• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024

فولاد مبارکه، موتور محرکه صنعت فولاد کشور

  • کد خبر : 13651
  • 09 اسفند 1401 - 7:41
فولاد مبارکه، موتور محرکه صنعت فولاد کشور
مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه گفت: در حال حاضر فولاد مبارکه حدود ۳۵ درصد تولید فولاد کشور را بر عهده دارد و به‌ واسطه عملکرد این شرکت، ایران در رنکینگ جهانی در رده دهم جهان قرار گرفته است.

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه گفت: در حال حاضر فولاد مبارکه حدود ۳۵ درصد تولید فولاد کشور را بر عهده دارد و به‌ واسطه عملکرد این شرکت، ایران در رنکینگ جهانی در رده دهم جهان قرار گرفته است. به‌ جرات می‌توان گفت صنعت فولاد در کشور بعد از صنعت نفت، دومین صنعت مهم است و معتقدیم چنانچه سیاست‌گذاری‌ها در حوزه صنعت فولاد کشور به‌ درستی برنامه‌ریزی و اجرا شود، این صنعت می‌تواند جایگزین صنعت نفت شود.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» و به نقل از روابط عمومی شرکت فولاد مبارکه اصفهان، رئیس و اعضای شورای اسلامی شهر اصفهان ضمن حضور در فولاد مبارکه، از خطوط تولید این شرکت بازدید کردند و در جلسه‌ای با حضور مدیرعامل و معاونان این شرکت، راهکارهای تقویت صنعت و توسعه شهری را مورد بررسی قرار دادند.

محمد نورصالحی، رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان در این نشست بیان کرد: بسیاری از صنایع که ورق خود را از فولاد مبارکه تامین می‌کنند، از واردات بی‌نیاز شده‌اند.

وی افزود: به تمام کارکنان و مدیران این شرکت تبریک و خسته نباشید می‌گوییم که این توفیق را دارند تا از طریق تولید و عرضه محصولات این شرکت به بازار به صنعت و جامعه اسلامی ایران خدمت کنند.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان عنوان کرد: همکاری‌های دوجانبه می‌تواند با مشارکت مدیریت شهری اصفهان به شکل فزاینده و هدفمندتری ادامه یابد. به نظر می‌رسد می‌توان کارهایی انجام داد تا بازتاب آن‌ها، ارزش‌ افزوده بیشتری در شهر اصفهان و شرکت فولاد مبارکه داشته باشد.

نورصالحی خاطرنشان کرد: در همین راستا مقرر شد کارگروهی با حضور مسئولان شورای شهر اصفهان و مدیران ذی‌ربط شرکت فولاد مبارکه تشکیل شود تا مباحث مورد نظر و آنچه می‌تواند در راستای مسئولیت اجتماعی فولاد مبارکه انجام پذیرد، پیگیری و وارد فاز اجرا شود. با تحکیم تعاملات فولاد مبارکه و استان، شورای اسلامی شهر اصفهان می‌تواند در زمینه تامین مسکن کارکنان شرکت فولاد مبارکه در شهر اصفهان، فرایند اجرایی شدن این رویکرد را تسهیل کند.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: دستاوردهای فولاد مبارکه برای کشور بسیار امیدوارکننده است و مردم باید از آن‌ها باخبر شوند. دشمنان در حال حاضر علیه ایران به‌ شدت متحد و تجهیز شده‌اند اما خوشبختانه به یمن وجود و عملکرد بسیاری از صنایع همچون فولاد مبارکه، تیرهای آن‌ها به سنگ می‌خورد.

محمدیاسر طیب‌نیا، مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه در جریان دیدار با اعضای شورای اسلامی شهر اصفهان، ضمن ارائه گزارش مبسوطی از دستاوردهای شرکت فولاد مبارکه و با تاکید بر نقش صنعت فولاد در توسعه و رونق اقتصادی کشور، مطرح کرد: در حال حاضر فولاد مبارکه حدود ۳۵ درصد تولید فولاد کشور را بر عهده دارد و به‌ واسطه عملکرد این شرکت، ایران در رنکینگ جهانی در رده دهم جهان قرار گرفته است. به‌ جرات می‌توان گفت صنعت فولاد در کشور، بعد از صنعت نفت، دومین صنعت مهم است و معتقدیم چنانچه سیاست‌گذاری‌ها در حوزه صنعت فولاد کشور به‌ درستی برنامه‌ریزی و اجرا شود، این صنعت می‌تواند جایگزین صنعت نفت شود.

وی از تکمیل زیرساخت‌هایی نظیر توسعه حمل‌ونقل ریلی و تامین منابع انرژی و منابع معدنی به‌ عنوان ضرورت‌های تکمیل زنجیره فولاد کشور و رسیدن به ظرفیت ۵۵ میلیون تن نام برد و ادامه داد: خوشبختانه فولاد مبارکه با تغییر نگاه در مدیریت و راهبردهای خود تلاش کرده است در بسیاری از این موارد زیرساخت‌ها را تقویت کند.

طیب‌نیا تصریح کرد: اگرچه پیش از این نیز برخی زیرساخت‌ها در مسیر توسعه کشور تقویت شده‌اند، متاسفانه نبود نگاه صحیح به توسعه متوازن در شرایط فعلی باعث شده نتوانیم از تمامی ظرفیت‌های موجود، حداقل در بخش صنعت فولاد، استفاده کنیم.

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه در همین زمینه تاکید کرد: در سال ۱۴۰۰ میزان بهره‌وری ظرفیت‌های موجود ۷۵ درصد بوده و امسال به ۶۵ درصد کاهش یافته است و پیش‌بینی می‌شود در سال آینده این عدد به ۵۰ درصد نیز تقلیل یابد. این در حالی است که کارخانجات در حال احداث به‌ زودی وارد مدار خواهند شد و به دلیل نبود امکان بهره‌برداری از زیرساخت‌ها و عدم تامین منابع و الزامات مورد نیاز آن‌ها، پیش‌بینی‌ می‌شود میزان بهره‌برداری از ظرفیت‌ها در سطح کلان کشور همچنان کاهشی باشد.

وی با تاکید بر اینکه خوشبختانه شرکت فولاد مبارکه هم‌اکنون با ۹۹ درصد ظرفیت خود در حال کار است، در خصوص دلایل این موفقیت یادآور شد: این بدان دلیل است که از سال‌های قبل سرمایه‌گذاری‌ها و پیش‌بینی‌های لازم در فولاد مبارکه انجام‌ شده و هم‌اکنون به بار نشسته است. در حال حاضر فولاد مبارکه به‌ عنوان تنها کارخانه کشور که زنجیره تولید در آن کامل است، می‌تواند با این میزان ظرفیت به فعالیت خود ادامه دهد. بنابراین اگر مشاهده می‌کنیم که فولاد مبارکه همچنان سودده و پر خیر و برکت بوده، به دلیل استفاده حداکثری از ظرفیت‌های ایجاد شده در کارخانه است.

طیب‌نیا از سرمایه‌گذاری و اقدامات فولاد مبارکه در توسعه ظرفیت حمل ریلی، جمع‌آوری تصفیه پساب‌های شهری و بازچرخانی آن‌ها در خطوط تولید شرکت به‌ عنوان منبع آبی پایدار و البته با هدف استفاده بهینه از منابع آبی و کمک به بهبود فرایندهای زیست‌محیطی منطقه هم‌جوار شرکت و همچنین از حمایت‌های فولاد مبارکه از شرکت‌های دانش‌بنیان و اعتماد به شرکت‌های سازنده داخلی جهت بومی‌سازی تجهیزات و اجرای پروژه‌ها، سرمایه‌گذاری فولاد مبارکه در احداث میدان‌های گازی جدید، احداث نیروگاه ۹۰۰ مگاواتی داخلی در کنار نیروهای ۳۰۰ مگاواتی موجود و سرمایه‌گذاری در احداث نیروگاه خورشیدی به‌ عنوان بخشی از دستاوردهای تغییر نگاه مدیریت شرکت نام برد که باعث شده است تولید و سوددهی در فولاد مبارکه همچنان پایدار باشد.

بنابر اظهارات مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه، اقدامات فوق که فقط بخشی از برنامه‌های اجرا شده در فولاد مبارکه هستند، از عواملی به شمار می‌آید که تفاوت اساسی فولاد مبارکه با سایر صنایع را رقم زده و شرایطی فراهم کرده است که شرکت بتواند با تمام ظرفیت کار کند و همچنان برای سهام‌داران و ذی‌نفعان و به‌ طور کلی برای جامعه و کشور سودده باشد.

وی با بیان اینکه فولاد مبارکه توسعه متوازن را در دستور کار خود قرار داده است، بیان کرد: در حوزه محیط‌ زیست نیز فولاد مبارکه بالغ‌ بر یک میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کرده و در راستای عمل به مسئولیت اجتماعی خود شرایطی فراهم کرده است که میزان خروجی‌ها و درصد آلایندگی‌های شرکت کمتر از استاندارهای جهانی باشد و به‌ صورت مستمر و برخط توسط آزمایشگاه معتمد قابل پایش است.

طیب‌نیا ابراز کرد: هم‌اکنون کشور با شرایط سختی مواجه است و مجموعه صنعت و مسئولان جامعه همه در یک مکتب فکری در حال تلاش هستند. از این‌ رو باید در تمامی زمینه‌ها رشد متوازن و تعالی را در دستور کار قرار دهیم.

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه با بیان اینکه امروز ایران به معنای واقعی در قدرتمندترین شرایط خود به سر می‌برد، اظهار کرد: مشکلی که وجود دارد، این است که نگاه‌ها باید در مسیر توسعه پایدار تغییر کند؛ همچنان که نگاه‌ها در فولاد مبارکه تغییر کرد. اگر تا دیروز در فولاد مبارکه نگاه بر این بود که صرفا شرکت‌های توانمند به خدمت گرفته شوند و اگر بنا داشتیم که پیش از این توسعه‌ها را در مسیر تولید کمی پیش ببریم، امروز فولاد مبارکه بر این باور است که باید از شرکت‌های سازنده داخلی و دانش‌بنیان حمایت شود تا آن‌ها نیز به رشد و بالندگی برسند. رویکردی که باعث شده است بیش از ۹۰ درصد تجهیزات مورد نیاز این صنعت را با استفاده از ظرفیت همین شرکت‌های داخلی بومی‌سازی کنیم و از واردات در شرایط تحریم بی‌نیاز باشیم.

وی ادامه داد: امروز در فولاد مبارکه دیگر تمرکز بر تولید کمی نیست و با سرمایه‌گذاری‌های هدفمند و پذیرش ریسک به سمت تولید محصولات کیفی که ارزش‌ افزوده بیشتری برای کشور به ارمغان می‌آورند گام برداشته‌ایم. به‌ عنوان مثال، پیش‌ از این با استفاده از همین تجهیزات، محصولاتی تولید می‌شد که ۳۰۰ دلار ارزش داشتند اما امروز محصولاتی تولید می‌کنیم که بیشتر از ۶۰۰ تا ۹۰۰ دلار در بازار داخلی و جهانی ارزش داشته باشند. هدف‌گذاری فولاد مبارکه دیگر صرفا رکوردزنی در تولید نیست. فولاد مبارکه درآمد ۱۵ میلیارد دلاری و ایجاد دو هزار فرصت شغلی دانش‌بنیان را هدف‌گذاری کرده است.

طیب‌نیا با تشریح نوع همکاری‌هایی که می‌تواند بین مسئولان شهرها باشد، یادآور شد: به نظر می‌رسد سیاست‌گذاران و مسئولان شهری نیز باید نوع نگاه خود را با سرعت و کیفیت بیشتری تغییر دهند. به‌ عنوان مثال، می‌توان از ظرفیت خودروهای برقی برای ناوگان حمل‌ونقل شهری استفاده کرد تا در پی آن از هوای سالم‌تری برخوردار باشیم یا با توسعه فضاهای ورزشی که با فرهنگ و تمدن ایرانی اسلامی مناسبت دارند، جوانان را دریابیم.

همکاری هرچه بیشتر باشگاه فولاد مبارکه سپاهان با شهرداری‌های اصفهان جهت استعدادیابی و توسعه ورزش همگانی شهر اصفهان، ایجاد مزرعه محیط‌ زیستی، تمرکز و توسعه بیشتر بر انرژی‌های خورشیدی و تجدیدپذیر، بازچرخانی هرچه بیشتر پساب‌ها و مساعدت در توسعه و به‌روزرسانی ناوگان حمل‌ونقل شهری و استفاده از ظرفیت‌های حمل‌ونقل برقی و احداث خانه‌های سبز، از دیگر مباحث مطرح‌ شده در این جلسه بود که از سوی رئیس و اعضای شورای اسلامی مطرح شد و مورد توجه مدیرعامل فولاد مبارکه قرار گرفت.

انتهای پیام//

 

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=13651

نوشته‌های مشابه

07فروردین
سهام «تجلی» بیش از ۱۲ درصد افزایش یافته است
از زمان برگزاری مجمع فوق‌العاده تاکنون،

سهام «تجلی» بیش از ۱۲ درصد افزایش یافته است

28اسفند
بورس سبزپوش به تعطیلات رفت
در پایان سال 1402،

بورس سبزپوش به تعطیلات رفت

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.