• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
مدیرعامل شرکت سیم‌ لاکی فارس عنوان کرد:

عبور از چالش‌ها بدون دخالت دولت

  • کد خبر : 6935
  • 08 اسفند 1400 - 13:30
عبور از چالش‌ها بدون دخالت دولت
مدیرعامل شرکت سیم‌ لاکی فارس گفت: اگر دولت دست از دخالت‌های پی‌درپی خود بردارد و بیش از این با تبیین سیاست‌های نادرست، در مسیر تولید سنگ‌اندازی نکند، ما می‌توانیم به راحتی به فعالیت تولیدی خود بپردازیم.
مدیرعامل شرکت سیم‌ لاکی فارس گفت: اگر دولت دست از دخالت‌های پی‌درپی خود بردارد و بیش از این با تبیین سیاست‌های نادرست، در مسیر تولید سنگ‌اندازی نکند، ما می‌توانیم به راحتی به فعالیت تولیدی خود بپردازیم.

سید امیرحسین قرشی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: شرکت سیم‌ لاکی فارس فعالیت خود را در زمینه تولید سیم گرد لاکی در سال ۱۳۵۹ آغاز کرده است. ظرفیت تولید درج شده در پروانه بهره‌برداری شرکت، ۶ هزار و ۸۰۰ تن محصول در سال است که در حال حاضر با ۶۵ تا ۷۰ درصد آن، محصول تولید و به بازار عرضه می‌کنیم.

وی در خصوص چالش‌های موجود در بخش تولید طی سال جاری، مطرح کرد: اکثر تولیدکنندگان در سال ۱۴۰۰ با چالش‌های فراوانی مواجه بوده‌اند. بخشی از این چالش‌ها مرتبط با مسائل داخلی بوده که عمده‌ترین آن‌ها، بی‌ثباتی قیمت‌‌ها و اتخاذ سیاست‌های اشتباه در حوزه تولید و صنعت کشور است. به عنوان مثال، سازمان امور مالیاتی کشور که باید شرایط مطلوب‌ و مشوق‌های مناسبی را برای تولیدکنندگان فراهم کند، از انجام این کار امتناع کرده و فقط به فکر دریافت به‌موقع مالیات است که در صورت تاخیر نیز جریمه‌های سنگین برای واحدهای تولیدی در نظر گرفته می‌شود.

تحریم و چالش تامین ماده اولیه وارداتی

مدیرعامل شرکت سیم‌ لاکی فارس در ادامه بیان کرد: در زمینه چالش‌های خارجی باید به آثار منفی تحریم‌ها اشاره کرد که منجر به ایجاد هزینه‌های زیادی برای این مجموعه شده است. ما مواد عایقی که در تولید سیم‌ لاکی استفاده می‌شود را از خارج از کشور تامین می‌کنیم که به جهت وضع تحریم‌های اقتصادی علیه کشور، در تامین آن دچار مشکل شده‌ایم. چراکه حمل و نقل آن از طریق راه‌های آبی و استفاده از کشتی صورت می‌گیرد و در حال حاضر چنین امکانی وجود ندارد. همچنین برای پرداخت وجه خرید این ماده اولیه به طرف خارجی خود، نمی‌توانیم مانند گذشته جابه‌جایی ارز داشته باشیم.

قرشی در خصوص مواد اولیه مورد استفاده در تولید سیم‌ لاکی، گفت: حدود ۸۰ تا ۸۵ درصد ماده اولیه تولید این محصول، مفتول مس است که ما آن را از شرکت‌های مطرح تولیدکننده این محصول که آن را در بورس کالای ایران عرضه می‌کنند، تهیه می‌کنیم و مشکلی در این خصوص نداریم. تنها معضل ما در زمینه تامین مواد اولیه به واردات لاک مورد استفاده برمی‌گردد که امیدوار هستیم بتوانیم این چالش را برطرف سازیم. در حال حاضر، این محصول را از کشور ایتالیا وارد می‌کنیم.

وی در ارتباط با خرید از بورس کالا، اذعان کرد: مفتول مسی مورد نیاز با ثبت نام در سامانه بهین‌یاب، از بورس کالا خریداری می‌شود. در واقع، تولیدکننده از طریق سامانه بهین‌یاب، میزان ماده اولیه مورد نیاز خود طی یک ماه را مشخص و بر اساس ظرفیت تولید، اقدام به خرید آن می‌کند. خوشبختانه مشکل خاصی در زمینه خرید مفتول مسی از بورس کالا نداشته‌ایم و از معدود چالش‌های موجود، می‌توان به زمان‌بر بودن فرایند خرید و بروکراسی‌های اداری اشاره کرد. دلیل مهمی که سبب شده است تولیدکنندگان سیم و کابل مسی در خرید از بورس کالا با مشکل خاصی مواجه نشوند، میزان عرضه بالای مفتول مسی نسبت به تقاضای آن است.

توانایی رقابت در بازارهای بین‌المللی را داریم 

مدیرعامل شرکت سیم‌ لاکی فارس در ارتباط با فعالیت در حوزه صادرات، عنوان کرد: بخش کوچکی از محصولات ما در حال حاضر به کشور عراق صادر می‌شود و علت این میزان فروش صادراتی، مشکلات یاد شده در حوزه صادرات و قوانین پیرامون آن است. همچنین اولویت فروش این شرکت در وهله اول، تامین نیاز بازار داخلی است. اگر ثبات قیمت مواد اولیه در داخل کشور وجود داشته باشد، ما در مقام یک تولیدکننده می‌توانیم با یک قیمت مطلوب، محصولات خود را در رقابت با کشوری مانند ترکیه در بازار صادراتی عرضه کنیم و به فروش برسانیم اما زمانی که هیچ ثباتی در قیمت‌ها وجود ندارد، نمی‌توان برای صادرات برنامه‌ریزی کرد. مشتریان این شرکت سازندگان الکتروموتور، ترانسفورماتور و قطعات خودرو مانند دینام یا استارت ماشین هستند.

استفاده از ماشین‌آلات و تکنولوژی روز دنیا

این فعال صنعتی در ادامه به تکنولوژی مورد استفاده در خطوط تولید این مجموعه اشاره کرد و گفت: حدود ۹۰ درصد ماشین‌آلات مورد استفاده در خطوط تولید، متعلق به یک شرکت اتریشی بوده که در ساخت ماشین‌آلات تولید سیم‌ لاکی در جهان، پیشتاز است و تمام تجهیزات و دستگاه‌های ما به‌روز هستند. لازم به ذکر است که هیچ یک از سازندگان ماشین‌آلات و تجهیزات صنعتی در کشور، توانایی تولید دستگاه‌های تولید سیم‌ لاکی را ندارند. عایقی که قرار است روی سیم را پوشش‌ دهد، باید دارای ضخامتی به اندازه یک‌هزارم میلی‌متر باشد و روی سیم مسی نازک شده قرار بگیرد. شاید این مراحل ساده به نظر برسد اما تولید سیم‌ لاکی نیازمند دستگاه‌های پیشرفته است که متاسفانه در داخل کشور وجود ندارد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار «فلزات آنلاین» مبنی بر اینکه توقع چه حمایتی را از دولت دارید، تصریح کرد: هر تولیدکننده‌ای بنا به تجربیاتی که طی سال‌ها فعالیت کسب کرده است، می‌تواند راه حل‌هایی را برای رفع بعضی از موانع تولید پیدا کند. در این بین، اگر دولت دست از دخالت‌های پی‌درپی خود بردارد و بیش از این با تبیین سیاست‌های نادرست، در مسیر تولید سنگ‌اندازی نکند، ما می‌توانیم به راحتی به فعالیت تولیدی خود بپردازیم.

تلاش پیوسته برای توسعه

قرشی در خصوص توسعه‌ فعالیت شرکت سیم‌ لاکی فارس، مطرح کرد: صنعت تولید سیم‌ لاکی همواره در حال توسعه و گسترش است و به دلیل رقابتی که با سایر تولیدکنندگان سیم‌ لاکی در کشور داریم، به هیچ عنوان نمی‌توانیم تمرکز خود را از تولید محصول با کیفیت دور کنیم. به همین دلیل همواره از ماشین‌آلات روز دنیا در خطوط تولید خود استفاده می‌کنیم و در صورت لزوم از تکنولوژی جدیدتر نیز بهره خواهیم برد. وجود رقابت در تولید، به افزایش کیفیت و کاهش هزینه‌ها کمک خواهد کرد. بنابراین همواره نوسازی و توسعه در دستور کار این مجموعه قرار دارد.

قرشی در پاسخ به این سوال که آیا با توجه به نوسانات قیمتی، تولید را مقرون‌به‌صرفه می‌دانید یا خیر، بیان کرد: در پاسخ به این سوال باید به این امر توجه داشت اگر مدیریت یک واحد تولیدی به نحو احسن انجام شود و بررسی هزینه‌های مصرفی برای خرید مواد اولیه، تولید و فروش به خوبی کنترل شود مسلما تولید به‌‍ صرفه خواهد داشت.

مشکلی در تامین مالی از بانک نداریم

مدیرعامل شرکت سیم‌ لاکی فارس در ارتباط با نحوه تامین نقدینگی مورد نیاز شرکت، اذعان کرد: تامین نقدینگی مورد نیاز شرکت از طریق بانک‌ها و موسسات مالی معتبر انجام می‌شود و در این خصوص، با مشکل خاصی طی سال جاری روبه‌رو نشده‌ایم. لازم به ذکر است نرخ‌های بهره بانکی طی چند سال اخیر افزایش پیدا کرده است اما در سال جدید شاهد تعدیل نرخ بهره بوده‌ایم. در دریافت و بازپرداخت اقساط، چالشی  را پشت سر نگذاشته‌ایم و حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد از نقدینگی خود را از بانک تامین کرده‌ایم.

وی اضافه کرد: اگرچه ممکن است در این بین بسیاری از تولیدکنندگان به دلیل عدم پرداخت به‌موقع مطالبات از سوی مشتریان، دچار کمبود نقدینگی مورد نیاز برای تامین مواد اولیه شوند اما تمام مشتریان شرکت ما خوش‌حساب هستند و هزینه خرید محصولات را در موعد مقرر به حساب شرکت واریز می‌کنند. تسهیلات مورد نیاز خود را از بانک‌های مختلفی دریافت می‌کنیم و با توجه به خوش‌حسابی مشتریان شرکت، به ندرت با ضعف نقدینگی مواجه می‌شویم.

این تولیدکننده سیم لاکی در پایان خاطرنشان کرد: قیمت فروش محصولات در صنعت سیم‌ لاکی، بر اساس تعرفه بین‌المللی برابر با نرخ روز ارز به علاوه دستمزد تولید سیم‌ لاکی محاسبه می‌شود و تنها متغیر در این زمینه، قیمت مس است. بر همین اساس، سود و زیان قابل توجهی متوجه محصولات ما نیست و تنها اگر نیاز مالی مازاد داشته باشیم، به ناچار برای جلوگیری از ضعف نقدینگی، از بانک درخواست تسهیلات می‌کنیم. همچنین در صورت نیاز به دریافت تسهیلات ارزی، ما ارز مورد نیاز را به صورت نقدی از بانک خریداری می‌کنیم و در ادامه کالای مورد نظر به راحتی از طریق واردات به دست ما می‌رسد.

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=6935
  • نویسنده : مریم ابراهیمی

نوشته‌های مشابه

29فروردین
صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند
مدیرعامل شرکت تعاونی پرشین فولاد ابهر:

صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند

29فروردین
قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم
قائم مقام شرکت الکا مهر کیمیا:

قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم

29فروردین
نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد
با روند نزولی تعرفه‌های ذوب و پالایش،

نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد