• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
مدیرعامل شرکت آذر اسفنج سمن کبیر مطرح کرد

ضرورت ایجاد یک سامانه جامع جهت استحکام زنجیره تولید

  • کد خبر : 2160
  • 24 فروردین 1400 - 11:29
ضرورت ایجاد یک سامانه جامع جهت استحکام زنجیره تولید
مدیرعامل شرکت آذر اسفنج سمن کبیر گفت: واحدهای تولیدی کشور برای ادامه فعالیت خود نیاز به شناخت تولیدکنندگان بالادست و پایین‌دست دارند تا بتوانند با آن‌ها برای تامین مواد اولیه و فروش ارتباط برقرار کنند که در این رابطه ایجاد یک سامانه یا بستر مطمئن و شفاف ضروری به نظر می‌رسد.

مدیرعامل شرکت آذر اسفنج سمن کبیر گفت: واحدهای تولیدی کشور برای ادامه فعالیت خود نیاز به شناخت تولیدکنندگان بالادست و پایین‌دست دارند تا بتوانند با آن‌ها برای تامین مواد اولیه و فروش ارتباط برقرار کنند که در این رابطه ایجاد یک سامانه یا بستر مطمئن و شفاف ضروری به نظر می‌رسد.

ایمان محمدی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» اظهار داشت: به طور کلی در چندین حوزه فعالیت می‌کنیم که شامل شرکت فولاد کبیر سمن اراک در زمینه تولید سازه‌های فلزی نفت، گاز و پتروشیمی به عنوان مصرف‌کننده فولاد و نیز شرکت آذر اسفنج سمن کبیر اراک، تولیدکننده محصولات پایین‌دستی صنعت فولاد است.

وی افزود: با توجه به چشم‌اندازی که سرمایه‌گذاران و هیئت‌مدیره شرکت فولاد کبیر سمن اراک در برنامه‌های خود لحاظ کردند، شرکت آذر اسفنج تاسیس شد تا به حوزه تولید محصولات صنایع پایین‌دستی فولاد وارد شویم. چراکه شرکت فولاد کبیر سمن اراک مصرف‌کننده نهایی محصولات فولادی به شمار می‌رود. به همین دلیل قصد داشتیم علاوه بر اینکه سبد محصولات را گسترش دهیم، مواد اولیه فولاد کبیر را نیز تامین کنیم؛ به همین دلیل شرکت آذر اسفنج کبیر تاسیس شد.

مدیرعامل شرکت آذر اسفنج سمن کبیر با اشاره به مهم‌ترین چالش‌های تولیدکنندگان، تاکید کرد: نخستین مشکل شرکت ما، تحریم‌ها است؛ چراکه واردات برخی از آهن‌آلات و قطعات فولادی که در داخل کشور تولید نمی‌شوند، به راحتی امکان‌پذیر نیست.

محمدی خاطرنشان کرد: به دلیل تحریم‌ها، صادرات نیز بسیار دشوار شده است. ناگفته نماند که به دلیل رشد نرخ ارز و کاهش مصرف داخلی فولاد، برای تولیدکنندگان محصولات فولادی، صادرات صرفه اقتصادی بیشتری دارد. از این رو برخی از تولیدکنندگان فولاد، ترجیح داده‌اند به جای تمرکز بر بازار داخلی، محصولات خود را صادر کنند و بعضا به گرانی آهن‌آلات در داخل کشور دامن زده‌اند. از سوی دیگر، صادرات حق تولیدکنندگان فولاد است و نباید با خلق دستورالعمل‌های گوناگون حق آن‌ها را تضییع کرد. طبیعتا با توجه به تفاوت فاحش نرخ ارز با ریال و فراوانی مشتری صادراتی، صادرات با ارزش افزوده بیشتری همراه است.

تحریم باعث عقب افتادن طرح احیا مستقیم شد

مدیرعامل شرکت آذر اسفنج سمن کبیر با اشاره به طرح احداث واحد آهن اسفنجی این شرکت، بیان کرد: برای این منظور با یکی از شرکت‌های چینی قراردادی را منعقد کردیم اما این پروژه به دلیل تحریم‌ها حدودا دو سال متوقف ماند و در این مدت نتوانستیم تجهیزات خارجی را به کشور وارد کنیم. بنابراین با ارزیابی‌های صورت گرفته نسبت به شرایط تحریمی و دشواری واردات از یک سو و پتانسیل‌ها و تجارب بسیار خوب داخلی در زمینه تولید آهن اسفنجی از سوی دیگر، مجاب شدیم که می‌توان یک واحد آهن اسفنجی را به صورت بومی احداث کنیم.

وی تصریح کرد: طی مذاکرات صورت گرفته با طرف چینی، مقرر شد با آن‌ها تفاهم‌نامه‌ای به امضا برسد که طبق آن انتقال دانش فنی به شرکت ما میسر شود تا توسط تجهیزات و ماشین‌آلات داخلی بتوانیم پروژه با تاخیر مواجه شده را آغاز کنیم.

احیای طرح احیا مستقیم در دستور کار است

عضو هیئت مدیره شرکت فولاد کبیر سمن اراک در خصوص فعالیت‌های این شرکت، تاکید کرد: شرکت ما در زمینه تولید سازه‌های فلزی نفت، گاز و پتروشیمی فعالیت می‌کند و عمده مشتریان آن در جنوب کشور به ویژه منطقه عسلویه قرار دارند. این یعنی شرکت فولاد کبیر سمن اراک مصرف‌کننده فولاد و تولیدکننده محصولات نهایی صنعت فولاد است. سازه‌های فلزی، مخازن تحت فشار و سازه‌های حجیم از محصولات اصلی این شرکت هستند.

محمدی اضافه کرد: در صورتی که طرح احیا مستقیم آذر اسفنج به بهره‌برداری برسد، آهن اسفنجی تولید خواهیم کرد که هدف آن نیز تامین مواد اولیه واحدهای ذوب در استان مرکزی و استان‌های هم‌جوار است. ضمن اینکه در این واحد، روش کوره تونلی را برای تولید آهن اسفنجی به کار خواهیم گرفت.

وی اظهار کرد: مواد اولیه شرکت فولاد کبیر برای تولید سازه‌های فلزی، از تولیدکنندگان داخلی همچون فولاد خوزستان، فولاد اکسین، فولاد خراسان، ذوب‌آهن اصفهان، آبانگان اراک و… تامین می‌شود. ضمن اینکه پس از احداث واحد آهن اسفنجی، قصد داریم ماده اولیه این واحد را نیز از معادن استان‌های زنجان و همدان تامین کنیم.

عضو هیئت‌مدیره شرکت فولاد کبیر سمن اراک تاکید کرد: در صورتی که خام‌فروشی از سوی صنایع بالادست انجام نشود، صنایع پایین‌دست هیچ مشکلی برای کمبود مواد اولیه نخواهند داشت. ضمن اینکه کشور ما معادن سنگ‌آهن فراوانی را در اختیار دارد. لازم به ذکر است که ذخایر بسیار خوبی از سنگ‌آهن به ویژه نوع هماتیتی آن در استان مرکزی و شمس‌آباد اراک واقع شده است که عمدتا از آن در صنایع سیمان استفاده می‌شود. در این رابطه شرکت ما برای طرح آهن اسفنجی خود روش کوره تونلی را به این دلیل انتخاب کرده است که بتواند از سنگ‌آهن هماتیتی به عنوان ماده اولیه استفاده کند.

لزوم جلوگیری از خام‌فروشی

مدیرعامل شرکت آذر اسفنج سمن کبیر با بیان اینکه اکنون درآمدهای نفتی کشور کاهش یافته و بحث جایگزینی معدن و صنایع معدنی با آن مطرح است، تصریح کرد: شاخص پیشرفت کشورها با مصرف فولاد در آن‌ها سنجیده می‌شود و به طور کلی، رشد مصرف فولاد در هر کشور، نشان‌دهنده پویایی اقتصاد آن کشور است. اعتقاد بر این است که صنعت فولاد می‌تواند رقابت بسیار خوبی با صنعت نفت داشته باشد و حتی می‌تواند با توجه به پتانسیل‌های موجود در این صنعت از آن پیشی بگیرد.

محمدی مطرح کرد: انتظار تولیدکنندگان از مسئولان امر به ویژه وزارت صنعت، معدن و تجارت این است که از تولیدکنندگان حمایت کنند. یادآور می‌شود که در گذشته قانون مقابله با خام‌فروشی به تصویب رسید و این قانون خوب به تامین مواد اولیه واحدهای تولیدی کمک کرد. در این رابطه لازم است که یک سامانه ایجاد شود تا در آن همه تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان بتوانند نیازهای یکدیگر را برطرف کنند. چراکه اغلب صنایع به هم محتاج هستند و این صنایع بتوانند با استفاده از بستر سامانه ایجاد شده با یکدیگر ارتباط برقرار کنند و نیازهای اساسی خود هم در زمینه تامین مواد اولیه و هم در زمینه فروش و مصرف برطرف سازند.

وی در پایان تاکید کرد: ایجاد یک سامانه جامع باعث ایجاد شفافیت در تولید، توزیع و مصرف خواهد شد و نهادهای مسئول نیز از طریق این سامانه به صورت شفاف اطلاعات همه تولیدکنندگان را دریافت خواهند کرد.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=2160

نوشته‌های مشابه

05اردیبهشت
صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه
مدیرعامل شرکت راما پارسیان مطرح کرد:

صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه

05اردیبهشت
صنعت فولاد مگاترند خواهد شد
عضو هیئت مدیره شرکت صنایع مفتولی زنجان:

صنعت فولاد مگاترند خواهد شد

05اردیبهشت
تحقق ظرفیت اسمی زمزم ۳ همگام با رشد درآمد «فخوز»
علی‌رغم اعمال تحریم‌های ظالمانه حاصل شد؛

تحقق ظرفیت اسمی زمزم ۳ همگام با رشد درآمد «فخوز»