• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
مدیرعامل شرکت فروآلیاژ اکسین:

فروآلیاژها می‌توانند ارزآوری داشته باشند

  • کد خبر : 6202
  • 28 بهمن 1398 - 11:01
فروآلیاژها می‌توانند ارزآوری داشته باشند
مدیرعامل شرکت فروآلیاژ اکسین گفت: تحریم‌ها و مشکلات اقتصادی موجود کشور، باعث شده تا تولیدکنندگان داخلی نتوانند محصول خود را به قیمت‌ عرضه در بازارهای جهانی به فروش برسانند اما با این حال، اگر مشکلات داخلی موجود بر سر راه صادرات حل شود و بستر فروش صادراتی فراهم شود، صنعت فروآلیاژها می‌تواند منبع مناسبی برای ایجاد ارزش افزوده و ارزآوری کشور باشد.
مدیرعامل شرکت فروآلیاژ اکسین گفت: تحریم‌ها و مشکلات اقتصادی موجود کشور، باعث شده تا تولیدکنندگان داخلی نتوانند محصول خود را به قیمت‌ عرضه در بازارهای جهانی به فروش برسانند اما با این حال، اگر مشکلات داخلی موجود بر سر راه صادرات حل شود و بستر فروش صادراتی فراهم شود، صنعت فروآلیاژها می‌تواند منبع مناسبی برای ایجاد ارزش افزوده و ارزآوری کشور باشد.

امیرخردهوش در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» در مورد وضعیت بازار فروسیلیسیم در کشور، اظهار داشت: در حال حاضر تولید فروسیلیسیم در کشور ما وضعیت مطلوبی دارد و فعالان این حوزه با توجه به میزان سرمایه‌گذاری، با ظرفیت‌های مختلف به این عرصه ورود پیدا کرده‌اند. در واقع این میزان از تولید، می‌تواند هم پاسخ‌گوی نیاز داخلی باشد و هم مازاد آن به کشورهای دیگر صادر شود. البته نباید از این نکته غافل باشیم که با توجه به تحریم‌های اعمال شده علیه ایران، همچنان در مورد تامین مواد اولیه تولید آن، تا حدودی دچار مشکل هستیم.

مدیرعامل شرکت فروآلیاژ اکسین در مورد امکان تامین این مواد اولیه از صنایع داخلی کشور عنوان کرد: در مورد موادی مثل کک که نوع متالوژی آن در کشور تنها توسط شرکت ذوب آهن اصفهان و زرند کرمان تولید می‌شود، امکان تهیه آن از منابع داخلی دیگر امکان‌پذیر نیست. البته می‌توان از کک‌های سنتی نیز برای تامین کک مورد نیاز استفاده کرد ولی در این صورت، به همان نسبت زمان فرآیند بیشتر شده و فرآیند تولید را دچار مشکل می‌کند.

وی با اشاره به ظرفیت ۶ هزار تنی این شرکت در تولید فروسیلیسیم، در خصوص حاشیه سود موجود در بازار فروش این فرو‌آلیاژ، تصریح کرد: با توجه به افزایش ظرفیت صنایع فولادی کشور، در حال حاضر حاشیه سود مناسبی در این صنعت وجود دارد ولی به نظر می‌رسد که اگر روند موجود به همین صورت ادامه داشته باشد، با افزایش هزینه‌هایی مثل دستمزدها و همچنین بالا رفتن قیمت حامل‌های انرژی مثل برق، در سال آینده حاشیه سود این صنعت کاهش پیدا کند و تولیدکنندگان فروسیلیسیم با چالش‌هایی مواجه شوند.

فراوانی سیلیس در کشور

خردهوش در خصوص رقابت فروسیلیکومنگنز با فروسیلیسیم و جایگزینی استفاده از آن در صنایع فولادسازی، یادآور شد: در حال حاضر، در کشور ما این دو فروآلیاژ، در دو حوزه جدا از هم قرار دارند. در واقع اگرچه در سطح جهانی، صنایع فولادی به سمت استفاده از فروسیلیکومنگنز به جای فروسیلیسیم گرایش پیدا کرده‌اند ولی با توجه به اینکه استفاده از فروسیلیکومنگنز به جای فروسیلیس، مدت کمی است که در کشور انجام می‌شود، به نظر می‌رسد که در حال حاضر رقیب چندان جدی برای فروسیلیسیم محسوب نشود.

مدیرعامل شرکت فروآلیاژ اکسین در این باره افزود: علاوه‌براین باید توجه داشت که کشور ما اگرچه ذخایر فراوانی از سنگ سیلیس را در اختیار دارد و از منابع بزرگ این سنگ در دنیا شناخته می‌شود اما در مقابل از نظر ذخیره سنگ منگنز چندان غنی نیست و یا به بیان دیگر در بخش معادن سنگ منگنز سرمایه‌گذاری درستی انجام نشده است. به همین دلیل عمدتا برای تولید فروسیلیکومنگنز نیاز به واردات سنگ منگنز از کشورهای دیگر وجود دارد و چون واردات در شرایط فعلی به دلیل تحریم‌ها و مشکلات ارزی، با مشکلاتی مواجه است، شرکت‌های کمی برای این کار سرمایه‌گذاری می‌کنند.

وی ادامه داد: در حدود ۶ سال پیش، شرکت ما نیز به تولید فروسیلیکومنگنز می‌پرداخت اما به دلیل بروز همین مشکلات، تصمیم بر این شده که محصول شرکت را به فروسیلیسیم تغییر دهیم.

پتانسیل فروش صادراتی فروسیلیسیم

مدیرعامل شرکت فروآلیاژ اکسین درباره بازار فروش این محصول، ابراز داشت: خوشبختانه این فروآلیاژ در تمامی صنایع فولادسازی در دنیا مورد نیاز است و در وضعیت فعلی در این زمینه مشکلی وجود ندارد زیرا علاوه بر اینکه تمام فولادسازی‌ها، صنایع خودروسازی و صنایع نظامی کشور می‌توانند جزو مشتریان فروسیلیسیم باشند، ما در بحث صادرات نیز می‌توانیم ورود پیدا کنیم و این محصول را به مشتریان خارجی نیز ارائه دهیم. زیرا فروسیلیسیم تولید شده در کشور، جزو کالاهای بسیار مرغوب، دارای قیمت مناسب و در عین حال مطابق با استانداردهای جهانی است که در کشورهای منطقه و حتی کشورهای اروپایی خریدار دارد.

خردهوش در مورد امکان و نحوه ارائه فروسیلیسیم تولید ایران در بازارهای خارجی نیز توضیح داد: با وجود اینکه تحریم‌ها و مشکلات اقتصادی تحمیل شده و موجود کشور، باعث شده تا تولیدکنندگان داخلی نتوانند محصول خود را با قیمت‌های معمول و متعارف بازارهای جهانی به فروش برسانند اما با این حال اگر مشکلات داخلی موجود بر سر راه صادرات فروسیلیسیم و بقیه فروآلیاژها حل شود و بستر مناسب فروش صادراتی برای تولیدکنندگان فراهم شود، صنعت فروآلیاژها می‌تواند منبع مناسبی را برای ایجاد ارزش افزوده و ارزآوری کشور نیز ایجاد کند.

وی با اشاره به دسته‌بندی‌های کم‌عیار و پرعیار در مورد فروسیلیسیم، درباره بازار فروش هر یک از انواع فروسیلیس‌ها، تصریح کرد: در اغلب موارد مصرف گرید C فروسیلیسیم در صنعت فولاد بیش از باقی گریدها متداول است. کربن این گرید معمولا بین ۱۴ تا ۱۵ درصد قرار می‌گیرد و در صنایع فولادسازی به خصوص در ایران که فولادها با ویژگی‌های مشخصی تولید می‌شوند از این دسته بیشتر از سایر گریدها استفاده می‌شود. با این حال ممکن است با توجه به نیاز فولادساز برای رسیدن به نوع خاصی از آلیاژ، گریدهای دیگری از این فروآلیاژ نیز مورد استفاده گروه‌های مختلف قرار گیرد.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=6202
  • نویسنده : رضا عزیزی

نوشته‌های مشابه