• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024

افزایش ظرفیت تولید خودروهای الکتریکی در سال ۲۰۲۳

  • کد خبر : 10661
  • 02 بهمن 1401 - 5:55
افزایش ظرفیت تولید خودروهای الکتریکی در سال ۲۰۲۳
سال 2021 برای سرمایه‌گذارانی که سرمایه‌ خود را در شرکت تسلا و استارت‌آپ‌های رقیب خودروهای الکتریکی سرمایه‌گذاری کرده بودند و به موفقیت مدیرعامل تسلا امید داشتند، سال نگران‌کننده‌ای بود.

سال ۲۰۲۱ برای سرمایه‌گذارانی که سرمایه‌ خود را در شرکت تسلا و استارت‌آپ‌های رقیب خودروهای الکتریکی سرمایه‌گذاری کرده بودند و به موفقیت مدیرعامل تسلا امید داشتند، سال نگران‌کننده‌ای بود.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌ آنلاین» و به‌ نقل از خبرگزاری رویترز، با افزایش نرخ بهره و گردش بازارهای مالی، سهام بسیاری از استارت‌آپ‌های خودروهای الکتریکی کاهش یافت. شرکت «Rivian Automotive Inc» که کمی پس از عرضه عمومی سهام در سال ۲۰۲۱ ارزش بازار بالاتری نسبت به شرکت خودروسازی فورد پیدا کرده بود، در سال ۲۰۲۱ بیش از ۷۰ درصد از ارزش بازار خود را از دست داد.

دیگر استارت‌آپ‌های خودروهای الکتریکی وضعیت بدتری را تجربه کردند. شرکت تولیدکننده ون‌های برقی «Arrival» هشدار داد که ممکن است در کمتر از یک سال با اتمام سرمایه نقدی روبه‌رو شود. شرکت «Lucid Group» با حمایت صندوق سرمایه‌گذاری دولتی عربستان سعودی، در جهت ساخت خودروهای الکتریکی لوکس تلاش کرد. شرکت «Xpeng Inc» به عنوان رقیب چینی شرکت تسلا، بیش از ۸۰ درصد ارزش سهام بازار خود را از دست داد. مسئله‌ای که باید شرکت‌های تولیدکننده خودروهای الکتریکی بر آن متمرکز شوند، متقاعد کردن مصرف‌کنندگان به خرید بیشتر این نوع از خودروها است.

اهمیت گذار به استفاده از خودروهای الکتریکی

صنعت خودرو بیش از یک تریلیون دلار برای گذار به استفاده از خودروهای الکتریکی به جای خودروهای با موتور احتراقی با تمرکز نرم‌افزاری سرمایه‌گذاری می‌کند. از دیترویت آمریکا تا شانگهای چین، خودروسازان و سیاست‌گذاران دولتی با آغوشی باز به سمت استفاده از خودروهای الکتریکی به منظور ارائه حمل‌ونقل پاک‌تر و ایمن‌تر حرکت می‌کنند. کشورهای اروپایی و ایالت کالیفرنیا آمریکا سال ۲۰۳۵ را به عنوان آخرین ضرب‌العجل پایان دادن به فروش خودروهای سواری با موتورهای احتراقی جدید تعیین کردند.

در همین راستا، سال ۲۰۲۱ ارزش بازار شرکت تسلا افزایش یافت و به یک تریلیون دلار رسید و تبدیل به با ارزش‌ترین خودروساز جهان شد. این رویداد زمانی که خودروسازان معتبری مانند شرکت تویوتا موتور و فولکس واگن AG تمایلی به الکتریکی کردن خودروهای خود نداشتند، اتفاق افتاد.

از سال آینده، موجی از وسایل نقلیه الکتریکی جدید از وانت‌بارها تا شاسی‌بلندها گرفته تا خودروهای سواری وارد بازارهای بزرگ جهان خواهند شد.

مدیران صنعت و تحلیل‌گران بازار در مورد چگونگی تصاحب نیم یا تمامی بازار جهانی خودروهای الکتریکی اتفاق نظر ندارند.

در چین، بزرگ‌ترین بازار خودروی جهان، خودروهای الکتریکی باتری‌دار حدود ۲۱ درصد از بازار را به خود اختصاص می‌دهند. در اروپا نیز خودروهای الکتریکی حدود ۱۲ درصد از کل فروش خودروهای سواری را به خود اختصاص می‌دهند اما در ایالات متحده آمریکا، سهم بازار خودروهای الکتریکی تنها حدود ۶ درصد است.

مدیران و تحلیل‌گران صنعت بیان کردند که از جمله موانعی که بر سر راه پذیرش خودروهای الکتریکی وجود دارد، می‌توان به کمبود زیرساخت‌های عمومی دستگاه‌های شارژ سریع و افزایش هزینه تولید باتری خودروهای الکتریکی ناشی از کمبود مواد اولیه مهم و بلاتکلیفی در مورد پرداخت یارانه‌های دولتی اشاره کرد که خرید خودروهای الکتریکی را در بازارهای اصلی چون ایالات متحده آمریکا، چین و اروپا افزایش داده است.

به گفته شرکت نرم‌افزاری «AutoForecast Solutions»، تا سال ۲۰۲۹، خودروهای الکتریکی می‌توانند سهم یک سوم بازار آمریکای شمالی و حدود ۲۶ درصد از خودروهای تولیدشده در سراسر جهان را به خود اختصاص دهند.

جو مک کیب، مدیر این شرکت بیان کرد که حجم فروش خودروهای الکتریکی مطابق یک منحنی با شیب ملایم صعودی افزایش نخواهد یافت. همان طور که بسیاری از اقتصاددانان پیش‌بینی می کنند، اگر سال آینده میلادی رکود اقتصادی رخ دهد، روند تقاضا برای خودروهای الکتریکی کند خواهد شد.

انجمن «Wards Intelligence» پیش‌بینی می‌کند که خودروهای با موتور احتراقی کمتر از ۸۰ درصد از سهم حجم فروش آمریکای شمالی را در سال ۲۰۲۷ تشکیل خواهد داد. بر اساس برنامه‌های خودروسازان، هیگ استودارد تحلیل‌گر انجمن «Wards Intelligence» در کنفرانس اخیر خود اعلام کرد که خودروسازان افزایش حجم فروش خودروهای با موتور احتراقی را در دهه آینده پیش‌بینی می‌کنند.

وضعیت خودروسازان الکتریکی در سال ۲۰۲۳

طی سال ۲۰۲۲، خودروسازان معتبری مانند شرکت‌های مرسدس، فورد و جنرال موتورز از برنامه خود مبنی بر تولید ده‌ها خودروی الکتریکی جدید برای به چالش کشیدن شرکت‌های تسلا و «upstarts» رونمایی کردند. تولید انبوه اکثر این خودروها از سال ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ آغاز می‌شود.

مک کیب تاکید کرد که تا سال ۲۰۲۵، ممکن است ۷۴ مدل مختلف خودروی الکتریکی در آمریکای شمالی عرضه شود. وی پیش‌بینی کرد که کمتر از ۲۰ درصد از این مدل‌ها احتمالا در حجم بالای ۵۰ هزار خودرو در سال به فروش خواهند رسید. خودروسازان ممکن است مدل‌های مختلف از این خودروها را در تعداد و ظرفیت‌های متنوع در بازارهای هدف خاص و بکر عرضه کنند.

بر همین اساس، رکود اقتصادی موجب تاثیرگذاری منفی بر حجم تقاضای کلی خودرو در قاره اروپا و چین خواهد شد.

در سال‌های اولیه قرن بیستم، شرکت‌های خودروسازی جدیدی با حمایت سرمایه‌گذارانی که مشتاق بودند سهمی از بازار انبوهی که در دستان شرکت‌ هنری فورد و دیگر شرکت‌های پیشگام خودرو بودند را به‌ دست آورند و به دنبال همین امر  پا به این عرصه گذاشتند. در دهه ۱۹۵۰ میلادی، در صنعت خودروسازی جهانی یکپارچه‌سازی‌های گسترده‌ای رخ داد و برندهایی مانند «Duesenberg» از بین رفتند.

در چند سال آینده مشخص خواهد شد که آیا دیگر برندهای خودروهای الکتریکی سرنوشتی مشابه برند «Duesenberg» خواهند داشت و یا در مسیر پیشرفت قرار خواهند گرفت.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=10661

نوشته‌های مشابه

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.