• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024

ضرورت برنامه‌ریزی راهبردی برای توسعه صنعت فولاد کشور

  • کد خبر : 11144
  • 06 بهمن 1401 - 7:28
ضرورت برنامه‌ریزی راهبردی برای توسعه صنعت فولاد کشور
رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی از ضرورت برنامه‌ریزی راهبردی برای توسعه صنعت فولاد کشور خبر داد و گفت: در برنامه هفتم توسعه برای صنعت فولاد کشور فرصت‌های بسیار متنوعی فراهم شده است.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی گفت: در برنامه هفتم توسعه برای صنعت فولاد کشور، فرصت‌های بسیار متنوعی فراهم شده است.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» و به نقل از صدا و سیما، بابک نگاه‌داری در نخستین گردهمایی بین‌المللی تحول، تعالی و توسعه زنجیره ارزش فولاد و معدن، بیان کرد: توسعه صنعت فولاد برای دستیابی به اهداف توسعه‌ای صنعتی اهمیت دارد و به عنوان یک صنعت مادر، محصولاتی را برای استفاده در سایر صنایع تولید می‌کند. به عبارت دقیق‌تر، توسعه صنعت فولاد، زمینه‌ای را برای تسهیل تولید بسیاری از محصولات واسطه‌ای و نهایی صنعتی فراهم می‌کند و موجب تعمیق زنجیره‌های تولید در بسیاری از شاخه‌های صنعتی خواهد شد. انواع صنایع ساخت ماشین‌آلات و تجهیزات صنعتی، توربین‌ها و تجهیزات نیروگاهی، خودرو، کشتی‌سازی، ساختمان‌سازی و… همگی صنایعی هستند که از محصولات صنایع فولاد استفاده می‌کنند.

وی با بیان اینکه صنعت فولاد در کشور‌های مختلف به‌ عنوان یک صنعت استراتژیک و دارای اولویت مطرح است، گفت: صنعت فولاد زمانی می‌تواند در خدمت اهداف توسعه صنعتی قرار گیرد که توسعه زیربخش‌ها و انواع خاص محصولات آن با توجه به استراتژی توسعه صنعتی و اولویت‌های تعیین شده توسط آن صورت پذیرد.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس در همین راستا اضافه کرد: اقتصاد ایران با برخورداری از صادرات پنج میلیارد دلاری محصولات فولادی و برخورداری از ۱٫۶ درصدی از کل ذخایر سنگ معدن دنیا، ظرفیت مناسبی برای توسعه این صنعت و بهره‌گیری از آن برای تقویت توسعه صنعتی دارد. با این وجود، علی‌رغم این ظرفیت‌های صنعتی، صنایع فولاد امروزه با مسائلی همچون تامین انرژی، تامین سنگ آهن، وجود ظرفیت‌های خالی در پایین‌دست و تولید محصول با ارزش افزوده پایین روبه‌رو است، این چهار مسئله که مهم‌ترین مسائل این صنعت را تشکیل می‌دهند، منجر به محقق نشدن انتظارات از این صنعت مادر برای کمک به توسعه صنعتی کشور شده است.

نگاه‌داری به راهکار‌های بهبود عملکرد صنعت فولاد و رفع موانع و مشکلات اشاره کرد و گفت: یکی از این راهکار‌ها حرکت تدریجی به سمت واقعی کردن قیمت نهاده‌های تولید به منظور افزایش بهره‌وری واحد‌های موجود و غلبه بر معضل تامین انرژی، جلوگیری از احداث واحد‌های کوچک‌مقیاس در حلقه‌های مختلف زنجیره و حرکت به سمت روش کوره‌بلند است.

وی مطرح کرد: راهکار دیگر تلاش برای تکمیل اکتشافات عمقی در کشور برای غلبه بر معضل تامین سنگ‌آهن و دستیابی به تامین پایدار سنگ‌آهن، زمینه‌سازی برای معدن‌کاری خارجی، انجام توافقات تجارت آزاد با کشور‌های مختلف برای تهاتر مواد اولیه و محصولات فولادی و توسعه فناوری‌های جدید برای استفاده از منابع کم‌عیار است.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس، تدوین استراتژی توسعه صنعتی را به عنوان نقشه راه توسعه صنایع دانست و اظهار داشت: توسعه خط تولید در زنجیره ارزش فولاد، مطابق با نیاز‌های سایر بخش‌های صنعتی و به ویژه بخش‌های پیشران و دارای بیشترین تاثیر بر اهداف ملی صورت گیرد.

نگاه‌داری در ادامه به توسعه صادرات محصولات فولادی با ارزش افزوده بالا از طریق توسعه دیپلماسی تجاری اشاره کرد و گفت: شاخص عملکرد صنعتی کشور نشان‌‌دهنده ارزش افزوده بالا و صادرات بوده که رتبه ایران در بین کشور‌های دنیا حدود ۵۵ است. وقتی ترکیب صادرات را می‌بینیم، حدود ۱۰ درصد از صادرات، به صادرات صنعتی اختصاص پیدا می‌کند.

وی با بیان اینکه در برنامه هفتم توسعه برای صنعت فولاد کشور فرصت‌های بسیار متنوعی فراهم شده است، گفت: دو موضوع در این بین بسیار قابل توجه بوده که یکی از آن‌ها قالب‌های دانش‌بنیان است و در سال‌های گذشته شکل گرفته که باید تا ۱۰ سال آینده، هدف خود را به سمت ارزش افزوده بالا و حل مشکلات پیش ببرد.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس در پایان یادآور شد: برای اینکه صنعت فولاد با چالش تامین انرژی به نحوه بهتری مواجه شود، نهاده‌های تولید را به قیمت واقعی عرضه کند. حرکت به سمت کوره‌بلند و ایجاد واحد‌های کوچک، اکتشافات عمیق‌تر سنگ‌آهن، زمینه‌سازی برای معدن‌کاری خارجی، توسعه فناوری‌های نوین برای استفاده از منابع کم‌عیار در صنعت فولاد و توسعه صادرات محصولات با ارزش افزوده بالا، از جمله طرح‌های پیشنهادی مرکز پژوهش‌های مجلس برای رشد صنعت فولاد کشور بود.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=11144

نوشته‌های مشابه

07فروردین
سهام «تجلی» بیش از ۱۲ درصد افزایش یافته است
از زمان برگزاری مجمع فوق‌العاده تاکنون،

سهام «تجلی» بیش از ۱۲ درصد افزایش یافته است

28اسفند
بورس سبزپوش به تعطیلات رفت
در پایان سال 1402،

بورس سبزپوش به تعطیلات رفت

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.