• امروز : سه شنبه - ۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024
مدیرعامل شرکت نورد لوله یاران

صنعت پروفیل، یک صنعت پویا است

  • کد خبر : 1023
  • 20 مهر 1398 - 17:15
صنعت پروفیل، یک صنعت پویا است
مدیرعامل شرکت نورد لوله یاران گفت: محصولات پروفیل فولادی نقش پررنگی در دنیای امروز دارد و در هر بخشی از زندگی به ‌نوعی این محصولات به‌کار می‌رود؛ بنابراین، صنعت پروفیل در همه دنیا پویا است و همواره محصولات جدیدی در آن تولید می‌شود.

مدیرعامل شرکت نورد لوله یاران گفت: محصولات پروفیل فولادی نقش پررنگی در دنیای امروز دارد و در هر بخشی از زندگی به ‌نوعی این محصولات به‌کار می‌رود؛ بنابراین، صنعت پروفیل در همه دنیا پویا است و همواره محصولات جدیدی در آن تولید می‌شود.

سید علی محمد ابویی مهریزی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» در خصوص وضعیت صنعت پروفیل فولادی اظهار داشت: صنعت پروفیل در کشور ما تابع اوضاع صنعت لوله است زیرا ابتدا لوله تولید و سپس تبدیل به پروفیل می‌شود. بنابراین محصولات لوله و پروفیل در یکدیگر تنیده شده‌اند. ضمن اینکه برای تولید قوطی و پروفیل همانند تولید لوله، باید یک فرآیند اضافه طی شود.

وی افزود: امروزه صنعت پروفیل در دنیا، به‌روز و صاحب تکنولوژی‌های جدید شده و استراتژی‌های مصرف آن نیز تغییر زیادی کرده است. این مصارف را می‌توان در ابعاد ساختمانی، بهداشتی، فضایی، انتقال سیالات و… مشاهده کرد. به طور مثال در بسیاری از کشورها، مصارف تیرآهن و میلگرد کاهش یافته و ساختمان‌سازان به مصرف لوله و پروفیل تمایل پیدا کرده‌اند.

مدیرعامل شرکت نورد لوله یاران با بیان اینکه اگر صنعت پروفیل کشور بتواند همپای تکنولوژی‌های نوین دنیا حرکت کند، آینده خوبی خواهد داشت، عنوان کرد: البته شرط تحقق این موضوع آن است که کشور از خام‌فروشی مواد اولیه صنایع پایین‌دست فاصله بگیرد و هر محصول، در جهت ایجاد ارزش افزوده بیشتر، به فرآیند بعدی وارد شود تا بتوان صنعت پروفیل کشور را تکمیل کرد. البته جلوگیری از خام‌فروشی تنها خواست صنعت لوله و پروفیل کشور نیست؛ بلکه تقریبا تمام صنایع به ‌دنبال جلوگیری از خام‌فروشی و تکمیل زنجیره ارزش هستند.

ابویی مهریزی به کاربردهای پروفیل اشاره و بیان کرد: صنعت پروفیل در صنایع بسیاری کاربرد دارد که در این خصوص می‌توان به پل‌سازی، نماسازی ساختمان‌ها، خودروسازی، راه‌سازی، صنایع برق‌رسانی، فضاهای تفریحی مانند پارک‌ها و شهربازی‌ها و حتی حوزه‌های امنیتی اشاره کرد. محصولات پروفیل حتی در لوسترسازی، جالباسی و تولید جاروبرقی نیز کاربرد دارند. به این ترتیب، صنعت پروفیل همواره یک صنعت زنده و پویا است.

وی تاکید کرد: واقعیت آن است که به هر طرف نگاه کنید، یک اثر از محصولات صنعت پروفیل‌سازی مشاهده می‌شود. حتی برخی سازندگان در ساختمان‌های جدید قوطی را جایگزین لوله‌های قطور کرده‌اند. به طور کلی، مصارف جدیدی برای محصولات این حوزه یافت شده است.

مدیرعامل شرکت نورد لوله یاران با بیان اینکه در صنعت لوله و پروفیل نمی‌توان به ‌طور کلی تقسیم‌بندی مشخصی ارائه داد، اینگونه استدلال کرد: گستردگی حوزه‌های مصرفی پروفیل فولادی به قدری زیاد است که موجب شده تنوع محصولات این حوزه نیز بسیار زیاد باشد. البته عمده مصارف محصولات پروفیل، ساختمانی و صنعتی هستند که به ‌صورت سبک و سنگین تولید می‌شوند. محصولات سنگین مانند قوطی‌ها و پروفیل‌های سنگین و طویل در ساختمان‌های بزرگ مانند ستون‌های موجود در مصلی، نمایشگاه بین‌المللی، هتل‌ها و… قابل مشاهده هستند. در حال حاضر، در کشورهای پیشرفته نیز به استفاده از قوطی و پروفیل در ساختمان‌سازی روی آورده‌اند.

ابویی مهریزی ادامه داد: به‌طور کلی لوله‌های صنعتی به سه دسته کوچک، متوسط و بزرگ تقسیم می‌شوند که به لوله‌های دارای قطر کمتر از چهار اینچ کوچک، دارای قطر چهار تا ۱۲ اینچ، لوله‌های متوسط و لوله‌های ۱۲ تا ۱۰۲ اینچ، لوله‌های بزرگ گفته می‌شود که با توجه به قابلیت تبدیل لوله به قوطی و پروفیل، تقریبا همین تقسیم‌بندی بر دو محصول یاد شده حکم‌فرما است؛ چراکه صنعت لوله از پروفیل و قوطی تفکیک‌ناپذیر است.

صادرات، راه نجات صنعت پروفیل

مدیرعامل شرکت نورد لوله یاران با اشاره به اینکه در حال حاضر تولید صنعت پروفیل به مراتب بیش از نیاز داخلی است، اذعان کرد: بسیاری از طرح‌های عمرانی، راکد مانده‌اند و با این وجود، صادرات صنعت پروفیل کشور توانسته به تولیدکنندگان سامان دهد. صنعت پروفیل فولادی کشور در سال گذشته به ‌دلیل تصمیمات اشتباه دولت، دچار هرج و مرج فراگیر شد زیرا محصولات تولیدی به‌ دلیل افزایش شدید نرخ ارز، جذابیت صادراتی پیدا کردند و متاسفانه برخی از افراد با سوءاستفاده از این شرایط، به این وضعیت نامتعادل دامن زدند و فعالیت بسیاری از کارخانه‌ها تحت‌الشعاع برخی دلالان و سودجویان قرار گرفت. به این ترتیب، تعداد صادرکنندگان نیز به ‌سرعت افزایش یافت و اگر در سال‌های گذشته ۱۰ تا ۲۰ کارخانه مبادرت به صادرات می‌کردند، این میزان در سال گذشته حتی از ۳۰۰ کارخانه نیز فراتر رفت.

وی اضافه کرد: این شرایط، صدمه جبران‌ناپذیری به صنعت پروفیل کشور وارد کرد. با این حال اگر چه دیر اقدام شد، اما با تذکراتی که از سوی سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل به وزارت صنعت، معدن و تجارت داده شد، صادرات در این صنعت سامان یافت. به ‌طوری که سال جاری با تمهیدات خوبی که از سوی برخی همکاران اندیشیده شد، ارزش گمرکی اعلامی از سوی نهادهای ذی‌ربط، اصلاح شد. به این ترتیب، در سال جاری شرایط بهتری را در صنعت پروفیل کشور حداقل در بعد صادرات و تخصصی شدن آن، شاهد هستیم. با اقدامات یاد شده، واحدهای تولیدی صنعت پروفیل فولادی به بهبود شرایط صادراتی امیدوار شدند.

مدیرعامل شرکت نورد لوله یاران خاطرنشان کرد: اگر اقتصاد کشور پویا و فعال باشد و همچنین ثبات بر آن حاکم شود، قطعا وضعیت صنعت پروفیل کشور بهبود خواهد یافت. با این حال، باید بپذیریم شرایط کشور عادی نیست و کشورهای همسایه به ‌ویژه در مقوله صادرات، این شرایط را درک کرده‌اند.

ابویی مهریزی با بیان اینکه اغلب صادرات دنیا به ‌صورت بلندمدت و میان‌مدت انجام می‌شود و معاملات کوتاه‌مدت و مقطعی جایگاهی ندارند، اذعان کرد: صنعت پروفیل کشور برای باقی ماندن در فضای رقابتی، ناچار به فروش در بازه زمانی کوتاه است؛ به ‌طوری که برخی خریداران در تماس با تولیدکنندگان، خواهان تحویل فوری محصول هستند اما این اقدام، از لحاظ معاملات بین‌المللی نامتعارف بوده و حتی تا کنون در صادرات کشور نیز سابقه نداشته است.

وی تصریح کرد: خریداران با شناخت از وضعیت خاص کشور، به ‌نوعی تولیدکنندگان را برای دریافت شرایط خاص و خرید به قیمت‌هایی به مراتب کمتر از قیمت‌های جهانی، تحت فشار می‌گذارند و تولیدکنندگان چاره‌ای جز پذیرش شرایط آن‌ها ندارند. این شرایط، نه‌تنها بر بخش پروفیل فولادی، بلکه تقریبا بر اکثر صنایع حاکم است.

مدیرعامل شرکت نورد لوله یاران در ادامه بیان کرد: هیچ یک از خریداران در ایران نماینده ندارند و همین مسئله باعث می‌شود که هزینه حمل محصول حداقل تا مرز و یا کشور مقصد، به عهده تولیدکننده داخلی باشد و این یک مزیت برای خریداران خارجی پروفیل فولادی است.

صنایع، نیازمند حمایت همه‌جانبه دولت

مدیرعامل شرکت نورد لوله یاران تصریح کرد: بزرگ‌ترین دغدغه کارخانه‌های تولید پروفیل کشور، مواد اولیه و دیگر دغدغه تولیدکنندگان در این عرصه، رسیدن به ظرفیت کامل تولید است؛ زیرا اکنون بهترین کارخانه‌ها در این صنعت تنها با یک شیفت کاری، تولید دارند که با همین تک‌شیفت، حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد از ظرفیت تولید را استفاده می‌کنند. متاسفانه رکود اقتصادی و نبود بازار مصرف مناسب برای محصولات، به این موضوع دامن زده است. به همین دلیل، هزینه‌های سربار کارخانه‌ها زیاد شده و برخی از آن‌ها را از سوددهی خارج کرده است.

ابویی مهریزی با اشاره به اینکه صنعت فولاد کشور نیاز به حمایت از سوی دولت دارد، اذعان کرد: سال‌ها بود که صنایع پایین‌دست، فریاد کمبود مواد اولیه را سر می‌دادند. با اینکه طی جلسات کارشناسی و فنی بحث‌هایی در مورد تبعات خام‌فروشی مطرح شد اما گوش شنوایی وجود نداشت. متاسفانه طی دهه‌ها، مواد خام از کشور به خارج می‌شود و محصولاتی با قیمت‌های گزاف وارد می‌شد. این در حالی است که با همین مواد خام، می‌توانستیم ضمن تولید محصولات دارای ارزش افزوده، اشتغال‌زایی فراوانی را نیز در کشور ایجاد کنیم.

وی ادامه داد: وقتی شرایط به ‌ویژه برای شرکت‌های فولادی بحرانی شد، دولت عوارض صادراتی بر مواد خام از جمله سنگ‌آهن را لحاظ کرد. هرچند که این اقدام خیلی دیر صورت گرفت، اما با این حال قابل تقدیر است. ضمن اینکه عوارض باید حداقل دو برابر میزان کنونی باشد اما فقط نباید سنگ آهن را به‌عنوان ماده خام در نظر گرفت. زیرا ماده اولیه صنعت لوله و پروفیل، ورق بوده و هنوز صادر می‌شود.

مدیرعامل شرکت نورد لوله یاران در پایان با بیان اینکه دولت باید یک بار برای همیشه به بحث تامین مواد اولیه صنایع پایین‌دست وارد شود و آن را حل کند، خاطرنشان کرد: دولت به‌جای دخالت در صنعت و بنگاه‌داری نابجا، باید تنها به بحث‌های حاکمیتی و نظارتی بپردازد و امور صنعت را به اهالی آن واگذارد.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=1023

نوشته‌های مشابه

04اردیبهشت
پویایی زنجیره ارزش دستخوش تغییر خواهد شد
با کاهش تولید فولاد در چین،

پویایی زنجیره ارزش دستخوش تغییر خواهد شد

04اردیبهشت
قیمت سرب ۰٫۶ درصد کاهش یافت
هم‌زمان با افزایش موجودی در «LME»،

قیمت سرب ۰٫۶ درصد کاهش یافت

04اردیبهشت
رشد ۰٫۳ درصدی قیمت آلومینیوم رقم خورد
هم‌زمان با کاهش موجودی در «LME»،

رشد ۰٫۳ درصدی قیمت آلومینیوم رقم خورد