• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
مدیرعامل شرکت آجر گستر امیران:

ضعف مدیریت، گریبان‌گیر صنعت نسوز شده است

  • کد خبر : 7436
  • 01 دی 1400 - 16:09
ضعف مدیریت، گریبان‌گیر صنعت نسوز شده است
مدیرعامل شرکت آجر گستر امیران گفت: تحریم‌ها باعث شده است تا بتوانیم در زمینه تولید فرآورده‌های نسوز به نوعی خودکفایی دست یابیم اما سوء مدیریت‌ها آسیب‌های زیادی به این صنعت وارد کرده و بیشترین مشکلات تولیدکنندگان به تحریم‌های داخلی برمی‌گردد.
مدیرعامل شرکت آجر گستر امیران گفت: تحریم‌ها باعث شده است تا بتوانیم در زمینه تولید فرآورده‌های نسوز به نوعی خودکفایی دست یابیم اما سوء مدیریت‌ها آسیب‌های زیادی به این صنعت وارد کرده و بیشترین مشکلات تولیدکنندگان به تحریم‌های داخلی برمی‌گردد.

محمود ملایی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: شرکت آجر گستر امیران فعالیت خود را در سال ۱۳۸۸ در زمینه تولید آجرهای نسوز صنعتی، شاموتی، آلومینی و عایق آغاز کرده است. دو کارخانه تولید آجرهای نسوز این شرکت در ورامین و صفادشت واقع شده است و ۱۲۰ نیروی انسانی شاغل در مجموعه به‌ صورت مستقیم مشغول فعالیت هستند.

وی در خصوص نحوه تامین ماده اولیه، بیان کرد: کلیه مواد اولیه مورد نیاز تولید آجرهای نسوز از معادن داخلی کشور تامین می‌‍شود و خوشبختانه ما در این زمینه با مشکل خاصی روبه‌رو نیستیم. این معادن در شهرستان‌های طبس، سمیرم و قزوین واقع شده است و سنگ‌های معدنی حاوی سیلیس و آلومین از آن‌ها استخراج می‌شود. ما همواره سعی می‌کنیم مواد اولیه مورد نیاز را به‌ صورت ذخیره شده در انبارهای شرکت داشته باشیم تا در برخی از روزهای سرد سال که راه معادن به دلایل مختلف بسته می‌شود، با مشکلی در این زمینه مواجه نشویم.

مدیرعامل شرکت آجر گستر امیران در ارتباط با میزان ظرفیت تولید، عنوان کرد: ظرفیت تولید مجموعه ۱۶۰ تا ۱۸۰ تن آجر نسوز در روز است و در حال حاضر با ظرفیت کامل مشغول فعالیت هستیم. ضمن اینکه معمولا ۲۰ هزار تن مواد اولیه به‌ منظور استفاده در شرایط خاص نیز در مجموعه ذخیره می‌شود.

پخت آجرهای نسوز در کوره کلسیته

ملایی در ادامه به فرایند تولید آجرهای نسوز اشاره کرد و گفت: سنگ‌های معدنی پس از آنالیز مشخص وارد کارخانه می‌شوند و سپس عملیات سنگ‌کوبی انجام شده و آسیاب و دانه‌بندی صورت می‌پذیرد. در ادامه، عملیات پیش‌پخت در داخل کوره انجام شده و مواد اولیه کلسیته می‌شوند. سپس مخلوط‌سازی انجام شده و با انجام آنالیزهای مورد نظر تولید آجر نسوز، عملیات پرس‌کاری صورت گرفته و در انتها عملیات پخت نهایی انجام می‌شود. این عملیات در دمای یک هزار و ۱۵۰ تا یک هزار و ۴۰۰ درجه سانتی‌گراد بستگی به نوع آجر نسوز انجام شده و این آجرها به مدت سه تا هفت روز در داخل کوره می‌ماند و در نهایت، محصول نهایی تولید شده به کارخانجات مختلف ارسال می‌شود.

وی ضمن اشاره به تکنولوژی داخلی تولید آجرهای نسوز، تصریح کرد: با اعمال تحریم‌‎های جدید در طی سالیان اخیر، بسیاری از شرکت‌های تولیدکننده فرآورده‌های نسوز روی به فرایند بومی‌سازی آورده‌اند. ما در سال‌های گذشته برخی از دستگاه‌های مورد نیاز پرسکاری و پخت محصول را از کشورهایی همچون چین و آلمان وارد می‌کردیم و پس از اعمال تحریم‌های مختلف، در حال استفاده از دستگاه‌های داخلی هستیم که کاملا مناسب و پاسخ‌گوی نیاز ما بوده است.

مدیرعامل شرکت آجر گستر امیران در خصوص کاربرد آجرهای نسوز در صنعت، اذعان کرد: عمده‌ترین کاربرد آجرهای نسوز در پوشش دیواره کوره‌های مختلف جهت ذوب فلزات است. این آجرها بسته به نوع مواد معدنی موجود، در کوره‌های مختلف مانند کوره بلند فولاد، کوره ذوب آلومینیوم، کوره سیمان‌سازی و کوره شیشه‌سازی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

دچار تحریم‌های داخلی هستیم

ملایی در پاسخ به سوال خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» مبنی بر اینکه تاثیر تحریم‌های بین‌المللی را بر تولید آجرهای نسوز چطور ارزیابی می‌کنید، اظهار کرد: در زمینه تولید فرآورده‌های نسوز، تحریم‌های خارجی سبب شده است تا بتوانیم به یک خودکفایی در این حوزه دست یابیم اما بیشتر مشکلات تولیدکنندگان، ضعف مدیریت ناشی از تحریم‌های داخلی است. چراکه در حال حاضر تامین منابع ارزی و ترخیص کالا در گمرک به سختی صورت می‌پذیرد و این مشکلات، هیچ ربطی به تحریم‌های خارجی نداشته و ناشی از سوء مدیریت در داخل کشور است. در زمینه صدور برخی مجوزها نیز متاسفانه عدم هماهنگی بین دستگاه‌های مختلف سبب می‌شود تا تولیدکنندگان چندین ماه در انتظار صدور مجوز باقی بمانند.

وی تاکید کرد: باید در نظر داشت تولیدکنندگان با سرمایه‌گذاری شخصی و در حالی که می‌توانند دارایی‌های خود را در سایر حوزه‌ها هزینه کنند، پای در عرصه صنعت می‌گذارند و با بی‌مهری‌های فراوان از جانب مسئولان ذی‌ربط مواجه می‌شوند. این در حالی است که هدف تولیدکنندگان چیزی جز اشتغال‌زایی و درآمدزایی در صنعت کشور نیست و متاسفانه مسئولان حمایت خاصی از آن‌ها به عمل نمی‌آورند. سیستم مدیریتی کشور بیشتر جنبه بازرگانی داشته و کمتر به مقوله تولید می‌پردازد. یعنی عملکرد دستگاه‌های مختلف به نحوی است که با ایجاد موانع مختلف در زمینه تولید، تولیدکنندگان را به سمت فعالیت‌های بازرگانی سوق می‌دهد و از هدف اصلی یعنی تولید دور می‌سازد.

خیانت به تولیدکنندگان با افزایش هزینه گاز

مدیرعامل شرکت آجر گستر امیران ضمن انتقاد از افزایش بی‌رویه قیمت حامل‌های انرژی در طی ماه‌های اخیر، مطرح کرد: هزینه گاز مصرفی واحدهای تولیدی در طی روزهای اخیر، به‌ یک‌ باره چندین برابر شده است. عمده انرژی مصرفی تولیدکنندگان فرآورده‌های نسوز، گاز است و مبالغ هنگفتی در قبوض صادر شده واحدهای تولیدی نسوز در نظر گرفته می‌شود که در مقایسه با میزان فروش و درآمد آن‌ها، اصلا اقتصادی نیست. مگر سود یک کارخانه تولیدکننده نسوز چقدر است که بتوان بخش عمده‌ای از آن را به پرداخت هزینه گاز مصرفی اختصاص داد؟! ما قرارداد مشخصی را با یک مجموعه در زمان معین به امضا می‌رسانیم و در حین اجرای قرارداد، با افزایش ناگهانی انرژی گاز روبه‌رو می‌شویم که در پایان باعث ضرر و زیان مجموعه می‌شود. بنابراین ناچار هستیم قراردادهای خود را با مبالغ پایین و مدت زمان کم ببندیم تا با مشکلات مالی طی گذر زمان مواجه نشویم. در حالی که مصرف‌کننده طبق قرارداد به محصول نیاز دارد؛ بنابراین هر دو طرف در این قرارداد دچار مشکلات فراوانی می‌شوند.

وی تشریح کرد: اگر بخواهیم نگاه ریزتری به مقوله تولید داشته باشیم، در واقع با خیانت مسئولان نسبت به حوزه تولید مواجه هستیم. چراکه اگر ما قادر به تامین هزینه‌های مرتبط با افزایش قیمت انرژی نباشیم، ناچار به تعطیلی مجموعه می‌شویم و در نهایت، هزاران نفر در تامین معیشت روزانه خود به مشکل برخواهند خورد. علی‌رغم شعارهای فراوان در زمینه حمایت از تولیدکنندگان داخلی، متاسفانه هیچ حمایتی از تولیدکنندگان صورت نمی‌پذیرد و برخی واحدهای کوچک صنعتی تحمل و کشش این حجم از افزایش قیمت حامل‌های انرژی را نخواهند داشت و در نهایت، سر تعظیم در مقابل ورشکستگی فرود می‌آورند.

این تولیدکننده فرآورده‌های نسوز اضافه کرد: قطعی گاز در روزهای سرد سال گذشته، لطمه فراوانی به مجموعه ما وارد کرد و بسیاری از شرکت‌های تولید فولاد و ذوب فلزات با مشکل مواجه شدند زیرا قطعی یک هفته‌ای گاز، باعث تعطیلی ۲۰ تا ۳۰ روزه خط تولید آجر نسوز می‌شود و بنابراین در طی این مدت، تولیدکنندگان فولاد نیز با کاهش تولید روبه‌رو خواهند شد. در واقع، فعالیت مجموعه‌ها زنجیروار به یکدیگر متصل است و بنابراین ما تلاش می‌کنیم در زمان قطعی گاز، در بخش‌های دیگر مجموعه نظیر بسته‌بندی و ارسال محصولات فعالیت کنیم تا با کمترین خسارت در این زمان مواجه شویم.

ملایی در ارتباط با صادرات محصول این شرکت، عنوان کرد: شرکت آجر گستر امیران به‌صورت مستقیم در عرصه صادرات فعالیت ندارد و فرآورده‌های نسوز تولید شده از طریق بازرگانان مختلف به عراق، افغانستان و کشورهای حوزه خلیج فارس صادر می‌شود. ضمن اینکه حدود دو ماه پیش محصولات ما به کشور آلمان صادر شد که این امر باعث افتخار مجموعه است.

امکان رقابت با فرآورده‌های نسوزهای خارجی وجود دارد

مدیرعامل شرکت آجر گستر امیران در ادامه به مقایسه فرآورده‌های نسوز تولیدشده در داخل کشور با نمونه‌های مشابه خارجی پرداخت و گفت: تولید فرآورده‌های نسوز در داخل کشور طی چندسال اخیر با پیشرفت چشمگیری مواجه شده و به جرئت می‌توان گفت کیفت این محصولات حتی از نمونه‌های مشابه خارجی بهتر است. اگرچه تا ۱۰ سال گذشته حرف خاصی در این حوزه برای گفتن نداشتیم و در حال حاضر با پیشرفت دانش و تکنولوژی تولید و تلاش و همت متخصصان داخلی، می‌توانیم با کشورهای معتبر جهان در این حوزه همچون آلمان رقابت کنیم. با وجود اینکه هزینه تمام شده تولید محصولات داخلی پایین‌تر است و آجرهای نسوز تولید شده در داخل، از کیفیت مناسب و قابل قبولی برخوردار هستند.

وی در ارتباط با وضعیت بازار فرآورده‌های نسوز، بیان کرد: خوشبختانه عملکرد مجموعه ما به نحوی است که همواره با افزایش تولید و فروش مواجه هستیم و این امر به علت هرچه بیشتر شناخته شدن مجموعه در گذر زمان و همچنین تولید آجرهای نسوز مرغوب و با کیفیت است که رضایتمندی مشتریان را در پی دارد. وضعیت بازار محصولات نسوز در داخل کشور نیز مساعد است و قطعا با همکاری و مساعدت مسئولان بهتر هم خواهد شد.

برنامه‌ریزی گسترده در اجرای طرح توسعه

ملایی با اشاره به در دست داشتن طرح‌های متعدد توسعه، مطرح کرد: توسعه پایدار، یکی از اهداف بلندمدت مجموعه در طی سالیان اخیر بوده است. در حال حاضر، ۶ طرح توسعه برای سال آینده پیش‌بینی کرده‌ایم. توسعه فضای کارخانه و خرید ماشین‌آلات جدید، ازجمله برنامه‌هایی است که در دستور کار قرار داده‌ایم تا در فصل زمستان و قطعی احتمالی گاز، با مشکل چندانی روبه‌رو نشویم. همچنین در تلاش هستیم محصولات جدیدی را در زمینه نسوز تولید کنیم که این امر، از مهم‌ترین اهداف مجموعه در سال آینده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: تولید، نبض اقتصاد و نیروی محرک یک کشور است و کشورهای مطرح اروپایی و توسعه‌یافته، این مقوله را در صدر برنامه و اهداف خود قرار داده‌اند. ضعف مدیریت و عدم نظارت صحیح و کافی دستگاه‌های مرتبط در این حوزه، کشور را دچار مشکلات فراوانی کرده است که باید یک بازنگری کلی در سیاست‌ها و اهداف کشور در زمینه تولید صورت پذیرد تا راه برای تولیدکنندگان هموار شود و بتوان با مشکلات ناشی از افزایش قیمت مواد اولیه، انرژی و مالیات کنار آمد.

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=7436

نوشته‌های مشابه

29فروردین
صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند
مدیرعامل شرکت تعاونی پرشین فولاد ابهر:

صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند

29فروردین
قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم
قائم مقام شرکت الکا مهر کیمیا:

قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم

29فروردین
نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد
با روند نزولی تعرفه‌های ذوب و پالایش،

نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد