• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
مدیر کارگاه آلومینیوم پارسه مطرح کرد:

صنعت پروفیل آلومینیومی کشور درجا می‌زند

  • کد خبر : 11799
  • 12 بهمن 1401 - 16:19
صنعت پروفیل آلومینیومی کشور درجا می‌زند
مدیر کارگاه آلومینیوم پارسه تولیدکننده پروفیل آلومینیومی گفت: تکنولوژی مورد استفاده در صنعت پروفیل کشور از دهه‌های گذشته تاکنون به‌روزرسانی نشده است و اگر در این زمینه سرمایه‌گذاری صورت نگیرد و ماشین‌آلات به‌روز وارد کشور نشود، امکان رقابت با کشور‌هایی که از ماشین‌آلات پیشرفته استفاده می‌کنند را نخواهیم داشت.

مدیر کارگاه آلومینیوم پارسه تولیدکننده پروفیل آلومینیومی گفت: تکنولوژی مورد استفاده در صنعت پروفیل کشور از دهه‌های گذشته تاکنون به‌روزرسانی نشده است و اگر در این زمینه سرمایه‌گذاری صورت نگیرد و ماشین‌آلات به‌روز وارد کشور نشود، امکان رقابت با کشور‌هایی که از ماشین‌آلات پیشرفته استفاده می‌کنند را نخواهیم داشت.

سیدعلی سجادی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» بیان کرد: نوسان قیمت مواد اولیه، اصلی‌ترین‌ مشکلی است که تولیدکنندگان پروفیل آلومینیومی با آن مواجه هستند. نوسان قیمت سبب شده تا ارزش سرمایه‌ای که در روند تولید صرف می‌کنیم کاهش یابد؛ به دنبال آن میزان تولید محصولات به دلیل کاهش میزان خرید مواد اولیه، روند نزولی به خود گرفته است. به عنوان مثال قیمت ۱۰ تن بیلت آلومینیومی، یک ماه گذشته ۸۵۰ میلیون تومان بود اما در حال حاضر باید مواد اولیه را با قیمت یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان تهیه کنیم. در کنار نوسان قیمت مواد اولیه، تهیه بیلت آلومینیومی هم اما و اگر‌هایی دارد. مقدار بیلت آلومینیومی عرضه شده در بورس کالا به صورت هفتگی ۴۰۰ تن است اما همین میزان را خریداران عمده خریداری کرده و با هر قیمتی که تمایل داشته باشند در بازار عرضه می‌کنند. با وجود این افراد نمی‌توانیم مواد اولیه خود را از بورس کالا تهیه کنیم و به ناچار باید با قیمتی بالاتر، بیلت آلومینیومی مورد نیاز خود را از بازار آزاد خریداری کنیم. شاید تفاوت قیمت بیلت آلومینیومی که در بورس کالا و بازار آزاد عرضه می‌شود آنچنان چشمگیر نباشد اما این افراد در روند عرضه و تقاضا اخلال ایجاد می‌کنند و بسته به پیشی‌بینی که از قیمت‌ها دارند، ممکن است مواد اولیه را در بازار عرضه نکنند و برای فروش در بازار، منتظر افزایش قیمت باشند. همچنین در گذشته سقف قیمت برای رقابت در بورس کالا وجود داشت اما اکنون این سقف قیمتی برداشته شده است که نتیجه آن افزایش بیشتر قیمت آلومینیوم است به عنوان مثال در هفته‌ای که گذشت یبلت آلومینیوم با قیمت پایه ۸۵ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم عرضه شد اما تا قیمت ۱۲۰ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم برای خرید رقابت شد.

کمبود نقدینگی گرهی در ریسمان تولید  

وی با اشاره به اینکه وضعیت بازار مصرف شرایط مناسبی دارد، عنوان کرد: در حال حاضر تقاضا برای پروفیل آلومینیومی وجود دارد اما هر مجموعه‌ای با توجه به سرمایه‌ای که در دست دارد، امکان تولید میزان مشخصی از محصولات را دارد. در رابطه با بازار مصرف پروفیل با مصارف ساختمانی، اکثر تولیدکنندگانی که تنها در زمینه تولید در و پنجره آلومینیومی فعال هستند، به دلیل قیمت کمتر در و پنجره «UPVC» که مشتریان را ترغیب به استفاده از آن‌ها می‌کند، از وضعیت خوبی برخوردار نیستند؛ البته کاهش پروژه‌های عمرانی در کشور و عدم بازگشت به موقع سرمایه از سوی مشتریان دولتی، بی‌تاثیر بر این موضوع نبوده است. پروفیل آلومینیومی تولید‌شده در این مجموعه در صنایع ساختمان‌سازی، الکترونیک، پارتیشن‌های اداری، خودرو‌سازی و سایر مصارف صنعتی کاربرد دارد. با توجه به اینکه محصولات این کارگاه متنوع بوده و اکثر تولیدات ما در زمینه پروفیل آلومینیومی با مصارف صنعتی است، اگر میزان تقاضا در بازار مصرف پروفیل ساختمانی کاهش یابد در روند تولید مجموعه خلل چندانی وارد نمی‌شود.

مدیر کارگاه آلومینیوم پارسه در همین راستا ادامه داد: البته به سبب کمبود نقدینگی، در زمینه تولید پروفیل ساختمانی آنچنان ورود نکرده‌ایم اما توانایی تولید انواع پروفیل آلومینیومی را داریم. تولیدکنندگان داخلی با قابلیت‌هایی که دارند، نه‌تنها می‌توانند نیاز داخلی را مرتفع کنند بلکه می‌توانند در زمینه صادرات پروفیل آلومینیومی هم فعالیت داشته باشند؛ کما اینکه هم‌اکنون برخی از تولیدکنندگان، محصولات خود را به کشور عراق صادر می‌کنند. این مجموعه گام‌هایی جهت صادرات محصولات برداشت اما مشتریان خارجی اسرار به اعلام قیمت نهایی جهت درج در قرارداد داشتند، متاسفانه به سبب نوسان قیمت دلار در داخل کشور از انجام این کار باز ماندیم و نتوانستیم همکاری‌های لازم را با آن‌ها داشته باشیم اما به صورت غیرمستقیم محصولات این مجموعه به کشور‌های همسایه صادر می‌شود. برای اینکه بتوانیم شرایط بازار مصرف داخلی را بهبود ببخشیم باید حرکتی روبه ‌جلو در بازار ساخت‌و‌ساز و یا صنعت خودرو‌سازی داشته باشیم.

سجادی در خصوص مشکلات دیگری که با آن‌ها دست و پنجه نرم می‌کنند، ابراز کرد: برای توسعه فعالیت‌های کارگاه به بانک مراجعه کردیم اما به سبب عدم موافقت بانک‌ها جهت وثیقه قرار دادن ملک تجاری و در مقابل درخواست وثیقه ملکی معتبر، موفق به اخذ وام نشدیم. در رابطه با محدودیت تامین انرژی واحد‌های صنعتی، در تابستان با قطعی برق روبه‌رو بودیم، اکنون هم دوبار به مدت سه روز گاز مجموعه قطع شد و مجبور به تعطیلی کارگاه شدیم؛ برای پیگیری امور به سازمان‌های مربوطه مراجعه کردیم. درخصوص قطعی برق جلسه‌ای تشکیل شد اما به سبب وجود نظرات متفاوت و عدم توافق برای تعیین زمانی مشخص برای قطعی برق، مشکل حل نشد؛ درباره قطعی گاز هم بدون برگزاری جلسه تصمیم بر این شد که سه روز گاز مجموعه قطع ‌شود.

