• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
قائم مقام مدیرعامل شرکت صنایع مفتولی زنجان

قادر به تولید انواع مفتول‌های های‌تک هستیم

  • کد خبر : 1303
  • 21 بهمن 1398 - 11:56
قادر به تولید انواع مفتول‌های های‌تک هستیم
قائم مقام مدیرعامل شرکت صنایع مفتولی زنجان گفت: شرکت ما حدود 35 سال است که در زمینه تولید انواع مفتول‌های فولادی فعالیت می‌کند؛ هدف اصلی این شرکت تولید مفتول‌های گالوانیزه، پرکربن، کم‌کربن و مغزی کابل‌های ACSR در کشور است.

قائم مقام مدیرعامل شرکت صنایع مفتولی زنجان گفت: شرکت ما حدود ۳۵ سال است که در زمینه تولید انواع مفتول‌های فولادی فعالیت می‌کند؛ هدف اصلی این شرکت تولید مفتول‌های گالوانیزه، پرکربن، کم‌کربن و مغزی کابل‌های ACSR در کشور است.

ناصر میر شاه ولایتی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» در خصوص فعالیت شرکت صنایع مفتولی زنجان، اظهار داشت: شرکت ما در اصل زیرمجموعه گروه صنعتی الکترود یزد محسوب می‌شود. این گروه شامل ۶ کارخانه الکترود یزد، صنایع مفتولی زنجان، بیدوایر ایران، جوش ایران، بهسازان سیمین و صنایع پیش‌تنیده خوانسار است. دو کارخانه صنایع مفتولی زنجان و بیدوایر در استان قزوین قرار دارند که بیدوایر مفتول‌های طوقه لاستیکی را تولید می‌کند. شرکت بهسازان سیمین وظیفه تولید ماشین‌آلات صنایع مفتولی را برعهده دارد که در کرج واقع شده است؛ ضمن اینکه این شرکت مفتول سیم بکسل نیز تولید می‌کند.

معاون تولید گروه صنعتی الکترود یزد افزود: شرکت جوش ایران به تولید فیلرهای جوشکاری، سیم جوش زیرپودری و انواع محصولات جوش می‌پردازد. شرکت الکترود یزد نیز تولیدکننده الکترودهای روکش‌دار جوشکاری است. در نهایت، شرکت صنایع پیش‌تنیده خوانسار در استان اصفهان به تولید انواع کابل‌های فولادی مورد استفاده در طرح‌های عمرانی می‌پردازد. حدود یک هزار و ۵۰۰ نفر در این ۶ کارخانه مشغول به کار هستند.

قائم مقام مدیرعامل شرکت صنایع مفتولی زنجان اضافه کرد: فعالیت اصلی این شرکت تولید مفتول‌های گالوانیزه، پرکربن و کم‌کربن برای مصارف کابل‌سازی است که عموما این کابل‌ها آرمورینگ‌دار محسوب می‌شوند. علاوهبراین، می‌توانیم مغزی کابل‌های آلومینیومی هوایی موسوم به ACSR را تولید کنیم که به نظر می‌رسد در این زمینه تنها تولیدکننده در ایران هستیم. البته در زمینه تولید این نوع کابل‌ها چند شرکت دورخیز کرده‌اند که با وجود رسیدن به مرحله بهره‌برداری، اما هنوز به تولید نرسیده‌اند.

میر شاه ولایتی عنوان کرد: شرکت صنایع مفتولی زنجان علاوه بر تولید مفتول گالوانیزه، مفتول‌های میش‌متال یا گالفان را نیز تولید می‌کند که در کشور تنها تولیدکننده این محصولات نیز به حساب می‌آید. این محصول می‌تواند در گریدهای مختلف پوشش، استحکام نرمال، Tensional، High Tensional، Ultra Tensional و Extra Tensional یا فوق تنشی تولید شود. در عین حال، تولید مفتول‌های گالوانیزه تجاری برای کاربردهایی مانند فنس، توری، گابیون، قفسه‌های مورد نیاز صنعت مرغداری، و سایر صنایع مشابه را نیز انجام می‌دهیم. بقیه تولیدات ما به مفتول‌های پنل برای ۳D پنل‌ها اختصاص می‌یابد. ضمن اینکه مفتول گالوانیزه را به صورت مغزی و حتی بافته شده نیز تولید می‌کنیم.

