• امروز : پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024
مدیرعامل شرکت روزان قطعه تاک:

ظرفیت تولیدمان را به یک چهارم کاهش دادیم

  • کد خبر : 3595
  • 28 خرداد 1398 - 11:11
ظرفیت تولیدمان را به یک چهارم کاهش دادیم
مدیرعامل شرکت روزان قطعه تاک با اشاره به فعالیت‌هایی که در زمینه آلومینیوم انجام داده است، گفت: شرکت روزان قطعه تاک با هشت سال سابقه فعالیت در زمینه ریخته‌گری آلومینیوم و ظرفیت تولید 28 هزار تنی در سال، قادر به ادامه فعالیت با همان میزان تولید نیست و در سال جاری، به دلیل مشکلات مالی و عدم دسترسی به مواد اولیه، مجبور شدیم میزان تولید را به یک چهارم ظرفیت کارخانه کاهش دهیم.

مدیرعامل شرکت روزان قطعه تاک با اشاره به فعالیت‌هایی که در زمینه آلومینیوم انجام داده است، گفت: شرکت روزان قطعه تاک با هشت سال سابقه فعالیت در زمینه ریخته‌گری آلومینیوم و ظرفیت تولید ۲۸ هزار تنی در سال، قادر به ادامه فعالیت با همان میزان تولید نیست و در سال جاری، به دلیل مشکلات مالی و عدم دسترسی به مواد اولیه، مجبور شدیم میزان تولید را به یک چهارم ظرفیت کارخانه کاهش دهیم.

کاظم‌لو در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، در مورد مشوق‌های مالی و اعتباری که برای توسعه صنعت آلومینیوم در نظر گرفته‌اند، بیان کرد: تولیدکنندگان شمش‌های آلومینیومی نیازی به مشوق‌های مالی و بانکی ندارند، تنها درخواستی که از دولت و شرکت‌های خصولتی دارند، این است که بدهی‌های خود را در زمان مقرر پرداخت کنند. عدم پرداخت به موقع مطالبات به بزرگترین عامل برای سقوط شرکت‌های تولیدکننده آلومینیوم تبدیل شده است.

وی افزود: پرداختی‌های شرکت‌های وابسته به دولت با تاخیر زمانی زیادی صورت می‌گیرد و به همین دلیل، توان تولیدکنندگان شمش‌های آلیاژی در کشور به شدت کم ‌شده است. شرکت‌های بزرگ خصولتی، شمش آلومینیوم آلیاژی خود را سفارش می‌دهند ولی هزینه آن را یک سال بعد به تولیدکنندگان پرداخت می‌کنند، درصورتی‌که در این یک سال نرخ ارز چندین بار در کشور افزایش می‌یابد اما تولیدکنندگان تنها، همان مبلغ اولیه را دریافت می‌کنند.

مدیرعامل شرکت روزان قطعه تاک تصریح کرد: تجهیزات لازم برای تولید شمش و ریخته‌گری برای ما میسر است ولی به دلیل نوسانات ارزی موجود، ترجیح می‌دهیم که میزان تولید را کاهش دهیم تا متحمل خسارات بیشتری نشویم.

کاظم‌لو در مورد عوامل تاثیرگذار بر قیمت مواد اولیه، اظهار کرد: تحریم‌ها یکی از عوامل تاثیرگذار بر روی صنعت آلومینیوم و مواد اولیه مورد نیاز آن است؛ قیمت‌گذاری مواد اولیه بر اساس نرخ ارز نیمایی، صورت می‌گیرد و در این مدت، تغییرات ارزی در کشور به اندازه‌ای زیاد بوده که نمی‌توان تاثیر تحریم‌ها را بر صنعت آلومینیوم انکار کرد.

وی مطرح کرد: شرکت ما تنها ۳۰ درصد نیاز خود را از بورس و حدود ۷۰ درصد را از بازار و دلالان با قیمت بالاتر تهیه می‌کند، توزیع مواد اولیه در بورس کشور نواقص زیادی مانند، سیستم بهین‌یاب ایرادات بنیادی دارد که بارها و بارها با مسئولین، این جریان را در میان گذاشته‌ایم، اما فایده‌ای نداشته است.

مدیرعامل شرکت روزان قطعه تاک در مورد استفاده از قراضه برای تولید شمش آلیاژی، بیان کرد: تمام تولیدکنندگان از قراضه‌ برای تولید محصولات خود استفاده می‌کنند و شرکت ما نیز از قراضه‌های شناسنامه‌دار، مثل قراضه‌های سرسیلندر استفاده می‌کند.

وی در خصوص وضعیت بازار شمش‌های آلومینیوم آلیاژی در بازار، اظهار کرد: در این مورد ما در چند سال گذشته شاهد تغییر خاصی نبوده‌ایم و روال خرید و فروش و تولید شمش‌های آلومینیومی همان روال سابق است.

کاظم‌لو درخصوص افزایش قیمت شمش خام، اعلام کرد: قیمت شمش در سال گذشته با یک جهش بی‌سابقه‌ای همراه بود به گونه‌ای که به صورت ناگهانی قیمت آن از ۸ هزار تومان به ۲۹ هزار تومان رسید، این افزایش قیمت در صنعت ریخته‌گری و تولید شمش‌های آلیاژی نیز اثرات سویی داشت.

وی درخصوص عدم واردات شمش به کشور، اذعان کرد: سعی می‌کنیم که نیاز شرکت را با محصولات داخلی برطرف کنیم و تاکنون نیازی به واردات شمش از کشورهای دیگر نداشته‌ایم. شرکت ما در زمینه تولید شمش‌های آلیاژی فعال است ولی در حوزه بیلت و اسلب وارد نشده‌ایم و تولید این دو محصول برای کارخانه نیاز به سرمایه‌گذاری‌های زیادی دارد که تا این لحظه مقدور نشده است.

مدیرعامل شرکت روزان قطعه تاک در خصوص صادرات آلومینیوم به کشورهای دیگر، بیان کرد: ما از لحاظ کیفی امکان صادرات به کشورهای دیگر را نداریم چون سطح کالاهای آلومینیومی ما از سطح استانداردهای جهانی بسیار پایین‌تر است. علاوه بر این میزان تولید شمش آلیاژی کشور تنها نیاز داخلی را برطرف می‌کند؛ به همین دلیل اجازه صادرات به تولیدکنندگان شمش‌های آلیاژی نمی‌دهند.

کاظم‌لو در پایان گفت: در حال حاضر برای تهیه آمیژان‌هایی مانند سیلیس با مشکلات عدیده‌ای مواجهیم و نمی‌توانیم  آمیژان‌های مورد نیاز خود را وارد کنیم. جلوگیری از واردات این عناصر ضروری از یک سو و عوامل متعدد دیگر، در سال‌های اخیر دست به دست هم داده‌اند تا میزان تولید ما روز به روز کاهش یابد.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=3595

نوشته‌های مشابه

29فروردین
صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند
مدیرعامل شرکت تعاونی پرشین فولاد ابهر:

صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند

29فروردین
قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم
قائم مقام شرکت الکا مهر کیمیا:

قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم

29فروردین
نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد
با روند نزولی تعرفه‌های ذوب و پالایش،

نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد