• امروز : چهارشنبه - ۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
مدیر عامل شرکت گیل‌راد شمال:

صنعت مفتول مسی کشور در وضعیت مطلوبی قرار دارد

  • کد خبر : 7355
  • 26 آبان 1400 - 15:16
صنعت مفتول مسی کشور در وضعیت مطلوبی قرار دارد
مدیرعامل شرکت گیل‌راد شمال گفت: ظرفیت تولید مفتول مسی در این شرکت به تنهایی، 153 هزار تن در سال است؛ بنابراین نه تنها مشکلی در زمینه تامین نیاز صنایع سیم و کابل کشور به مفتول مسی احساس نمی‌شود، بلکه این محصول پتانسیل صادراتی بالایی نیز دارد.
مدیرعامل شرکت گیل‌راد شمال گفت: ظرفیت تولید مفتول مسی در این شرکت به تنهایی، ۱۵۳ هزار تن در سال است؛ بنابراین نه تنها مشکلی در زمینه تامین نیاز صنایع سیم و کابل کشور به مفتول مسی احساس نمی‌شود، بلکه این محصول پتانسیل صادراتی بالایی نیز دارد.

احمد عروجی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» اظهار داشت: شرکت گیل‌راد شمال فعالیت خود را از سال ۱۳۹۵ با هدف تولید مفتول مس به منظور استفاده در صنایع کابل‌سازی، ترانس‌سازی و سیم لاکی واقع در شهرک صنعتی سپیدرود رشت آغاز کرده است.

وی در خصوص ظرفیت تولید این مجموعه، بیان کرد: ظرفیت نصب شده خدمات ۱۵۳ هزار تن جهت تولید مفتول‌های مسی با قطر هشت الی ۲۲ میلی‌متر است. همچنین این میزان ظرفیت برای تولید ۲۲ هزار تن انواع سیم تک رشته و نیز ۶ هزار تن مس قلع اندود به منظور استفاده در کابل‌های مخابراتی است.

مدیر عامل شرکت گیل‌راد شمال در ادامه به نحوه تامین مواد اولیه این مجموعه اشاره کرد و گفت: دو نوع ماده اولیه در مجموعه گیل راد شمال جهت تولید انواع محصولات مسی مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ کاتد مس که از طریق بورس کالا از شرکت ملی صنایع مس ایران خریداری می‌شود و قراضه مسی که از طریق حضور در مزایده شرکت‌های برق‌های منطقه‌ای و نیز از سایر واحدهای تولیدی خریداری می‌شود.

عروجی در ارتباط با کاربرد محصولات تولیدی شرکت گیل‌راد شمال، تصریح کرد: عمده کاربرد مفتول مسی در کارخانجات تولیدکننده سیم و کابل و سیم لاکی، شرکت‌های تولیدکننده ترانسفورماتور و صنایع بسته‌بندی است.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» مبنی بر اینکه با چه چالش‌هایی در زمینه تامین مواد اولیه مواجه هستید، اظهار کرد: با چالش خاصی در این زمینه مواجه نیستیم و مواد اولیه مورد نیاز به راحتی با خرید از بورس کالا و حضور در مزایده شرکت‌های برق منطقه‌‍ای تامین می‌شود.

مدیرعامل شرکت گیل‌راد شمال در رابطه با تکنولوژی تولید محصول در این مجموعه، عنوان کرد: محصولات شرکت به دو روش ریخته‌گری و کشش تولید می‌شوند. تکنولوژی محصولات ریختگی، کانتینیوس پروپرزی ایتالیا است و دستگاه های مورد استفاده در فرایند کشش نیز عمدتا ایتالیایی هستند.

عروجی در ادامه ضمن اشاره به کیفیت محصولات تولیدی این شرکت، اظهار کرد: محصولات تولیدی ما هیچ کم و کاستی نسبت به نمونه‌های خارجی خود ندارند و بر طبق استاندارد ASTM B45 تولید می‌شوند. بخشی از مفتول‌ها پس از تولید با دقت بالا و استاندار به کشورهای اروپایی صادر می‌شوند؛ اگرچه در زمینه صادرات محصول با چالش‌های بسیاری مواجه هستیم.

وی در همین راستا تاکید کرد: زمانی که امکان برقراری ارتباط با بانک‌های خارجی وجود ندارد، طبیعتا صادرات دچار مشکل خواهد شد. لذا زمانی که قرار است محصول به چین و کشورهای اروپایی صادر شود، باید مسافت دو الی سه کشور به دلیل اعمال تحریم‌های خارجی طی شود که طبیعتا این امر منجر به افزایش هزینه خواهد شد. در چنین شرایطی، بازگشت سرمایه برای تولیدکننده هزینه‌بر است و کشورهای خارجی نیز به دلیل شرایط تحریمی حاکم بر کشور، تمایلی به همکاری با تولیدکننده داخلی نخواهند داشت.

مدیرعامل شرکت گیل راد شمال خاطرنشان کرد: در همین راستا، لغو تحریم‌ها مهم‌ترین گزینه‌ای است که می‌تواند تاثیرگذار باشد و در صورت تحقق این امر، شرایط به مرور زمان بهتر خواهد شد. لذا امیدوار هستیم این اتفاق در دولت کنونی و با حضور تیم اقتصادی جدید رخ دهد.

عروجی در خصوص برنامه طرح توسعه این شرکت، عنوان کرد: برنامه‌های بسیاری در راستای توسعه شرکت گیل‌راد شمال انجام شده که منجر به تولید ۱۵۳ هزار تن مفتول مسی در این مجموعه شده است. با عنایت به اینکه میزان مصرف مفتول مسی در داخل کشور ۱۲۰ هزار تن است، لذا شرکت ما به تنهایی قادر به تامین نیاز کشور به این محصول است.

وی ضمن اشاره به چالش‌های موجود در زمینه تولید محصول در داخل کشور، بیان کرد: بخش تولید با مشکلات فراوانی مواجه است که ازجمله آن می‌توان به چالش دریافت تسهیلات بانکی و رکود شدید اقتصادی اشاره کرد. این چالش‌ها سبب شده است تمام فعالان صنعتی با کمبود نقدینگی دست و پنجه نرم کنند.

مدیرعامل شرکت گیل‌راد شمال در پایان خاطرنشان کرد: با وجود تمامی این مشکلات، مجموعه ما امسال با ۱۵ درصد رشد تولید مواجه شده است که امیدوار هستیم این روند صعودی ادامه داشته باشد. در حالی که وضعیت بازار در سال جاری تغییر چندانی نسبت به سال گذشته نداشته است و قطعا با رفع تحریم‌ها و بهبود شرایط اقتصادی، میزان تولید ما نیز در آینده بیشتر خواهد شد.

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=7355

نوشته‌های مشابه

05اردیبهشت
آلومینیوم، صنعتی باقدمت
مدیرعامل شرکت آلومینیوم صنعت بهاران مطرح کرد:

آلومینیوم، صنعتی باقدمت

05اردیبهشت
صنعت سرب و روی در یک قدمی پرتگاه
مدیرعامل شرکت ذوب روی سدید زنجان مطرح کرد:

صنعت سرب و روی در یک قدمی پرتگاه

05اردیبهشت
قیمت آلومینیوم به دو هزار و ۵۸۵ دلار رسید