• امروز : پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024

فولاد مبارکه با گام‌هایی استوار در مسیر توسعه

  • کد خبر : 17404
  • 09 اردیبهشت 1402 - 16:15
فولاد مبارکه با گام‌هایی استوار در مسیر توسعه
مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه گفت: فولاد مبارکه بزرگ‌ترین تولیدکننده ورق‌های فولادی تخت در خاورمیانه و شمال آفریقا است. این بنگاه سهم ۳۴ درصدی تولید فولاد در کشور و ۲۰ درصدی در منطقه منا را دارد و بزرگ‌ترین تولیدکننده آهن اسفنجی است.

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه گفت: فولاد مبارکه بزرگ‌ترین تولیدکننده ورق‌های فولادی تخت در خاورمیانه و شمال آفریقا است. این بنگاه سهم ۳۴ درصدی تولید فولاد در کشور و ۲۰ درصدی در منطقه منا را دارد و بزرگ‌ترین تولیدکننده آهن اسفنجی است.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» و به نقل از روابط عمومی شرکت فولاد مبارکه اصفهان، محمدیاسر طیب‌نیا در نشست رسانه‌ای با اشاره به ویژگی‌های یک بنگاه اقتصادی موفق، بیان کرد: یک بنگاه اقتصادی موفق از چند جنبه شناسایی می‌شود؛ این بنگاه اقتصادی باید سودآوری پایدار داشته باشد، منابعی که در اختیار می‌گیرد را به خلق ارزش برای جامعه برای سهام‌داران تبدیل کند. دومین ویژگی رشد، توسعه و افزایش رقابت‌پذیری است، بنگاهی که رشد و توسعه پیدا نکند و در فضای رقابتی کشور نتواند پیشرفت کند، بنگاه اقتصادی موفقی نیست. یک بنگاه اقتصادی موفق باید همواره با رشد و توسعه و حرکت به سمت فناوری جدید خود را به‌روز کند.

وی افزود: ویژگی سوم، شفافیت در کار است، یک بنگاه اقتصادی باید به دور از فساد کار کند. ویژگی چهارم آن است که بنگاه اقتصادی موفق نمی‌تواند جامعه پیرامونی خود را در نظر نگیرد و باید شهروند مسئولیت‌پذیر باشد. یعنی خود را در حل مسائل و مشکلات پیرامون مسئول بداند. این بنگاه نمی‌تواند موفق باشد در صورتی که برای جامعه پیرامونی آسیب برساند.

سهم فولاد مبارکه در تولید ناخالص داخلی کشور

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه با اشاره به ارزش بازار ۵۱۰ همتی فولاد مبارکه، عنوان کرد: این بنگاه اقتصادی سهم ۱.۵ درصدی در تولید ناخالص داخلی کشور و ۶ درصدی در صنعت را دارد. امروز در زنجیره تامین گسترده بیش از دو هزار و ۵۰۰ تا سه هزار شرکت وجود دارند که تامین‌کننده فولاد مبارکه هستند. همچنین شبکه عظیم از مشتریان بزرگی که با فولاد کار می‌کنند، بالغ بر یک هزار مشتری و مصرف‌کننده هستند.

طیب‌نیا ادامه داد: مبارکه را به وسعت ایران می‌بینیم که روز‌به‌روز گستره عملکردی آن در حال گسترش است. یکی از اهداف خود را مسولیت‌پذیری برای خلق آینده بهتر تعریف کرده‌ایم و وظیفه ما صرفا تولید فولاد نیست. چشم‌انداز این مجموعه آن است که مبارکه الگوی ملی بنگاه‌داری باشد؛ فلسفه عملکرد این بنگاه از ابتدا صرفا تولید محصولات فولادی نبوده است بلکه یکی دیگر از اهداف، قرارگیری در جمع ۲۰ تولیدکننده برتر فولاد جهان است.

وی با بیان اینکه در مدیریت این بنگاه اقتصادی پنج جهت‌گیری در نظر گرفته شده است، تصریح کرد: اولین جهت‌گیری استفاده حداکثری از ظرفیت‌های تولید است. در کشور ظرفیت‌های فراوانی ایجاد شده و در بسیاری از زمینه‌ها نیازی به توسعه نداریم و صرفا باید از آن‌ها استفاده شود. بسیاری از صنایع در کشور با زیر ۳۰ درصد ظرفیت در حال فعالیت هستند. دومین جهت‌گیری، توسعه کمی، کیفی و متوازن است. مورد سوم توسعه سرمایه انسانی است که ضامن دو جهت‌گیری قبلی است؛ به معنای دیگر بدون این مورد، دو جهت‌گیری قبل را نمی‌توان محقق کرد.

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه مطرح کرد: چهارمین جهت‌گیری، تمرکز بر فناوری‌های نوین است که از اواسط سال ۱۳۹۹ آغاز شد. بسیاری از شرکت‌ها این جهت‌گیری را بعد از سخنان رهبری در سال گذشته شروع کردند اما فولاد مبارکه از سال ۱۳۹۹ به طور جدی این جهت‌گیری را در دستور کار قرار داد. پنجمین جهت‌گیری تبدیل شدن به یک صنعت سبز است. امروز در تفکر بسیاری از مردم به واسطه موج صنعت ستیزی دشمنان، صنعت مولد آلودگی و بسیاری از نابسامانی‌ها و مشکلات معرفی می‌شود؛ در حالی که صنعت می‌تواند برای بشر سراسر فایده باشد.

طیب‌نیا با بیان اینکه اکنون نزدیک به دو هزار مگاوات نیروگاه در دست و مسیر احداث داریم، اظهار داشت: همچنین دو میدان گازی در دست مطالعه است و با راه‌اندازی و تکمیل این طرح در چند سال آینده، علاوه‌ بر تامین گاز خود، می‌توانیم به شبکه گازرسانی نیز کمک کنیم.

وی اذعان کرد: در بخش حمل‌و‌نقل نیز ۵۰ لکوموتیو خریداری کرده‌ایم که نیمی از آن‌ها در حال استفاده است. در مجموع ۸۰ دستگاه در فولاد مبارکه وجود دارد و ۸۰ دستگاه دیگر هم در حال خرید است؛ ضمن اینکه برای تقویت این بخش نیز ۵۰ دستگاه کامیون خریداری شد.

سهم ۳۴ درصدی فولاد مبارکه در تولید فولاد کشور

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه یادآور شد: ایران در جهان رتبه دهم تولید فولاد را دارد؛ فولاد مبارکه از ۳۰ میلیون تن تولید فولاد در کشور، ۱۰ میلیون ۲۰۰ هزار تن آن را محقق کرد و از این نظر سهم ۳۴ درصدی را در تولید فولاد کشور دارد.

طیب‌نیا با بیان اینکه در این بنگاه از ۱۰۰ درصد ظرفیت اسمی استفاده شده است، تاکید کرد: استفاده از ۱۰۰ درصد ظرفیت اسمی در حالی بوده که میانگین استفاده از ظرفیت اسمی حدود ۶۵ درصد است. در سال گذشته بیش از ۶۱ رکورد تولید در بخش‌های مختلف داشتیم؛ فولاد مبارکه در این مدت موفق شد تا رکوردهایی نظیر رشد ۷.۱ درصدی کلاف گرم، رشد ۱۰.۳ درصدی تختال، رشد ۳.۸ درصدی گندله و رشد ۱۰.۴ درصدی آهن اسفنجی را به ثبت برساند. این رکوردها در شرکتی اتفاق افتاده که خود پیش از این نیز رکورددار تولید در این محصولات بوده است؛ به نوعی مبارکه رکورد خود را شکسته است. همچنین برنامه داریم تا کل نیازهای کشور و نیازهای صادراتی را در افق ۱۴۰۴ پوشش بدهیم تا از واردات ورق‌های فولادی جلوگیری کنیم.

وی با بیان اینکه سال گذشته رکود بزرگی در محصولات فولادی حاکم بود اما با این وجود رکوردهای زیادی توسط مجموعه فولاد شکسته شد، بیان کرد: دستاوردهای مذکور در شرایطی اتفاق افتاد که شرکت با سه ماه قطعی گاز و برق روبه‌رو بود. به نوعی این رکوردها بیانگر مدیریت منابع، تعمیرات و زمان در فولاد مبارکه است؛ البته این دستاوردها در تمامی شرکت‌های فولاد مبارکه اتفاق افتاده است و مجموعه‌های متصل به فولاد نیز در زمینه تولید محصولات مختلف رکوددار بوده‌اند. بنابراین این دستاوردها یک نهضت است که تمامی مجموعه‌های متصل به فولاد رشد چشمگیر تولید را تجربه کرده‌اند.

سرمایه‌گذاری فولاد مبارکه در حوزه‌های مختلف زیر‌ساختی

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه عنوان کرد: انتظار سرمایه‌گذاری از فولاد در حوزه‌های مختلف وجود دارد. به همین علت ۵.۸ میلیارد دلار در حوزه‌های مختلف زیرساختی و زیربنایی و زنجیره فولاد تعریف کردیم. مبارکه یک شرکت توسعه‌ای است، رشد میزان سرمایه‌گذاری این شرکت در سال ۱۴۰۰ نسبت به ۱۳۹۹، ۱۰ برابر بوده است. برای سرمایه‌گذاری تنها پول نیاز نیست و برای این کار باید مطالعات زیادی صورت بگیرد که در مبارکه این اتفاق افتاده است. هدف امسال فولاد مبارکه ۸۱ همت سرمایه‌گذاری است و قرار است در افق ۱۴۰۴، حدود ۲۱۶ همت سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف برسیم.

طیب‌نیا اضافه کرد: ابرپروژه نورد گرم بعد از ۱۰ سال به جریان افتاده است و چند ماه دیگر شاهد یک تحول بنیادین در محل احداث این پروژه شاهد خواهیم بود. همچنین نیروگاه ۹۱۴ مگاواتی که بهمن ماه سال ۱۴۰۰ کلنگ‌زنی شد، امروز حدود ۷۸ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و در تیرماه سال جاری از فاز یک آن بهره‌بردای می‌شود. همچنین مطالعه برای احداث نیروگاه خورشیدی ۶۰۰ مگاواتی که از سال گذشته شروع شد، یک سال به طول انجامید، امروز هم تعیین پیمانکار شده و امیدواریم در پایان سال جاری تکمیل شود.

وی ادامه داد: یکی از پروژه‌های بزرگی که پس از مدت‌ها سال گذشته شروع شد، پروژه انتقال آب بود که از دوره مدیرعامل اسبق قرار بر اجرای این پروژه بود و بالاخره با همت دولتمردان و استاندار محترم، اقدامات و پیگیری‌ها زیادی برای اجرای این پروژه انجام شد. هدف این پروژه حل مشکل آب فولاد مبارکه نیست؛ چراکه اکنون ۵۰ درصد از آب مورد نیاز خود را از طریق پساب تامین می‌کنیم. پروژه انتقال سالانه ۲۰۰ میلیون مترمکعب آب دریای عمان به معنای حل مشکل آب صنعت استان اصفهان است. هزینه فاز اول پروژه انتقال آب حدود ۲۵ همت است و در فاز بعدی این پروژه حدود ۵۰ همت سرمایه‌گذاری برای آب شیرین کن‌ها و لوله‌گذاری لازم است تا آب به استان اصفهان برسد.

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه تصریح کرد: سال گذشته برداشت آب ما از رودخانه زاینده‌ رود حدود ۱۴ میلیون مترمکعب بوده است که با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، این مقدار تا چند سال آینده به صفر می‌رسد. همچنین در برنامه داریم تا پساب ۶ شهر دیگر را خریداری کنیم و میزان برداشت ما از زاینده‌ رود حدود یک درصد است.

طیب‌نیا ابراز کرد: یکی از اقدامات اصلی این مجموعه، توسعه تولید محصولات جدید در سبد محصولات بود. این بنگاه هر سال محصولات جدیدی را به سبد محصولات خود اضافه می‌کرد اما هیچگاه به این گستردگی نبود. سال گذشته ۱۴ محصول جدید به بازار عرضه کردیم و یکی از این موارد فولاد زنگ نزن است؛ محصولی که بسیاری از شرکت‌های جهانی نتوانستند آن را تولید کنند اما همکاران ما با تلاش مضاعف و بدون حضور کارشناسان خارجی موفق به انجام این مهم شدند و امسال نیز برنامه تولید انبوه این محصول را داریم.

وی مطرح کرد: تمامی این اتفاقات در سایه حضور نیروی انسانی خبره محقق شد. به همین منظور در سال گذشته یک هزار و ۱۰۰ نفر نیرو از طریق آزمون استخدامی جذب کردیم و اکنون ۳۵ هزار نفر به طور مستقیم و ۳۸۰ هزار نفر به صورت غیرمستقیم در مبارکه اشتغال دارند.

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه ابراز کرد: میانگین جهانی مصرف آب در صنعت فولاد حدود ۳.۳ مترمکعب برای تولید هر تن فولاد است، فولاد مبارکه در سال گذشته به ۲.۲ مترمکعب به ازای هر تن تولید اسلب رسید بنابراین از این نظر از بنچ مارک‌های جهانی وضعیت بهتری داریم. همچنین سرمایه‌گذاری‌های مختلفی در بازچرخانی و تغییر رژیم صنعتی آب در مبارکه در حال انجام است. از سال ۱۳۷۰ که آب سالانه فولاد مبارکه ۴۰ میلیون مترمکعب برای دو میلیون و ۴۰۰ هزار تن تولید تعریف شد، امروز به ۱۶.۳ میلیون مترمکعب برای هفت میلیون و ۲۰۰ هزار تن رسیده‌ایم.

طیب‌نیا با اشاره به اهمیت مباحث زیست‌محیطی در فولاد مبارکه، گفت: عدد شاخص جهانی تولید دی‌اکسید کربن حدود ۱.۹ اعلام شده اما در فولاد مبارکه این عدد ۱.۶ است. با این وجود برنامه کاهش آلایندگی از نظر دی‌اکسید کربن را در نظر داریم. راندمان نیروگاه جدید این مجموعه نزدیک به ۶۰ درصد و مصرف آب آن کمتر از سایر نیروگاه‌ها است. اگر نیروگاه خورشیدی وارد مدار شود، جایگاه فولاد مبارکه در دنیا جزو بهترین‌ها خواهد شد. همچنین ۲۰۰ مگاوات هم نیروگاه بادی را در اختیار داریم که نتیجه این سه نیروگاه منجر به کاهش ۲.۵ میلیون تن دی‌اکسید کربن خواهد شد.

وی یادآور شد: سرمایه‌گذاری که در حوزه کاهش مصرف انرژی در فولاد مبارکه اتفاق افتاده، در کشور نظیر نداشته است. همچنین دو میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری در حوزه کاهش مصارف انرژی و تغییر الگوی مصرف آب در برنامه داریم. هم‌زمان کاهش مصرف برق و بهینه کردن مواد اولیه به طور جدی در برنامه ما قرار گرفته است.

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه با اشاره به بومی‌سازی در این بنگاه اقتصادی، تاکید کرد: از این طریق بالغ بر ۱۰۰ هزار قطعه طراحی شده و به دنبال آن نیز سه میلیارد دلار صرفه‌جویی ارزی اتفاق افتاده است. یک هزار و ۳۰۰ قطعه نیز در سال گذشته بومی‌سازی و منجر به ۱۸۱ میلیون دلار صرفه جویی شد.

طیب‌نیا اظهار داشت: سال گذشته پیچیده‌ترین حملات سایبری را تجربه کردیم که جزو سه حمله سایبری پیچیده در دنیا بودند، این حملات از ۱۴ ماه گذشته برنامه‌ریزی شده بود و می‌توانست برای پنج تا ۶ ماه تولید را متوقف کند. از کار افتادن فولاد مبارکه به معنای توقف سایر صنایع متصل به صنعت فولاد است؛ اگر مبارکه متوقف شود، صنعت کشور متوقف خواهد شد.

وی بیان کرد: با این وجود سال گذشته بیشترین سود تقسیمی بین سهام‌داران را داشتیم که مبلغ آن حدود ۴۹,۸۱۰ میلیارد تومان رسید. این مهم بزرگ‌ترین توزیع سود تاریخ بورس کشور بود.

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه تاکید کرد: سال گذشته ۵۰ درصد افزایش قیمت گاز داشتیم و این محصول را بالاتر از قیمت‌های جهانی خریداری کردیم؛ بنابراین فولاد مبارکه یارانه نمی‌گیرد. در سایر مولفه‌های تولید نیز افزایش هزینه داشتیم که می‌توان به افزایش ۴۴ درصدی هزینه برق، رشد ۷۴ درصدی هزینه حمل‌‎و‌نقل و رشد ۱۴ درصدی مواد اولیه اشاره کرد. در فروش هم وظیفه داشتیم تا با افزایش عرضه، بازار را کنترل کنیم، به همین دلیل سال گذشته ۱۴ درصد افزایش عرضه داشتیم، در داخل و بازار صادراتی ۱۱ درصد افزایش عرضه محصولات داشتیم و در سال گذشته یک هزار و ۱۹۳ هزار تن محصولات به بازارهای جهانی صادر کردیم، این موارد ارزآوری بیش از ۶۰۰ میلیون دلار برای اقتصاد کشور به همراه داشت.

فولاد مبارکه پیشرو در انجام مسئولیت‌های اجتماعی 

طیب‌نیا با اشاره به مسئولیت اجتماعی و فرهنگی فولاد مبارکه، اظهار کرد: با وجود اینکه یک مجموعه صنعتی هستیم، نسبت به جامعه احساس مسئولیت می‌کنیم و در این حوزه تحول بنیادین انجام داده‌ایم. رویکرد جدید ما در مسئولیت‌های اجتماعی تدوین و اجرای پیشرفت و آبادانی است که این مهم با حمایت از مشاغل خانگی و اشتغال‌زایی در سال گذشته انجام شد.

وی با بیان اینکه باشگاه فرهنگی ورزشی سپاهان الگوی ملی ورزش قهرمانی است، تصریح کرد: این باشگاه ۸۵ تیم در قالب ۲۶ رشته ورزشی در آقایان و بانوان را داراست، همچنین ۲۰ عنوان قهرمانی در سطحی کشوری دارد. قابل ذکر است که در چند ماه آینده ورزشگاه نقش جهان به VAR مجهز خواهد شد.

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه با اشاره به نحوه‌ی استفاده از ارز حاصل از صادرات، یادآور شد: در مسائل ارزی در چارچوب دستورالعمل‌های بانک مرکزی عمل خواهیم کرد. تا به حال ارز را به قیمت آزاد نفروخته‌ایم و قیمت ارز برای ما مهم نیست. برای ما مهم مجموعه قیمت ارز در کشور است. به عنوان شهروند و تولیدکننده هرچه این نرخ کمتر شود بهتر است زیرا اکثر هزینه‌های ما در کشور شکل می‌گیرد، ممکن است در کوتاه مدت منافعی شکل گیرد اما در بلند مدت تعادل اتفاق می‌افتد.

طیب‌نیا در پاسخ به این پرسش که چرا فولاد مبارکه به ساخت نیروگاه خورشیدی ورود کرده است، گفت: علت ورود به این حوزه مسئولیت اجتماعی است. همچنین در فولاد مبارکه ادعا می‌کنیم که می‌خواهیم صنعت سبز باشیم. علت دیگر تامین نیاز خود بنگاه است؛ اکنون در کشوری فعالیت تولیدی می‌کنیم که با کمبود منابعی مانند برق و گاز مواجه هستیم و بنابراین ناچار به ورود به این حوزه بودیم. یکی دیگر از دلایل ورود به این حوزه مسائل اقتصادی است، هزینه تولید در نیروگاه خورشیدی در آینده بسیار کمتر است.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه وجود فولاد مبارکه در اصفهان چه مزایایی برای شهروندان دارد، ابراز کرد: اولین منفعت این مهم اشتغال مستقیم و غیرمستقیم است که در استان شکل می‌گیرد، برای تامین نیازهای ما بالغ بر یک هزار شرکت در اصفهان شکل گرفته است، حقوق و درآمدی که شاغلان فولاد مبارکه در این منطقه هزینه می‌کنند یکی دیگر از سودآوری برای شهروندان است، رفع مشکلات منطقه‌ای یکی دیگر از مزایای حضور ماست.

اصفهان در مسیر تبدیل شدن به قطب فناوری کشور

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه مطرح کرد: اصفهان مرکز افراد تحصیل کرده است و می‌خواهیم اصفهان را به قطب فناوری کشور تبدیل کنیم. در این صورت تولیدات ما کمتر آلاینده خواهد بود. این موارد منافعی است که با وجود مبارکه محقق خواهد شد. از یک طرف متهم به گران‌فروشی و از طرفی دیگر به ایجاد رانت متهم می‌شویم، در این مورد باید گفت که شرکت فولاد مبارکه در عرضه، تعیین خریدار و قیمت هیچ اختیاری ندارد و بیشتر از همه به دنبال تعادل در بازار است.

طیب‌نیا در پاسخ به این پرسش که چرا طرح‌های توسعه‌ای فولاد مبارکه در کنار دریا تعریف نشده است، گفت: طرح‌های توسعه در حوزه کمی کنار دریا برنامه‌ریزی شده، یکی از دلایلی سودآوری فولاد مبارکه نقطه مکانی آن است، مواد اولیه ما از نقاط مختلف کشور مانند خراسان جنوبی، کرمان، یزد، همدان و زنجان و … تامین می‌شود، موقعیت مکانی این مجموعه طوری است که هزینه‌های ما بهینه است، اکنون فولاد هرمزگان هزینه‌های بسیار بیشتری برای حمل‌و‌نقل مواد اولیه می‌پردازد.

وی بیان کرد: هزنیه‌های انتقال آب در بسیاری از موارد از هزنیه‌های حمل‌و‌نقل کمتر است. اکنون امکان جا‌به‌جایی فولاد مبارکه وجود ندارد و احداث مجدد این کارخانه در نقطه دیگر، امکان‌پذیر نیست. بنابراین پروژه ۷۵ همتی انتقال آب مقرون به صرفه است و توجیه اقتصادی دارد. قبل طرح انتقال آب، برنامه ما سرمایه‌گذاری در حوزه استانی بود اما اختلافات بین استانی و مشکلات اخذ مجوز موجب شد تا بر روی پروژه انتقال آب دریای عمان به اصفهان تمرکز کنیم. میلیاردها مترمکعب آب از استان خارج می‌شود که اگر جلوی آن‌ها گرفته شود بخش زیادی از مشکل آب زاینده رود را رفع خواهد کرد.

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه تصریح کرد: در کشور ۹۲ درصد مصرف آب به بخش کشاورزی اختصاص دارد و حدود ۶ درصد مصارف شرب و کمتر از ۲ درصد سهم صنعت است. در اصفهان حدود ۷۳ درصد سهم بخش کشاورزی، حدود ۲۱ درصد شرب و حدود ۵ درصد صنعت است. بنابراین در این استان، صنعت آب زیادی مصرف نمی‌کند. فولاد مبارکه زیر یک درصد آب زاینده رود را مصرف می‌کند که در سه سال آینده به صفر می‌رسد.

طیب‌نیا با اشاره به پرونده ۹۲ هزار میلیارد تومانی فولاد مبارکه، عنوان کرد: در این خصوص یک گزارش رسمی به مجلس ارائه و همچنین یک گزارش غیررسمی با اعداد و ارقام نجومی در رسانه‌ها مطرح شد. اصل گزارش تحقیق و تفحص در مجلس خوانده شد و با آن هیچ مشکلی نداریم و باید مراحل قانونی را طی کند اما گزارش غیررسمی و اعداد ارقام نجومی را قبول نداریم. بنابراین باید به این پرونده رسیدگی شود و در خصوص این موضوع قضاوتی نمی‌کنیم.

وی در پاسخ به این پرسش که سهم فولاد مبارکه در گرانی خودرو و لوازم خانگی چقدر است، ابراز کرد: باید دید چند درصد از هزینه ساخت یک خودرو ورق فولادی است. ۶۰۰ کیلوگرم از وزن یک خودرو ورق فولادی است که قیمت آن حدود ۳۰ میلیون تومان است و در ارزان‌ترین خودرو حدود ۱۰ درصد قیمت خودرو را تشکیل خواهد داد. در صنعت خودرو سهم هزینه ورق ۵ درصد و در لوازم خانگی این عدد کمتر از ۵ درصد است. بنابراین گرانی خودرو و لوازم خانگی به علت گرانی محصولات فولادی را قبول نداریم.

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه در خصوص چرایی فروش بلوکی سهام فولاد امیرکبیر کاشان، مطرح کرد: ۵۲ درصد از سهام فولاد امیرکبیر کاشان متعلق به مبارکه است. این شرکت اکنون به بلوغ رسیده و توانایی دارد تا برنامه‌های توسعه‌ای خود را اجرا کند و می‌تواند روی پای خود بایستد. ما رسالت خود را در این شرکت انجام دادیم اما قصد نداریم چتر حمایتی را از روی آن برداریم. فروش سهام آن هم به علت تبدیل دارایی‌ها به دارایی بهینه‌تر برای سهام‌داران است.

طیب‌نیا با اشاره به میزان سودآوری فولاد مبارکه، تاکید کرد: با توجه به وضعیت تورم در کشور و در مقایسه با بنچ مارک‌های جهانی، سود بالایی نداریم. در ضمن همین سود نیز ابتدا مالیات آن پرداخت می‌شود؛ سپس به سهام‌داران، صندوق‌های تامین اجتماعی و سایر صندوق‌ها و … توزیع و پرداخت می‌شود. سهم فولاد بسیار ارزشمند است و در چند سال آینده بنگاه‌هایی توان فعالیت دارند که ارزش آوری در ذات آن‌ها باشد. در پنج سال گذشته سهم فولاد مبارکه ۳۱ برابر شده در صورتی که سکه ۱۷ برابر و دلار و ساختمان به صورت میانگین ۱۱ برابر شده است. فولاد مبارکه شفاف‌ترین شرکت در کشور است، در مبارکه مدیرعامل اختیار برداشت ریالی از سیستم ندارد و تمام آن ثبت می‌شود.

وی در پاسخ به این پرسش که سهم فولاد مبارکه در آلودگی هوای اصفهان چقدر است، خاطرنشان کرد: طبق مطالعات صورت گرفته، حدود بیش از ۸۰ درصد آلودگی هوای اصفهان به منابع متحرک اختصاص دارد، سهم فولاد مبارکه در آلودگی هوای اصفهان در حد دهم درصد یا زیر آن است.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=17404

نوشته‌های مشابه

29فروردین
فلزی‌ها در بورس خوش درخشیدند
در هفته پایانی فروردین ماه،

فلزی‌ها در بورس خوش درخشیدند

29فروردین
مسیر توسعه و اولویت‌های «کچاد» در حوزه ارتقای عملکرد

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.