• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024

فولاد سنگان، قطب صنعت در شرق کشور

  • کد خبر : 11249
  • 08 بهمن 1401 - 6:50
فولاد سنگان، قطب صنعت در شرق کشور
معاون توسعه و تکنولوژی شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان طرح‌های توسعه این شرکت را یکی از بزرگ‌ترین طرح‌های توسعه صنعتی در شرق کشور عنوان کرد که با اجرایی شدن آن‌ها، فولاد سنگان را به قطب صنعت در شرق کشور تبدیل می‌کند.
معاون توسعه و تکنولوژی شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان طرح‌های توسعه این شرکت را یکی از بزرگ‌ترین طرح‌های توسعه صنعتی در شرق کشور عنوان کرد که با اجرایی شدن آن‌ها، فولاد سنگان را به قطب صنعت در شرق کشور تبدیل می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» و به نقل از روابط عمومی شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان، حسین نیک‌فرجام بیان کرد: امسال به دستور مقام معظم رهبری سال «تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین» نام‌گذاری شده است. بنابراین این شعارها سرلوحه اقدامات و فعالیت‌های شرکت فولاد سنگان قرار گرفت و تمامی تلاش‌ها و فعالیت‌های شرکت فولاد سنگان در این راستا برنامه‌ریزی شده است. شرکت فولاد سنگان با نگاه به توسعه چهار سال آینده هلدینگ مبارکه، سیاست‌هایی را برای تحقیق و توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر تدوین و میزان ۳۲۰ هزار میلیارد ریال در این خصوص سرمایه‌گذاری کرده است.

وی افزود: در حال حاضر بحران انرژی یک مسئله جهانی است و ایران هم از این قاعده مستثنی نیست و کمبود منابع انرژی مانند برق و گاز، یک مشکل جدی در حوزه صنعت است. شرکت فولاد سنگان با حمایت شرکت فولاد مبارکه در راستای توسعه پایدار پروژه‌های مختلفی را طراحی کرده و در مرحله اجرا قرار داده است.

معاون توسعه و تکنولوژی شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان مطرح کرد: با توجه به اینکه موظف به تامین ورودی‌ها، منابع و انرژی مورد نیاز کارخانه کنسانتره و گندله‌سازی هستیم، در طرح‌های توسعه‌ای شرکت به این مسئله پرداخته‌ایم و با سرمایه‌گذاری ۱۱ هزار میلیارد ریالی در طرح انتقال آب دشت کرات و استفاده از تکنولوژی روز دنیا در انتقال پساب شهر تایباد، به دنبال تامین منابع آبی پایدار برای کارخانه هستیم.

نیک‌فرجام ادامه داد: همچنین به منظور جلوگیری از هدررفت آب و خروج آن از مرز کشور و استفاده بهینه از منابع آبی سطحی و عمقی، طرح انتقال آّب از دشت زوزن نیز به طول ۴۸ کیلومتر به عنوان یک پروژه بسیار مهم در دستور کار قرار دارد که سهم فولاد سنگان از این پروژه ۴۰ درصد است. از طرفی، فولاد سنگان با استفاده از تجهیزات مدرن ۸۰ درصد آب مصرفی کارخانه را به چرخه تولید بازگردانی می‌کند و به این طریق صرفه‌جویی بسیار خوبی در مصرف آب کارخانه ایجاد می‌شود.

وی عنوان کرد: با همکاری شرکت‌های منطقه، شرکت توسعه زیرساخت شرق تاسیس شد که هدف اصلی آن، ساماندهی و توسعه زیرساختی منطقه است. در راستای رفع چالش برق و تامین پایدار آن، شرکت فولاد سنگان طرح احداث پست ۴۰۰kw نشتیفان و مگا پروژه تاسیس نیروگاه برق بادی به ظرفیت ۲۰۰ مگاوات را در دستور کار خود قرار داده است. همچنین طرح‌های نیروگاه سیکل ترکیبی ۵۰mw در دست اجرا است که قابلیت توسعه به دو برابر ظرفیت را نیز دارد. این امر از این رو مهم است که قطعی برق در فصل تابستان، عدم‌النفع قابل توجهی را برای شرکت‌های صنعتی به دنبال دارد.

معاون توسعه و تکنولوژی شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان تصریح کرد: به دلیل قطع گاز در زمستان و توقف تولید به منظور کاهش توقفات طرح ذخیره‌سازی گاز در مخازن ویژه با استانداردها و ایمنی بالا در کارخانه از سال آیند کلید خواهد خورد. در راستای دوراندیشی برای افق آینده شرکت و با توجه به استفاده اکثر کارخانه‌ها از سنگ‌های مگنتی، شرکت فولاد سنگان طرح احداث کارخانه دو میلیون و ۵۰۰ هزار تنی کنسانتره‌سازی هماتیتی را با سرمایه گذاری بالغ بر ۲۰ هزار میلیارد ریال کلید زده است.

نیک‌فرجام اضافه کرد: احداث سیستم مکانیزه انباشت باطله خشک با سرمایه‌گذاری ۴۸ هزار میلیارد ریالی به منظور صیانت از محیط زیست، از دیگر مگاپروژه‌های فولاد سنگان بوده که در دست احداث است. این سیستم نخستین بار در خاورمیانه در کارخانه فولاد سنگان احداث خواهد شد و در جهان پس از برزیل و استرالیا سومین در نوع خود است.

وی با اشاره به ضرورت توسعه خطوط ریلی در صنعت کشور به خصوص فولاد، از تاسیس بارگیرخانه پنج میلیون تنی گندله به منظور کاهش هزینه و افزایش سرعت انتقال محصول توسط فولاد سنگان خبر داد و گفت: با توجه به تهدیدات سایبری در فضای صنعتی، شرکت فولاد مبارکه طرح بزرگ امنیت اطلاعات را آغاز کرده است. در حوزه امنیت به دنبال استقرار سیستم‌های پیشرفته امنیتی هستیم. در همین راستا، فایروال‌های جدید برای بکاپ‌گیری اطلاعات و حفظ امنیت آن‌ها تهیه شده است. شرایط خاص ژیوپلیتیکی منطقه سنگان باعث شد تا به دنبال استقرار سیستم‌های پایش تصویری به صورت آنلاین و برخط باشیم تا بتوانیم تمامی خطوط تولید، کارخانه و پروژه‌های خارج از محدوده کارخانه را رصد کنیم.

معاون توسعه و تکنولوژی شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان حاطرنشان کرد: در بحث هوشمندسازی کارخانه با شرکت‌های دانش‌نیان قراردادهایی را منعقد کرده‌ایم و در حال برنامه‌ریزی برای استفاده از نسل چهارم ارتباطات و تکنولوژی و پیاده‌سازی فناوری «IOT» اینترنت اشیا به منظور افزایش بهره‌وری سیستم در سازمان هستیم. خوشبختانه فولاد سنگان به بحث هوشمندسازی حمل‌و‌نقل ورود کرده است و از مبدا بارگیری محصول تا منابع به کارخانه یا خروج محصول، کلیه خودروهای حمل بار قابل رصد خواهند بود و به صورت لحظه‌ای از وضعیت آن‌ها مطلع خواهیم شد.

نیک‌فرجام یادآور شد: با حمایت فولاد مبارکه به عنوان شرکت پیشرو از نظر علمی و تکنولوژیکی در منطقه موفق به اخذ ایزو ۱۷۰۲۵ از نظر تجهیزات آزمایشگاهی شدیم. در همین راستا در تلاش هستیم تا انجمن مهندسی کیفیت با محوریت فولاد سنگان تاسیس شود که شامل آزمایشگاه‌های شرکت‌های فولادی است. مباحث هوشمندسازی نمونه‌گیری آزمایشگاهی از سنگ‌های ورودی و محصول نهایی از طریق این انجمن پیگیری خواهد شد. همچنین با استقرار نمونه‌گیرهایی در منطقه کراشر به صورت آنلاین، سنگ‌های استخراجی آنالیز می‌شوند.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=11249

نوشته‌های مشابه

29فروردین
فلزی‌ها در بورس خوش درخشیدند
در هفته پایانی فروردین ماه،

فلزی‌ها در بورس خوش درخشیدند

29فروردین
مسیر توسعه و اولویت‌های «کچاد» در حوزه ارتقای عملکرد

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.