• امروز : سه شنبه - ۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024
مدیرعامل شرکت ذوب آهن اصفهان:

فولادسازان نباید دغدغه‌ای جز تولید داشته باشد

  • کد خبر : 6073
  • 29 آبان 1398 - 1:27
فولادسازان نباید دغدغه‌ای جز تولید داشته باشد
مدیرعامل شرکت ذوب آهن اصفهان گفت: دغدغه یک واحد تولیدی باید محدود به مسائل داخلی آن کارخانه باشد، نه اینکه مشکلاتی مثل تامین مواد اولیه چنان فشاری را به تولیدکننده تحمیل کند که فرصت توجه به تولید، کیفیت و بهره‌وری را از او بگیرد.
مدیرعامل شرکت ذوب آهن اصفهان گفت: دغدغه یک واحد تولیدی باید محدود به مسائل داخلی آن کارخانه باشد، نه اینکه مشکلاتی مثل تامین مواد اولیه چنان فشاری را به تولیدکننده تحمیل کند که فرصت توجه به تولید، کیفیت و بهره‌وری را از او بگیرد.

منصور یزدی‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» اظهار داشت: فعالیت شرکت ذوب آهن در سال جاری در بحث صادرات مطلوب بوده و مطابق با برنامه‌ریزی‌های انجام شده عمل کرده است. این شرکت در هفت ماهه نخست سال، ۶۷۵ هزار تن، از یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن فولادی را که برای صادرات در نظر داشت، صادر کرده که این میزان، با توجه به شرایط تحریمی و مشکلات موجود برای صادرات، رقم قابل قبولی محسوب می‌شود و امیدوار هستیم بتوانیم همین روند را تا پایان سال حفظ کنیم.

سال خوب ذوب آهن

مدیرعامل شرکت ذوب آهن اصفهان در مورد سایر دستاوردهای این شرکت در سال جاری، بیان کرد: خوشبختانه در سال جاری روند رو به رشدی داشته‌ایم و در میانگین میزان تولید، شاهد ۷ تا ۸ درصد افزایش بوده‌ایم. همچنین امسال در بحث تولید محصولات جدید توفیقات خوبی حاصل شده است که در این خصوص، می‌توان به تولید انواع ریل اعم از ریل‌های بین شهری و داخل شهری اشاره کرد.

وی در این مورد افزود: انواع ریل از مرحله تولید فولاد تا سایز و گریدهای مختلف در این شرکت تولید می‌شود و بالاخره توانستیم در تولید این محصول در کشور به خودکفایی برسیم. امروز تولید ریل ملی در شرکت ذوب آهن به یک فرآیند روتین تبدیل شده و امکانات لازم برای تولید و فروش آن برای ما فراهم است.

یزدی‌زاده در مورد سایر محصولات مجموعه ذوب آهن نیز عنوان کرد: ما تولید محصولات جدیدی مثل تولید ورق سازه‌های فولادی و سایر محصولاتی که به نوعی می‌توان گفت محصول صنعتی به شمار می‌روند نیز موفق بوده‌ایم و در سال رونق ملی، توانسته‌ایم قدم‌های خوبی در این مسیر برداریم.

وضعیت رو به بهبود زغال سنگ

مدیرعامل شرکت ذوب آهن اصفهان درباره تامین زغال‌سنگ، اذعان کرد: ما در گذشته به یکی از شرکت‌های زغال‌سنگ که بزرگ‌ترین تامین‌کننده زغال مورد نیاز ذوب آهن است، مبلغ ۴۹۰ هزار تن زغال‌سنگ را بدهکار بودیم اما در حال حاضر، مطالبات به ۱۲۰ هزار تن کاهش پیدا کرده است. هم‌اکنون با تعامل خوبی که با شرکت‌های تامین‌کننده زغال‌سنگ انجام گرفته، توانسته‌ایم دغدغه این شرکت‌ها را از بین ببریم.

مشکل دامنه‌دار سنگ‌آهن

یزدی‌زاده مشکل اصلی فولادسازان کشور را در تامین مواد اولیه و همچنین افزایش هزینه‌ها دانست و خاطرنشان کرد: چالش بزرگ شرکت ذوب آهن و تمام شرکت‌های تولیدکننده فولاد کشور، بحث تامین مواد اولیه آهن‌دار است که صنعت فولاد کشور را تحت تاثیر قرار داده است.

وی در توضیح این موضوع عنوان کرد: در این سال‌ها معادن سنگ‌آهن زیادی در کشور شکل گرفته‌اند که هدف اصلی از ایجاد آن‌ها، پشتوانه قرار گرفتن برای تامین مواد اولیه مورد نیاز تولیدکنندگان داخلی فولاد بوده است اما متاسفانه شاهد هستیم که در عمل این اتفاق نیفتاده است.

مدیرعامل شرکت ذوب آهن اصفهان افزود: ما در حال حاضر عمده کاهش فروش صادراتی مورد نیاز مجموعه خود را از منطقه ایران مرکزی یا خراسان (سنگان) تهیه می‌کنیم که البته اخیرا فولاد هرمزگان هم به این فهرست اضافه شده است ولی علی‌رغم کمک‌هایی که به ذوب آهن شد تا بتواند بخشی از کمبود مواد اولیه خود را تامین کند، باز هم از نظر تامین مواد اولیه دچار مشکل هستیم.

ورود فولادسازان به حوزه معدن

یزدی‌زاده با اشاره به اقدام بسیاری از شرکت‌های معدنی در ورود به حوزه تولید فولاد و همچنین صادرات سنگ‌آهن از کشور، تاکید کرد: قاعدتا این شرکت‌های فولادی نیستند که باید در تولید سنگ‌آهن سرمایه‌گذاری کنند؛ با این حال، شرایط موجود فولادسازان را به این سمت سوق می‌دهد که آن‌ها نیز با ورود به بخش معدن بتوانند مواد اولیه مورد نیاز خود را تامین کنند.

وی در مورد احتمال ورود ذوب آهن به سرمایه‌گذاری در بخش معدن، عنوان کرد: ما سعی می‌کنیم تعاملات خود را با بخش معدن بیشتر کنیم و مذاکرات خود را با معدن‌کاران ادامه دهیم ولی در عین حال، قوانین موجود، فولادسازان را از سرمایه‌گذاری در بخش معدن منع نکرده است و ما نیز اگر لازم باشد و شرایط برای این کار فراهم باشد، برای سرمایه‌گذاری در این بخش حاضر هستیم؛ البته این کار نیز مشکلات و سختی‌های خود را دارد.

عوارضی که بازدارنده نیست

مدیرعامل شرکت ذوب آهن اصفهان درباره عوارض تعیین شده برای کاهش میزان صادرات سنگ‌آهن از کشور و تاثیر آن در بهبود شرایط فولادسازان برای تامین مواد اولیه اظهار کرد: از زمان وضع عوارض ۲۵ درصدی برای صادرات سنگ‌آهن، زمان دو ماهه‌ای برای بررسی سنجش میزان اثربخشی آن تعیین شده است و امروز نمی‌توان به طور قطع در مورد آن صحبت کرد ولی آنچه می‌توان نتیجه گرفت، این است که تعیین عوارض ۲۵ درصدی، آن‌طور که باید تاثیرگذار نبوده است.

یزدی‌زاده در این مورد اضافه کرد: اگرچه شاید وضعیت کمی از گذشته بهتر شده باشد ولی به نظر می‌رسد نیاز به تجدید نظر در این مورد وجود دارد؛ درواقع آنچه ما انتظار داریم این است که یا قیمت پایه و ارزش گمرکی -که ۲۴ دلار است- و به هیچ وجه منطقی نیست، اصلاح شود یا اینکه میزان عوارض دریافتی تغییر کند تا بازدارندگی مدنظر حاصل شود و تولیدکنندگان بتوانند به نسبت نیاز خود از مواد اولیه بهره‌مند شوند.

برای تولیدکننده دغدغه ایجاد نکنیم

مدیرعامل شرکت ذوب آهن در بخش پایانی صحبت‌های خود، تصریح کرد: امیدوار هستم شرایط صنایع فولاد کشور به گونه‌ای فراهم شود که شرکت‌های تولیدکننده فولاد، دغدغه‌ای برای تامین مواد اولیه نداشته باشند و بتوانند تمرکز خود را بر مباحث اصلی تولید بگذارند.

وی تاکید کرد: در هر صورت با توجه به وضعیت موجود، تولید بسیار دشوار بوده و انتظار فولادسازان این است که شرایط به گونه‌ای مهیا شود که دغدغه‌های تولیدکننده فقط مربوط به کارخانه باشد، نه اینکه مشکلات در بحث‌های پیرامونی مثل تامین مواد اولیه و فشار هزینه‌ها به حدی باشد که دغدغه‌های اصلی مثل افزایش میزان تولید، کیفیت و بهره‌وری در اولویت‌های آخر قرار گیرد.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=6073
  • نویسنده : رضا عزیزی

نوشته‌های مشابه

04اردیبهشت
قیمت سرب ۰٫۶ درصد کاهش یافت
هم‌زمان با افزایش موجودی در «LME»،

قیمت سرب ۰٫۶ درصد کاهش یافت

04اردیبهشت
رشد ۰٫۳ درصدی قیمت آلومینیوم رقم خورد
هم‌زمان با کاهش موجودی در «LME»،

رشد ۰٫۳ درصدی قیمت آلومینیوم رقم خورد

04اردیبهشت
قیمت مس ۶۵ دلار افزایش یافت
فلز سرخ بر مدار صعود؛

قیمت مس ۶۵ دلار افزایش یافت