• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024

فولاد هرمزگان پرچم‌دار بومی‌سازی در کشور

  • کد خبر : 10542
  • 29 دی 1401 - 8:55
فولاد هرمزگان پرچم‌دار بومی‌سازی در کشور
شرکت فولاد هرمزگان نیز با اتخاذ رویکرد بومی‌سازی و توجه به سازندگان داخلی، توانست بسیاری از نیازهای خود را به‌ جای واردات، از ساخت داخل تامین کند؛ رویکردی که باعث صرفه‌جویی 75 میلیون 500 هزار دلار تنها در 21 ماه اخیر شده است.

شرکت فولاد هرمزگان نیز با اتخاذ رویکرد بومی‌سازی و توجه به سازندگان داخلی، توانست بسیاری از نیازهای خود را به‌ جای واردات، از ساخت داخل تامین کند؛ رویکردی که باعث صرفه‌جویی ۷۵٫۵ میلیون دلاری تنها در ۲۱ ماه اخیر شده است.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» و به نقل از روابط عمومی شرکت فولاد هرمزگان، در میان تولیدکنندگان فولاد کشور، شرکت فولاد هرمزگان در زمینه بومی‌سازی، رویکرد کاهش انحصار در تامین قطعات خارجی، کاهش وابستگی تامین قطعات به ارز خارجی، کاهش هزینه هم‌زمان با حفظ کیفیت قطعات، کوتاه شدن مدت‌زمان تامین، ارتقای دانش فنی در زمینه ساخت قطعات، کمک به ارتقای مهندسی شرکت‌های سازنده داخلی و عملیاتی کردن توان علمی موجود در کشور را در راستای رفع نیازهای صنعت دنبال می‌کند.

در شرکت فولاد هرمزگان بومی‌سازی در کمیته‌ها و تیم‌های تخصصی با بهره‌مندی از صنعتگران، تولیدکنندگان، شرکت‌های دانش‌بنیان و کمک به آن‌ها و یا در قالب پروژه‌های کار تیمی، توسط کارشناسان و کارکنان انجام می‌گیرد. همچنین در این چارچوب، بومی‌سازی تکنولوژی تولید و دانش فنی، بومی‌سازی از طریق انتقال تکنولوژی تقسیم‌بندی، بومی‌سازی از طریق شرکت‌های دانش‌بنیان و بومی‌سازی از طریق توسعه توانمندی‌های تولیدکنندگان انجام می‌شود.

بومی‌سازی قطعات و فرایندهای صنعتی به‌ منظور توانمندسازی ملی و رونق تولید داخلی از جمله عوامل تاثیرگذار در کاهش وابستگی به تامین این‌ گونه اقلام از خارج کشور به شمار می‌رود. جهت تسریع در بومی‌سازی قطعات، افزایش نرخ خرید داخلی قطعات و رفع مشکلات قطعه‌سازان، شرکت فولاد هرمزگان اقدامات ذیل را انجام داده است: راه‌اندازی واحد مستقل بومی‌سازی جهت تمرکز بر ساخت قطعات داخلی؛ انتخاب پیمانکاران مناسب جهت تهیه و تولید انواع دفترچه و نقشه‌های ساخت با رویکرد بومی‌سازی؛ فراخوان جهت شناسایی قطعه‌سازان توانمند داخلی؛ راه‌اندازی سیستم ارزیابی مجازی قطعه‌سازان داخلی با توجه به شیوع کرونا و عدم امکان بازدید حضوری؛ تشویق قطعه‌سازان جهت سرمایه‌گذاری، راه‌اندازی و برپایی کارگاه‌ها در منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی بندرعباس؛ حمایت از تولیدگنندگان و قطعه‌سازان داخلی و استفاده از قطعات داخلی در تجهیزات خطوط تولید؛ ایجاد دسترسی قطعه‌سازان به انواع قطعات خارجی جهت الگوبرداری و ساخت قطعات مشابه؛ ارائه بازخوردهای مناسب در راستای افزایش کیفیت و بهبود در ساخت قطعات؛ ارسال درخواست‌های خرید به قطعه‌سازان داخلی؛ بازدید از شرکت‌های قطعه‌سازی داخلی جهت شناسایی و ارزیابی توانمندی‌های آن‌ها

خوشبختانه حاصل رویکرد شرکت فولاد هرمزگان در زمینه بومی‌سازی در یکی دو سال اخیر، صرفه‌جویی ۷۵ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار بوده است. به‌ طوری ‌که در سال ۱۴۰۰ این شرکت توانست ۳۸ میلیون و ۹۰۰ هزار دلار از ساخت داخل و بومی‌سازی صرفه‌جویی ارزی حاصل کند و با تداوم این رویکرد در سال ۱۴۰۱ و تا پایان آذر ماه، ۳۶ میلیون و ۶۰۰ هزار دلار صرفه‌جویی ارزی نصیب فولاد هرمزگان شده است. همچنین با مقایسه صرفه‌جویی ارزی ۹ ماه نخست سال جاری با مدت مشابه سال قبل که ۲۹ میلیون و ۲۰۰ هزار دلار بود، مشخص می‌شود که ۲۶ درصد رشد در صرفه‌جویی ارزی حاصل‌ شده است.

شرکت فولاد هرمزگان در چند سال اخیر توانسته است چندین قطعه و تجهیز مهم را با کمک تامین‌کنندگان داخلی بومی‌سازی کند که از جمله آن‌ها می‌توان به ترموکوپل و سنسور، انواع کابل‌های جبران‌ساز ترموکوپل، متعلقات لنس دما، جرقه‌زن و سنسور پری هیتر تاندیش، الکتروموتور غبارگیرهای احیا «CP700»، الکتروموتورهای «K.V 6.6» مین فن و بوستر فن غبارگیر فولادسازی، الکتروموتور نوار نقاله و… اشاره کرد.

در حال حاضر اولویت‌ نیازهای پژوهشی شرکت فولاد هرمزگان کاهش مصرف انرژی الکتریکی در کوره‌های قوس الکتریکی، بومی‌سازی فرایند فراوری گرم سرباره‌های کوره قوس الکتریکی، بومی‌سازی تکنولوژی ماشین ریخته‌گری پیوسته به‌ منظور توسعه محصولات و استحصال منیزیم از آب برگشتی آب‌ شیرین‌کن اسمز معکوس شرکت فولاد هرمزگان است و دیگر نیازهای این شرکت شامل کوانتومتر با قابلیت سرویس‌دهی در کارخانجات فولادسازی با ظرفیت تولید بالا و تجهیزات آزمایشگاه‌های روغن و آب مانند دستگاه ویسکومتر، فیلم و فتومتر، ترموراکتور و… می‌شود.

انتهای پیام//

 

 

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=10542

نوشته‌های مشابه

07فروردین
سهام «تجلی» بیش از ۱۲ درصد افزایش یافته است
از زمان برگزاری مجمع فوق‌العاده تاکنون،

سهام «تجلی» بیش از ۱۲ درصد افزایش یافته است

28اسفند
بورس سبزپوش به تعطیلات رفت
در پایان سال 1402،

بورس سبزپوش به تعطیلات رفت

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.