• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
مدیرعامل شرکت چدن فولاد مشهد مطرح کرد:

ضرورت اصلاح یک ذهنیت نادرست

  • کد خبر : 17034
  • 05 اردیبهشت 1402 - 16:33
ضرورت اصلاح یک ذهنیت نادرست
مدیرعامل شرکت چدن فولاد مشهد، تولیدکننده قطعات چدنی گفت: متاسفانه باور اشتباهی در جامعه شکل گرفته که ریخته‌گری، یک صنعت آلاینده است و بر همین اساس باید سختگیری‌های زیست‌محیطی فراوانی برای آن در نظر گرفته شود.

مدیرعامل شرکت چدن فولاد مشهد، تولیدکننده قطعات چدنی گفت: متاسفانه باور اشتباهی در جامعه شکل گرفته که ریخته‌گری، یک صنعت آلاینده است و بر همین اساس باید سختگیری‌های زیست‌محیطی فراوانی برای آن در نظر گرفته شود؛ در حالی که اکثر کارگاه‌های ریخته‌گری مجاز از بگ‌فیلترها به منظور فیلتراسیون و غبارگیری گازهای خروجی استفاده می‌کنند و آلایندگی چندانی برای محیط زیست اطراف خود ندارند.

باقر آرزومند در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» بیان کرد: زمینه فعالیت شرکت چدن فولاد مشهد، تولید قطعات خودرویی مانند پوسته گیربکس، میل لنگ و میل بادامک، قطعات ماشین‌آلات راهسازی، قطعات موتورهای دریایی و… است. همچنین پمپ‌های آب و بدنه ماشین‌های تراش CNC در این شرکت تولید می‌شود.

وی در خصوص تامین مواد اولیه، عنوان کرد: ضایعات چدنی، عمده ماده اولیه مورد استفاده در تولید انواع قطعات است. ضمن اینکه از فروآلیاژها مانند فروسیلیس، فروکروم، فرومنگنز و همچنین گرافیت کم‌سولفور و پرسولفور به عنوان مواد افزودنی استفاده می‌کنیم. ما ضایعات مورد نیاز خود را از کارخانجات بزرگ و فعال در صنعت ریخته‌گری مانند مشهد فورجینگ و مجموعه‌سازی توس خریداری می‌کنیم؛ همچنین بخش دیگری از ضایعات خود را از انبارهای ضایعاتی قطعات خودرویی که حوالی شهر مشهد واقع شده است، تامین می‌کنیم. خوشبختانه مشکلی در تامین مواد اولیه مورد نیاز خود نداریم؛ البته قیمت ضایعات طی روزهای پایانی سال گذشته به دنبال افزایش چشمگیر نرخ ارز، به حدود ۱۷ هزار تا ۱۸ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم رسید و در ادامه با ثبات نسبی در بازار همراه شد و به حدود ۱۲ هزار تا ۱۳ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم کاهش پیدا کرد.

دست‌اندازی به نام مالیات

مدیرعامل شرکت چدن فولاد مشهد در ارتباط با چالش‌های موجود در بخش تولید، مطرح کرد: ما همواره حق بیمه و مالیات بر ارزش افزوده خود را در زمان مقرر پرداخت کرده‌ایم و از مسئولان سازمان‌های ذی‌ربط انتظار داریم همکاری متقابل با مجموعه‌های تولیدی را داشته باشند. برای مثال، در حالی جریمه مالیاتی ۳۰۰ میلیون تومانی برای مجموعه ما در نظر گرفته شده است که تنها نسبت به تعویض و نوسازی ماشین‌آلات خود اقدام کرده‌ایم و هیچ افزایش تولید و سودآوری نداشته‌ایم. البته پس از پیگیری‌های فراوان موفق شدیم این میزان را به نصف کاهش دهیم. در حال حاضر بسیاری از  افراد اقدام به خرید و فروش ضایعات و آهن‌آلات با قیمت‌های مختلف در کارگاه‌های غیرمجاز می‌کنند و ملزم به پرداخت بیمه و مالیات هم نیستند. جولان این افراد در نبود نظارت‌های لازم، به فعالیت واحدهای قانونی نیز آسیب زده است و امیدواریم مسئولان به جای اینکه به دنبال مانع‌تراشی برای تولیدکنندگان واقعی باشند، اقدامات لازم جهت توقف فعالیت واحدهای غیرمجاز را انجام دهند.

آرزومند در همین راستا ادامه داد: تورم، معضل دیگری است که تمام تولیدکنندگان با آن مواجه‌اند. زمانی که به دنبال تورم قیمت مواد اولیه نیز افزایش پیدا می‌کند، برخی از افراد نسبت به خرید و دپو مواد اولیه در انبارهای خود اقدام و شرایط تولید را برای واحدهای کوچک‌مقیاس دشوار می‌سازند؛ چراکه در حالت عادی، این واحدها با کمبود مواد اولیه دست و پنجه نرم می‌کنند و در صورت نبود مواد اولیه در سطح بازار، ادامه تولید آن‌ها بیش از پیش دشوار می‌شود.

وی با بیان اینکه کیفیت قطعات چدنی تولیدشده در داخل به قدری بالاست که رقیب خارجی چندانی برای آن‌ وجود ندارد، مطرح کرد: اعمال تحریم‌های مختلف اقتصادی علیه کشور طی سالیان اخیر باعث شده است که بسیاری از قطعات مورد نیاز در صنایع نفت، گاز، پتروشیمی و پمپ‌سازی، توسط برخی شرکت‌های دانش‌بنیان و پارک‌های علمی و فناوری بومی‌سازی شود. در این میان، واحدهای کوچک تولیدی هم نقش بسزایی در تولید انواع قطعات باکیفیت و استاندارد داشته‌اند و توانسته‌اند نیاز شرکت‌های بالادستی خود به این قطعات را رفع کنند.

ضرورت حمایت همه‌جانبه از فعالان صنعت ریخته‌گری

مدیرعامل شرکت چدن فولاد مشهد در ادامه به اهمیت صنعت ریخته‌گری اشاره کرد و گفت: ریخته‌گری، یک صنعت مادر است و انواع قطعات مورد نیاز در صنایع مختف، از طریق ریخته‌گری تولید می‌شود. با توجه به اهمیت ریخته‌گری، حمایت از فعالان این صنعت در سراسر کشور باید در دستور کار مسئولان و سازمان‌های مرتبط قرار بگیرد؛ نه اینکه تنها به دنبال حمایت از واحدهای صنعتی فعال در برخی استان‌های بزرگ مانند تهران و اصفهان باشیم.

آرزومند در ارتباط با اهمیت رعایت مسائل زیست‌محیطی در صنعت ریخته‌گری، اظهار داشت: طبیعتا ذوب و ریخته‌گری فلزات با آلودگی‌هایی نیز همراه است. شرکت چدن فولاد مشهد فعالیت‌های خود را تحت نظر سازمان محیط زیست انجام می‌دهد و به همین منظور از یک سری بگ‌فیلترها به منظور فیلتراسیون و غبارگیری گازهای خروجی استفاده می‌کنیم. نکته قالب توجه اینکه دوده‌های حاصل از ریخته‌گری نیز توسط این بگ‌فیلترها جمع‌آوری و در نهایت به کارخانجات لاستیک‌سازی فروخته می‌شود. از کوره‌های القایی در خط تولید خود استفاده می‌کنیم و از آنجایی که اساس کار این کوره‌ها برق است، بنابراین آلودگی چندانی هم در مقایسه با کوره‌های گازسوز ایجاد نمی‌شود.

وی با اشاره به اهمیت برق در کوره‌های القایی، گفت: قطعی برق، آسیب جدی به کوره‌های القایی وارد می‌کند و به همین منظور برنامه‌ریزی مشخصی برای تولید در روزهای گرم سال که برق واحدهای تولیدی قطع می‌شود، داریم. بنابراین تولید خود را نسبت به جدول زمان‌بندی قطعی برق پیش می‌بریم و همواره سعی در مصرف بهینه برق داریم؛ چراکه در غیر این صورت برق مجموعه قطع خواهد شد.

این تولیدکننده قطعات چدنی با تاکید بر اینکه تجربه و سابقه کاری در کارگاه‌های ریخته‌گری، یکی از عوامل موثر در تولید انواع قطعات باکیفیت و مطلوب ریختگی است، عنوان کرد: اکثر نیروهای انسانی فعال در شرکت چدن فولاد مشهد، از افراد باتجربه و باسابقه در صنعت ریخته‌گری هستند؛ در حالی که متاسفانه فارغ‌التحصیلان رشته‌های تخصصی مانند متالورژی، به دلیل سختی کار در کارگاه‌های ریخته‌گری، تمایلی به فعالیت در این عرصه ندارند و به دنبال حضور در مشاغل آسان و اداری هستند.

خودکفایی در ساخت انواع کوره‌های ریخته‌گری

آرزومند با بیان اینکه در ابتدا از کوره‌های دوار برای تولید قطعات استفاده می‌کردیم، ابراز کرد: بوش سیلندر به روش ریخته‌گری گریز از مرکز (سانتریفیوژ)، برای نخستین بار در شرکت چدن فولاد مشهد تولید شد و در ادامه ما توانستیم یک کوره القایی پنج تنی از کشور انگلستان وارد کنیم. خوشبختانه در حال حاضر انواع کوره‌های ریخته‌گری توسط شرکت‌های مطرح داخلی ساخته می‌شود و بومی‌سازی قطعات و تجهیزات آن‌ها نیز توسط متخصصان داخلی صورت می‌پذیرد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار «فلزات آنلاین» مبنی بر اینکه چه چشم‌اندازی برای صنعت ریخته‌گری کشور در سال جاری متصور هستید، گفت: طی سالیان اخیر، شاهد پیشرفت و سرمایه‌گذاری‌های قابل توجهی در صنعت ریخته‌گری بوده‌ایم و آن دسته از تولیدکنندگانی که فعالیت خود را با استفاده از کوره‌های دوار آغاز کرده‌اند، موفق به جایگزینی آن با کوره‌های القایی شده‌اند. این مسئله به خوبی در سطح استان خراسان رضوی و شهر مشهد دیده می‌شود و بالغ بر یک هزار کوره القایی در کارگاه‌های ریخته‌گری این شهر مورد استفاده قرار می‌گیرد. یکی از شرکت‌های مطرح در مشهد با به‌کارگیری از خط اتومات قالب‌گیری، روزانه بالغ بر ۲۰۰ تن قطعه برای شرکت ساپکو تولید می‌کند که این مسئله حاکی از توان بالای تولیدکنندگان داخلی در تولید انواع قطعات چدنی است.

مدیرعامل شرکت چدن فولاد مشهد در پایان با بیان اینکه از انواع قالب‌ها اعم از آلومینیومی و چدنی برای قالب‌گیری استفاده می‌کنیم، تاکید کرد: در حال حاضر در دو شیفت کاری مشغول کار هستیم و در تلاشیم ۷۰ نفر نیروی انسانی که به صورت مستقیم در مجموعه مشغول فعالیت‌اند را حفظ کنیم. باید توجه داشت که حفظ نیروهای انسانی شاغل در یک مجموعه صنعتی، مستلزم تامین سرمایه در گردش کافی است و اگر یک فرد بخواهد به تازگی وارد صنعت ریخته‌گری شود، نیازمند سرمایه‌گذاری ۳۰ تا ۴۰ میلیارد تومانی است تا بتواند یک خط تولید ریخته‌گری مجهز و به‌روز را راه‌اندازی کند.  در غیر این صورت نمی‌توان ریسک سرمایه‌گذاری در صنعت ریخته‌گری را پذیرفت و ممکن است در آینده با مشکلات فراوانی مواجه شود.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=17034

نوشته‌های مشابه

05اردیبهشت
صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه
مدیرعامل شرکت راما پارسیان مطرح کرد:

صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه

05اردیبهشت
صنعت فولاد مگاترند خواهد شد
عضو هیئت مدیره شرکت صنایع مفتولی زنجان:

صنعت فولاد مگاترند خواهد شد

05اردیبهشت
صنعت قالب‌سازی فراموش شده است
یک فعال صنعتی در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

صنعت قالب‌سازی فراموش شده است

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.