• امروز : سه شنبه - ۲۸ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 16 April - 2024
قائم مقام مدیرعامل شرکت فولاد سل:

عدم ثبات قیمت، به همه حلقه‌های زنجیره تولید آسیب می‌زند

  • کد خبر : 1111
  • 30 آبان 1398 - 17:35
عدم ثبات قیمت، به همه حلقه‌های زنجیره تولید آسیب می‌زند
قائم مقام مدیرعامل شرکت فولاد سل گفت: در سال جاری شاهد شدیدترین افت قیمت ورق گرم فولادی در چند سال اخیر هستیم که این کاهش قیمت، به تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان آسیب می‌زند.

قائم مقام مدیرعامل شرکت فولاد سل گفت: در سال جاری شاهد شدیدترین افت قیمت ورق گرم فولادی در چند سال اخیر هستیم که این کاهش قیمت، به تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان آسیب می‌زند.

سعید ایلخانی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» در خصوص ورق گرم فولادی، اظهار داشت: ورق گرم در بازار به عنوان ورق سیاه شناخته می شود. تقسیم‌بندی این نوع ورق‌ها در بازار عموما بر اساس ضخامت است و مشتریان نیز ورق گرم را معمولا بر مبنای ضخامت سفارش می‌دهند. تقسیم‌بندی دیگری نیز بر اساس آلیاژ وجود دارد؛ به طوری که ورق‌هایی مانند ST37، ST33 و ST44 ورق‌های معمولی در بازار محسوب می‌شوند اما برخی ورق‌ها، گرید آلیاژی دارند که از جمله آن‌ها می‌توان به ST52، A516، انواع گرید CK همچون ۴۵، ۶۰، ۷۰ و… اشاره کرد. ورق‌های آلیاژی نیز جزو ورق‌های ضخیم سیاه به حساب می‌آیند.

وی اضافه کرد: ورق‌های سیاه در بازار به دو گروه عمده نازک و ضخیم تقسیم‌بندی می‌شوند. معمولا ورق‌های نازک دو تا پنج میلی‌متر ضخامت دارند که شرکت فولاد مبارکه این ورق‌ها را در بورس کالا HB نامگذاری می‌کند. ورق‌های ضخیم که به آن‌ها HC گفته می‌شود، ضخامتی بالاتر از پنج میلی‌متر دارند. شرکت فولاد مبارکه در حال حاضر می‌تواند ورق‌هایی تا ضخامت ۱۶ میلی‌متر تولید کند و ورق‌های دارای ضخامت‌هایی بالاتر از این، توسط فولاد اکسین، فولاد کاویان و شرکت نورد و قطعات فولادی تولید می‌شود. لازم به ذکر است که ورق‌های گرم آلیاژی از ۶ میلی متر به بالاتر تولید می‌شوند.

قائم مقام مدیرعامل شرکت فولاد سل در مورد میزان مصرف انواع ورق‌های گرم، عنوان کرد: در حال حاضر نمی‌توان نسبت دقیقی میان انواع ورق‌های موجود در بازار بیان کرد اما مشخصا ورق‌های نازک مصرف بیشتری دارند؛ به دلیل اینکه این کالاها مواد اولیه بسیاری از محصولات بعدی یعنی ورق‌های روغنی، اسیدشویی، گالوانیزه، رنگی و… هستند. به طور مثال، ورق سیاه دو میلی‌متر در کارخانه‌هایی مانند فولاد غرب آسیا، هفت الماس، فولاد گیلان، فولاد درخشان و سمنان به دیگر ورق‌ها مانند گالوانیزه، رنگی و روغنی تبدیل می‌شود. به همین دلیل، ورق‌های گرم نازک به احتمال زیاد مصرف بیشتری نسبت به ورق‌های ضخیم دارند؛ گرچه ورق‌های ضخیم هم مصارف خاص خود را دارند و پرمصرف هستند.

ایلخانی با بیان اینکه علاوه بر تولیدکنندگان ورق روغنی و گالوانیزه، مصرف‌کنندگان دیگر یعنی تولیدکنندگان لوله و پروفیل، لوازم خانگی، خودروسازان و… از ورق گرم به عنوان ماده اولیه تولید محصول استفاده می‌کنند، خاطرنشان کرد: این مصرف‌کنندگان طیف وسیعی از ورق‌های گرم با ضخامت‌ها و آلیاژهای گوناگون را به کار می‌برند. به طوری که تولیدکنندگان لوله و پروفیل عموما ضخامت‌های دو تا چهار میلی‌متر را مورد مصرف قرار می‌دهند. تولیدکنندگان لوازم خانگی قبلا از ورق‌های روغنی و گالوانیزه برای تولید محصول استفاده می‌کردند اما اخیرا به سمت ورق‌های استیل به دلیل کیفیت بالاتر (عدم زنگ‌زدگی) رفته‌اند؛ زیرا معمولا لوازم خانگی در مجاورت آب و بخش‌های مرطوب منازل قرار دارند. خودروسازان از ورق‌های سیاه در تولید رام خودرو یعنی زیر و کف و بخش‌هایی از شاسی استفاده می‌کنند. بخشی از ورق‌های سیاه توسط بشکه‌سازان خریداری می‌شود؛ البته قطعه‌سازان و تولیدکنندگان لوازم جانبی خودرو نیز طیف مهمی از مصرف‌کنندگان ورق‌های سیاه را تشکیل می‌دهند.

وی تقاضای بازار را عموما برای رول ورق سیاه دانست و افزود: معمولا شیت ورق گرم برای فرم‌دهی و برش اشکال مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. در مقابل خریداران رول ورق گرم، خود دستگاه برش و فرم‌دهی دارند و می‌توانند با دستگاه‌های رول بازکن، ورق را به انواع فرم‌ها و اشکال مختلف برای تولید محصول تبدیل کنند.

رکود در بازار ورق گرم، موجب کاهش قیمت‌ها شد

قائم مقام مدیرعامل شرکت فولاد سل در مورد بازار ورق گرم، عنوان کرد: این محصول در بازار بر اساس عرضه و تقاضا قیمت‌گذاری می‌شود. بازار ورق گرم در سال جاری برخلاف سال گذشته که بسیار پررونق و پرمتقاضی بود، در سال جاری رونق چندانی نداشت و شاهد کاهش تقاضا در این بازار هستیم. به طوری که قیمت‌ها به طرز عجیبی کاهش یافته اما در سال‌های قبل هرگز کاهش قیمت در بازار به میزان قابل توجه رخ نداده است.

ایلخانی ادامه داد: بازار ورق گرم مشخصا از اوایل اردیبهشت ماه سال جاری رو به رکود رفت. از این جهت که جلوی صادرات این محصول گرفته شد و در کنار آن، مصرف داخل نیز به شدت کاهش یافت زیرا بخش ساخت و ساز به عنوان یکی از مصرف‌کنندگان اصلی ورق گرم دوره رکود شدیدتری را نسبت به سال‌های گذشته شروع کرد. به ‌طوری که از اردیبهشت ماه، قیمت ورق گرم حدود یک هزار تا یک هزار و ۲۰۰ تومان کاهش یافت؛ البته بخش عمده‌ای از کاهش مصرف مربوط به شرکت‌هایی بود که به بخش خصوصی تعلق داشتند و شرکت‌های دولتی کم و بیش ورق گرم را خریداری می‌کردند؛ حتی برخی شرکت‌های کوچک بخش خصوصی به دلیل رکود، فعالیت تولیدی خود را متوقف کردند. سوله‌سازان و شرکت‌هایی که به نوعی با ساخت و ساز سر و کار داشتند نیز، مصرف ورق گرم خود را کاهش دادند.

وی با اشاره به آخرین عرضه ورق گرم در بورس کالا، بیان کرد: در آخرین عرضه، ورق گرم نازک حدود ۲۷ تومان به ازای هر کیلوگرم و ورق گرم ضخیم ۱۳۰ تومان به ازای هر کیلوگرم، نسبت به معامله پیش از آن افزایش قیمت داشتند. البته عرضه و تقاضای بازار این قیمت‌ها را تعیین کرد. ناگفته نماند که در قیمت‌های پایه ورق که توسط شرکت فولاد مبارکه عرضه شد، کاهش قیمت بسیار شدیدی رخ داد. این امر، با توجه قیمت‌های جهانی ورق گرم و نیز کاهش نرخ ارز اتفاق افتاد. نکته مهم در مورد افزایش قیمت ورق، افزایش تقاضا بود؛ به طوری که ورق سیاه نازک در این بازه زمانی، به میزان ۹۱ هزار تن عرضه شد که تقاضای ۱۵۷ هزار تنی را دربر داشت. ورق گرم ضخیم نیز به میزان ۲۰ هزار تن عرضه شد که ۳۵ هزار تن تقاضا داشت که افزایش تقاضا نسبت به عرضه، موجب افزایش قیمت معامله شد.

عدم ثبات قیمت، به تولید لطمه می‌زند

قائم مقام مدیرعامل شرکت فولاد سل خاطرنشان کرد: نکته قابل توجه آن است هر سال قیمت‌ها نسبت به سال قبل افزایش می‌یابد و معمولا در اسفند ماه، تجار و مصرف‌کنندگان، خریدهای خود را برای سال بعد انجام می‌دهند و تقاضای زیاد تا حدودی موجب افزایش قیمت می‌شود؛ به طوری که در سال جدید همواره افزایش ۲۰۰ تا ۳۰۰ تومانی قیمت ورق در هر کیلوگرم را شاهد هستیم. این افزایش قیمت تا تیر و مرداد ماه تثبیت می‌شود و در ادامه سال دوباره افزایش قیمت رخ می‌دهد. بازار مجددا شرایط آرامی را تا هشتمین و نهمین ماه سال سپری می‌کند تا اسفند ماه باز شاهد افزایش قیمت باشیم. هر ساله این چرخه قیمتی رو به افزایش در بازار وجود دارد اما امسال به علت کاهش تقاضا، قیمت‌ها نیز روند کاهشی در پیش گرفت و نسبت به سال گذشته کمتر شد.

ایلخانی در پایان با بیان اینکه عدم ثبات قیمت به ویژه کاهش قیمت، به تولیدکنندگان آسیب می‌زند، تصریح کرد: این شرایط برای هیچ یک از حلقه‌های تولید مطلوب نیست زیرا بازار باید همواره یک روال معقول و منطقی داشته باشد. بسیاری از تولیدکنندگان و تجار در سال گذشته و ابتدای سال جاری و زمان بالا بودن قیمت، خریدهای خود را انجام داده بودند تا با افزایش قیمت منطقی، بتوانند سود مطلوب را کسب کنند اما از ابتدای سال جاری تنها در حوزه ورق گرم حدود یک هزار تومان کاهش قیمت رخ داده است.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=1111

نوشته‌های مشابه

27فروردین
روند نزولی قیمت لیتیوم چین ادامه پیدا کرد
هم‌زمان با کاهش قیمت‌ها در بورس‌ آتی،

روند نزولی قیمت لیتیوم چین ادامه پیدا کرد

27فروردین
قابلیت رشد حجم عرضه لیتیوم فراهم شده است
تلاش‌ در جهت بازیابی بازار لیتیوم؛

قابلیت رشد حجم عرضه لیتیوم فراهم شده است

27فروردین
مروری بر محورهای کنفرانس «Alkeemia» در زمینه صنعت باتری