• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
مدیرعامل شرکت تولیدی سیم و کابل سیمیا بیان کرد:

ضعف در قوانین مقابله با سیم و کابل غیر استاندارد

  • کد خبر : 8453
  • 04 مهر 1401 - 14:47
ضعف در قوانین مقابله با سیم و کابل غیر استاندارد
مدیرعامل شرکت تولیدی سیم و کابل سیمیا گفت: علی‌رغم برگزاری جلسات فراوان در انجمن صنفی کارفرمایی تولیدکنندگان سیم و کابل طی سالیان اخیر، تا زمانی که قوانین بازدارنده و همچنین انگیزه کافی در مدیران ذی‌ربط جهت مقابله با تولید و توزیع سیم و کابل استاندارد ایجاد نشود، همچنان شاهد ادامه تولید و توزیع گسترده سیم و کابل غیر استاندارد خواهیم بود.
مدیرعامل شرکت تولیدی سیم و کابل سیمیا گفت: علی‌رغم برگزاری جلسات فراوان در انجمن صنفی کارفرمایی تولیدکنندگان سیم و کابل طی سالیان اخیر، تا زمانی که قوانین بازدارنده و همچنین انگیزه کافی در مدیران ذی‌ربط جهت مقابله با تولید و توزیع سیم و کابل استاندارد ایجاد نشود، همچنان شاهد ادامه تولید و توزیع گسترده سیم و کابل غیر استاندارد خواهیم بود.

علیرضا معتمدرسا در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» بیان کرد: مقابله با تولید و توزیع سیم و کابل غیر استاندارد، دغدغه تمام تولیدکنندگان سیم و کابل کشور است و اعضای انجمن صنفی کارفرمایی تولیدکنندگان سیم و کابل ایران مدت‌های طولانی است که به دنبال رفع این معضل بوده‌اند. ما این موضوع را با مدیرکل استاندارد استان تهران در میان گذاشته‌ایم و قول‌های مساعدی نیز در این راستا مطرح شده است.

وی در خصوص معضل تولید سیم و کابل استاندارد، عنوان کرد: یکی از مسائل مهم در این خصوص، ضعف در قوانین است و متاسفانه سازمان‌های مرتبط مانند سازمان ملی استاندارد با کمبود نیروی انسانی مواجه هستند. جرایم تعریف شده در این زمینه نیز آن چنان که باید بازدارنده نیست و برای مثال جریمه یک میلیون تومانی به هیچ وجه کارایی لازم جهت بازدارندگی را ندارد. این موارد باعث شده است تا شاهد افزایش روزافزون تولیدکنندگان سیم و کابل‌های غیر استاندارد باشیم و روزبه‌روز نیز به قدرت آن‌ها افزوده می‌شود. بر همین اساس مقابله با این معضل، یک حرکت جمعی همراه با تصمیمات کلی و حاکمیتی را می‌طلبد که تا به امروز رخ نداده است و ضرورت دارد یک سری قوانین بازدارنده از سوی نهادهای مرتبط به ویژه قوه قضاییه و سازمان ملی استاندارد تدوین و ابلاغ شود تا شاهد رفع این معضل در گذر زمان باشیم.

ضرورت اعمال قوانین بازدارنده در صنعت سیم و کابل

مدیرعامل شرکت تولیدی سیم و کابل سیمیا در همین راستا اضافه کرد: این معضل به قدری افزایش یافته است که برای مثال از هادی‌های آلومینیومی CCA به جای سیم مسی به دلیل شباهت ظاهری که وجود دارد، در سیم‌کشی واحدهای مسکونی استفاده می‌شود. این در حالی است که میزان جریان برق عبوری از هر یک از این سیم‌ها متفاوت است و در ابعاد گسترده می‌تواند منجر به حوادث ناگواری شود. بنابراین تا زمانی که قوانین بازدارنده و همچنین انگیزه کافی در مدیران ذی‌ربط جهت مقابله با تولید و توزیع سیم و کابل استاندارد ایجاد نشود، همچنان شاهد ادامه این معضل خواهیم بود. ما جلسات فراوانی را طی سالیان اخیر در انجمن صنفی کارفرمایی تولیدکنندگان سیم و کابل ایران جهت رفع این مشکل برگزار کرده‌ایم که متاسفانه نتیجه مطلوب حاصل نشده و این نشان می‌دهد که مسیر درست در این راستا طی نشده است. امیدوار هستیم مدیران جدید حاضر در سازمان ملی استاندارد ایران گام‌های مثبتی را در این خصوص بردارند تا شاهد رفع این معضل در آینده نزدیک باشیم.

معتمدرسا در ادامه به ضرورت استانداردسازی سیم و کابل اشاره کرد و گفت: استاندارد در تولید سیم و کابل به معنای رعایت حداقل میزان کیفیت برای حفظ امنیت مصرف‌کنندگان است. خوشبختانه در داخل کشور شرکت‌هایی مشغول تولید سیم و کابل هستند که حاشیه امنی برای تولید این محصول در نظر می‌گیرند و حتی استاندارد تولیدی آن‌ها از میزان استاندارد تعریف شده نیز بیشتر است. این مهم را می‌توان از وزن سیم و یا کابل تولیدشده تشخیص داد و برای مثال اگر وزن دو نمونه مشابه از یک محصول را با یکدیگر مقایسه کنیم، نمونه‌ای که ۱۰۰ یا ۲۰۰ گرم وزن بیشتری نسبت به محصول دیگر دارد، مشخص است که ماده اولیه بیشتری در تولید آن به کار گرفته شده و علی‌رغم قیمت تمام شده بیشتر، محصول مرغوب‌تری خواهد بود. تجربه نشان داده است که این شرکت‌ها ماندگاری بیشتری در سطح بازار در بلندمدت خواهند داشت و اگرچه ممکن است در کوتاه‌مدت با ضررهای مالی مواجه شوند اما در نهایت موفق شده‌اند طی سالیان طولانی در این صنعت فعالیت کنند و به نوعی ماندگار شوند.

توسعه صادرات در دستور کار مسئولان قرار بگیرد

وی در ارتباط با شرایط صنعت سیم و کابل در بازارهای بین‌المللی، اظهار کرد: زمانی که صحبت از بازارهای خارجی می‌کنیم، مقصود همان کشورهای عراق و افغانستان است. این در حالی است که صادرات سیم و کابل به ترکیه و کشورهای حوزه خلیج فارس به دلیل تعرفه‌های وارداتی و استانداردهای مختص به این کشورها صورت نمی‌پذیرد و به همین علت صادرات به دو کشور همسایه محدود شده است. بر همین اساس ناچار هستیم یک سری شرایط خاص را برای توسعه صادرات در دستور کار خود قرار دهیم و چاره‌ای جز این هم نداریم اما متاسفانه باز هم همکاری لازم با تولیدکنندگان در این خصوص انجام نمی‌شود.

این فعال صنعت سیم و کابل خاطرنشان کرد: یک تولیدکننده مواد اولیه خود را با مشکلات فراوانی تامین و با پرداخت مالیات ۹ درصد ارزش افزوده اقدام به صادرات آن می‌کند. در حالی که صادرات معاف از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده است، دولت مکلف به بازپرداخت این مبلغ به صادرکنندگان است اما متاسفانه شاهد هستیم این اقدام صورت نمی‌پذیرد و در حالی که وعده بازپرداخت آن به جای سایر مالیات‌ها را می‌دهند، باز هم چنین اتفاقی رخ نمی‌دهد. در واقع کمترین مشوق برای صادرکنندگان نیز در نظر گرفته نمی‌شود و این در حالی است که بسیاری از تولیدکنندگان به دنبال کسب سود حاصل از بازگشت ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده پرداختی هستند اما این مهم در حالی که می‌تواند به یک ابزار یاری‌رسان به تولیدکنندگان تبدیل شود اما متاسفانه با وجود یک سری تصمیم‌های نادرست صورت نمی‌پذیرد و به همین دلیل صادرات سیم و کابل رونق چندانی نداشته است.

معتمدرسا در خصوص تاثیر استانداردهای سیم و کابل بر قیمت تمام شده محصول، اذعان کرد: تولید سیم و کابل در سراسر جهان با توجه به استانداردهای تعریف شده صورت می‌پذیرد و بر همین اساس کاربردهای مختلفی برای انواع سیم و کابل در نظر گرفته شده است. برای مثال، زمانی که یک مجتمع مسکونی در دست ساخت قرار می‌گیرد، از همان ابتدا میزان برق مصرفی برای این مجتمع محاسبه خواهد شد و در ادامه میزان سیم و کابل مورد نیاز در دستور خرید قرار خواهد گرفت. باید در نظر داشت با توجه به اینکه حجم تولید سیم و کابل از مصرف آن در داخل کشور طی سالیان اخیر بیشتر بوده است، یک بازار رقابتی در سطح بازار شکل گرفته که عامل ماندگاری در آن، تولید محصول باکیفیت و استاندارد خواهد بود.

وی در پایان یادآور شد: آینده صنعت سیم و کابل روشن است. این مهم بستگی به استراتژی شرکت‌های فعال و همچنین توسعه سرمایه‌گذاری در این صنعت دارد و مادامی که جمعیت کشور در حال افزایش است، ما نیازمند به انواع سیم و کابل خواهیم بود. امیدوار هستیم اقدامات سازنده‌ای در راستای توسعه تولید سیم و کابل استاندارد انجام شود تا همزمان با رشد جمعیت، شاهد پیشرفت روزافزون این صنعت باشیم.

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=8453

نوشته‌های مشابه