• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024

صنعت كشور در مسیر خودكفایی با فعالیت فولاد مباركه

  • کد خبر : 10449
  • 28 دی 1401 - 14:07
صنعت كشور در مسیر خودكفایی با فعالیت فولاد مباركه
مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه گفت: به موازات رشد صنایع مختلف در کشور، مصرف ورق‌های فولادی نیز افزایش‌ یافته است و این موضوع نشان می‌دهد که صنعت ما در حال قوت‌ گرفتن و توسعه است. به همین دلیل برای تامین نیازهای کشور، طرح‌های توسعه‌ای تولید فولاد را در دستور کار قرار داده‌ایم.

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه گفت: به موازات رشد صنایع مختلف در کشور، مصرف ورق‌های فولادی نیز افزایش‌ یافته است و این موضوع نشان می‌دهد که صنعت ما در حال قوت‌ گرفتن و توسعه است.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» و به نقل از روابط عمومی شرکت فولاد مبارکه اصفهان، محمدیاسر طیب‌نیا در رابطه با دستاوردهای ۳۰ ساله فولاد مبارکه بیان کرد: در حالی‌ که کشور به‌ صورت تمام‌عیار، در سال‌های دفاع مقدس درگیر جنگی همه‌‌جانبه شده بود و برای تولید سیم‌خاردار هم مشکلات زیادی داشت، تعدادی جوان عاشق و ایثارگر برای رقم‌ زدن اتفاقی بزرگ در کشور، شروع به‌ کار کردند تا فولاد مبارکه را بسازند.

وی افزود: این اتفاق بزرگ، فراتر از تاسیس یک کارخانه بود؛ کارخانه‌ای که در اوج مشکلات کشور نظیر مسائل اقتصادی با تکنولوژی روز دنیا بنا شد و پس از مدتی شروع به‌ کار می‌کند. این در حالی است که بسیاری با ناامیدی معتقد بودند که ساخت این کارخانه به نتیجه نمی‌رسد و محل فعلی کارخانه به تپه‌ای از تجهیزات شامل ۵۰۰ هزار تن تجهیزات صنعتی و ۱۵۰ هزار تن اسکلت فلزی تبدیل می‌شود.

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه عنوان کرد: فولاد مبارکه یک مجتمع صنعتی منحصربه‌فرد است که برخلاف سایر کارخانه‌های مشابه که به‌ صورت واحدهای مختلف و پراکنده مشغول فعالیت هستند، این شرکت به‌ صورت متمرکز و در یک مجتمع در حال فعالیت است. در آن سال‌ها تمام تجهیزات فولاد مبارکه از خارج کشور وارد شد و انتقال این تجهیزات منجر به ساخت پل، جاده و زیرساخت‌های لازم در کشور شد. این اتفاق مبارک در شرایطی ناباورانه به وقوع پیوست و خطوط تولید به‌ تدریج راه‌اندازی شد.

طیب‌نیا ابراز کرد: ظرفیت اسمی شرکت فولاد مبارکه، تولید دو میلیون و ۵۰۰ هزار تن محصول فولادی بود اما امروز این شرکت به گروهی تبدیل شده که تا پایان امسال بیش از ۱۰ میلیون تن محصولات فولادی را در شرکت‌هایی زیرمجموعه خود تولید خواهد کرد. فولاد مبارکه پس از راه‌اندازی، توسعه منطقه‌ای و استانی را در دستور کار قرار داد و امروز این شرکت، مجموعه‌ای به وسعت ایران محسوب می‌شود و خدمات زیادی برای ساخت کشور انجام داده است.

فولاد مبارکه برای خلق آینده‌ای بهتر

وی تصریح کرد: هدف از تاسیس فولاد مبارکه، نه صرفا تولید ورق‌های فولادی بلکه خلق آینده‌ای بهتر بود. این شرکت، صنعتی مادر است که باعث شده تحولات زیادی در صنعت کشور رخ دهد. هم‌اکنون در زنجیره تامین گسترده فولاد مبارکه و شبکه گسترده مشتریان این شرکت، بیش از سه هزار و ۵۰۰ تامین‌کننده خدمات و کالا همکاری دارند که باعث شده است تحریم‌های دشمن بی‌اثر شود. امروزه با استفاده از محصولات فولاد مبارکه، لوازم‌خانگی، خودرو، لوله و پروفیل و… تولید می‌شود و کشور از واردات کالاهای متعددی بی‌نیاز شده است که اگر مجتمع فولاد مبارکه نبود، تحریم‌ها کمر بسیاری از این صنایع را خم می‌کرد.

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه تاکید کرد: با سهم قابل توجه فولاد مبارکه در تولید فولاد کشور، ایران از رتبه ۵۰ در بین کشورهای تولیدکننده فولاد جهان به رتبه ۱۰ در سطح دنیا صعود کرده و این شرکت با افزایش روند تولید به دنبال ارتقا بیشتر جایگاه ایران است. در حال حاضر حدود ۴۵ میلیون تن ظرفیت‌ نصب شده در کشور وجود دارد و تا سال ۱۴۰۴ برای تولید ۵۵ میلیون تن فولاد برنامه‌ریزی صورت گرفته که پیش‌بینی می‌شود به بالاتر از این میزان برسیم؛ چراکه در نتیجه همین تلاش‌ها و با فعالیت مجموعه‌هایی نظیر فولاد مبارکه، امروز صنعت کشور در مسیر خودکفایی و خوداتکایی در حال حرکت است.

طیب‌نیا مطرح کرد: زمانی در فولاد مبارکه تعمیراتی روی تجهیزات انجام می‌شد که این تعمیرات بدون حضور کارشناسان خارجی میسر نبود اما امروز در فولاد مبارکه محصولاتی تولید می‌شود که بدون حضور کارشناسان خارجی، فرایند طراحی و تولید آن‌ها انجام می‌شود.

وی ابراز کرد: فولاد مبارکه در سال‌های گذشته موفق شده است پیچیده‌ترین قطعات را با استفاده از توانمندی متخصصان داخلی بومی‌سازی کند و این شرکت توانسته است بعد از دو دهه از فرایند بومی‌سازی، بیش از ۹۰ درصد از تجهیزات، قطعات و مواد اولیه شامل ۱۰۰ هزار مورد را با استفاده از تولیدکنندگان داخلی تامین کند و صرفه‌جویی سه میلیارد دلاری را برای کشور به ارمغان بیاورد. این شرکت در دوران فعالیت خود موفق شده است از مرز تولید ۱۴۰ میلیون تن فولاد عبور و ۲۲ میلیون تن از این محصولات را صادر کند.

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه اظهار کرد: صنعت فولاد همواره مورد توجه کشورهای توسعه‌یافته بوده و ۱۰ کشور اول در تولید فولاد همواره رقابت فشرده‌ای با یکدیگر داشته‌اند. ایران نیز رشد خوبی را در تولید فولاد تجربه کرده و این موضوع به‌ دلیل مزیت‌های نسبی نظیر سنگ‌آهن و گاز است. البته کشور در برخی زمینه‌های زیرساختی به سبب نبود توسعه‌های مناسب نظیر زیرساخت‌های ریلی با مشکل مواجه است. به طور مثال در صنعت ریلی کشور، حدود ۷۵ درصد مواد اولیه شرکت‌های فولادی جابه‌جا می‌شد اما امروزه این میزان به کمتر از ۵۰ درصد رسیده است.

سرمایه‌گذاری فولاد مبارکه برای توسعه زیرساخت‌های کشور

طیب‌نیا تاکید کرد: فولاد مبارکه به‌ عنوان صنعتی پیشرو و پیشران، در زیرساخت‌های مختلف کشور سرمایه‌گذاری کرده که از جمله آن می‌توان به خرید ۵۰ لوکوموتیو ساخت داخل اشاره کرد که ۱۸ لوکوموتیو آن آماده شده‌اند و در حال کار هستند.

وی بیان کرد: در حوزه اکتشافات سنگ‌آهن باید اتفاقاتی اساسی در کشور بیفتد که البته فولاد مبارکه نیز در این عرصه وارد شده و گام‌هایی را برای مطالعه فرصت‌های موجود در داخل کشور و کشورهای همسایه برداشته است. البته در این‌ بین چالش‌هایی از نظر قانونی و برنامه‌ریزی وجود دارد که باید مورد بررسی و بازنگری قرار گیرد. در صنعت توجه به زیرساخت‌ها و مسیر توسعه بسیار مهم است و به طور مثال کشورهایی مثل چین، برای تامین سنگ‌آهن خود از کشورهایی نظیر برزیل با استفاده از حمل‌ونقل دریایی چیزی حدود پنج دلار بر تن هزینه می‌کنند. در حالی که ما برای تامین مواد اولیه خود از استان‌های مجاور برای هر تن حدود ۱۳ دلار می‌پردازیم.

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه عنوان کرد: ما باید نگاهی جامع و صحیح به صنعت داشته باشیم؛ چراکه صنعت باعث پیشرفت کشور و ارتقای سطح زندگی مردم می‌شود. به‌ عنوان‌ مثال باید از گاز به‌ عنوان منبع ارزشمند انرژی برای ایجاد اشتغال و تولید ناخالص داخلی بهره بگیریم و چنین استفاده‌ای بهینه است. در صورتی‌ که در کشور مصارف خانگی و نیروگاه‌هایی بخش عمده مصرف گاز را تشکیل می‌دهند.

طیب‌نیا ابراز کرد: در بسیاری از کشورها نظیر آمریکا، وقتی صنعت فولاد تهدید می‌شود، تعرفه‌های وارداتی را اعمال می‌کنند و در کشوری مثل چین نیز کک داخلی را برای صنعت فولاد ارزان‌تر از کک خارجی به صنعت فولاد می‌دهند زیرا گاز مصرف‌شده در صنعت فولاد به زنجیره‌ای ارزشمند تبدیل می‌شود که هزاران صنعت دیگر از آن بهره‌مند می‌شوند.

وی اضافه کرد: فولاد مبارکه صنعتی الگو در بهینه‌سازی مصارف انرژی است و از سوی دیگر با توجه‌ به جدی بودن بحران گاز در کشور، به‌ عنوان مسئولیت اجتماعی خود تلاش کرده است سرمایه‌گذاری‌های زیادی در کسب‌وکارهای مجاور و توسعه زیرساخت‌های کشور انجام دهد تا زنجیره فولاد خودکفا و مشکلات رفع شود. فولاد مبارکه به دولت پیشنهاد داده است تا به‌ جای سرمایه‌گذار خارجی، این شرکت در میادین گازی سرمایه‌گذاری کند و هم‌اکنون در راستای این هدف دو میدان گازی در حال مطالعه است که به‌ زودی فاز مهندسی آن آغاز می‌شود.

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه تصریح کرد: فولاد مبارکه در ابتدای شکل‌گیری به‌ ازای تولید دو میلیون تن فولاد، ۴۰ میلیون مترمکعب آب نیاز داشت اما امروز با تولید حدود هشت میلیون و ۵۰۰ هزار تن فولاد، چیزی حدود ۲۲ میلیون مترمکعب آب مصرف می‌کند که تنها ۱۴ میلیون مترمکعب از آن برداشت آب خام است. فولاد مبارکه از بدو راه‌اندازی تاکنون، در زمینه بهینه‌سازی مصرف اقدامات زیادی را انجام داده است که برای مثال می‌توان به احداث بزرگ‌ترین تصفیه‌خانه پساب صنعتی کشور اشاره کرد. با استفاده از این تصفیه‌خانه، حدود هفت بار آب در خطوط تولید بازچرخانی شده که این دستاورد با سرمایه‌گذاری قابل توجهی برای ایجاد زیرساخت‌هایی با تکنولوژی‌های بالا انجام شده است.

طیب‌نیا تاکید کرد: پساب فاضلاب ۹ شهر اطراف برای خطوط تولید در حال استفاده است و به‌ زودی ۶ شهر دیگر به این میزان اضافه خواهد شد. امیدواریم تا سه سال آینده، کل برداشت فولاد مبارکه از آب خام رودخانه به صفر برسد.

حل مشکل آب اصفهان با سرمایه‌گذاری فولاد مبارکه

وی مطرح کرد: این تنها اقدام فولاد مبارکه در زمینه آب نیست و به دنبال حل مشکل آب در استان اصفهان هستیم. در همین راستا با انتقال آب‌های فراسرزمینی به استان اصفهان نه‌تنها مشکل آب فولاد مبارکه بلکه مشکل صنایع کشور و مشکل آب در اصفهان حل خواهد شد و برخلاف آنچه که دشمن تلاش می‌کند به جامعه القا کند، می‌تواند مشکلات این بخش را حل کند.

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه اظهار داشت: به موازات رشد صنایع مختلف در کشور، مصرف ورق‌های فولادی نیز افزایش‌ یافته است و این موضوع نشان می‌دهد که صنعت ما در حال قوت‌ گرفتن و توسعه است. به همین دلیل برای تامین نیازهای کشور، طرح‌های توسعه‌ای تولید فولاد را در دستور کار قرار داده‌ایم. البته در زمینه‌های کمی با استفاده از ظرفیت‌های موجود امسال نسبت به سال گذشته، ۲۰ درصد رشد در تحویل محصول به داخل کشور داشته‌ایم و امیدواریم این میزان افزایش یابد.

طیب‌نیا اظهار کرد: فولاد مبارکه محصول خود را در بورس به فروش می‌رساند و در فرایند فروش دخالتی ندارد. البته ایراداتی نیز در این روش وجود دارد. با این‌ حال امسال فولاد مبارکه ۱۳ محصول جدید را تولید و به بازار عرضه کرده است و تا دو سال آینده کل نیاز ورق‌های فولادی کشور را تامین خواهد کرد. در زمینه تولیدات محصولات فولادی با تکنولوژی بالا نیز اقداماتی انجام شده است که به‌ زودی اخبار آن منتشر می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: فولاد مبارکه در زمینه مسئولیت‌های اجتماعی، کارهای ارزشمندی را آغاز کرده که باید در فرصت مقتضی به آن پرداخت. به طور مثال با برگزاری آزمون استخدامی تا دو ماه آینده، حدود یک هزار و ۱۰۰ نفر به طور مستقیم در فولاد مبارکه مشغول به فعالیت خواهند شد. در حوزه ورزش نیز باشگاه ورزشی فولاد مبارکه سپاهان ۸۸ تیم ورزشی را تشکیل داده که این تیم‌ها به‌ صورت جدی در حال فعالیت هستند. به طور نمونه امسال رشته کشتی به این باشگاه اضافه و این تیم قهرمان کشور شد و میزبانی جام باشگاه‌های جهان در اسفند ماه را بر عهده دارد.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=10449

نوشته‌های مشابه

07فروردین
سهام «تجلی» بیش از ۱۲ درصد افزایش یافته است
از زمان برگزاری مجمع فوق‌العاده تاکنون،

سهام «تجلی» بیش از ۱۲ درصد افزایش یافته است

28اسفند
بورس سبزپوش به تعطیلات رفت
در پایان سال 1402،

بورس سبزپوش به تعطیلات رفت

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.