• امروز : پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024
کارشناس اکتشاف شرکت توسعه معادن و فلزات عنوان کرد:

ضعف در اکتشاف، مهم‌ترین چالش‌ حوزه معدن و صنایع معدنی

  • کد خبر : 9107
  • 11 دی 1401 - 4:13
ضعف در اکتشاف، مهم‌ترین چالش‌ حوزه معدن و صنایع معدنی
کارشناس اکتشاف شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات، وضعیت اکتشاف در کشور را نسبت به سایر نقاط دنیا نامناسب دانست و گفت: متاسفانه طی سالیان اخیر، در روش‌های اکتشافی از دنیا فاصله گرفته‌ایم.

کارشناس اکتشاف شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات، وضعیت اکتشاف در کشور را نسبت به سایر نقاط دنیا نامناسب دانست و گفت: متاسفانه طی سالیان اخیر، در روش‌های اکتشافی از دنیا فاصله گرفته‌ایم.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» و به نقل از روابط عمومی شرکت ‌سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات، امروزه اکتشافات به حلقه مفقوده بخش معدن کشور تبدیل شده ‌‌و این در حالی است که ۷ درصد از ذخایر معدنی جهان به ایران تعلق دارد. عدم سرمایه‌گذاری مناسب، ضعف در دانش‌ زمین‌شناسی و کمبود اطلاعات و عدم به‌کارگیری از روش‌های نوین، از جمله دلایل ضعف اکتشافی کشور مطرح می‌شود. با توجه به اینکه بارها عنوان شده که بخش معدن و صنایع‌ معدنی قادر است، جایگزین درآمدهای نفتی در اقتصاد ایران شود، بنابراین توسعه این بخش منوط به اکتشافات جدید بوده و لازم است که حرکت جدی در این زمینه آغاز شود.

شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات با توجه ‌به اینکه یک شرکت بزرگ در بخش معدن و صنایع معدنی است، توجه ویژه‌ای به بحث اکتشاف داشته است و طی سال‌های گذشته گام‌های مثبتی در جهت سرمایه‌گذاری در حوزه اکتشاف برداشته و توجه ویژه‌ای به بحث تجهیزات حفاری و اکتشافی دارد و تجهیزات مورد نظر از جمله دستگاه‌های حفاری به‌روز را سفارش داده است. همچنین از طرفی برنامه‌ریزی کرده است تا برای تربیت نیروهای متخصص مورد نیاز نیز یک عمل متناسب انجام شود.

احسان آشوری، کارشناس اکتشاف شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات بیان کرد: چالش نخست ما در ابتدا در زمینه روش‌ها بوده و در حال حاضر روش‌های ما به حالت کلیشه درآمده است. به معنای اینکه وقتی می‌خواهیم شرح خدماتی را برای یک منطقه در نظر بگیریم، شرح خدمات یکسانی را مد نظر قرار می‌دهیم. به تعبیری این شرح خدمات‌ روح ندارند؛ چراکه هر کانساری طبیعت خود را دارد. دسته‌بندی روش‌های اکتشاف به راه‌ حل نیاز دارد. به عنوان مثال در ژئوفیزیک، تنها از آی پی آر اس و مغناطیس استفاده می‌کنیم که برای هر کدام یک بستر تعریف شده داریم.

وی با اشاره به اینکه در روش‌های اکتشافی از دنیا فاصله گرفته‌ایم، اذعان کرد: برای نمونه اگر دنبال مگنتیو هستید، از روش مغناطیس‌سنجی استفاده کنید، اگر سولفیدی داشته باشید، می‌توانید از آی پی آر اس استفاده کنید و باید تاکید کنیم که دستورالعمل‌ها به صورت کلیشه‌ای استفاده می‌شوند. روش‌های الکترومغناطیس بسیار کم انجام شده‌اند و تعداد دستگاه‌هایی که در کشور وجود دارد، محدود هستند و تعداد افرادی که بتوانند چه برداشت و چه تفسیر این روش را انجام دهند، بسیار کم است. اغلب آشنایی کارشناسان ما در این زمینه‌ها، در حد تئوری است و بر همین اساس در کشور، ژئوفیزیک‌های عمیق و حفاری‌های عمیق نداشتیم.

کارشناس اکتشاف شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات، چالش دیگر بخش اکتشاف را در حوزه زمین‌شناسی دانست و اضافه کرد: متاسفانه در شناخت زمین‌شناسی ایران بسیار عقب هستیم و نظام طبقه‌بندی کانسارها در دنیا همان طور که می‌دانید، مصنوعی است. به معنای اینکه بر اساس شباهت‌ها، پدیده‌ها را تقسیم‌بندی می‌کنیم که این طبقه‌بندی در طول زمان تعادل برقرار می‌کند. یعنی بر اساس آن نیازها و طرز تفکری که دارید، تغییر می‌کند.

آشوری مطرح کرد: نظام طبقه‌بندی کانسارها در دنیا در یک برهه‌ای بر اساس هندسه و در یک دورانی بر اساس فلز انجام می‌‌شد. این اواخر بر اساس محیط زمین‌شناسی تقسیم‌بندی صورت می‌گرفت که در حال حاضر بیشتر تقسیم‌بندی‌ها بر اساس پدیده‌های تشکیل‌دهنده است. امروزه در دنیا به این موضوع پی برده‌اند که پدیده‌های تشکیل‌دهنده کانسارساز بسیار مهم است و متاسفانه ما در موضوع دانش زمین‌شناسی و شناخت زمین‌شناسی ایران مشکل داریم.

وی با اشاره به نبود روش‌های جدید در اکتشافات کشور، تصریح کرد: متاسفانه از دانش عمومی بی‌بهره هستیم و دانش ما با دنیا به روز نمی‌شود. معضل دیگر در زمینه شناخت از زمین‌شناسی ایران است که کشور‌های خارجی، ایران را بیشتر و بهتر از کارشناسان داخلی می‌شناسند.

کارشناس اکتشاف شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات در ادامه عنوان کرد: چالش دیگر در بخش آزمایشگاه‌ها بوده است و آزمایشگاه‌های ما دارای دستگاه‌های خوبی هستند اما متاسفانه دانش استفاده از این دستگاه‌ها وجود ندارد. زمانی که به دنبال انجام یک کار تحقیقاتی هستیم، آن را آنالیز می‌کنیم و متوجه می‌شویم که آنالیزهای ما از خطای بالایی برخوردار هستند، به این معنا که آزمایشگاه‌های موجود در کشور روال یکسان ندارند و در یک آزمایشگاهی نتایج خوبی حاصل می‌شود و در یک آزمایشگاه دیگر نتایج خوبی را مشاهده نمی‌کنیم که این مشکل به منابع انسانی و مدیریتی مربوط می‌شود.

آشوری درباره ارائه راهکاری برای حل این مشکل، ابراز کرد: این پرسش سختی است؛ مانند این که بگویید وضعیت اقتصاد خراب است و چه راه‌حلی مدنظر دارید اما رفع چالش‌های موجود در بخش اکتشاف کشور در ابتدا به سازمان زمین‌شناسی و سپس دانشگاه‌ها مربوط می‌شود. تا زمانی که دانشگاه‌ها و آموزش و پرورش را اصلاح نکنیم، خیلی از این موارد تغییری نمی‌کنند. اگر بخواهیم این عقب‌ماندگی‌ها را در کشور به صورت ریشه‌ای اصلاح کنیم، باید نظام تفکری، آموزشی و جهان‌بینی و اینکه مدیران چگونه تامل می‌کنند را بازنگری کنیم.

وی یادآور شد: در کشور ما علوم انسانی ضعف دارد. در سال ۲۰۲۰ در نشست جهانی اقتصاد، ۱۰ عنوان به عنوان مهارت‌های سواد عرضه شد که شامل تفکر نقاد، تصمیم‌گیری، هوش هیجانی، خلاقیت، مدیریت و همکاری با دیگران و فنون مذاکره بود که این موارد را ما حتی در سطح مدیران نداریم.

کارشناس اکتشاف شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات عنوان کرد: برای ارتقای دانش زمین‌شناسی این گونه نیست که با کتاب خواندن دانش خود را در این زمینه افزایش دهید. ابتدا باید از دانشگاه آغاز و اصول آموزشی در دانشگاه را اصلاح کرد. بخش عمده‌ای از دانش زمین‌شناسی تجربی است و برای نمونه دانشجویان معدن و زمین‌شناسی برای درک بهتر مطالب باید بازدیدهای میدانی داشته باشند اما در حال حاضر بازدیدها در دانشگاه‌ها کاهش یافته است.

آشوری در ادامه بر اهمیت تعامل با دنیا تاکید کرد و ادامه داد: ما می‌توانیم در قالب پروژ‌ه‌های مشترک با شرکت‌های بزرگ دنیا همکاری کنیم و با این روش می‌توانیم به آموزش کارشناسان در کشور بپردازیم و کارشناسان متخصص تربیت کنیم که این اتفاق نمی‌افتد. اگر بخواهیم در محیط خلاء زندگی کنیم و تعامل نداشته باشیم، پیشرفت نخواهیم داشت.

وی همچنین خاطرنشان کرد: در زمینه به‌کارگیری روش‌های نوین در کشور بسیار صحبت می‌شود اما صحبت در خصوص این روش‌ها تا اجرای آن بسیار تفاوت دارد. دستگاه‌هایی که در تکنولوژی‌های اکتشافی استفاده می‌شوند، مانند موبایل نیستند که کاتالوگ و راهنمای آن را بخوانیم و راه‌اندازی کنیم. زمانی که یک دستگاه اکتشافی را از فونیکس خریداری و در کشور اجرا می‌کنیم، مطمئن باشید تا سال‌ها نمی‌دانیم این نتایجی که از این زمین برداشت کردیم چه اندازه نویز داشته و نادرست است. باید آزمون و خطا انجام بدهیم که بررسی این نتایج را بسنجیم؛ به دلیل اینکه پیش پردازش و تفسیر این داده‌ها یک کار تخصصی است که فقط در تئوری نمی‌توانیم آن را حل کنیم.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=9107

نوشته‌های مشابه

29فروردین
فلزی‌ها در بورس خوش درخشیدند
در هفته پایانی فروردین ماه،

فلزی‌ها در بورس خوش درخشیدند

28فروردین
بهای نفت در بازارهای جهانی افزایش یافت
ضمن بازیابی سریع اقتصاد چین،

بهای نفت در بازارهای جهانی افزایش یافت

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.