• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024

عقب‌ماندگی اروپا در زمینه بازیافت مواد اولیه موجود در قراضه باتری‌ها

  • کد خبر : 15951
  • 21 فروردین 1402 - 9:50
عقب‌ماندگی اروپا در زمینه بازیافت مواد اولیه موجود در قراضه باتری‌ها
کنفرانسی در رابطه با بخش بازیافت باتری اروپا در تاریخ اول تا دوم ماه مارس 2023 در لندن برگزار شد که در آن، افزایش تقاضا برای مواد اولیه فلزی که در تولید وسایل نقلیه الکتریکی «EVs» و سیستم‌های ذخیره انرژی «ESSs» استفاده می‌شوند، مورد بحث قرار گرفت.

کنفرانسی در رابطه با بخش بازیافت باتری اروپا در تاریخ اول تا دوم ماه مارس ۲۰۲۳ در لندن برگزار شد که در آن، افزایش تقاضا برای مواد اولیه فلزی که در تولید وسایل نقلیه الکتریکی «EVs» و سیستم‌های ذخیره انرژی «ESSs» استفاده می‌شوند، مورد بحث قرار گرفت.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌ آنلاین» و به‌ نقل از موسسه «Fastmarkets»، بسیاری از شرکت‌کنندگان در حاشیه این کنفرانس عنوان کردند که رقابت‌های آتی در حوزه باتری بر سر افزایش عمر مفید «EOL» باتری‌های تولید شده از قراضه‌هاست. در همین رابطه افزایش ظرفیت‌های روبه‌رشد واحدهای بازیافت اتحادیه اروپا در همین راستا ضروری به نظر می‌رسد. این کار به طور مستقیم موجب افزایش بهره‌وری این صنعت در اروپا و حمایت از تولید باتری از مواد بازیافتی در خاک اروپا خواهد شد.

تامین منابع مواد اولیه از قراضه جهت تولید باتری‌های با عمر مفید بالا

هلن واترز، رئیس بخش بازیافت باتری‌های الکتریکی در شرکت بازیافت «EMR»، در این کنفرانس بیان کرد: حدود ۸۰ درصد از خودروهای الکتریکی که امروز در جاده‌های اروپا تردد می‌کنند، طی ۱۵ سال آینده نیاز به بازیافت دارند. برخی شرکت‌کنندگان در این رویداد اعلام کردند که جمع‌آوری حجمی از باتری‌های به‌کار رفته در خودروهای الکتریکی در محوطه‌های تخصصی بازیافت باتری اروپا، مدتی زمان خواهد برد.

جولیا هارتی، تحلیلگر بازیافت باتری در موسسه «Fastmarkets» عنوان کرد: شرکت‌های بازیافت جدید زیادی در اروپا وجود دارند اما در حال حاضر قراضه باتری کافی برای استفاده در واحدهای بازیافت وجود ندارد. بنابراین برخی از بازیافت‌کنندگان با نرخ ظرفیت پایین فعالیت می‌کنند که این موضوع به ضرر آن‌ها خواهد بود.

وی افزود: برخی از شرکت‌های بازیافت در نهایت ورشکسته خواهند شد و بازار به تناسب مقدار موجود قراضه باتری تثبیت می‌شود.

هارتی در ادامه مطرح کرد: قیمت فلزات موجود در باتری‌ها کاهش یافته که این امر به حاشیه سود بازیافت‌کنندگان آسیب رسانده است. این بدان معناست که بازیافت‌کنندگان نمی‌توانند در مناقصه خرید، پیشنهاد بهتری برای خرید قراضه باتری‌ها در مقابل شرکت‌های رقیبی که از این باتری‌ها در خودروهای الکتریکی و سیستم‌های ذخیره انرژی در خودروهای با سرعت محدود استفاده می‌کنند، ارائه کنند.

ارزیابی موسسه «Fastmarkets» از قیمت لیتیوم هیدروکسید مونوهیدرات با غلظت لیتیم هیدروکسید ۵۶٫۵ درصد مورد استفاده در باتری‌ها، با شرط تحویل در بنادر چین، ژاپن و کره و تقبل هزینه ارسال توسط دریافت‌کننده محموله در روز چهارشنبه هشتم ماه مارس ۲۰۲۳ حدود ۷۰ تا ۷۴ دلار به ازای هر کیلوگرم بود که پایین‌ترین سطح به نسبت قیمت ۶۷ تا ۷۲ دلار و ۵۰ سنت به ازای هر کیلوگرم در روز ۲۲ ماه مارس ۲۰۲۲ ارزیابی شد.

برخی شرکت‌کنندگان در این رویداد اظهار داشتند که در بریتانیا، عرضه فعلی قراضه باتری بسیار کم است. شرکت‌کنندگان در این کنفرانس مطرح کردند که شرکت «EV Envision AESC» تولیدکننده پیشرو باتری، تنها حجم کمی از باتری‌هایی با مجموع حجم تک رقمی بر حسب گیگاوات ساعت «GWh» در سال تولید می‌کند که باعث محدود شدن حجم تولید قراضه در این کشور می‌شود.

با این حال، این مشکل را نمی‌توان به کل قاره اروپا تعمیم داد. یکی از شرکت‌های مطرح بازیافت باتری در ژاپن در اواخر سال ۲۰۲۲ به موسسه «Fastmarkets» اعلام کرد که تنها می‌تواند از یکی از واحدهای تفکیک کننده خود و تنها با ۱۵ درصد ظرفیت به دلیل کمبود قراضه باتری‌های تولیدی برای فرآوری استفاده کند.

در عین حال پروژهای بزرگ و جاه‌طلبانه زیادی به منظور بازیافت قراضه باتری در سراسر اروپا در حال راه‌اندازی و بهره‌برداری هستند.

لوئیس درو اندرسن، توسعه‌دهنده تجاری باتری شرکت «Stena»، در این کنفرانس عنوان کرد: بهره‌برداری از واحد بازیافت قراضه باتری این شرکت با نام «Stena Recycling» در کشور سوئد را از ماه آپریل ۲۰۲۳ در شهر هالمستاد آغاز خواهد کرد.

شرکت فرانسوی استخراج معادن و مواد معدنی «Eramet» نیز در حال برنامه‌ریزی برای سهم داشتن در بخش بازیافت قراضه باتری است و قصد دارد تا سال ۲۰۲۴ فلزات موجود در باتری‌های لیتیوم یونی مستهلک شده را بازیافت کند.

پیش‌بینی افزایش عرضه بازیافت قراضه باتری در آینده

پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که در آینده نزدیک در دسترس بودن قراضه باتری‌ها به طور تصاعدی افزایش می‌یابد که به شرکت‌ها و واحدهای بازیافت مستقر در خاک اروپا اجازه می‌دهد تا باتری‌های با عمر مفید بالا را بسیار راحت‌تر از قبل تامین کنند.

طبق پیش‌بینی‌های تیم تحقیقاتی موسسه «Fastmarkets»، عرضه حجم باتری‌های با عمر مفید بالا در سطح جهان تا سال ۲۰۳۳ به ۲۴۱ گیگاوات ساعت افزایش خواهد یافت که نسبت به حجم ۲۲ گیگاوات ساعت در سال ۲۰۲۲ تقریبا ۱۱ برابر شده است. به علاوه پیش‌بینی می‌شود که حجم قراضه باتری‌های حاصل از فرایند تولید در دهه آینده با نرخ رشد ترکیبی سالانه ۱۷ درصد افزایش یابد.

با توجه به اینکه حجم عرضه در آینده به شدت افزایش می‌یابد، زیرساخت‌های ایجاد شده مرتبط با بازیافت قراضه باتری نیز باید بهبود یابد تا سود حاصل از صنعت بازیافت به حداکثر برسد.

سام هیگ، مدیر تجارت بازیافت باتری در شرکت «RS Bruce Metals & Machinery» بریتانیا تصریح کرد: اگر کسی از مواد فعال کاتدی به منظور بازیافت باتری‌ها استفاده نکند، بازیافت فلزات موجود در باتری‌های مستهلک شده بی‌فایده خواهد بود.

به گفته برخی شرکت‌کنندگان در حاشیه این کنفرانس، به نظر می‌رسد که شرکت‌های ژاپنی در بحبوحه کمبود ظرفیت واحدهای پالایش محلی، حجم زیادی از فلزات بازیافتی موجود در باتری‌های مستهلک شده تولید خود را به کشورهایی مانند چین و کره جنوبی صادر می‌کنند. به گفته یکی از شرکت‌های بازیافت شرکت‌کننده در اتحادیه اروپا در این کنفرانس، اروپا نیز بخشی از فلزات بازیافتی موجود در باتری‌های مستهلک شده تولید خود را به آسیا صادر می‌کند و از این منظر رشد قابل‌ توجهی را تجربه کرده است.

تیم لوکس، سرپرست شرکت «Boston Consulting Group»، تولید و بازیافت‌‌کننده فلزات غیرآهنی در این کنفرانس خاطرنشان کرد: در حال حاضر هیچ گونه ظرفیت تولید باتری کاتدی لیتیوم آهن «LFP» در مقیاس وسیع در اروپا وجود ندارد. تعدادی از حاضران از این موضوع به عنوان نشانه‌ای از ضعف در برنامه‌ریزی در قاره اروپا یاد کردند.

لازم به ذکر است که پیشرفت در پروژه‌های حوزه تولید باتری کاتدی لیتیوم آهن به تدریج صورت خواهد گرفت. در همین راستا شرکت «Elevenes» صربستان برنامه‌هایی برای شروع تولید سلول‌های باتری کاتدی لیتیوم آهن در سال ۲۰۲۳ در سر دارد. از سوی دیگر، شرکت معدنی «Minerals Group» فنلاندی و شرکت «Freyr Battery» به عنوان تولیدکننده سلول‌های باتری در اوایل ماه مارس ۲۰۲۳ اعلام کردند که احتمالا تولید باتری کاتدی لیتیوم آهن را مورد بررسی قرار خواهد داد.

به گفته موسسه «Fastmarkets»، باتری کاتد نیکل کبالت منگنز «NCM» حدود ۷۰ درصد از حجم کل باتری خودروهای الکتریکی در اروپا و ایالات متحده آمریکا را تشکیل می‌دهد؛ در حالی که در چین سهم باتری‌های کاتدی لیتیوم آهن بیش از ۸۰ درصد از کل فروش خودروهای الکتریکی در سال ۲۰۲۲ را به خود اختصاص داده است.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=15951

نوشته‌های مشابه

29فروردین
صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند
مدیرعامل شرکت تعاونی پرشین فولاد ابهر:

صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند

29فروردین
قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم
قائم مقام شرکت الکا مهر کیمیا:

قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم

29فروردین
نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد
با روند نزولی تعرفه‌های ذوب و پالایش،

نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.