وی در خصوص قالب‌هایی که برای تولید پروفیل آلومینیومی مورد استفاده قرار می‌گیرند، اظهار کرد: با توجه به موقعیت کارگاه در شهر اراک و وجود تعداد کثیری از قالب‌سازان در این شهر، مشکلی برای تهیه قالب و یا تعمیر آن‌ها نداریم اما زمانی که نرخ دلار پایین بود به دلیل کیفیت بالای قالب‌های ساخت کشور ترکیه و همچنین وجود نمایندگی‌های فروش محصولات ترکیه در ایران، از قالب‌های ترکیه‌ای استفاده می‌کردیم. با افزایش نرخ ارز و عدم دسترسی به نمایند‌گی‌ها، اکنون از قالب‌های ایرانی و چینی استفاده می‌کنیم.

صنعتی کهنسال  

مدیر کارگاه آلومینیوم پارسه با اشاره به اینکه صنعت آلومینیوم در ایران ۳۰ سال زودتر از کشور ترکیه به جریان افتاد، تصریح کرد: علی‌رغم اینکه ایران در صنعت آلومینیوم از پیشینه طولانی و قدیمی‌تری نسبت به ترکیه برخوردار است اما اکنون کشور‌ ترکیه در منطقه حرف اول را می‌زند و اکثر نیاز منطقه را به قالب اکستروژن و پروفیل آلومینیومی تامین می‌کند. ایران تنها به دلیل عدم به‌روزرسانی تکنولوژی تولید محصولات و به سبب وجود تحریم‌ها، نتوانست در میدان رقابت از رقیبان پیشی بگیرد. کشور ترکیه هم با داشتن تعامل با کشور‌های توسعه‌یافته همچون آلمان توانسته به تکنولوژی روز دنیا دست پیدا کند. اکثر ماشین‌آلاتی که هم‌اکنون در خطوط تولید مورد استفاده قرار می‌گیرند، ساخت داخل هستند اما تکنولوژی ساخت آن‌ها مشابه نمونه دستگاه‌هایی هستند که در دهه ۵۰ مورد استفاده قرار می‌گرفتند؛ اگر هم ماشین‌آلاتی وارد ایران شدند یا به صورت استوک بوده و یا در ایران باز‌سازی شده‌اند. این مجموعه هم از ماشین‌آلات ساخت داخل در خط تولید خود استفاده می‌کند اما موتور و پمپ‌ها که در دستگاه اکستروژن استفاده می‌شوند و امکان ساخت آن در داخل وجود ندارد، از کشور هلند، آلمان و ژاپن تهیه شده‌اند. امکان اینکه بتوانیم با ترکیه در بازار کشور عراق رقابت داشته باشیم وجود ندارد و نمی‌توانیم در زمینه کیفیت محصولات با آن‌ها برابری کنیم اما به سبب تقاضایی که به منظور کاهش هزینه‌ها از سوی مشتریان عراقی برای محصول درجه دو وجود دارد، تولیدکنندگان می‌توانند این نوع از محصولات خود را صادر کنند. در نتیجه برای اینکه از گردونه رقابت حذف نشویم و بتوانیم در بازار‌های بین‌المللی نقشی ایفا کنیم، در ابتدا باید بتوانیم با سایر کشور‌ها تعامل داشته باشیم؛ در مرحله بعد برای ارتقای تکنولوژی تولید محصولات، یا باید بر روی افزایش دانش تولیدکنندگان داخلی سرمایه‌گذاری کنیم و یا ماشین‌آلات به‌روز وارد کشور کنیم. در آخر باید خاطرنشان کنم که اگر تغییری در شرایط موجود حاصل نشود، آینده صنعت پروفیل در کشور در حال سکون باقی خواهد ماند.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=11799

نوشته‌های مشابه

29فروردین
صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند
مدیرعامل شرکت تعاونی پرشین فولاد ابهر:

صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند

29فروردین
قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم
قائم مقام شرکت الکا مهر کیمیا:

قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم

29فروردین
نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد
با روند نزولی تعرفه‌های ذوب و پالایش،

نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.