وی ابراز کرد: محصولات یاد شده عمدتا مربوط به بخش گالوانیزه گرم بودند که قطر این مفتول‌ها از حدود ۰٫۳ تا ۶ میلی‌متر هستند. شرکت ما از خط تولید مفتول گالوانیزه سرد نیز برخوردار است که برای مصارف تجاری و کاربری‌های عمومی استفاده می‌شود. این محصولات شامل مفتول‌هایی با قطر ۰٫۲ تا دو میلی‌متر هستند.

مدیر تولید شرکت صنایع مفتولی زنجان ادامه داد: بخش دیگر تولیدات شرکت ما شامل مفتول‌های مسوار، سیم جوش CO2، سیم جوشکاری با گاز محافظ، الیاف فولادی برای بتن، مفتول قطع شده، کشیده شده با مقاطع مختلف نیز است.

نرخ بهره‌برداری از ظرفیت مفتول ساز باید بر اساس قطر-تناژ سنجیه شود

میر شاه ولایتی در خصوص میزان تولید شرکت صنایع مفتولی زنجان، عنوان کرد: میزان تولید شرکت ما حدود چهار هزار تن در ماه است که سالانه به حدود ۵۰ هزار تن می‌رسد. ظرفیت اسمی تولید شرکت نیز به مراتب بیش از این میزان و بالغ بر ۸۰ هزار تن است اما بنا به دلایلی کمتر از این ظرفیت تولید می‌کنیم. به این ترتیب، حدود ۶۰ تا ۶۵ درصد از ظرفیت تولید فعال است. با این وجود، در سال گذشته حدود ۴۰ هزار تن انواع مفتول تولید کردیم و با توجه به روند تولید، به نظر می‌رسد تا انتهای سال جاری به تولید ۵۰ هزار تن محصول دست یابیم.

وی با اشاره به پایین بودن میزان تولید نسبت به ظرفیت اسمی، خاطرنشان کرد: ظرفیت اسمی همه شرکت‌ها بر اساس تناژ تولید همه محصولات فارغ از قطر و آلیاژ مفتول سنجیده می‌شود. در حالی این موضوع، معیار چندان مناسب نیست زیرا در صنایع تولید مفتول فولادی، هنگامی که قطر محصولات کاهش می‌یابد، طبیعتا با توجه به دشواری تولید، تناژ تولید نیز با افت مواجه می‌شود. از این رو به نظر می‌رسد معیار صحیح سنجش ظرفیت واقعی شرکت‌های مفتول‌ساز باید بر اساس قطر ـ تناژ باشد. با این وجود، یکی از دلایل فاصله میان تولید واقعی و ظرفیت اسمی شرکت ما این است که به دنبال تولید سایزهای نسبتا پایین از مفتول فولادی هستیم و این محصولات را با حداکثر توان تولید می‌کنیم. هرچند که به دلیل ارزش افزوده نسبتا بالای مفتول‌های با قطر کم، فاصله میان ظرفیت عملیاتی و ظرفیت اسمی جبران می‌شود.

محصولات شرکت ما دانش‌بنیان هستند

قائم مقام مدیرعامل شرکت صنایع مفتول زنجان تصریح کرد: یکی از دلایل تداوم تولید در شرکت ما، تولید محصولات کیفی بوده است. کیفیت بالا و رضایتمندی مشتریان از محصولات، ازجمله دلایل رشد تولید شرکت به شمار می‌روند که این امر متاثر از رویه تحقیق و توسعه و دانش‌بنیان بودن پایه محصولات شرکت ما است.

میر شاه ولایتی اظهار کرد: مزیت رقابتی صنایع مفتولی زنجان، دانش فنی است که در همه محصولات اعمال می‌شود. رسالت این شرکت در استراتژی تعریف شده این است که هر سال دو محصول دانش‌بنیان جدید را روانه بازار کنیم که این محصول جدید تعریف تکنولوژیکی خاص خود را دارد. شرکت برای واحد تحقیق و توسعه خود ماموریتی را مشخص کرده و این بخش طبق این ماموریت، سبد محصولات به اضافه کیفیت را سرلوحه کار خود قرار داده که این امر موجب شده میزان تولید محصولات خاص شرکت ما بالا باشد. ضمن اینکه کار همراه با دانش و سرمایه‌گذاری روی آن به عنوان مزیت‌های رقابتی شرکت صنایع مفتولی زنجان محسوب می‌شود.

چالش‌های تولید عمدتا به سوءمدیریت‌ها بازمی‌گردد

معاون تولید شرکت صنایع مفتولی زنجان در خصوص چالش‌های امر تولید، ابراز کرد: مهم‌ترین چالش‌های پیش روی شرکت ما ناشی از سوءمدیریت‌های خارج از شرکت و درون صنعت فولاد است. متاسفانه برخی از قوانین که به صورت کاملا ناگهانی و کارشناسی نشده تغییر می‌کنند، یکی از معضلات بزرگ تولیدکنندگان به شمار می‌روند. با این حال، تولیدکنندگان انتظار دریافت تسهیلات برای فعالیت خود را ندارند اما موانعی در رابطه با انجام کار تولیدی وجود دارد که کار آن‌ها را برای ادامه راه سخت‌تر کرده و ممکن است از رقابت با تولیدکنندگان منطقه‌ای و جهانی باز بمانند.

وی با ذکر مثالی در زمینه سوءمدیریت‌ها، عنوان کرد: در سال گذشته، مسئولان شرکت گاز به یکباره تصمیم به سه برابر کردن قیمت این نهاده مهم انرژی برای واحدهای فولادسازی گرفتند که شرکت‌های تولیدکننده مفتول نیز جزو این تصمیم بودند. این اقدام قطعا به صورت کارشناسی شده و با مطالعات فنی و اقتصادی لازم انجام نشد.

میر شاه ولایتی با ابراز تعجب نسبت به این تصمیم، گفت: شرکت‌های تولیدکننده مفتول فولادی اساسا فولادساز نیستند ولی افزایش غیر کارشناسی قیمت گاز، آن هم به میزان سه برابر به صورت یکباره، برای روند تولید شرکت‌های مفتول‌ساز چالش به وجود می‌آورد و باعث افزایش قیمت تمام شده محصول آن‌ها می‌شود. باید توجه داشت که افزایش قیمت تمام شده، توان رقابتی تولیدکنندگان را در بازارهای صادراتی در مقابل رقبا کاهش می‌دهد. تنها می‌توان در مورد این تغییر یکباره قوانین و مقررات، تعبیر خودزنی را به کار برد. به طوری که صادرات مزیت‌محور کشور به دست خودمان کاهش می‌یابد.

قائم مقام مدیرعامل شرکت صنایع مفتولی زنجان با اشاره به محدودیت‌های ایجاد شده برای صادرات، بیان کرد: شرکت ما مرتبا آمار تولید، فروش و صادرات خود را در سایت وزارت صنعت، معدن و تجارت به صورت آنلاین بارگزاری می‌کند. این در حالی است که باید برای هر بار صادرات باید به اداره صمت برای فعال بودن و تولید تعهد ارائه دهیم. هرچند که این مشکل اخیرا حل شد؛ اما این نوع بروکراسی‌های سنگین اداری در مقابل تولیدکنندگان چالش بزرگی ایجاد می‌کنند و مانع فعالیت تولیدی آن‌ها می‌شوند.

مدیر تولید شرکت صنایع مفتولی زنجان در مورد مشکل دریافت کارت بازرگانی نیز عنوان کرد: اخیرا زمان اعتبار کارت بازرگانی در استان قزوین دو ساله شده است و دلیل این موضوع نیز مشخص نیست. در صورتی که در تهران و دیگر شرکت‌های حاضر در گروه، کارت بازرگانی پنج ساله صادر می‌شود. از این رو از یک طرف در استان قزوین یعنی محل شرکت صنایع مفتولی زنجان، برای دریافت کارت بازرگانی دو ساله باید بروکراسی اداری پیچیده‌ای طی شود و از طرف دیگر باید نامه‌ای را مبنی بر انجام فعالیت اقتصادی و بازرگانی دریافت کنیم که این مراحل هر دو سال یک بار تکرار می‌شوند. در حالی که شرکت صنایع مفتولی زنجان حدود ۴۰ سال است که به فعالیت تولیدی مشغول است و جزو بزرگ‌ترین تولیدکننده صنایع مفتولی های‌تک در خاورمیانه محسوب می‌شود.

میر شاه ولایتی اذعان کرد: در کشور ما تولیدکنندگان با سلایق مختلف مسئولان مواجه هستند که هر از چندگاهی با تغییر آن‌ها قوانین و مقررات نیز تغییر می‌کند. در حوزه مالیاتی نیز شاهد همین موضوع هستیم و این موارد بر عملکرد تولیدکنندگان تاثیر منفی می‌گذارد.

وی تاکید کرد: شرکت ما هیچ مشکلی در رابطه با تولید و فرآیندهای آن ندارد و می‌تواند در بازارهای منطقه‌ای و بین‌المللی رقابت‌پذیر باشد. گفتنی است که در سال جاری برای نخستین بار توانستیم مفتول را به ایتالیا صادر کنیم. این موضوع نشان‌دهنده کیفیت و رقابت‌پذیری محصول شرکت ما حتی در بازارهای اروپایی است که خود مهد تولید محصولات کیفی صنعت فولاد به شمار می‌روند. این در حالی است که متاسفانه صادرات به کشورهای اروپایی و حتی کشورهای همسایه در نظر مسئولان اهمیت چندانی ندارد. البته شرکت ما انتظار ندارد که از مسئولان کمک مالی یا تسهیلات بانکی دریافت کند؛ انتظار ما تسهیل در امر تولید و صادرات است و همه تولیدکنندگان دیگر بیش از این توانایی مقابله با دستورالعمل‌های خلق‌الساعه را ندارند.

مطالبات دولتی تولیدکنندگان تسویه نمی‌شود

قائم مقام مدیرعامل شرکت صنایع مفتولی زنجان یکی دیگر از مشکلات تولیدکنندگان را وصول نشدن مطالبات آن‌ها برشمرد و تصریح کرد: بخش عمده‌ای از مشکلات شرکت ما به عدم وصول مطالباتی بازمی‌گردد که یک پای آن‌ها دولت است. مفتول فولادی شرکت ما در اختیار صنایع کابل‌سازی قرار می‌گیرد و این صنایع نیز عمدتا محصولات خود را در اختیار پروژه‌های دولتی قرار می‌دهند؛ اما وزارت نیرو به عنوان صاحب پروژه، مطالبات تولیدکنندگان کابل را پرداخت نمی‌کند و به تبع آن، کابل‌سازان نیز قادر به پرداخت مطالبات شرکت ما نیستند.

معاون تولید شرکت صنایع مفتولی زنجان با بیان اینکه مواد اولیه صنایع مفتول‌سازی فولادی داخلی شده است، خاطرنشان کرد: هنوز در بحث تامین مواد اولیه از داخل دچار چالش هستیم. هر چند که برخی از مواد اولیه های‌تک خود را توانستیم با منابع داخلی جایگزین واردات کنیم. این امر نشان می‌دهد شرکت ما از نظر فنی رو به جلو حرکت می‌کند اما از نظر مدیریت کلان کشور، این احساس در میان تولیدکنندگان وجود دارد که به تولیدکنندگان کمک نمی‌شود.

توقف اجرای طرح‌های توسعه‌ای!

میر شاه ولایتی با اشاره به طرح توسعه شرکت صنایع مفتولی زنجان، اذعان کرد: شرکت ما در بافت روستایی استان قزوین واقع شده و همین امر دست ما را برای اجرای طرح‌های توسعه‌ای بسته است. این کارخانه در سال ۱۳۶۳ به بهره‌برداری رسیده و در نتیجه، برای موضوعات توسعه‌ای خود در خصوص محیط زیست و تامین منابع آب دچار مشکل است. در حالی که بارها مسئولان استانی قول همکاری را برای صدور مجوزها داده‌اند اما متاسفانه تاکنون اقدامی در این خصوص صورت نگرفته و مشکلات توسعه‌ای به قوت خود باقی هستند.

وی تاکید کرد: شرکت ما سال‌ها است به دلیل عملکرد خوب زیست‌محیطی خود، به عنوان صنعت سبز برگزیده کشوری مطرح است. چراکه سرمایه‌گذاری‌های کلانی در مورد صرفه‌جویی مکانیزه آب، تصفیه پساب‌های صنعتی و کنترل آلاینده‌ها صورت دادیم. به همین دلیل توانستیم جوایز صنعت سبز را در سطح کشور دریافت کنیم. ضمن اینکه تیم تحقیق و توسعه شرکت توانست عنوان تیم برگزیده کشوری را در زمینه تحقیق و توسعه از آن خود کند.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=1303

نوشته‌های مشابه

29فروردین
صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند
مدیرعامل شرکت تعاونی پرشین فولاد ابهر:

صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند

29فروردین
قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم
قائم مقام شرکت الکا مهر کیمیا:

قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم

29فروردین
نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد
با روند نزولی تعرفه‌های ذوب و پالایش،

نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد