• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
نایب رئیس هیئت مدیره سندیکای لوله و پروفیل

عرضه اعتباری ورق، دست دلالان را از بازار کوتاه می‌کند

  • کد خبر : 1550
  • 28 اردیبهشت 1399 - 14:54
عرضه اعتباری ورق، دست دلالان را از بازار کوتاه می‌کند
نایب رئیس هیئت مدیره سندیکای لوله و پروفیل گفت: از زمانی که وزارت صنعت، معدن و تجارت عرضه اعتباری ورق از بورس کالا را حذف کرد، شاهد جولان افرادی در این بازار و کارخانه‌هایی هستیم که تولیدکننده نیستند و تنها برای کسب سود بیشتر و استفاده از رانت در بازار حضور دارند؛ در حالی که عرضه اعتباری ورق در بورس باعث می‌شود تنها تولیدکنندگان واقعی اقدام به خرید کرده و محصولات نهایی دارای ارزش افزوده بالا را با قیمت‌های رقابتی تولید کنند.

نایب رئیس هیئت مدیره سندیکای لوله و پروفیل گفت: از زمانی که وزارت صنعت، معدن و تجارت عرضه اعتباری ورق از بورس کالا را حذف کرد، شاهد جولان افرادی در این بازار و کارخانه‌هایی هستیم که تولیدکننده نیستند و تنها برای کسب سود بیشتر و استفاده از رانت در بازار حضور دارند؛ در حالی که عرضه اعتباری ورق در بورس باعث می‌شود تنها تولیدکنندگان واقعی اقدام به خرید کرده و محصولات نهایی دارای ارزش افزوده بالا را با قیمت‌های رقابتی تولید کنند.

مهدی ملک ثابت در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» اظهار داشت: در یکی دو ماه اخیر شاهد ابطال چندین معامله فولادی (به ویژه ورق گرم) در بورس کالا بودیم. این امر به دلیل رویکرد معاونت معدنی جدید وزارت صنعت، معدن و تجارت بوده که به دنبال تقسیم سود صنعت فولاد در کل زنجیره است.

وی افزود: وزارت صمت برای انجام معاملات سقف رقابت به میزان ۱۰ درصد تعیین کرده است و قیمت‌های معاملات نیز نباید از قیمت‌های جهانی فراتر رود. قرار بود که فولاد مبارکه در میانه اردیبهشت ماه، ۲۰۰ هزار تن ورق در بورس کالا عرضه کند زیرا با این میزان، توازن میان عرضه و تقاضا برقرار می‌شد اما این اتفاق نیفتاد. باید توجه داشت که هنگام کاهش عرضه نسبت به تقاضا، ممکن است به برخی از کارخانه‌ها مواد اولیه نرسد و مصرف‌کنندگان نهایی متضرر می‌شوند. نکته مهم دیگر این است که تمام معاملات به صورت نقدی انجام می‌شود.

لزوم عرضه اعتباری در بورس کالا

نایب رئیس هیئت مدیره سندیکای لوله و پروفیل اضافه کرد: در جلسه‌ای که اخیرا سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل با معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت داشت، عنوان شد که فروش نقدی در بورس کالا و بستن ال‌سی نه تنها قیمت‌ها را در بورس کاهش می‌دهد، بلکه موجب افزایش قیمت نیز می‌شود. در صورتی که مجددا معاملات سلف اعتباری با باز شدن ال‌سی برقرار شده و سقف رقابت نیز تعیین شود، با به تعادل رسیدن عرضه و تقاضا و نیز بازگشت معاملات مچینگ، شاهد ایجاد تعادل قیمتی در معاملات خواهیم بود. امیدوار هستیم که این امر باعث شود رقابت منفی میان خریداران کاهش یابد و درنهایت تولیدکنندگان لوله و پروفیل بتوانند محصولات خود را با قیمتی کمتر به دست مصرف‌کنندگان نهایی برسانند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا ابطال معاملات صحیح بوده یا خیر، عنوان کرد: به نظر می‌رسد که ابطال معاملات از سوی وزارت صمت صحیح بوده است. اگرچه با ابطال معاملات صنایع پایین‌دست دیرتر مواد اولیه دریافت می‌کنند اما در نهایت تکلیف معاملات روشن خواهد شد و با ایجاد تعادل میان عرضه و تقاضا و نیز قیمت متعادل، شاهد تحقق «جهش تولید» در صنعت فولاد خواهیم بود.

ملک ثابت در خصوص راهکارهای ایجاد رونق در صنایع پایین‌دستی صنعت فولاد به ویژه لوله و پروفیل، تصریح کرد: اگر خریداران ورق فولادی رقابت منفی در بورس کالا نداشته باشند، قطعا وضعیت بهتر می‌شود. به طور کلی، قیمت فولاد در کشور ما از قیمت‌های جهانی تبعیت می‌کند. سیاست کلی کشور صادرات محصولات نهایی فولاد است و اگر قیمت محصولات فولادی از قیمت‌های جهانی فراتر رود، قطعا صادرات محقق نخواهد شد.

نایب رئیس هیئت مدیره سندیکای لوله و پروفیل با اشاره به وعده‌های معاون معدنی وزارت صمت مبنی بر بازگرداندن معاملات با ال‌سی، بیان کرد: معاملات اعتباری باعث می‌شود دست دلالان از بازار کوتاه شود. در حال حاضر، کارخانه‌های لوله و پروفیل از سرمایه در گردش کافی برخوردار نیستند و به همین دلیل این شرکت‌ها سرمایه مورد نیاز خود را از سرمایه‌گذارانی تامین می‌کنند که سود بیشتری نسبت به بانک‌ها طلب می‌کنند. بنابراین سود اصلی تولید تنها نصیب واسطه‌ها می‌شود. اگر معاونت معدنی وزارت صمت بتواند معاملات ال‌سی را فراهم کند، قطعا تولیدکنندگان لوله و پروفیل می‌توانند بخشی از کاهش صادرات نفت و درآمدهای ارزی کشور را با صادرات محصولات نهایی دارای ارزش افزوده بالا، جبران کنند.

تولید تنها با ۴۰ درصد ظرفیت!

رئیس هیئت مدیره شرکت لوله و پروفیل کیهان خاطرنشان کرد: شرکت ما در حال حاضر با تنها ۴۰ درصد از ظرفیت ۱۸۰ هزار تنی خود مشغول به تولید است. اگر بتوانیم مواد اولیه خود را به صورت ال‌سی از بورس کالا تامین کنیم، می‌توانیم با رشد دو برابری تولید، به معنای واقعی «جهش تولید» را محقق کنیم. این مهم حتی می‌تواند در بسیاری از کارخانه‌های تولیدکننده لوله و پروفیل در کشور رخ دهد. در حال حاضر ظرفیت تولید ماهانه شرکت ما ۱۵ هزار تن است اما با توجه به شرایط تنها سه هزار تن در ماه ورق دریافت می‌کنیم و ناچاریم مابقی مایحتاج خود را در این زمینه از بازار آزاد تامین کنیم.

عرضه انحصاری ورق در بورس کالا

نایب رئیس هیئت مدیره سندیکای لوله و پروفیل فولادی نسبت به شرایط عرضه در بورس کالا این‌گونه گلایه کرد: در بورس کالا باید رقابت میان عرضه‌کنندگان و خریداران وجود داشته باشد. در حال حاضر، خریداران متعددی در بورس کالا برای ورق وجود دارند اما تنها یک فروشنده یعنی فولاد مبارکه مشاهده می‌شود. هرچند که چند شرکت دیگر مانند فولاد گیلان و نورد و لوله اهواز نیز ورق تولید می‌کنند اما این شرکت‌ها به دلیل مشکلات مالی نمی‌توانند در بورس کالا عرضه داشته باشند.

ملک ثابت اظهار کرد: قیمت معاملات که روی تابلوی بورس ثبت می‌شود، بدون احتساب مالیات بر ارزش افزوده، هزینه تامین مالی از بانک و هزینه حمل تا کارخانه است. در حالی که بسیاری از افراد گمان می‌کنند که صنف لوله و پروفیل سود ۵۰ درصدی از فروش این محصولات دارند. همچنین معاملات به صورت نقدی انجام شده و تحویل محصول، سه ماه بعد است.

وی مطرح کرد: شیوه جدید عرضه تنها باعث ایجاد رانت و سوءاستفاده دلالان از وضعیت موجود شده است. دلالان که بعضا نقدینگی فراوانی دارند، در برهه‌های زمانی به بازارهای مختلف مانند طلا، ارز، مسکن، خودرو و… هجوم می‌برند و باعث ایجاد هیجان کاذب در آن بازار و افزایش قیمت می‌شوند. حال آنکه به دلیل تصمیم غلط وزارت صنعت، معدن و تجارت، فاصله قیمتی میان بورس و بازار آزاد ایجاد شده و تولیدکنندگان نیز نقدینگی کافی ندارند، دلالان در بازار فولاد جولان می‌دهند.

امکان واردات ورق وجود ندارد

رئیس هیئت مدیره شرکت لوله و پروفیل کیهان در پاسخ به سوالی مبنی بر واردات برای تامین کسری ورق، ابراز کرد: در حال حاضر، شرکت فولاد مبارکه به صادرات ورق مبادرت می‌ورزد. این در شرایطی است که شرکت یاد شده از انرژی و مواد اولیه ارزان‌تری نسبت به تولیدکنندگان خارجی بهره می‌برد. این شرکت می‌تواند به جای صادرات، ورق را به تولیدکنندگان داخلی تحویل دهد. در حال حاضر، واردات هر نوع فولاد با توجه به تحریم‌ها علیه کشور ما بسیار دشوار است و حتی اگر تعرفه ۲۰ درصدی واردات ورق برداشته شود، به دلیل ریسک‌های ناشی از واردات مانند هزینه انتقال پول، حمل و نقل، بیمه و…، واردات صرفه اقتصادی ندارد.

نایب رئیس هیئت مدیره سندیکای لوله و پروفیل خاطرنشان کرد: بهتر است به جای صادرات ورق فولاد که آن هم با دشواری‌هایی نظیر بازگرداندن ارز حاصله همراه است، صنایع پایین‌دست می‌توانند ورق را به محصولات دارای ارزش افزوده بالا مانند لوله تبدیل و صادر کنند. قطعا تولیدکنندگان لوله و پروفیل راحت‌تر می‌توانند محصولات خود را صادر کنند و ارز به دست آمده را به سیستم اقتصادی کشور بازگردانند.

ملک ثابت در خصوص پروژه نورد گرم ۲ فولاد مبارکه و افزایش تولید ورق در این شرکت، تصریح کرد: این پروژه قرار بود ابتدا توسط دانیلی ایتالیا انجام شود که به دلیل تحریم‌ها انصراف داد و هم‌اکنون با دیگر شرکت‌ها در حال مذاکره هستند. به نظر می‌رسد این پروژه حداقل دو سال دیگر به طول انجامد و صنعت لوله پروفیل در این دو سال باید باز هم طعم کمبود مواد اولیه را بچشد. با این حال، گفته می‌شود با راه‌اندازی پروژه نورد گرم ۲ فولاد مبارکه، ظرفیت تولید این شرکت در زمینه ورق پنج میلیون تن افزایش خواهد یافت، البته اگر این شرکت تمام تولیدات خود را در بورس کالا عرضه کند، قطعا قیمت‌ها به تعادل خواهند رسید.

وی عنوان کرد: شرکت فولاد مبارکه با ظرفیت ۷٫۵ میلیون تنی قادر به کنترل بازار است. در حالی که تولیدکنندگان لوله و پروفیل همانند شرکت ما ظرفیتی به مراتب پایین‌تر دارند. بنابراین فولاد مبارکه می‌تواند با عرضه محصولات خود در بازار دست دلالان را کوتاه کند. متاسفانه برخی شرکت‌هایی که حتی در سیستم بهین‌یاب ثبت نشده‌اند، ورق فولاد مبارکه را در اختیار دارند و با استفاده از رانت ارزان خریدن این محصول، قیمت‌های گزافی را به تولیدکنندگان لوله و پروفیل به عنوان مصرف‌کننده ورق تحمیل می‌کنند.

سیستم بهین‌یاب اصلاح شود

رئیس هیئت مدیره شرکت لوله و پروفیل کیهان در پایان تاکید کرد: تولیدکنندگان لوله و پروفیل بزرگ‌ترین مصرف‌کننده ورق فولاد مبارکه هستند و تقاضا دارند که سیستم بهین‌یاب وزارت صنعت، معدن و تجارت جهت اختصاص سهمیه خرید ورق از بورس اصلاح شود. در حال حاضر، مشاهده می‌شود که برخی کارخانه‌ها که سهمیه زیادی از ورق به آن‌ها اختصاص یافته، حتی یک‌دهم آن را برای تولید لوله و پروفیل به کار نمی‌برند و تمام ورق را در بازار آزاد با قیمت‌های گزاف عرضه می‌کنند. این امر باعث گران‌تر شدن قیمت ورق خریداری شده توسط تولیدکننده واقعی و کاهش رقابت‌پذیری محصولات آن در بازارهای صادراتی و حتی داخلی خواهد شد. سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل نیز با ظرفیت‌سنجی واقعی از تولیدکنندگان، به وزارتخانه کمک خواهد کرد. در صورتی که سیستم بهین‌یاب اصلاح شود که به نظر می‌رسد اراده وزارت صمت نیز بر همین موضوع است، بازار ورق و لوله و پروفیل از وجود رانت پاک خواهد شد.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=1550

نوشته‌های مشابه

29فروردین
صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند
مدیرعامل شرکت تعاونی پرشین فولاد ابهر:

صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند

29فروردین
قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم
قائم مقام شرکت الکا مهر کیمیا:

قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم

29فروردین
نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد
با روند نزولی تعرفه‌های ذوب و پالایش،

نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد