• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
مدیرعامل شرکت صنایع لوستر مهران:

صنعت لوسترسازی مانند یک دانشگاه است!/اقتصاد غیرنفتی بدون حمایت دولت ممکن نیست

  • کد خبر : 3020
  • 04 فروردین 1399 - 18:22
صنعت لوسترسازی مانند یک دانشگاه است!/اقتصاد غیرنفتی بدون حمایت دولت ممکن نیست
مدیرعامل شرکت صنایع لوستر مهران گفت: در دنیا به صنعت لوسترسازی به عنوان یک علم نگاه می‌کنند و افراد مشغول در این حرفه متخصصینی با تحصیلات دانشگاهی هستند. صنعت لوسترسازی از چند حرفه تشکیل شده که هر کدام از آن‌ها به‌ طور جداگانه علم و تجربه مخصوص به خود را دارد که افراد شاغل در این حرفه باید به همه آن‌ها آگاه باشند.

مدیرعامل شرکت صنایع لوستر مهران گفت: در دنیا به صنعت لوسترسازی به عنوان یک علم نگاه می‌کنند و افراد مشغول در این حرفه متخصصینی با تحصیلات دانشگاهی هستند. صنعت لوسترسازی از چند حرفه تشکیل شده که هر کدام از آن‌ها به‌ طور جداگانه علم و تجربه مخصوص به خود را دارد که افراد شاغل در این حرفه باید به همه آن‌ها آگاه باشند.

محسن دهاقین در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: در مجموعه مهران نزدیک به ۳۷ سال است که در صنعت لوستر، آیینه و شمعدان مشغول به فعالیت هستیم. از ابتدای تاسیس کارخانه، کیفیت بالا، نوآوری و به‌روز بودن را سرلوحه کار خود قرار دادیم و توانستیم با سعی و تلاش تا به امروز در این مسیر ثابت قدم باشیم. ما در صنایع مهران اولین تولیدکننده لوسترهایی از جنس شمش و ورق برنزی بودیم و مبدع کارهای قلمزنی در ایران محسوب می‌شویم. پیش از ما، تولیدکنندگان لوستر فقط می‌توانستند یک لوله را خم کرده و به شاخه تبدیل کنند و از مونتاژ چند شاخه، سرپیچ و لامپ لوستر تولید می‌کردند. ورود ما به صنعت لوسترسازی با تحولی عظیم در این صنعت همراه شد و بسیاری از جوانان به این شغل و هنر علاقمند شدند و به نوعی می‌توان گفت ما نمایی دیگر از این صنعت را به مردم نشان دادیم و با استقبال گسترده‌ای مواجه شدیم.

وی افزود: ما فعالیت خود را با تولید آیینه و شمعدان آغاز نمودیم و به مرور زمان لوستر را به سبد محصولات خود افزودیم. لوسترهای تولیدی مجموعه مهران، تلفیقی از هنر، خلاقیت و سلیقه مردم است. در کنار مواد اولیه و ماشین‌آلات، طراحی نیز نقش مهمی در درخشش یک لوستر دارد. در واقع، این طراحی است که یک محصول را از سایر محصولات متمایز می‌کند؛ چراکه طرح، نقش و ایده از مغز انسان برمی‌آید و خلاقیت هر فرد منحصربه‌فرد است. صنعت لوسترسازی در کشورهای خارجی مانند چین، یک رشته دانشگاهی بوده و به عنوان یک علم تلقی می‌شود و به صورت تخصصی با این صنعت برخورد می‌کنند اما در ایران این صنعت، محدود به خلاقیت ذهنی و تجربه است و البته ایده‌سازی و طراحی نیز از عهده کمتر کسی برمی‌آید. اغلب تولیدکنندگان لوستر کشور، از طرح‌های موجود در بازار کپی می‌کنند و خود طراحی نوینی از خود جهت ارائه نمی‌دهند؛ غافل از اینکه این نوع تولید در بازار دوام زیادی ندارد و مردم به دنبال تنوع هستند.

طراحی، مهم‌ترین عنصر صنعت لوسترسازی است

مدیرعامل شرکت صنایع لوستر مهران تصریح کرد: کارآفرینی و ماندگاری در بازار این صنعت به ایده‌پردازی و خلاقیت قوی نیاز دارد. افراد زیادی در این شغل مشغول به کار هستند و می‌توانند به راحتی کسب درآمد کنند. در حال حاضر، ۵۴ نفر پرسنل در کارخانه مشغول به کار هستند که ۴۵ نفر آن‌ها به صورت بیمه‌ای و ۹ نفر دیگر بدون بیمه فعالیت می‌کنند. در واحد اداری و فروشگاه‌ها نیز تعداد بیشتری نیروی انسانی در حال خدمت هستند. علاوه بر مجموعه، افرادی مانند خام‌فروش‌ها، رنگ‌فروش‌ها، افرادی که مواد آبکاری و سایر مواد را می‌فروشند و به صورت غیر مستقیم با ما در ارتباط هستند و از این طریق کسب درآمد می‌کنند. در ایران اگر یک تولیدکننده لوستر درست کار کند، می‌تواند به درآمد بالایی برسد و به رشد اقتصاد کشور کمک کند. اگر دولت به کمک تولیدکننده بشتابد، اقتصاد کشور نیازی به صنعت نفت ندارد و می‌توان با تکیه به صنایع فلزی و تولیدات وابسته به آن، چرخ اقتصاد را چرخاند. دولت باید از تولیدی‌ها و نمایشگاه‌ها بازدید به عمل آورد و از نزدیک با مشکلات و معضلات این صنعت آشنا شود.

دهاقین اضافه کرد: علاوه بر حمایت مالی دولت، خواستار کاهش بسیاری از قوانین دست‌وپاگیر هستیم. به عنوان مثال، ما خرید مواد اولیه و مواد آبکاری که وارداتی هستند را به صورت نقد انجام می‌دهیم؛ اگر بخواهیم تمام سرمایه خود را صرف خرید مواد اولیه کنیم دارایی ما به اتمام می‌رسد و اگر بخواهیم وام بگیریم با مراحل سخت و عجیب اخذ وام روبه‌رو می‌شویم. فشارهای وارده از طرف اداره‌هایی مانند دارایی و بیمه نیز مشکلات ما را دوچندان کرده است.

قیمت مواد اولیه وارداتی، چند برابر شده است

این مدیرعامل در خصوص نوع مواد اولیه و میزان تاثیر آن بر کیفیت محصول نهایی، توضیح داد: ما برای ساخت لوستر از مفرغ یا برنز استفاده می‌کنیم؛ برنز را به صورت ضایعات و شیرآلات و لوازم برنجی قدیمی خریداری و پس از ذوب آن، وارد مرحله ریخته‌گری می‌‌‌شود. در مرحله ریخته‌گری به وسیله انواع قالب‌ها و ماشین‌آلات مواد مذاب قالب‌گیری شده و انواع قطعات و شاخه‌های مصرفی در لوستر ساخته می‌شوند. قلم‌زنی مرحله بعد از ریخته‌گری است که بر اساس ایده و طرح تولیدکننده اشکال مختلفی بر روی شاخه‌های ساخته شده را قلم می‌زنند. در مرحله ریخته‌گری برای ساخت قطعات از دو روش استفاده می‌کنند؛ روش قدیمی که از نظر هزینه‌ای نیز مقرون‌به‌صرفه‌تر است و نقش نیروی انسانی بیشتر به چشم می‌خورد، ریخته‌گری ماسه‌ای نامیده می‌شود و روش‌های امروزی که توسط دستگاه انجام می‌گیرد به دایکاست و فورج معروف هستند. لوسترسازی یک صنعت گسترده به حساب می‌آید که چندین صنعت دیگر را در خود جای داده است و با چندین سال فعالیت در این عرصه و تجربه می‌توان جایگاه نسبی را در بازار به خود اختصاص داد.

وی در ادامه توضیح داد: برخی مواد مورد نیاز کارخانه مانند نیکل جهت آبکاری و سولفات‌ها وارداتی هستند و با توجه به شرایط تحریمی حاکم بر کشور، میزان آن در بازار به شدت کاهش یافته و به دنبال آن، افزایش قیمت چشمگیری داشته است. سال گذشته نیکل را به ازای هر کیلوگرم ۲۵ هزار تومان خریداری می‌کردیم و در حال حاضر، این مواد را ۲۵۰ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم تهیه می‌کنیم. تولید در چنین شرایطی، برای صنعتگر منفعت و سودی ندارد و هر شخصی که در این حوزه فعالیت می‌کند، بدون چشم‌داشت مالی و صرفا به دلیل علاقه شخصی به این صنعت و خدمت، تحت هر شرایطی به تولید ادامه می‌دهد تا این شغل به آیندگان و نسل‌های بعدی نیز منتقل شود و بتوان از شرایط سخت کنونی نیز سربلند بیرون بیاید. ما نیز برای حفظ بازار، مشتریان خود و همچنین برای تعادل با توان خرید مردم، نمی‌توانیم متناسب با افزایش قیمت مواد اولیه، نرخ نهایی محصول را افزایش دهیم و با کم‌ترین سود چرخ تولید را پویا نگه داشته‌ایم.

دهاقین خاطرنشان کرد: همان‌طور که ذکر شد این حرفه یک علم است و باید با نگاه مهندسی و فنی به یک لوستر نگاه کرد. برای ساخت کوچک‌ترین قطعه مصرفی باید فکر شود و تمام محاسبات انجام شود؛ چراکه تمام قطعات از نظر اندازه، قطر، رنگ، سیم‌کشی و سایر موارد باید با یکدیگر هماهنگ باشند تا بتوان به عنوان یک کالای لوکس آن را در نظر گرفت. وقتی یک کارگر ساده جذب به کار می‌شود، در یک سال ابتدایی، بدون هیچ‌گونه خروجی فقط تحت انواع آموزش‌های تراشکاری، آبکاری، قالب‌گیری، پرداخت‌کاری، قلمزنی و سایر امور قرار می‌گیرد و بعد از اینکه از یادگیری کامل او اطمینان حاصل کردیم، کارگر را وارد خط تولید می‌کنیم. لوسترسازی مانند یک دانشگاه است که با ۲۰ صنعت دیگر نیز در ارتباط است و می‌توان گفت این تعداد حرفه دست به دست یکدیگر می‌دهند تا یک محصول تولید شود. قابل ذکر است که تولید کردن جز مشاغل سخت محسوب می‌شود و هر شخصی توان انجام آن را ندارد و ما با کمبود پرسنل خوب و کاری نیز مواجه هستیم. به دلیل سختی کار، مشکلات موجود و کمبود امکانات در این صنعت، بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند بجای تولید، لوسترهای خارجی را وارد کرده و در کشور توزیع کنند؛ اما با وجود تمام دلایل و سختی‌ها، خلق و تولید یک محصول لذت‌بخش‌تر از هر اتفاق دیگری است.

وی در پایان یادآور شد: ایران یک سرزمین ثروتمند است و مردم آن نیز افراد باهوش و با استعدادی هستند؛ اگر منابع و شرایط تولید در اختیار افراد مستعد قرار گیرد، قطعا می‌توانند از کالاهای بی‌ارزش به درآمدزایی برسند. صنایع دستی ایران در دنیا زبانزد است و نمونه ایرانی و خارجی کالای لوکسی مانند لوستر قابل قیاس نیست. ایران مقام سوم دنیا در این صنعت را دارد و با اندکی حمایت دولتی قطعا استحقاق کافی برای رسیدن به جایگاه نخست را دارد. در حال حاضر، با تولید شبانه‌روز کارخانه همچنان فقط می‌توانیم بازار داخل را پوشش دهیم و محصولی برای فروش خارجی نمی‌ماند. از کشورهایی مانند عراق مشتری داریم و به صورت حضوری در ایران خرید می‌کنند و ما به تعداد محدودی کالا در اختیار آن‌ها قرار می‌دهیم؛ چراکه باید پاسخ‌گوی نیازهای داخلی نیز باشیم. کیفیت محصولات ایرانی با برترین‌های دنیا در حال رقابت است و بی‌توجهی به این صنعت ظلم بزرگی در حق صنعتگران خواهد بود. کشور ما دارای بزرگ‌ترین معادن مس است و بسیاری از کارخانه‌ها انواع لوله‌های مسی و برنجی تولید می‌کنند؛ اما ما باید مواد اولیه مورد نیاز خود را از بازار آزاد و با بیشترین قیمت تهیه کنیم. در صورتی که باید در جهت حمایت از تولیدکننده، مواد اولیه به قیمت تعاونی در اختیار آن‌ها قرار بگیرد و تا زمانی که دولت از تولید داخلی حمایت نکند، اقتصاد کشور فقط به نفت وابسته خواهد بود.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=3020

نوشته‌های مشابه

29فروردین
صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند
مدیرعامل شرکت تعاونی پرشین فولاد ابهر:

صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند

29فروردین
قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم
قائم مقام شرکت الکا مهر کیمیا:

قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم

29فروردین
نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد
با روند نزولی تعرفه‌های ذوب و پالایش،

نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد