• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024

عوامل موثر در افزایش شدید قیمت در بازارهای مولیبدن

  • کد خبر : 14464
  • 21 اسفند 1401 - 4:55
عوامل موثر در افزایش شدید قیمت در بازارهای مولیبدن
نوسانات اخیر قیمت مولیبدن رکوردهای بالایی را در بازارهای جهانی ثبت کرده و عواملی چون احساسات در بازار و میزان عرضه و تقاضا، موجب تغییر قیمت‌ها فراتر از انتظارات فعالان بازار شده است.

نوسانات اخیر قیمت مولیبدن رکوردهای بالایی را در بازارهای جهانی ثبت کرده و عواملی چون احساسات در بازار و میزان عرضه و تقاضا، موجب تغییر قیمت‌ها فراتر از انتظارات فعالان بازار شده است.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌ آنلاین» و به‌ نقل از موسسه «Platts»، قیمت روز فرومولیبدن در ۳۰ ژانویه ۲۰۲۳ حدود ۱۵ دلار در هر کیلوگرم یعنی ۱۸ درصد افزایش یافت که بالاترین رکورد ثبت شده از زمان انتشار قیمت توسط موسسه Platts در فوریه سال ۱۹۸۷ در حدود ۳۶ سال پیش است. قیمت فرومولیبدن ۶۵ درصد موسسه «Platts» در اروپا در انبار بندر روتردام از ۸۵ دلار تا ۸۸ دلار در هر کیلوگرم در روز ۲۹ ژانویه ۲۰۲۳ به ۹۹ دلار تا ۱۰۴ دلار در هر کیلوگرم در روز ۳۰ ژانویه ۲۰۲۳ رسید. موسسه «Platts» بخشی از شرکت «S&P Global Commodity Insights» است.

جدیدترین افزایش قیمت روزانه در بازار، بالاترین افزایش قیمت ثبت شده در موسسه «Platts» تا تاریخ مذکور است و به همین دلیل فعالان بازار مولیبدن در مورد عواملی که باعث نوسانات قیمت آن می‌شوند، اطمینان ندارند.

قیمت‌های مولیبدن در اروپا در روز ۳۱ ژانویه ۲۰۲۳ به ۱۰۳ دلار تا ۱۰۵٫۵۵ دلار در کیلوگرم افزایش یافت و تا روز ۶ فوریه در حدود ۹۸٫۵ دلار تا ۹۹ دلار در هر کیلوگرم باقی ماند.

آخرین باری که قیمت فرومولیبدن اروپا سه رقمی شد، روز ۲۶ می ۲۰۰۵ بود که در آن روز قیمت فرومولیبدن در حدود ۹۷ تا ۱۰۱ دلار در هر کیلوگرم ارزیابی شد. این افزایش قیمت به دلیل کاهش حجم عرضه به دلیل توقف فعالیت معادن استخراج مولیبدن در شهر  هولوداو در چین در پی وقوع یک حادثه صنعتی مرگبار اتفاق افتاد. مشکلات عرضه مولیبدن با ایجاد تنگناهایی در ظرفیت تولید آن در دیگر کشورها تشدید شد.

با این حال، وجود چنین مشکلات و تنگناهایی به عنوان اتفاقی بسیار غیرمنتظره‌ تلقی نشد؛ چراکه صنایع مصرف‌کننده نهایی از زنجیره عرضه و تقاضای مولیبدن در بازار حمایت به عمل آوردند.

حتی بر اساس ارزیابی‌های انجام شده و با توجه به افزایش قیمت انرژی و اختلال در زنجیره تامین در سال ۲۰۲۲، با در نظر گرفتن ارزش تئوریکی مولیبدن و وجود عوامل متعددی که موجب ثبت بالاترین قیمت‌ها شدند، قیمت‌های اخیر فرومولیبدن با پریمیوم بالایی معامله شدند. حال این سوال مطرح می‌شود که چگونه قیمت مولیبدن تا این حد افزایش یافت؟!

نوسانات در روند تقاضای مولیبدن

روند تقاضا برای فولاد کربنی حاوی مولیبدن از بخش حفاری دریایی همچنان به قوت خود باقی مانده است زیرا فعالیت حفاری دریایی به دلیل افزایش قیمت نفت همچنان افزایشی ارزیابی می‌شود.

در ایالات متحده آمریکا، قیمت محصولات لوله‌کشی مربوط به تولید نفت و گاز (فعالیت‌های حفاری) تنها به دلیل فصلی بودن عرضه و تقاضا کاهش یافت. در فصل زمستان معمولا تعداد دکل‌های حفاری در خلیج مکزیک کاهش می‌یابد و در بازار محصولات لوله‌کشی مربوط به تولید نفت و گاز این باور وجود دارد که تعداد دکل‌ها ممکن است به سرعت در فصل بهار بازیابی شوند.

با این حال، برخی بر افزایش تقاضا در این بازار اعتقادی ندارند. برخی از منابع تولیدکننده فولاد زنگ‌نزن در اروپا اعلام کردند که میزان مصرف آن‌ها نسبت به سطوح قبل از آغاز شیوع ویروس کرونا ۳۰ درصد کاهش یافته است.

به طور کلی‌تر، فعالان بازار اظهار داشتند که چگونه تقاضای ضعیف در پایان سال ۲۰۲۲ موجب ایجاد محدودیت در تسویه قراردادهای بلندمدت با تولیدکنندگان شد و مصرف‌کنندگان را مجبور کرد در ماه دسامبر ۲۰۲۲ و سه ماهه اول ۲۰۲۳ به بازار فیزیکی رجوع کنند تا بتوانند تقاضای بهتر از حد انتظار را در سال ۲۰۲۳ پوشش دهند.

یک شرکت معدنی بیان کرد در پایان سال ۲۰۲۲ به دلیل بحران انرژی و خطر رکود اقتصادی احساس بدبینی در بازار وجود داشت. بسیاری از مصرف‌کنندگان نتوانستند حجم مورد نیاز خود طبق قراردادهای سالانه را تامین کنند و به همین دلیل به بازار فیزیکی مراجعه کردند. برخی متقاضی رفع تامین نیاز خود در بازار هستند اما کالای مورد نیاز آن‌ها در بازار وجود ندارد. به همین دلیل می‌توان بیان کرد که از نظر تولید، بازار مولیبدن با مشکل مواجه است.

این موضوع با مشکلاتی در مورد مواد اولیه عرضه شده در بازار از سوی یک معامله‌گر در روز ۳۰ ژانویه ۲۰۲۳ که موجبات افزایش بی‌سابقه قیمت‌ها را فراهم آورد، تشدید شد.

یک شرکت انبارداری عرضه این مواد را محدود کرد و این بدان معناست که مشتریان نمی‌توانستند به حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ تن از مواد از قبل خریداری شده خود دسترسی داشته باشند. همین مشتریان با تعیین ضرب‌العجل برای تحویل حجم تقاضای مورد نیاز به بازار فیزیکی هجوم آوردند. بنابر ارزیابی‌های صورت گرفته توسط موسسه «Platts» حدود ۳۰۰ تن در روز ۳۰ ژانویه ۲۰۲۳ و در زمان وقوع محدودیت در عرضه این مواد اولیه معامله شد. این حجم معامله شده بیش از حجم از قبل عرضه شده در زمان وجود محدودیت در بازار بود.

کسری عرضه مولیبدن

از ماه اکتبر ۲۰۲۲، چهار جهش قیمت به میزان چهار دلار به ازای هر کیلوگرم یا بیشتر در یک روز معاملاتی وجود داشت؛ در حالی که بازار ثبت این قیمت‌های تاریخی بالا را به عنوان یک طوفان قیمتی بدون عیب‌ونقص توصیف کرد.

برخی از ناظران بازار بر این باورند که قیمت‌های کنونی در بازار از سال‌ها قبل در حال شکل‌گیری بوده است. فعالیت معادن اصلی استخراج مولیبدن اولیه از حدود سال ۲۰۱۵ متوقف شده بود که همین موضوع منجر به محدودیت در عرضه این ماده در بازار شد.

علاوه‌‎براین، از زمان شروع فرایند تولید در معدن «Las Bambas» در اوایل سال ۲۰۱۶، عمل‌آوری مولیبدن ثانویه قابل‌ توجهی‌ از طریق استخراج اولیه مس به مرحله تولید نرسیده بود. در همین رابطه هیچ معدن جدیدی در مرحله ساخت یا حتی برنامه‌ریزی برای دریافت مجوز استخراج وجود ندارد و بعید است که کسری عرضه در کوتاه‌ مدت یا حتی میان مدت برطرف شود.

اختلال در استخراج معادن مهم مولیبدن

ناآرامی‌های داخلی در کشور پرو باعث شد که برخی معادن فعالیت خود را متوقف کنند. پرو از زمان استیضاح پدرو کاستیو ترونس، رئیس جمهور سابق و برکناری وی در ماه دسامبر ۲۰۲۲، شاهد ناآرامی‌هایی در این کشور است.

تعطیلی معدن «Las Bambas» به دنبال تعلیق فرایند تولید در معدن مس «Glencore  Antapaccay» در پرو در روز ۲۰ ژانویه ۲۰۲۳، پس از آسیب رساندن معترضان به خودروها و آتش زدن ساختمانی که کارگران در آن مستقر بودند، در کمپ این معدن صورت گرفت.

یکی از استخراج‌کنندگان مولیبدن اعلام کرد که تولییدکنندگان مولیبدن در حال تماشای وضعیت پرو و ناآرامی‌های داخلی این کشور هستند که به اعتقاد برخی ممکن است حتی این وضعیت ناآرامی در طول سال ۲۰۲۳ هم ادامه داشته باشد.

برخی منابع بر این باورند که معدن «Las Bambas» می‌تواند تاثیر بیشتری نسبت به آنچه قبلا دیده شده بود، داشته باشد زیرا اعتراضات قبلی امکان ادامه فعالیت و ذخیره و انباشت کنسانتره را در این معدن فراهم کرده بود اما در این اعتراضات اخیر، فرایند تولید در این معدن متوقف شد. برخی دیگر در مورد تاثیری که معدن «Las Bambas» در طول عمر بهره‌برداری کوتاه خود شاهد مسائل متعددی بوده است، سکوت کرده‌اند.

مشکلات تولید در اروپا

مشکلات مربوط به تولید در اروپا، زنجیره تامین را با مشکلات بیشتری روبه‌رو ‌کرده است.

شرکت «Climax Molybdenum» در روتردام هلند، یکی از شرکت‌های تابعه شرکت «Freeport-McMoRan»، در ماه دسامبر ۲۰۲۲ یک تعطیلی برنامه‌ریزی نشده را تجربه کرد اما این شرکت گفت که این مشکل حل شده است.

کمبود خوراک متالورژی باعث تاخیر در تحویل محصولات به برخی از مشتریان متقاضی متالورژی شد. لیندای هیز، سخنگوی شرکت «Freeport-McMoRan» اعلام کرد که این شرکت در حال آغاز مجدد ذخیره موجودی انبارها برای تولید محصولات متالورژی و شیمیایی است.

کاهش در دسترس بودن محصولات در بندر روتردام، قیمت‌های قابل وصول را برای معامله‌گران به‌ویژه با توجه به پوشش حجم عرضه در کوتاه‌مدت که در ماه‌های اخیر وضعیت بازار را مشخص کرده است، افزایش داد.

وی افزود: از آنجایی که هیچ ماده اولیه‌ای برای تولید وجود ندارد، قیمت‌ها بالاتر از محدوده اعلام شده تعیین شده‌اند.

یک تاجر اروپایی بیان کرد که اگر مواد اولیه برای تولید وجود نداشته باشد، تقاضایی‌ هم از سوی فعالان بازار وجود نخواهد داشت. به علاوه تا اواسط ماه فوریه ۲۰۲۳ هیچ ‌گونه ضرب‌العجلی در این رابطه وجود ندارد.

وی در ادامه عنوان کرد که حجم فروش این شرکت برای تحویل محصول در ماه ژانویه ۲۰۲۳ از قبل در ماه دسامبر ۲۰۲۲ انجام شده است و در عین حال زمانی که قیمت‌ها بالا می‌رود، مصرف‌کنندگان بیشتری به خرید روی می‌آورند. بنابراین در آن زمان هنوز فرصت زیادی برای فروش در نیمه اول ماه فوریه ۲۰۲۳ وجود داشت.

این تاجر به مسائل لجستیکی در بندر روتردام در هفته‌های اخیر اشاره کرد. یک منبع آگاه اعلام کرد اگر یک تاجر تحت تحریم باشد و بازار پنج تا هفت کانتینر از مواد اولیه کمبود داشته باشد، این بدان معناست که بازار به ۱۵ کیلوگرم مواد اولیه در مقیاس لات نیاز خواهد داشت. این موضوع نشان‌دهنده میزان محدودیت در بازار است.

این انقباض در بازار تا حدودی بر مبنای یک فرض خود تایید است زیرا معامله‌گران بیشتر تمایل دارند محصولاتی که در اختیار دارند را حفظ کنند.

یک معامله‌گر دیگر تصریح کرد که نوسانات اخیر در بازار به این معنی است که معامله‌گران موقعیت‌های خرید تمایلی به چشم‌پوشی از محصولات ارزان قیمت به دلیل ترس از دست دادن هر گونه سود بیشتر را ندارند. این اتفاق منجر به ارائه پیشنهادات بسیار کمی در بازار می‌شود و خریداران مجبور به پرداخت پریمیوم بالاتر برای تامین مواد لازم خود خواهند شد.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=14464

نوشته‌های مشابه

05اردیبهشت
صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه
مدیرعامل شرکت راما پارسیان مطرح کرد:

صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه

05اردیبهشت
صنعت فولاد مگاترند خواهد شد
عضو هیئت مدیره شرکت صنایع مفتولی زنجان:

صنعت فولاد مگاترند خواهد شد

05اردیبهشت
صنعت قالب‌سازی فراموش شده است
یک فعال صنعتی در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

صنعت قالب‌سازی فراموش شده است

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.