• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
مدیرعامل شرکت مژده نور:

صنعت لوستر، به حمایت جدی نیاز دارد

  • کد خبر : 3008
  • 11 فروردین 1400 - 17:52
صنعت لوستر، به حمایت جدی نیاز دارد
مدیرعامل شرکت مژده نور گفت: صنعت لوستر ایران توانسته با وجود تمام مشکلات حاکم بر اقتصاد و صنعت کشور، به جایگاه قابل قبولی در دنیا دست یابد. علاوه بر چالش‌های تحریمی، موانع داخلی بسیاری گریبان این صنعت پول‌ساز را گرفته است و دولت باید در راستای ایجاد رونق اقتصادی، حمایت‌های لازم را از تولیدکنندگان داشته باشد.

مدیرعامل شرکت مژده نور گفت: صنعت لوستر ایران توانسته با وجود تمام مشکلات حاکم بر اقتصاد و صنعت کشور، به جایگاه قابل قبولی در دنیا دست یابد. علاوه بر چالش‌های تحریمی، موانع داخلی بسیاری گریبان این صنعت پول‌ساز را گرفته است و دولت باید در راستای ایجاد رونق اقتصادی، حمایت‌های لازم را از تولیدکنندگان داشته باشد.

هادی بابایی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات انلاین»، اظهار داشت: مجموعه ما بیش از ۵۰ سال می‌شود که در حوزه لوسترسازی مشغول به فعالیت است. لوستر، آینه، شمعدان، ساعت، مجسمه، کنار سالنی و میز ازجمله محصولات تولیدی ما هستند. در واقع هر محصولی را که بتوان با برنز ساخت، ما قادر به تولید آن هستیم و برنز ماده اولیه اصلی محصولات ما است. ما برنز را به شکل زربار یا لوب‌بار تهیه می‌کنیم. زردبار پس از تهیه بلافاصله وارد مرحله ذوب و ریخته‌گری می‌شود. ریخته‌گری به دو روش مدرن و سنتی انجام می‌شود و روش قدیمی به ریخته‌گری ماسه‌ای معروف است که در ایران بیش از دو هزار سال قدمت دارد.

وی در ادامه افزود: در روش سنتی، از قالب‌هایی به نام درجه و نوعی شن و ماسه مخصوص ریخته‌گری استفاده می‌شود؛ به این شکل که درجه‌ها را با شن و ماسه پر می‌کنیم و به واسطه کوبیدن، ماسه درون درجه‌ها را منسجم می‌کنیم. سپس قطعه مورد نظر را با موم و یا پلاستیک می‌سازیم و بین دو درجه قرار می‌دهیم. قالب پلاستیکی را بعد از فرم‌گیری از بین دو قالب خارج کرده و برنج را به صورت مواد مذاب، از طریق حفره‌هایی که در شن و ماسه ایجاد کرده‌ایم، به محل خالی بین دو درجه هدایت می‌کنیم و زمان کافی را برای خنک و شکل‌گیری به مذاب می‌دهیم. در چند سال اخیر، در صنعت لوستر‌سازی ریخته‌گری به روش‌های مانند فورج، دایکست و موم نیز انجام می‌شود. ما برای بهره‌جویی از روش‌های جدید ریخته‌گری با سایر واحدهای مشغول در این حرفه همکاری داریم.

مدیرعامل شرکت مژده نور در رابطه با فروش داخلی و صادراتی لوستر و عوامل موثر بر فرایند آن، عنوان کرد: در سه سال اخیر به دلیل افزایش قیمت‌ انواع کالاها و نوسانات ارزی، شرایط زندگی مردم با سختی‌هایی روبه‌رو شده است. لوستر با توجه به اینکه جزو کالاهای لوکس محسوب می‌شود و یک نیاز حیاتی نیست، در نتیجه خرید این وسیله در اولویت‌های آخر هر خانواده قرار می‌گیرد. فروش داخلی محصولات ما در چند سال اخیر به شدت کاهش یافته است اما صادرات آن، شرایط نسبتا خوبی را سپری می‌کند. کشور روسیه از سال‌های دور یکی از مشتریان دائمی لوسترهای ایرانی بوده است و استقبال قابل توجهی از محصولات ایرانی می‌کند. علاوه بر روس‌ها، مردم کشورهای آذربایجان، عراق، کانادا و برخی کشورهای اروپایی نیز از مشتریان خارجی لوسترهای ما به حساب می‌آیند. صنعت لوستر کشور، توانایی ایستادن در مقام سوم را بعد از کشورهای ایتالیا و فرانسه دارد.

لوسترهای ایرانی کیفیتی جهانی دارند

بابایی در خصوص برابری سطح کیفیت لوسترهای ایرانی با محصولات مشابه خارجی، بیان کرد: ایران در تولید محصولات برنزی به ‌ویژه لوسترهای برنزی در دنیا جایگاه مطلوبی را به خود اختصاص داده است. به ‌طوری ‌که تا به امروز توانسته در بین ده کشور نخست این صنعت در دنیا قرار گیرد. چراکه لوسترهای ایرانی در ظرافت، رنگ‌آمیزی، نوع مواد اولیه، طراحی و مونتاژ از برندهای مطرح دنیا به ‌حساب می‌آید و در صورت حمایت صحیح از تولیدکنندگان این صنف، صنعت لوستر و صنایع برنزی ایران می‌تواند به بالاترین سطح کیفیت و جایگاه در دنیا برسد.

وی در رابطه با مشکلات موجود در صنعت لوستر توضیح داد: اولین و بزرگ‌ترین مشکل فعالان در این صنعت، تامین مواد اولیه است. با وجود اینکه عمده مواد مصرفی از داخل کشور تامین می‌شود اما به دلیل نوسان قیمت فلزات، افرادی که تامین‌کننده مواد اولیه هستند قیمت را به نرخ روز محاسبه می‌کنند. تولیدکنندگان با وجود اینکه قراردادهای چندین ماهه را تنظیم می‌کنند مواد اولیه را باید به قیمت روز خریداری کنند و این امر ضررهای زیادی را به  همراه دارد. تا چند سال گذشته فقط قیمت طلا به این شکل و روزانه بود اما در حال حاضر، نرخ تمام فلزات لحظه‌ای تغییر می‌کند و باید به صورت نقدی خریداری شوند که این موضوع برای صنایع مصرف‌کننده فلزات حکم سم را دارد! ما به عنوان تولیدکننده به عنوان مثال، ۵۰ نوع محصول و یک لیست قیمت داریم که این لیست را در اختیار مشتری قرار می‌دهیم و امکان تغییر روزانه قیمت این لیست وجود ندارد زیرا سالانه با توجه به میزان تورم، افزایش حقوق پرسنل و هزینه‌های جانبی یک لیست قیمت تهیه می‌کنیم.

مدیرعامل شرکت مژده نور تصریح کرد: با ادامه روند افزایشی قیمت مواد اولیه و فروش محصولات با قیمت‌های تقریبا بدون تغییر، به زودی قطعا با کمبود سرمایه مواجه خواهیم شد. معضل بعدی ما و تولیدکنندگان مطرح در این صنعت، کپی کردن طرح و مدل‌های محصولات برنزی است. در این صنعت، خلاقیت حرف اول و آخر را می‌زند و کارگاه‌های بسیاری وجود دارد که در انتظار ایده و طرح‌های دیگر تولیدکنندگان هستند که آن محصول را با همان طرح با اندکی تغییر بسازند. تولید اولین محصول سخت است و ما چندین ماه برای خلق یک کالای جدید تلاش و برنامه‌ریزی می‌کنیم و تولیدکننده‌های کپی‌کار در یک چشم به ‌هم زدن، طرح و ایده ما را از آن خود می‌کنند. در واقع هیچ حفاظتی در خصوص حقوق تولیدکنندگان نیز نمی‌شود.

دلالان نسبت به تولیدکنندگان سود بیشتری می‌برند

بابایی خاطرنشان کرد: مشکل دیگر ما، وجود تحریم‌ها و شرایط سخت صادرات است. تولیدکننده به دلیل عدم دسترسی مستقیم به مشتریان خارجی از کار سودی نمی‌برد، بلکه در این میان دلالانی هستند که محصولات را از ما با قیمت ارزان خریداری می‌کنند و با ترفندهایی و با چندین برابر قیمت آن‌ را به دست مشتریان می‌رسانند و در واقع بیشترین سود را می‌برند. به طور کلی با وجود تحریم‌ها و رکود اقتصادی کشور، شرایط تولید بسیار سخت شده است. ضمن اینکه مشتریان خارجی حاضر نیستند به ایران سفر کنند و ما مجبور هستیم با واسطه محصولات خود را صادر کنیم. بازار لوستر بسیار وسیع است و به دلیل جایگاه ویژه خلاقیت در این حرفه، رسیدن به بن‌بست در این صنعت مفهومی ندارد و هر چقدر تعداد تولیدکنندگان زیاد شود، همه با هم می‌توانیم به‌ صورت موازی با یکدیگر به تولید و رقابت بپردازیم.

وی در پایان مطرح کرد: صنعت لوستر با تمام مشکلات تا به امروز توانسته در رده‌های بالای جهانی قرار گیرد و اگر چالش‌های مربوط به بیمه، مالیات و مسائل محیط زیستی توسط نهادهای دولتی حل شود و به ‌جای سنگ‌اندازی، حمایتی بیشتری کنند، قطعا رونق بیشتری را در این صنعت شاهد خواهیم بود.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=3008

نوشته‌های مشابه

05اردیبهشت
صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه
مدیرعامل شرکت راما پارسیان مطرح کرد:

صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه

05اردیبهشت
صنعت فولاد مگاترند خواهد شد
عضو هیئت مدیره شرکت صنایع مفتولی زنجان:

صنعت فولاد مگاترند خواهد شد

05اردیبهشت
صنعت قالب‌سازی فراموش شده است
یک فعال صنعتی در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

صنعت قالب‌سازی فراموش شده است