• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
معاون اداری و مالی شرکت احیا استیل فولاد بافت

صنعت فولاد هنوز به وضعیت عادی بازنگشته است/ گاز برای فولاد بافت حیاتی است

  • کد خبر : 2395
  • 28 شهریور 1400 - 18:21
صنعت فولاد هنوز به وضعیت عادی بازنگشته است/ گاز برای فولاد بافت حیاتی است
معاون اداری و مالی شرکت احیا استیل فولاد بافت گفت: با اینکه قطعی برق در صنعت فولاد به اتمام رسیده اما زنجیره صنعت از قطعی برق آسیب زیادی دیده است و هنوز بسیاری از تولیدکنندگان به شرایط عادی بازنگشته‌اند

معاون اداری و مالی شرکت احیا استیل فولاد بافت گفت: با اینکه قطعی برق در صنعت فولاد به اتمام رسیده اما زنجیره صنعت از قطعی برق آسیب زیادی دیده است و هنوز بسیاری از تولیدکنندگان به شرایط عادی بازنگشته‌اند

علیرضا مهرمنش در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» اظهار داشت: شرکت‌های فولادی به دلیل ابلاغ بخشنامه از سوی مسئولان کشور در تاریخ ۱۵ تیر ماه سال جاری، ناچار به توقف کامل فعالیت‌های خود شدند. بر این اساس، شرکت فولاد بافت نیز در تاریخ یاد شده، فعالیت‌های خود را به طور کامل متوقف کرد و این توقف تولید تا ۲۷ روز پس از آن ادامه یافت. توقف تولید در این مدت حدود یک هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال به شرکت فولاد بافت زیان وارد کرد.

وی افزود: در زنجیره فولاد، شرکت فولاد بافت تنها نیست و ضمن اینکه مواد اولیه خود را از تولیدکنندگان گندله دریافت می‌کند، مواد اولیه حلقه بعدی زنجیره یعنی ذوب و ریخته‌گری را نیز فراهم می‌سازد. در مدتی که حلقه آهن اسفنجی شروع به فعالیت و تولید کرد، متاسفانه بخش ذوب و تولید شمش فولادی همچنان متوقف مانده بود. حتی برخی از فولادسازان که شروع به فعالیت کرده بودند، تنها مجاز به استفاده از ۲۰ درصد دیماند برق خود بودند و همین امر نیز موجب شد تولیدکنندگان آهن اسفنجی پس از آغاز فعالیت تولیدی نتوانند فروش مطلوبی داشته باشند و به وضع سابق بازگردند.

تعطیلی در یک حلقه، به دیگر حلقه‌ها تسری می‌یابد

معاون اداری و مالی شرکت احیا استیل فولاد بافت تاکید کرد: هنگامی که یکی از حلقه‌های زنجیره فولاد دچار مشکل یا توقف تولید شود، سایر حلقه‌ها نیز تحت تاثیر قرار می‌گیرند. با کاهش فعالیت فولادسازان در حلقه ذوب و ریخته‌گری، فروش آهن اسفنجی نیز دچار مشکل شده و تولیدکنندگان این محصول بعضا ناچار به دپوی محصول خود شده‌اند. ضمن اینکه مبادی تولید مواد اولیه نیز با توجه به توقف فروش از سوی حلقه‌های بعدی دچار مشکل می‌شوند. شرکت فولاد بافت از دو تولیدکننده بزرگ گندله در کشور یعنی شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر و میدکو دریافت می‌کردیم که با توجه به کاهش تولید، خرید از این دو شرکت متوقف شد و پس از تولید مجدد، این امر با کندی صورت می‌گیرد زیرا تا زمانی که تولید و فروش انجام نشود، طبعا نقدینگی در اختیار شرکت ما نخواهد بود و نمی‌توانیم مواد اولیه خود را تامین کنیم. بنابراین بازار فولاد کشور از این وضعیت آسیب دیده و تعادل در بازار به هم خورده است.

مهرمنش خاطرنشان کرد: نکته قابل توجه آن است که عمده توقف‌ها در زنجیره فولاد به حوزه ذوب ختم شده و این امر موجب می‌شود حلقه‌های پیش از آن به ویژه آهن اسفنجی با عدم فروش و مازاد تولید مواجه شوند. هنگامی که برای یک محصول در بازار عرضه زیاد و تقاضا نسبتا کم باشد، قطعا کاهش قیمت اتفاق می‌افتد. در همین حال، کاهش قیمت محصول از یک سو و مازاد تولید و عدم فروش به موقع از سوی دیگر، موجب رشد بهای تمام شده تولید شده است و شرکت فولاد بافت نیز ناچار به کاهش قیمت محصول خود شده است تا بتواند آن را در بازار به فروش برساند.

وی اذعان کرد: افزایش بهای تمام شده و نیز کاهش قیمت محصول به نوعی حاشیه سود شرکت فولاد بافت را در این مدت کاهش داده است. میزان این کاهش حاشیه سود حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد کمتر از شرایط عادی بازار یعنی پیش از تعطیلی صنعت فولاد تخمین زده می‌شود. این شرایط نشان می‌دهد قطعی برق علاوه بر اینکه موجب توقف تولید شده بود، حتی پس از وصل شدن نیز تبعات آن توسط فولادسازان به صورت ملموس احساس می‌شود. حتی در پایان شهریور ماه که اکثر کارخانه‌های فولادی به چرخه تولید بازگشته‌اند، هنوز بازار شکل واقعی خود را پیدا نکرده است.

۸ درصد تولید از دست رفت

معاون اداری و مالی شرکت احیا استیل فولاد بافت در خصوص زیان‌های کمی قطعی برق در صنعت فولاد برای این شرکت، عنوان کرد: میزان تولید شرکت فولاد بافت به طور متوسط حدود دو هزار و ۴۵۰ تن آهن اسفنجی در روز است و با احتساب ۲۷ روز تعطیلی، در خوشبینانه‌ترین حالت حدود ۶۶ هزار تن تولید معادل ۸ درصد از تولید کل سال از دست رفته است. این یعنی نتوانسته‌ایم حدود ۵۰۰ میلیارد تومان درآمد و ۱۷۰ میلیارد تومان سود کسب کنیم.

احداث نیروگاه برق اجباری است

مهرمنش با اشاره به هدف‌گذاری شرکت فولاد بافت برای سال جاری، بیان کرد: با توجه به قطعی برق ناچار به هدف‌گذاری احداث یک نیروگاه برق هستیم و با این اقدام به نوعی به چالش قطعی برق شرکت پایان دهیم تا بیش از این دچار زیان نشویم؛ چراکه به نظر می‌رسد قطعی برق در سال‌های بعدی نیز ادامه خواهد داشت. بنابراین باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنیم که در تامین برق خودکفا شویم و از قطعی برق جلوگیری کنیم. هر چند که هزینه احداث یک نیروگاه برای شرکت فولاد بافت بسیار سنگین خواهد بود و به نوعی صرفه اقتصادی ندارد اما با توجه به اینکه پیش‌بینی‌ها حاکی از ادامه قطعی برق برای چهار سال آتی است، ضرورت دارد برای ادامه فعالیت تولیدی، به سمت احداث نیروگاه برویم. بنابراین به نوعی احداث نیروگاه اجباری است.

وی ادامه داد: علاوه بر چالش تامین برق، همانند سال گذشته، زمزمه‌هایی مبنی بر کمبود گاز و قطعی آن در زمستان نیز شنیده می‌شود. اگر قرار باشد در ۶ ماه دوم سال شاهد قطعی گاز باشیم، باز هم ناچار به توقف تولید خواهیم بود زیرا گاز برای شرکت فولاد بافت که آهن اسفنجی تولید می‌کند، بسیار حیاتی است و جزو مواد اولیه تولید این محصول محسوب می‌شود. البته اگر قصد احداث نیروگاه را هم داشته باشیم، برای تولید برق نیاز به گاز داریم و باز هم در این زمینه چالش خواهیم داشت. این یعنی اگر کمبود گاز وجود داشته باشد، هم تامین برق و هم تولید آهن اسفنجی متوقف خواهد شد. در حال حاضر به دنبال راهکارهایی هستیم که ریسک‌های موجود را به حداقل برسانیم.

کندی طرح‌های توسعه

معاون اداری و مالی شرکت احیا استیل فولاد بافت ابراز کرد: دو طرح توسعه در فولاد بافت در دست اقدام داریم که یکی از آن‌ها احداث واحد آهن اسفنجی ۲ و دیگری گندله‌سازی است. با این وجود، فازهای توسعه‌ای نیز به نوعی از قطعی برق و عدم تولید و فروش تاثیر گرفتند زیرا درآمد حاصل از فروش برای اجرای این طرح‌ها اختصاص می‌یافت که با توجه به عدم فروش و کسب درآمد مناسب، عملا پیشرفت پروژه مطابق انتظار نبوده و با تاخیر مواجه شده است.

مهرمنش در پایان مطرح کرد: بازار فولاد کشور هنوز به وضعیت عادی بازنگشته است و برای فعالیت تولیدی جذاب نیست اما تولیدکنندگان آهن اسفنجی ناچار هستند به تولید خود ادامه دهند و با فروش حداقلی و حتی قیمت پایین محصول خود نقدینگی به دست آورند. یادآور می‌شود فولاد بافت تا پیش از قطعی برق هرگز به اندازه دو روز تولید خود، دپوی محصول نداشت و همواره محصول این شرکت پیش‌فروش می‌شد اما اکنون بیش از این میزان دپو وجود دارد.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=2395

نوشته‌های مشابه