• امروز : چهارشنبه - ۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
مدیرعامل شرکت فولاد هرمزگان

طرح توسعه ۱٫۲ میلیون تنی ورق فولادی در دستور کار قرار دارد/ افزایش ۶۴ درصدی سود عملیاتی

  • کد خبر : 1601
  • 25 خرداد 1399 - 11:19
طرح توسعه ۱٫۲ میلیون تنی ورق فولادی در دستور کار قرار دارد/ افزایش ۶۴ درصدی سود عملیاتی
مدیرعامل شرکت فولاد هرمزگان گفت: شرکت فولاد هرمزگان با توجه به ارزش افزوده ورق و در راستای تکمیل زنجیره، قصد دارد یک واحد 1.2 میلیون تنی ورق به منظور تولید ورق‌های عریض و خارج شدن شرکت از حالت تک‌محصولی بودن اجرا کند.

مدیرعامل شرکت فولاد هرمزگان گفت: شرکت فولاد هرمزگان با توجه به ارزش افزوده ورق و در راستای تکمیل زنجیره، قصد دارد یک واحد ۱٫۲ میلیون تنی ورق به منظور تولید ورق‌های عریض و خارج شدن شرکت از حالت تک‌محصولی بودن اجرا کند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، فرزاد ارزانی در مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت فولاد هرمزگان، اظهار داشت: شرکت فولاد هرمزگان با توجه به شرایط تاسیس آن، ۱٫۵ میلیون تن اسلب تولید می‌کند و دارای دو واحد احیای مستقیم ۸۲۵ هزار تنی با مجموع ظرفیت یک میلیون و ۶۵۰ هزار تن در اختیار دارد.

وی افزود: حضور شرکت فولاد هرمزگان در استان هرمزگان و شهر بندرعباس، باعث ایجاد مزیت‌های صادراتی به ویژه در رابطه با مجاورت بندر بزرگ شهید رجایی شده است. همچنین این شرکت دارای تاسیسات جنبی مانند آب‌شیرین‌کن، تاسیسات برق، واحد آهک و اکسیژن، دو کوره ریخته‌گری و کوره پاتیلی است. فولاد هرمزگان اسلب‌هایی با ضخامت ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلی‌متر با عرض ۹۰۰ تا دو هزار میلی‌متر و طول ۶ متر تا ۱۲ متر بسته به سفارش مشتری تولید می‌کند.

مدیرعامل شرکت فولاد هرمزگان اضافه کرد: این شرکت در سال ۱۳۹۸ موفق به کسب افتخاراتی شده که شامل کسب تقدیرنامه ۴ ستاره تعالی سازمانی، لوح تقدیر رضایتمندی مشتری، کسب گواهینامه رعایت حقوق مصرف‌کنندگان. حضور در بین ۱۰۰ شرکت برتر ایران در رتبه‌بندی شرکت‌ها، کسب مدال رزین دومین مدیر جهادی حرفه‌ای گرایی در روابط عمومی، واحد نمونه صنعتی و صادرکننده نمونه صنعتی استان هرمزگان برای پنجمین سال متوالی، کسب گواهینامه مدیریت انرژی، تندیس زرین سرآمدی روابط عمومی می‌شود. البته در سال‌های گذشته برای کسب تقدیرنامه تعالی سازمانی تلاش می‌کردیم که سال به سال بهبود یافتیم و در سال جاری به دنبال کسب تندیس تعالی سازمانی هستیم.

دستاوردهای بهره‌برداری فولاد هرمزگان

ارزانی با اشاره دستاوردهای متعدد شرکت فولاد هرمزگان در سال ۱۳۹۸، بیان کرد: در حوزه بهره‌برداری افتخارات زیادی کسب کردیم زیرا بهره‌برداری محور اصلی شرکت فولاد هرمزگان است. دستیابی به تعداد ذوب ریخته‌گری شده به میزان ۵۰ ذوب، کاهش متوسط عیوب تختال از ۱٫۸۸ درصد به ۱٫۶۳ درصد تولیدات، کاهش مصرف نسوز از ۷٫۴ کیلوگرم به ازای هر تن مذاب در سال ۱۳۹۷ به ۶٫۹۴ کیلوگرم در سال ۱۳۹۸، مصرف الکترود در کوره‌های قوس الکتریکی ۶۰۰ از ۱٫۸۸ به ۱٫۸۵ کیلوگرم به ازای هر تن مذاب، تولید گریدهای ویژه مربوط به صنایع ماشین‌سازی، صنایع نفت و گاز و مخازن CNG از دیگر افتخارات این شرکت در سال ۱۳۹۸ بوده است. به طوری که فولاد هرمزگان تنها شرکتی است که تختال‌های ویژه صنایع نفت و گاز و مخازن CNG را تولید می‌کند. ضمن اینکه در سال گذشته یک «شات داون» بسیار سنگین انجام دادیم و خوشبختانه هیچ‌گونه حادثه غیرایمن نداشتیم.

وی دستاوردهای حوزه تکنولوژی شرکت را قابل توجه دانست و خاطرنشان کرد: در حال افزایش ظرفیت فولادسازی از ۱٫۵ میلیون تن کنونی به دو میلیون تن هستیم و اخیرا آگهی شناسایی برای طرح احداث ورق عریض را ثبت کردیم که اقدامات مهندسی این طرح آغاز شده‌ است. البته افزایش ظرفیت تولید از طریق لنس میزان اکسیژن تحقق می‌یابد که اقدامات این موضوع نیز در حال انجام است. امیدوار هستیم که تا اواسط سال جاری افزایش ظرفیت تحقق یابد. پروژه افزایش نرخ شارژ مواد کوره در دست اقدام بوده و تا اوایل شهریور یا اوایل مهر به نتیجه می‌رسد.

مدیرعامل شرکت فولاد هرمزگان ادامه داد: نخستین کنفرانس ملی ریخته‌گری مداوم در کشور در سال ۱۳۹۸ توسط شرکت فولاد هرمزگان برگزار شد که خوشبختانه اهالی صنعت فولاد از این کنفرانس ملی استقبال خوبی به عمل آوردند. امیدواریم صنعت فولاد کشور بتواند از نتایج این کنفرانس استفاده کند و بتوانیم در موضوع ریخته‌گری و بومی‌سازی ریخته‌گری در کشور با سایر بخش‌های فولادی همکاری کنیم.

ارزانی تصریح کرد: علی‌رغم تمام مشکلاتی که در تامین گندله به عنوان ماده اولیه شرکت فولاد هرمزگان در سال ۱۳۹۸ وجود داشت، خوشبختانه مشکل خاصی بابت کاهش یا توقف تولید به دلیل کمبود مواد اولیه نداشتیم و اقلام تامین شدند. در موضوع الکترود گرافیتی، با توجه به هماهنگی که با فولاد مبارکه صورت گرفت، تامین پایدار انجام شده و مشکل خاصی وجود ندارد.

وی ابراز کرد: اخیرا با شرکت‌های دانش‌بنیان جلساتی برگزار کردیم تا با کمک گرفتن از پتانسیل این شرکت‌ها، ساخت و بومی‌سازی قطعات را دنبال کنیم و در این رابطه مذاکرات خوبی در حال پیگیری است.

مدیرعامل شرکت فولاد هرمزگان مطرح کرد: خرید برق از بخش خصوصی نیز در دستور کار قرار گرفته و خوشبختانه علی‌رغم همه محدودیت‌هایی که در سال ۱۳۹۸ ایجاد شد، با بخش خصوصی قرارداد بستیم. طبیعتا با خرید برق از بخش خصوصی هزینه‌های شرکت کمتر شده است.

ارزانی آمارهای حوزه فروش را قابل توجه ارزیابی و اظهار کرد: در حوزه فروش دسترنج و حاصل زحمات پرسنل یک شرکت نمود پیدا می‌کند. ازجمله دستاوردهای حوزه فروش می‌توان به رشد ۱۳ درصدی حجم فروش در سال ۱۳۹۸ نسبت به سال ۱۳۹۷ اشاره کرد. همچنین ۷۸ هزار و ۶۵۰ تن محصولات ویژه به مشتریان تحویل دادیم که در تولید مخازن تحت فشار، سازه‌های پراستحکام و… کاربرد دارند. فروش تختال در بازارهای صادراتی طی سال ۱۳۹۸ ۴۰ درصد نسبت به سال ۱۳۹۷ افزایش یافته است. کل فروش شرکت در سال ۱۳۹۸ حدود یک میلیون و ۵۵۸ هزار و ۴۳۶ تن بوده است.

وی با اشاره به مصرف انرژی در فولاد هرمزگان، بیان کرد: مصرف آب در فولاد هرمزگان از ۳٫۱ مترمکعب به ازای هر تن تختال در سال ۱۳۹۷ به ۲٫۹۶ مترمکعب به ازای هر تن تختال در سال ۱۳۹۸ رسید. مصرف انرژی از ۱۶٫۰۸ گیگاژول به ازای هر تن محصول در سال ۱۳۹۷ تا ۱۴٫۳ گیگاژول در سال ۱۳۹۸ کاهش یافت.

مدیرعامل شرکت فولاد هرمزگان جایگاه این شرکت را در تولید فولاد کشور مطلوب دانست و عنوان کرد: شرکت ما چهارمین تولیدکننده فولاد خام در کشور پس از فولاد مبارکه، فولاد خوزستان و ذوب آهن است و سهمی هفت درصدی در تولید فولاد خام دارد. البته در سال ۱۳۹۶ شرکت فولاد هرمزگان سهم هشت درصدی در تولید فولاد کشور داشت اما کاهش سهم این شرکت به معنای کاهش تولید نیست؛ بلکه تولید شرکت فولاد هرمزگان و نیز سایر فولادسازان کشور افزایش یافته است.

ارزانی خاطرنشان کرد: تولید اسلب در هرمزگان در سال ۱۳۹۸ با رشد یک درصدی نسبت به سال ۱۳۹۷ مواجه است. در حالی که تولید آهن اسفنجی ۱۰ درصد کاهش یافت. دلیل این کاهش نیز شات داون مدول احیا مستقیم بود. البته تولید آهک در سال ۱۳۹۸ حدود ۱۲ درصد نسبت به سال قبل از آن رشد داشت. ضمن اینکه بریکت نیز با کاهش ۹ درصد تولید مواجه شد و طبیعتا کاهش تولید بریکت بهتر است.

رشد فروش فولاد هرمزگان

وی ابراز کرد: فروش تختال شرکت در سال ۱۳۹۷ حدود یک میلیون و ۳۸۴ هزار تن بود که این میزان در سال ۱۳۹۸ با ۱۳ درصد رشد به یک میلیون و ۵۵۸ هزار تن رسید. ضمن اینکه فروش آهن اسفنجی و بریکت با کاهش مواجه شد. در سال ۱۳۹۷ حدود ۸۰۱ هزار تن اسلب در بازارهای داخلی به فروش رساندیم که این میزان با کاهش هفت درصدی در سال ۱۳۹۸، به ۷۴۳ هزار تن رسید. در مقابل، فروش صادراتی شرکت از ۵۸۲ هزار تن در سال ۱۳۹۷ به ۸۱۵ هزار تن در سال ۱۳۹۸ افزایش یافت که حاکی از رشد ۴۰ درصدی است.

مدیرعامل شرکت فولاد هرمزگان در خصوص درآمد فروش این شرکت، اظهار کرد: درآمد فروش شرکت در بازار داخل طی سال ۱۳۹۷ دو هزار ۱۹۷ میلیارد تومان بود که این میزان با رشد ۳۲ درصدی به دو هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان در سال ۱۳۹۸ رسید. صادرات شرکت که در سال ۱۳۹۷ یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بود، حدود ۱۱۱ درصد افزایش یافت و به سه هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان رسید. درآمد کلی شرکت در بخش داخلی و صادراتی در سال ۱۳۹۸ با ۶ هزار و ۱۱۴ میلیارد تومان، با ۶۴ درصد افزایش نسبت به سال ۱۳۹۷ مواجه شد.

ارزانی تصریح کرد: سرمایه شرکت فولاد هرمزگان در سال قبل افزایش یافت و با دارا بودن ۲۵ میلیارد سهم، به دو هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان رسید. سهام شرکت فولاد هرمزگان نیز طی پنج سال روند رو به رشد و مثبت داشته و تنها در پایان اسفند ماه سال ۱۳۹۸ با قیمت ۵۱۲ تومان به ازای هر سهم، نسبت به سال قبل از آن با کاهش مواجه شده است اما در پایان اردیبهشت قیمت سهام این شرکت به یک هزار و یک تومان به ازای هر سهم رسیده و حدود دو برابر اسفند ماه ۱۳۹۸ است.

وی عنوان کرد: روند سودآوری فولاد هرمزگان در سال‌های اخیر مطلوب بوده است. به طوری که در سال ۱۳۹۴ حدود ۱۵۲ میلیارد تومان زیان داشتیم که این رقم در سال ۱۳۹۵ به ۳۹۴ میلیارد تومان افزایش یافت اما در سال ۱۳۹۶ توانستیم زیان گذشته را جبران کنیم و سود ۴۱۴ میلیارد تومانی کسب کردیم. در سال ۱۳۹۷ سود شرکت به یک هزار و ۶۴۳ میلیارد تومان و در سال ۱۳۹۸ به یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان رسید. ممکن است در نگاه اول سود سال ۱۳۹۸ نسبت به سال قبل از آن کمتر شده باشد اما سود عملیاتی شرکت به مراتب افزایش یافته است. در سود کلی، تسعیر نرخ ارز نیز به عنوان سود لحاظ می‌شود اما سود عملیاتی حاصل عملکرد خود شرکت است. در سال ۱۳۹۷ که سود کلی شرکت یک هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان بود، تنها نیمی از آن یعنی ۸۰۰ میلیارد تومان به سود عملیاتی مربوط می‌شد. در حالی که از سود یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومانی در سال ۱۳۹۸، حدود یک هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان آن مربوط به سود عملیاتی بوده است و رشد ۶۳ درصدی نسبت به سال قبل از آن دارد.

طرح‌های توسعه‌ای در راستای افزایش ارزش افزوده

مدیرعامل شرکت فولاد هرمزگان در خصوص طرح‌های توسعه‌ای این شرکت اظهار داشت: فصل مهمی که شرکت فولاد هرمزگان در مقابل خود باز کرده، طرح‌های توسعه‌ای بوده و در شرکت به شدت در حال پیگیری است. نخستین طرح توسعه‌ای افزایش ظرفیت بوده و به دنبال این هستیم که ظرفیت تولید از ۱٫۵ میلیون تن به دو میلیون تن اسلب در سال افزایش یابد. علاوه‌براین، احداث یک واحد تولید ورق عریض به ظرفیت ۱٫۲ میلیون تن در سال در نظر گرفته‌ایم. در کنار این دو طرح، یک واحد اکسیژن ۱۰ هزار مترمکعبی، سیلوهای ذخیره آهن اسفنجی، تصفیه‌خانه صنعتی و واحد سولفورزدایی نیز احداث خواهد شد.

ارزانی خاطرنشان کرد: طرح افزایش ظرفیت فولادسازی، دارای پروژه‌های جنبی نسبتا زیادی است که ازجمله آن می‌توان به افزایش ظرفیت کوره‌های فولادسازی برای لنس‌ها، افزایش ظرفیت پاتیل کنونی، احداث پاتیل جدید و احداث واحد گاززدایی اشاره کرد. لازم به ذکر است که احداث واحد گاززدایی از آن جهت اهمیت دارد که می‌توان فولادهای کیفی به ویژه آلیاژی تولید کرد. پروژه افزایش ظرفیت فولادسازی حدود ۳۶ ماه زمان می‌برد و ۶۵ میلیون یورو ارز و چهار هزار و ۹۰۰ میلیارد ریال نیاز سرمایه‌گذاری پروژه خواهد بود. اجرای این پروژه با حمایت‌های خوب فولاد مبارکه پیش خواهد رفت.

وی اضافه کرد: احداث یک واحد احیا مستقیم برای افزایش ظرفیت فولادسازی و جلوگیری از کمبود احتمالی مواد اولیه، دیگر طرح مهم شرکت بوده که در دستور کار قرار گرفته است. به همین منظور یک قصد داریم یک واحد احیا مستقیم به ظرفیت ۹۰۰ هزار تن احداث کنیم. ارزش ارزی این طرح ۱۵ میلیون یورو و ارزش ریالی آن یک هزار و ۱۹۰ میلیارد ریال پیش‌بینی شده است. این پروژه نیز دارای طرح‌های جنبی زیادی خواهد بود.

مدیرعامل شرکت فولاد هرمزگان در خصوص مهم‌ترین طرح توسعه‌ای این شرکت، تصریح کرد: احداث واحد ۱٫۲ میلیون تنی تولید ورق عریض به دلیل ارزش افزوده قابل ملاحظه انجام می‌شود. با احداث این واحد، شرکت فولاد هرمزگان از تک‌محصولی بودن خارج می‌شود و علاوه بر اسلب، تولید ورق را خواهد داشت. برای این طرح به ۱۵۰ میلیون یورو و ۲۱ هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری، مجموعا ۳۰۰ میلیون یورو نیاز داریم. زمان اجرای این طرح، سه سال پیش‌بینی شده است.

برنامه‌های فولاد هرمزگان برای سال ۱۳۹۹

ارزانی با اشاره به برنامه‌های شرکت فولاد هرمزگان در سال جاری، بیان کرد: برنامه فولاد هرمزگان تولید یک میلیون و ۵۲۰ هزار تن تختال و عبور از ظرفیت اسمی، تولید یک میلیون ۶۶۰ هزار تن آهن اسفنجی و تبدیل ۱۵ هزار تن نرمه آهن اسفنجی به بریکت و استفاده در کوره‌های فولادسازی خواهد بود. همچنین در سال جاری قصد داریم تعمیرات سالیانه مدول B واحد احیا مستقیم را انجام دهیم.

وی ادامه داد: پروژه کاهش مصرف نسوز از ۶٫۹۴ کیلوگرم به ازای هر تن مذاب به ۶٫۸۴ کیلوگرم در سال جاری و تثبیت مصرف الکترود ۶۰۰ میلی‌متر در کوره‌های قوس در سال ۱۳۹۹ دنبال می‌شود.

مدیرعامل شرکت فولاد هرمزگان در پایان صحبت‌های خود در مجمع عمومی عادی سالیانه این شرکت، گفت: برنامه سال جاری فروش یک میلیون و ۵۲۰ هزار تن تختال در بازارهای داخلی و بین‌المللی به میزان ۹۰۰ هزار تن بازار داخلی و ۶۲۰ هزار تن صادرات خواهد بود. در سال جاری قصد داریم مشارکت‌های ارزش‌افزا با شرکت‌های رنجیره تامین پایدار مواد اولیه ایجاد کنیم. درنهایت، طراحی و استقرار نظام مدیریت عملکرد کارکنان دیگر برنامه شرکت در سال جاری است.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=1601

نوشته‌های مشابه

05اردیبهشت
صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه
مدیرعامل شرکت راما پارسیان مطرح کرد:

صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه

05اردیبهشت
صنعت فولاد مگاترند خواهد شد
عضو هیئت مدیره شرکت صنایع مفتولی زنجان:

صنعت فولاد مگاترند خواهد شد

05اردیبهشت
تحقق ظرفیت اسمی زمزم ۳ همگام با رشد درآمد «فخوز»
علی‌رغم اعمال تحریم‌های ظالمانه حاصل شد؛

تحقق ظرفیت اسمی زمزم ۳ همگام با رشد درآمد «فخوز»