• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
سرپرست طراحی مکانیک شرکت تولید پمپ‌های بزرگ و توربین آبی پتکو مطرح کرد

طراحی و ساخت پیچیده‌‍‌ترین و بزرگ‌‌ترین پمپ‌های مورد نیاز کشور در پتکو

  • کد خبر : 1934
  • 13 آذر 1399 - 11:42
طراحی و ساخت پیچیده‌‍‌ترین و بزرگ‌‌ترین پمپ‌های مورد نیاز کشور در پتکو
سرپرست طراحی مکانیک شرکت پتکو گفت: شرکت دانش‌بنیان پتکو به سطحی از دانش فنی رسیده است که می‌تواند طراحی و ساخت انواع پمپ‌های پیچیده و های‌تک را بدون کمک گرفتن از شرکت‌های خارجی انجام دهد و در پروژه گوره به جاسک نقش فعال داشته باشد.

سرپرست طراحی مکانیک شرکت پتکو گفت: شرکت دانش‌بنیان پتکو به سطحی از دانش فنی رسیده است که می‌تواند طراحی و ساخت انواع پمپ‌های پیچیده و های‌تک را بدون کمک گرفتن از شرکت‌های خارجی انجام دهد و در پروژه گوره به جاسک نقش فعال داشته باشد.

علی گلشایی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» اظهار داشت: شرکت پتکو، جزو معدود شرکت‌های پمپ‌سازی در کشور است که محصولاتی منطبق با استاندارد API610 تولید می‌کند. در این زمینه از معمول‌ترین پمپ‌های این استاندارد که تایپ OH2 هستند تا پمپ‌های های‌تک این مجموعه که سری BB3 است و به طور کلی تمامی تایپ‌های پمپ‌های افقی و عمودی مورد استفاده در صنایع در شرکت پتکو طراحی و ساخته می‌شوند.

وی افزود: در زمینه پمپ‌های OH2 به عنوان پمپ مرسوم مورد استفاده در صنعت نفت و گاز و پتروشیمی، شرکت پتکو توانایی طراحی و ساخت تمامی انواع آن را دارد. این پمپ‌ها در همه تیپ‌های کاربردی در خطوط نفت و گاز طراحی شده‌اند و به محض دریافت سفارش وارد پروسه ساخت شده و به مشتری تحویل داده می‌شوند.

گلشایی در خصوص پمپ‌های های‌تک این مجموعه عنوان کرد: این پمپ‌ها براساس سفارش مشتری طراحی و ساخته می‌شوند. درواقع مشتری مشخصات پمپ مورد نظر را با توجه به هد و دبی مورد نیاز خود را به شرکت پتکو ارائه می‌دهد. پتکو نیز در صورتی که مطابق با نیاز مشتری پمپ طراحی شده یا آماده داشته باشد، آن را تحویل می‌دهد؛ در غیر این صورت، پمپ مورد نظر را از ابتدا طراحی می‌کند به طوری که در رنج کاری مورد نیاز مشتری حداکثر راندمان را داشته باشد.

وی با اشاره به طراحی پمپ‌های خاص BB3 در پتکو، بیان کرد: در سال ۱۳۹۱ شرکت مناطق نفت‌خیز جنوب در جهت بومی‌سازی این پمپ‌ها که کاربرد بسیار زیادی در صنایع نفتی دارد، طرحی و ساخت را به شرکت پتکو ارائه کرد. پیش از این شرکت مناطق نفت‌خیز جنوب ناچار بود پمپ‌های یاد شده را از شرکت‌های اروپایی و آمریکایی خریداری کند لذا جهت تولید این نوع پمپ‌ها در داخل کشور سفارش طراحی و ساخت دو تیپ مختلف از پمپ های BB3 را به شرکت پتکو ارائه کرد که دانش فنی این پمپ‌ها نیز در این پروژه لحاظ شده بود. به طوری که پس از اتمام هر فاز از طراحی این پمپ‌ها در پتکو به دلیل حساسیت موضوع باید توسط مشاوران شرکت مناطق نفت‌خیز جنوب که از اساتید مجرب دانشگاه بودند بررسی شده و پس از تایید آن‌ها، وارد فاز بعدی طراحی می‌شد.

گلشایی اضافه کرد: پس از اتمام طراحی اولیه این پمپ‌ها و پیش از شروع مرحله تولید، تست‌های آن با نرم‌افزار های شبیه سازی جریان سیال (CFD) انجام شد و پس از ارائه نتایج به کارفرما و اخذ تایید، پمپ وارد مرحله مدل سازی، ریخته‌گری و ساخت شد و خوشبختانه شرکت پتکو توانست طراحی و ساخت پمپ های‌تک BB3 را مطابق با درخواست مشتری به انجام رساند.

سرپرست تیم طراحی مکانیک پتکو خاطرنشان کرد: پس از طراحی و ساخت نخستین پمپ های‌تک BB3 برای مناطق نفت خیز، ۱۰ نوع پمپ دیگر از این تیپ پمپ‌ها را برای سایر شرکت‌های نفنی طراحی و تولید کرده‌ایم و با توجه به دانش فنی و تجربیاتی که در این زمینه به دست آمده می‌توانیم تمامی درخواست‌های مشتریان را در این خصوص پاسخ دهیم.

وی با بیان اینکه طراحی و ساخت پمپ‌های BB3 جزو پیچیده‌ترین مهندسی‌ها در ساخت پمپ‌ها در جهان است، عنوان کرد: این نوع پمپ‌ها برای تامین فشارهای بسیار بالای سیال مورد استفاده قرار می‌گیرند به طوری که این پمپ‌های طبقاتی می‌توانند تا ۱۶ مرحله فشار سیال را تقویت کنند. لازم به ذکر است که مراحل طراحی این پمپ‌ها شامل تعیین ضخامت محفظه برای تحمل فشار تولیدی در پمپ، انتخاب چیدمان پروانه‌های پمپ برای کاهش نیروهای محوری، تعیین قطر شفت به منظور تحمل نیروهای استاتیکی و هیدرولیکی و طراحی یاتاقان‌های پیچیده این پمپ‌ها است.

سرپرست تیم طراحی مکانیک پتکو تصریح کرد: در طراحی یاتاقان‌های این پمپ‌ها نیز علاوه بر اینکه باید کلیه نیروهای محوری و شعاعی را تحمل کند، باید بتواند الزامات استاندارد API در مورد محدودیت‌های دمایی و همچنین کارکرد ۱۶ هزار ساعت بدون وفقه را پشت سر بگذارد. طراحی همه این مراحل بسیار پیچیده بوده که شرکت پتکو توانسته به دانش فنی همه مراحل طراحی و ساخت آن دست یابد و هم‌اکنون این شرکت می‌تواند طراحی و ساخت پیچیده‌ترین پمپ‌ها را نیز انجام دهد.

گلشایی ادامه داد: علاوه بر پمپ‌های BB3، پتکو قادر است پمپ‌های VS6 را نیز با همان ساختار طبقاتی تولید کند با این تفاوت که این نوع پمپ‌ها عمودی هستند. برای طراحی و ساخت پمپ‌های VS6 نیز همان مراحل را انجام می‌دهیم. بنابراین در این پمپ‌های پیچیده نیز شرکت پتکو به دانش فنی کامل طراحی و ساخت دست پیدا کرده است و توانسته از سال ۱۳۹۴ تا کنون چندین تیپ مختلف از این نوع پمپ ها را طراحی و تولید کند که آخرین مورد آن مربوط به سه ماه قبل است که دو دستگاه از این نوع پمپ‌ها برای پتروشیمی شازند طراحی شده و هم‌اکنون در مرحله ساخت قرار دارد.

وی در پایان با اشاره به طراحی بزرگ‌ترین پمپ کشور از نوع BB3 برای پروژه ملی انتقال نفت گوره به جاسک، عنوان کرد: این پمپ در کشور منحصر به فرد بوده و مشابه آن در کشور ساخته نشده است. مراحل مختلف طراحی، مدل‌سازی و ریخته‌گری این پمپ به اتمام رسیده و هم اکنون در مرحله ماشین‌کاری قطعات هستیم. همچنین سفارش دو نوع دیگر از این تیپ پمپ ها برای پروژه جانبی انتقال نفت گوره به جاسک را نیز دریافت کرده‌ایم که مراحل طراحی آن‌ها انجام شده و مراحل ساخت نیز در حال اتمام است و به زودی آماده تحویل به پروژه خواهند شد.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=1934

نوشته‌های مشابه

29فروردین
صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند
مدیرعامل شرکت تعاونی پرشین فولاد ابهر:

صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند

29فروردین
قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم
قائم مقام شرکت الکا مهر کیمیا:

قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم

29فروردین
نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد
با روند نزولی تعرفه‌های ذوب و پالایش،

نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد