• امروز : پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024
مدیرعامل شرکت فولاد کویر

فولاد آلیاژی مورد نیاز خود را تولید خواهیم کرد

  • کد خبر : 1328
  • 21 بهمن 1398 - 11:21
فولاد آلیاژی مورد نیاز خود را تولید خواهیم کرد
مدیرعامل شرکت فولاد کویر گفت: با اجرایی شدن طرح توسعه‌ای شرکت که طبق آن، یک میلیون و 200 هزار تن شمش فولاد آلیاژی تولید می‌شود، تمام مواد اولیه تولید میلگرد ساختمانی و صنعتی را بدون چالش و اتکا به شرکت‌های دیگر تولید خواهیم داد.

مدیرعامل شرکت فولاد کویر گفت: با اجرایی شدن طرح توسعه‌ای شرکت که طبق آن، یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن شمش فولاد آلیاژی تولید می‌شود، تمام مواد اولیه تولید میلگرد ساختمانی و صنعتی را بدون چالش و اتکا به شرکت‌های دیگر تولید خواهیم داد.

احمد خوروش در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» اظهار داشت: ظرفیت تولید شرکت فولاد کویر یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن میلگرد و کلاف است و در حال حاضر با توجه به میزان تولید میلگرد در کشور، بزرگ‌ترین تولیدکننده این محصول محسوب می‌شویم. البته دو مجموعه به نام‌های شرکت تولیدی فولاد سپید فراب در کاشان و مجتمع فولاد آران و بیدگل در اختیار داریم که در شرکت فولاد آران و بیدگل میلگرد ساختمانی و در شرکت سپید فراب میلگرد صنعتی تولید می‌شود.

وی افزود: بخش قابل توجه تولید شرکت فولاد کویر به میلگردهای صنعتی که ترکیبی آلیاژی دارند، اختصاص یافته است و در حال حاضر حدود ۳۰ درصد از تولیدات شرکت ما میلگردهای صنعتی و آلیاژی هستند و به صورت تخصصی و به‌روز در این زمینه فعالیت می‌کنیم. حتی می‌توانیم تمام تولیدات خود را به این زمینه اختصاص دهیم. در آینده نزدیک نیز تولید شمش آلیاژی فولاد را که در حال حاضر از دیگر شرکت‌ها تامین می‌کنیم، آغاز خواهیم کرد. فولادهای آلیاژی طیف بسیار وسیعی دارند و عموما به دو گروه کربن بالا و کربن پایین تقسیم می‌شوند. تولید هر یک از این نوع فولادها به سفارش دریافتی و مصرف‌کنندگان آن‌ها بستگی دارد. به طور کلی مصرف‌کنندگان میلگردهای صنعتی شامل واحدهای الکترودسازی، فنرسازی، تولید پیچ و مهره، شفت‌های چاه‌های آب و نفت و…. می‌شود. هر یک از این مصرف‌کنندگان باید فولادهای آلیاژی مخصوص خود را دریافت کنند؛ چراکه هر آلیاژ، مصرف مختص خود را دارد.

مدیرعامل شرکت فولاد کویر اضافه کرد: از آنجا که ترکیبات فولادهای آلیاژی بسیار زیاد است، در شرکت فولاد کویر یک درخت‌واره برای آن تعریف کردیم که مشخص می‌کند هر طیف از این فولادها در کدام بخش مورد مصرف قرار می‌گیرند. در این درخت‌واره، تولید فولاد آلیاژی از شمش تا محصول نهایی تعریف شده است. فولادهای آلیاژی عموما در صنایع خودروسازی، هواپیمایی، حمل‌ونقل عمومی و…. مصرف می‌شوند. در حال حاضر، گریدهای SWRY11 و SWRY21 جزو گریدهای تولیدی این شرکت هستند و عمده تولیدات را تشکیل می‌دهند. وایرراد به عنوان یک محصول اصلی در حال حاضر در سایز ۶٫۵ میلی‌متر تولید می‌شود و تولید سایز ۵٫۵ میلیمتر آن نیز در برنامه قرار دارد.

چالش تامین مواد اولیه

خوروش در خصوص نحوه تامین مواد اولیه شرکت فولاد کویر برای میلگردهای آلیاژی، عنوان کرد: به دلیل ظرفیت بالای شرکت ما برای تولید میلگرد و در مقابل، میزان کم تولید شمش فولاد آلیاژی به عنوان ماده اولیه تولید میلگرد، میزات تولید شرکت کمتر از ظرفیت است. به همین دلیل بزرگ‌ترین چالش بزرگ شرکت فولاد کویر تامین شمش فولاد آلیاژی است ولی با تدابیر اتخاذ شده، مشکلات یکی پس از دیگری رفع خواهند شد. در حال حاضر، بخش عمده مواد اولیه شرکت ما از شرکت فولاد آلیاژی ایران و دیگر شرکت‌های فعال در این زمینه تامین می‌شود و همکاری و هماهنگی نسبتا خوبی میان دو طرف شکل گرفته است؛ به طوری که قادر به تامین آلیاژهای مورد نظر خود از تامین‌کنندگان هستیم.

وی اظهار کرد: شرکت ما برای تولید مقاطع آلیاژی، از سال ۱۳۹۰ فعالیت خود را آغاز کرد و در سال ۱۳۹۲ نخستین محصولات تولیدی این مجموعه فولاد‌های آسان‌تر و پرکربن‌تر بودند و به تدریج به تولید فولادهای نسبتا دشوار و کم‌کربن وارد شدیم. در ادامه، شرکت فولاد کویر در زمینه تولید مقاطع آلیاژی، دانش روز دنیا را کسب کرد تا آن را به صنعت کشور منتقل کند. خوشبختانه با یکی از شرکت‌های اتریشی که از تولیدکنندگان مهم فولادهای آلیاژی در دنیا به شمار می‌رود، ارتباط بسیار نزدیکی برقرار کردیم که هنوز هم این ارتباط در حد مشاوره در مورد دانش فولادهای آلیاژی حتی با وجود تحریم‌ها ادامه دارد. به همین ترتیب، تلاش کردیم محصول خود را به گونه‌ای تولید کنیم که بتوانیم پاسخ‌گوی نیاز مصرف‌کنندگان و صنایع مرتبط باشیم.

خود را ملزم به رعایت استانداردها کردیم

مدیرعامل شرکت فولاد کویر تاکید کرد: هر نوع تولیدی باید مطابق با پارامترها و موارد مورد نیاز باشد. در این رابطه شرکت فولاد کویر برای تولید مقاطع آلیاژی، خود را ملزم به رعایت دقیق استانداردها کرده است. با این وجود، ممکن است دستگاه‌هایی که برای تولید فولادهای آلیاژی در کشور وجود دارد، برای دهه‌های گذشته باشد و مجبور باشیم به گونه‌ای از این دستگاه‌ها استفاده کنیم که مفید واقع شوند. یک شرکت در اصفهان وجود دارد که پیشرفته بوده و می‌تواند انواع فولادها را به شکل دقیقی آنالیز کرده و فولادهای آلیاژی را به صورت گاززدایی آماده کند که این فولادها برای تولید پیچ و مهره‌های سخت و بسیار حساس به کار برده می‌شوند؛ تولید این نوع فولادهای آلیاژی نیاز به ایجاد شرایط خاص دارد.

خوروش با بیان رضایت بسیاری از مشتریان از محصولات آلیاژی شرکت فولاد کویر، تصریح کرد: علت رضایت مشتریان از این شرکت به دلیل دقت و ظرافت در تولید محصول مطابق با درخواست آن‌ها و خدمات پس از فروش است؛ چراکه بخش فروش بلافاصله پس از خریداری محصول توسط مشتری به خط تولید آن مراجعه می‌کند و نسبتا به کیفیت محصول فروخته شده به مصرف‌کننده اطمینان حاصل می‌کند. به این ترتیب، مشتریان نیز به طور کامل با شرکت ما ارتباط دوستانه و ناشی از اطمینان برقرار می‌کنند؛ در صنایع خودروسازی به ویژه شرکت ساپکو حضور فعالی داریم و این مجموعه از محصولات شرکت ما استفاده می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: شرکت فولاد کویر تا آنجا که امکان دارد، به همه درخواست‌ها برای تولید میلگردهای آلیاژی پاسخ مثبت داده است و موردی وجود ندارد که شرکت ما نتوانسته باشد محصول درخواست شده را تولید کند. به طور مثال، شرکت ما برای مشارکت در ساخت نیروگاه هسته‌ای تحقیقات مفصلی انجام داده است تا بتواند یک نوع میلگرد خاص آلیاژی که در کشور تولید نمی‌شود و در دنیا تنها دو تا سه شرکت تولیدکننده آن هستند را تولید کند. این محصول در حال حاضر متقاضیان بسیاری در سطح جهان دارد. اما به دلیل اینکه برای شرکت فولاد کویر پاسخ به تقاضای داخلی از اهمیت بیشتری برخوردار است، آن را تنها در اختیار شرکت اتم روس ایران قرار داده‌ایم. به این ترتیب، عمده تقاضای داخلی را در مورد میلگردهای آلیاژی تامین کرده‌ایم و کمبود خاصی مشاهده نمی‌شود.

خوروش در خصوص مصارف میلگردهای آلیاژی تولید شده در شرکت فولاد کویر، عنوان کرد: میلگردهای پرکربن نرم عمدتا برای تولید الکترود جوشکاری، مصارف کششی و توری‌های مختلف، پیچ و مهره‌های نرم و سوزن‌های مختلف به کار می‌روند. در عین حال میلگردهای پرکربن سخت جهت تولید پیچ و مهره راه‌آهن و پیچ و مهره داخل موتور خودرو مورد استفاده قرار می‌گیرند. حدود ۴۰۰ نوع گرید آلیاژی میلگرد در شرکت فولاد کویر در حال تولید است که هر یک از آن‌ها کاربردهای خاص خود را دارند و قصد داریم این میزان را به ۷۵۰ گرید برسانیم.

اجرای طرح توسعه‌ای در آینده نزدیک

مدیرعامل شرکت فولاد کویر ابراز کرد: برای افزایش تولید و کیفیت محصولات، طرح توسعه‌ای را نیز در دستور کار قرار دادیم و طبق آن قرار است دو برابر میزان کنونی کلاف آلیاژی تولید کنیم. به این ترتیب، با افزایش دو برابری تولید، رویکرد صادراتی نیز در پیش خواهیم گرفت؛ همچنان که در حال حاضر نیز بخشی از تولیدات ما صادر می‌شوند. گرچه تامین داخلی اولویت بیشتری برای ما دارد.

وی با اشاره به طرح توسعه شرکت فولاد کویر برای تولید شمش آلیاژی، بیان کرد: طرح تولید شمش آلیاژی از سال‌ها قبل در دست اقدام بود که متاسفانه با اعمال تحریم‌ها طی یکی دو سال اخیر متوقف شد. چراکه شرکت اس‌ام‌اس آلمان به عنوان طرف قرارداد با ما به صورت یکجانبه اقدام به فسخ قرارداد و خروج از طرح کرد. در نتیجه برای تکمیل طرح به دنبال شرکت‌های اروپایی معتبر دیگر رفتیم که خوشبختانه فعالیت پروژه مجددا آغاز شد و قراردادهای تازه‌ای منعقد شده است. امیدواریم تا اواخر سال ۱۳۹۹ یا اوایل ۱۴۰۰ بتوانیم تولید شمش آلیاژی را آغاز کنیم.

مدیرعامل شرکت فولاد کویر در پایان خاطرنشان کرد: طرح تولید یک میلیون و ۲۰۰ هزار تنی شمش فولاد آلیاژی شرکت فولاد کویر قرار است تمام مواد اولیه مورد نیاز برای تولید میلگرد آلیاژی در این شرکت را تامین کند.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=1328

نوشته‌های مشابه

29فروردین
صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند
مدیرعامل شرکت تعاونی پرشین فولاد ابهر:

صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند

29فروردین
قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم
قائم مقام شرکت الکا مهر کیمیا:

قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم

29فروردین
نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد
با روند نزولی تعرفه‌های ذوب و پالایش،

نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد