌ایم. البته امیدواریم در آینده با حضور متخصصان داخلی، گام‌های مستحکم‌تری در حوزه بومی‌سازی برداریم.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار «فلزات آنلاین» مبنی بر اینکه تکنولوژی و ماشین‌آلات مورد نیاز شما تا چه اندازه بومی‌سازی شده است، اظهار داشت: در حال حاضر بالغ بر ۹۵ درصد اقلام مصرفی ما بومی‌سازی شده است. ضمن اینکه بخش عمده‌ای از تجهیزات و ماشین‌آلات مورد نیاز مجموعه ساخت داخل بوده و به غیر از ماشین‌آلات ابتدایی خط تولید که از کشور هند وارد کرده‌ایم، تمامی تجهیزات و قطعات مصرفی بومی‌سازی شده‌اند. البته امکان تولید یک سری گیربکس‌های خاص مورد استفاده در برخی ماشین‌آلات مجموعه وجود ندارد و چاره‌ای جز واردات آن‌ها نداریم.

مدیرعامل شرکت پارت نورد لاهور در پایان در ارتباط با چشم‌انداز صنعت فولاد، یادآور شد: با توجه به بحران انرژی که فولادسازان کشور به دلیل عدم مدیریت صحیح با آن مواجهند، به نظر نمی‌رسد تولید ۵۵ میلیون تن فولاد در افق ۱۴۰۴ محقق شود. البته تعامل با کشورهای توسعه‌یافته جهان و استحکام پایه‌های اقتصادی کشور، امکان تولید این میزان فولاد و حتی بیشتر از آن را قوت خواهد بخشید؛ چراکه پتانسیل کافی در این زمینه وجود دارد و حتی می‌توان به صادرات هرچه بیشتر محصولات فولادی به کشورهای همسایه و نقاط مختلف امیدوار بود.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=11981

نوشته‌های مشابه

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.