• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
مدیرعامل شرکت آلیاژ و ریخته‌گری فن‌آور ذوب گلپایگان:

ضمانت‌نامه‌های نقدی بورس کالا، مانعی بزرگ برای تولیدکنندگان/ عرضه محصولات آلیاژی در بورس کالا اشتباه است

  • کد خبر : 6546
  • 13 اسفند 1398 - 16:10
ضمانت‌نامه‌های نقدی بورس کالا، مانعی بزرگ برای تولیدکنندگان/ عرضه محصولات آلیاژی در بورس کالا اشتباه است
مدیرعامل شرکت آلیاژ و ریخته‌گری فن‌آور ذوب گلپایگان گفت: با توجه به مزیت‌هایی که بورس کالا برای تولیدکنندگان محصولات آلومینیومی به همراه دارد، آن‌ها خواهان عرضه در بورس هستند اما دریافت ضمانت‌نامه‌های نقدی مانعی برای حضور شرکت‌ها به شمار می‌آید. اگر مدیران بورس ضمانت‌نامه بانکی یا ملکی را نیز می‌پذیرفتند، به طور حتم تعداد شرکت‌های عرضه‌کننده در بورس افزایش می‌یافت.

مدیرعامل شرکت آلیاژ و ریخته‌گری فن‌آور ذوب گلپایگان گفت: با توجه به مزیت‌هایی که بورس کالا برای تولیدکنندگان محصولات آلومینیومی به همراه دارد، آن‌ها خواهان عرضه در بورس هستند اما دریافت ضمانت‌نامه‌های نقدی مانعی برای حضور شرکت‌ها به شمار می‌آید. اگر مدیران بورس ضمانت‌نامه بانکی یا ملکی را نیز می‌پذیرفتند، به طور حتم تعداد شرکت‌های عرضه‌کننده در بورس افزایش می‌یافت.

امیرعباس مهدوی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: در گذشته به عنوان عرضه‌کننده محصولات شمش آلیاژ در بورس کالا حضور داشتیم اما به دلیل مشکلات به وجود آمده ترجیح دادیم در این زمینه فعالیتی نداشته باشیم.

وی بیان کرد: در سال‌های اخیر به دلیل نداشتن ثبات اقتصادی و بازار نامناسبی که در زمینه خرید محصولات آلومینیومی وجود داشت، بیشتر تولیدکنندگان ترجیح دادند که در بورس عرضه‌ای نداشته باشند، همچنین باید در نظر داشت که شمش آلیاژی در بورس فروش نمی‌رود.

مدیرعامل شرکت آلیاژ و ریخته‌گری فن‌آور ذوب گلپایگان عنوان کرد: در سال‌های گذشته که در بورس حضور داشتیم و عرضه می‌کردیم، شاهد بودیم که تنها شمش خالص در بورس فروش می‌رفت و خریداران شمش آلیاژی ترجیح می‌دادند که در بازار آزاد مواد اولیه مورد نیاز خود را تهیه کنند.

مهدوی توضیح داد: خریداران شمش آلیاژی تمایل چندانی برای خرید از بورس کالا ندارند که دلیل عمده آن، هزینه‌های افزایشی است که به همراه دارد؛ به نحوی که مدیران ترجیح می‌دهند بدون واسطه و از تولیدکنندگان خرید داشته باشند، برای مثال زمانی که مستقیم از تولیدکنندگان خرید می‌کنند هزینه تمام‌شده برای آن‌ها کاهش می‌یابد.

وی تاکید کرد: برخی از شرکت‌هایی که در حال حاضر در بورس عرضه دارند، فروش خوبی نداشته و نتوانسته‌اند محصولات را به فروش برسانند که چند عامل در این زمینه تاثیرگذار است، مصرف‌کنندگان بیلت و شمش خالص عموما خواهان خرید از شرکت آلومینیوم ایران (ایرالکو) هستند و تمایلی ندارند که از شرکت‌های که اخیرا در این زمینه فعالیت خود را آغاز کرده و تجربه چندانی ندارند، خرید داشته باشند.

مدیرعامل شرکت آلیاژ و ریخته‌گری فن‌آور ذوب گلپایگان مطرح کرد: به طور عمده شرکت‌های مختلفی که در بورس عرضه می‌کنند، نسبت به شرایط بازار آگاهی کامل دارند و می‌دانند از این طریق فروشی نخواهند داشت اما تنها برای اینکه بورس موجب معروف شدن آن‌ها می‌شود، ترجیح می‌دهند همچنان از این طریق عرضه داشته باشند.

مهدوی اذعان کرد: شرکت‌های عرضه‌کننده در بورس کالا، باید در ابتدای امر، کیفیت محصولات را ارتقا داده و سپس در بورس عرضه کنند و صرفا حضور در بورس نمی‌تواند موجب پیشرفت و رشد شرکتی شود.

ضمانت‌نامه‌های حضور در بورس افزایش یافته است

وی عنوان کرد: در حال حاضر، ضمانت‌نامه‌های حضور در بورس برای تولیدکنندگان به میزانی افزایش یافته که تمایل شرکت‌ها برای عرضه از این طریق کاهش یافته و در حقیقت حضور در بورس برای شرکت ما و سایر شرکت‌های فعال در این حوزه، صرفه اقتصادی ندارد.

مدیرعامل شرکت آلیاژ و ریخته‌گری فن‌آور ذوب گلپایگان تصریح کرد: از تولیدکنندگان و عرضه‌کننده محصولات آلومینیومی ۵۰۰ میلیون تومان ضمانت‌نامه دریافت می‌کنند که این میزان ضمانت‌نامه برای تولیدکنندگان بسیار زیاد بوده و منطقی نیست.

مهدوی اذعان کرد: بورس کالا نیاز به تعهدی دارد تا تولیدکنندگان حتما محصولی را که اعلام کرده‌اند، در تاریخ مشخض عرضه کنند اما این میزان تعهد برای تولیدکنندگان بسیار زیاد است و عمدتا موجب می‌شود تمایل تولیدکنندگان از بین برود و از حضور در این عرصه منصرف شوند. در بورس به تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان هزینه‌ای تحمیل می‌شود که به افزایش هزینه‌های خرید و فروش محصولات آلومینیومی می‌انجامد؛ اما در گذشته بورس به این صورت تولیدکنندگان را به چالش نمی‌کشید و مانع از حضور و فعالیت آن‌ها نمی‌شد اما در حال حاضر، سیاست‌گذاری‌ها به نحوی است که امکان توسعه فعالیت را نداریم.

وی خاطرنشان کرد: اگر ضمانت‌نامه‌های تعیین شده به صورت بانکی بود، مشکلات کمتری به ما تحمیل می‌شد و این‌چنین امکان حضور یافتن را از ما نمی‌گرفت، واریز نقدی مبلغ زیاد برای هیچ شرکتی امکان‌پذیر و میسر نیست و مدیران سازمان باید در این خصوص تدبیر دیگری بیندیشند.

مدیرعامل شرکت آلیاژ و ریخته‌گری فن‌آور ذوب گلپایگان ابراز کرد: با اینکه ضمانت‌نامه بانکی الزامی و لازم است اما گذاشتن سند یا اخذ چک به همان میزان اعتبار دارد، این در حالی است که بسیاری از شرکت‌های فعال در این حوزه، سابقه زیادی در زمینه تولید محصولات آلومینیومی دارند و شناخته شده‌اند.

مهدوی افزود: زمانی که در بورس حضور داشتیم شمش LM2 و  ADC12 و … را عرضه می‌کردیم و به دلیل اعتباری که میان تولیدکنندگان و خریداران داشتیم، از ما ضمانت‌نامه نمی‌خواستند اما در حال حاضر، ضمانت‌نامه سنگینی را درخواست می‌کنند.

وی تاکید کرد: در گذشته علی‌رغم تقاضای مناسبی که در بازار آزاد برای خرید محصولات شرکت ما وجود داشت، در بورس محصولاتی که عرضه کرده بودیم، به طور معمول فروش نمی‌رفت؛ به همین خاطر با توجه به تجربه‌ای که در این زمینه داریم و از طریق عرضه در بورس نتوانستیم به فروش بیشتر برسیم، ترجیح دادیم تنها در بازار آزاد عرضه کنیم.

عرضه در بورس مزایایی به همراه دارد

مدیرعامل شرکت آلیاژ و ریخته‌گری فن‌آور ذوب گلپایگان در ادامه توضیح داد: البته حضور در بورس مزیت‌هایی نیز برای تولیدکنندگان به همراه دارد، چنانچه بتوانیم همانند شرکت ایرالکو که در بورس بدون هیچ محدودیتی عرضه می‌کند، حضور داشته باشیم، به طور قطع سود خواهیم برد، به نحوی که عمده مشتریان ما تولیدکنندگان قطعات و ریخته‌گری خودرو هستند که با تاخیر پرداختی‌ها رو انجام می‌دهند.

مهدوی تصریح کرد: در صورتی که موانع ایجاد شده از طرف بورس از میان می‌رفت و ‌ما نیز قادر به عرضه از این طریق بودیم، قطعا می‌توانستیم تولیدکنندگان قطعات خودرو را ملزم به پرداخت به موقع کنیم، چنانچه در حال حاضر، شرکت ایرالکو تنها سه روز پس از معامله، خسارت تاخیر در پرداخت و تحویل کالا دریافت می‌کند؛ به طور قطع اگر ما نیز از این امکانات بهره‌مند می‌شدیم، به درآمد بیشتری می‌رسیدیم.

وی بیان کرد: بورس به شرکت‌های عرضه‌کننده کمک می‌کند تا به موقع طلب‌های خود را دریافت کنند، این اقدام بورس بهترین حمایت و کمک به تولیدکنندگان است.

مدیرعامل شرکت آلیاژ و ریخته‌گری فن‌آور ذوب گلپایگان عنوان کرد: تولیدکنندگان خودرو (سایپا و ایران خودرو) محصولات خود را پیش‌فروش می‌کنند اما برای خرید شمش و بیلت آلومینیومی پرداختی‌های منظمی ندارد و به طور معمول با تاخیر مطالبات ما را پرداخت می‌کنند، این در حالی است که اگر از طریق بورس عرضه می‌کردیم دریافتی‌های به موقعی داشتیم و با مشکلات کمبود نقدینگی مواجه نمی‌شدیم.

مهدوی افزود: البته باید در نظر داشت که این مشکل تنها مربوط به یک شرکت خاص نمی‌شود بلکه شرکت‌های ایران خودرو و سایپا همواره دیرکرد پرداخت دارند و شرکت‌های ریخته‌گری قطعات آلومینیوم برای دریافت مطالبات و هزینه‌های انجام داده، با سختی و چالش بی‌شماری مواجه‌اند، در حالی که عرضه و فروش از طریق بورس، این امکان را به ما می‌دهد که بازگشت سرمایه به موقعی داشته باشیم و این‌گونه فعالیت تولیدی رونق بیشتری می‌گیرد.

عرضه شمش آلیاژی با تقاضا و فروش همراه نیست

وی توضیح داد: شرکت آلومینیوم ایران (ایرالکو) چندین ماه است که عرضه محصولات آلیاژی خود را در بورس متوقف کرده است و تنها شمش و بیلت خالص عرضه می‌کند؛ عرضه محصولات آلیاژی در بورس کالا اشتباه است. چنانچه شاهدیم در بازار آزاد برای اینگونه محصولات تقاضای مناسبی وجود دارد البته باید در نظر داشت که شرکت‌های المهدی و هرمزال نیز توانایی تولید محصولات آلیاژی را دارند اما به دلیل شرایط ایجاد شده در بورس، محصولات خود را عرضه نمی‌کنند.

مدیرعامل شرکت آلیاژ و ریخته‌گری فن‌آور ذوب گلپایگان مطرح کرد: در زمینه ساخت محصولات آلیاژی ۲۰ سال است که سابقه فعالیت داریم، به همین دلیل تمام مصرف‌کنندگان به کیفیت محصولات ما اطمینان دارند و در سال اخیر، علی‌رغم مشکلات مالی ایجاد شده، تقاضا برای خرید محصولات آلیاژی در شرکت ما کاهش نیافت.

مهدوی عنوان کرد: از زمانی که واردات محصولات آلومینیومی را ممنوع کردند، وضعیت فروش و بازار آلومینیوم مناسب شده است و با ورود محصولات شرکت آلومینیوم جنوب (سالکو) وضعیت عرضه بهبود می‌یابد و بازار رونق بهتری پیدا می‌کند.

وی اذعان کرد: برخی‌ها عقیده دارند که عرضه شرکت سالکو به ضرر شرکت ایرالکو و المهدی می‌شود در صورتی که این‌گونه نیست؛ عرضه باید متناسب با نیاز بازار باشد؛ چنانچه در حال حاضر شاهد هستیم که تولیدکنندگان شمش هر هفته عرضه دارند و تقاضا نیز برای آن‌ها همواره وجود دارد و تمام محصولات عرضه شده به فروش می‌رسد البته با توجه به اینکه شرکت سالکو در منطقه ویژه قرار دارد، به جای عرضه در بازار داخلی بیشتر بر صادرات تمرکز دارد.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=6546

نوشته‌های مشابه

29فروردین
صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند
مدیرعامل شرکت تعاونی پرشین فولاد ابهر:

صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند

29فروردین
قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم
قائم مقام شرکت الکا مهر کیمیا:

قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم

29فروردین
نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد
با روند نزولی تعرفه‌های ذوب و پالایش،

نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد