• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
مدیرعامل شرکت ذوب و فلزات نقدی:

قانون مالیات بر ارزش افزوده گریبان‌گیر تولیدکنندگان شده است

  • کد خبر : 5228
  • 05 مرداد 1398 - 20:52
قانون مالیات بر ارزش افزوده گریبان‌گیر تولیدکنندگان شده است
مدیرعامل شرکت ذوب و فلزات نقدی که در زمینه تولید قطعات ریختگی مس و برنج فعالیت دارد، گفت: متاسفانه مالیات بر ارزش‌افزوده که دولت برای کارگاه‌های ریخته‌گری تعیین کرده است، بسیار زیاد است، به‌طوری که تولیدکنندگان توان پرداخت آن را ندارند و دولت نیز به جای آنکه از فعالان این حوزه حمایت کند، آن‌ها را تحت فشار قرار می‌دهد.
مدیرعامل شرکت ذوب و فلزات نقدی که در زمینه تولید قطعات ریختگی مس و برنج فعالیت دارد، گفت: متاسفانه مالیات بر ارزش‌افزوده که دولت برای کارگاه‌های ریخته‌گری تعیین کرده است، بسیار زیاد است، به‌طوری که تولیدکنندگان توان پرداخت آن را ندارند و دولت نیز به جای آنکه از فعالان این حوزه حمایت کند، آن‌ها را تحت فشار قرار می‌دهد.

محمد‌علی نقدی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی«فلزات آنلاین»، درباره اوضاع تولید در واحد‎‌های ریخته‌گری مس و برنج، اظهار داشت: وضعیت کارگاه‌های تولیدی ریخته‌گری چندان مناسب نیست و تنها تولیدکنندگانی که سرمایه‌های عظیمی دارند و قادر هستند از کارخانجات بزرگ و پیشرفته سفارشات دریافت کنند و یا مواد اولیه را به قیمت بهتری از بازار خریداری کنند، می‌توانند در این شرایط دوام بیاورند و سودآوری داشته باشند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر تنها ۳۰ درصد تولیدکنندگان عرصه ریخته‌گری مس و برنج مشغول به فعالیت هستند، افزود: تعداد زیادی از فعالان این حوزه مجبور به تعطیلی کارگاه خود شدند چون مشکلات مالیات بر ارزش افزوده علاوه بر مشکلات تولید، مزید بر علت شده است و بسیاری توان پرداخت آن را ندارند.

مدیرعامل شرکت ذوب و فلزات نقدی در ادامه گفت: من از سال ۴۷ در این کشور تولیدکننده قطعات ریختگی مس و برنج هستم و هنوز نمی‌دانم مالیات بر ارزش افزوده را از چه منبع درآمدی تامین کنم چون تولید در این زمینه سود ندارد. اگر واقعا مسئولان دولتی خواهان رونق تولید در کشور هستند باید مالیات بر ارزش افزوده را برای تولیدکنندگان حذف کنند.

به گفته مدیرعامل شرکت ذوب و فلزات نقدی، سال گذشته دولت طی ابلاغیه‌ای به بنده اعلام کرد که بایستی مالیات بر ارزش افزوده را از سال ۸۵ پرداخت کنم و با این وضعیت نابسامان تولید،  بدهکار دولت شده‌ام.

دولت به جای حمایت به فکر دریافت مالیات است

نقدی ادامه داد: من با ۷۶ سال سن و بیش از پنجاه سال سابقه فعالیت در این حوزه، در اداره کارگاه تولیدی خود دچار مشکل هستم و دولت نیز به جای حمایت، تنها به فکر وصول مطالبات خود از تولیدکننده است و در پاسخ به عدم توانایی ما برای پرداخت مالیات بر ارزش افزوده می‌گوید اگر قادر به پرداخت مالیات نیستید، واحد تولیدی خود را تعطیل کنید!

وی درباره سابقه فعالیت خود در زمینه تولید قطعات ریختگی مس و برنج، عنوان کرد: بنده از سال ۱۳۴۷ مشغول به فعالیت در این زمینه هستم و در طی این سال‌ها تعداد پرسنلی که در این واحد تولیدی مشغول به فعالیت بوده‌اند، متغیر بوده و بستگی به میزان سفارش‌های دریافتی داشته است. متاسفانه با نوسانات نرخ ارز در بازار، میزان سفارشات کاهش چشم‌گیری داشته و در نتیجه تعداد کارگرانی که مشغول به فعالیت در این واحد تولیدی هستند نیز کاهش یافته است.

میزان درآمد ما مطابق با هزینه‌ها نیست

مدیرعامل شرکت ذوب و فلزات تیموری اضافه کرد: ما عمدتا به صورت دستمزدی مشغول به فعالیت هستیم. هزینه تامین مواد اولیه مورد نیاز برای تولید محصولات ریختگی مس و برنج در بازار حدود ۴ برابر افزایش یافته اما میزان دستمزد دریافتی، مطابق با هزینه‌ها افزایش نداشته است.

نقدی با بیان اینکه عمده مواد اولیه مورد نیاز برای تولید قطعات ریختگی مس و برنج از بازار ضایعات تامین می‌شود، افزود: شیوه تامین مواد اولیه به این صورت است که ابتدا خرده خریداران، ضایعات شیرآلات را از بازار خریداری می‌کنند و ما به صورت عمده این ضایعات را که از جنس مس و برنج هستند، خریداری می‌کنیم و در نهایت طی فرایندهای ریخته‌گری، قراضه‎‌های شیرآلات یا سیم را از طریق ریخته‌گری به شیرآلات بهداشتی تبدیل می‌کنیم.

وی در ادامه توضیح داد: نیازی نیست که حتما آلیاژ مواد اولیه‌ای که استفاده می‌کنیم خلوص ۹۹ درصد داشته باشد زیرا در این صورت امکان برش و تراشیدن آن وجود ندارد. شیوه کار به این صورت است که بعد از اینکه ضایعات را به مواد مذاب تبدیل کردیم با روی ترکیب می‌کنیم تا به عیار ۶۰ درصد برسد سپس می‌توانیم آن را در فرایند ریخته‌گری استفاده کنیم.

این تولیدکننده قطعات ریختگی مس و برنج در توضیح فرایند تولید محصولات خود، بیان کرد: این واحد تولیدی قطعات خود را با روش ریژه تولید می‌کند، البته زمان زیادی است که دیگر از روش ریخته‌گری ماسه‌ای استفاده نمی‌کنیم. در این روش، ماهیچه‌های ساده از فلز ساخته شده اما ماهیچه‌های پیچیده‌تر از ماسه یا گچ تهیه می‌شود. نوع ماسه و چسبی که برای ساخت ماهیچه‌های پیچیده به کار می‌رود، وارداتی بوده و قیمت آن در مقایسه با گذشته افزایش بسیار زیادی داشته است.

به گفته این فعال عرصه ریخته‌گری مس و برنج، تولید شرکت ذوب و فلزات نقدی، متغیر بوده و به طور میانگین روزی ۴۰۰ کیلو تولید داشته است.

بازار مواد اولیه و مشکلات آن

نقدی در پاسخ به این پرسش که آیا نوسانات بازار، تامین مواد اولیه را دچار مشکل کرده است، گفت: مواد اولیه همواره در بازار وجود داشته است اما نوسانات قیمت باعث شده که ما نتوانیم قیمت قطعی برای هزینه تولید خود تعیین کنیم. گاهی اوقات اتفاق افتاده است که به دلیل نوسانات قیمتی، نتوانسته‌ایم مواد اولیه را با قیمت مناسب از بازار خریداری کنیم در نتیجه سفارشات مشتریان را با تاخیر تحویل داده‌ایم.

وی افزود: به همین دلیل مجبوریم از مشتریان خود درخواست کنیم که خودشان مواد اولیه را از بازار خریداری کنند و به ما تحویل دهند و یا اینکه ارائه قیمت تمام شده را به بعد از تحویل محصول موکول می‌کنیم اما تنها ۵۰ درصد از مشتریان این شرایط را قبول می‌کنند.

مدیرعامل شرکت ذوب و فلزات نقدی درباره اینکه عمده مشتریان قطعات ریختگی مس و برنج بیشتر در چه طیفی قرار دارند، توضیح داد: مشتریان این واحد تولیدی ریخته‌گری بیشتر مونتاژ کار هستند به این صورت که ابتدا قطعه را از ما خریداری می‌کنند و بعد از انجام فرایند پرداخت‌کاری و آبکاری بر روی این قطعات، وارد مرحله مونتاژ می‌شوند و محصول مورد نظر در بازار به فروش می‌رسد.

ظرفیت تولید وجود دارد اما سفارشی برای تولید قطعه، نیست

نقدی درباره پرسنلی که در این مجموعه تولیدی مشغول به فعالیت هستند، عنوان کرد: در شرایطی که اوضاع سفارشات قابل قبول باشد حدود ۱۲ نفر در این واحد تولیدی مشغول به فعالیت هستند. اما در سال‌های گذشته که اوضاع تولید مناسب‌تر از امروز بود، حتی تا ۵۰ کارگر در این واحد تولیدی مشغول به کار بودند. به طور کلی ظرفیت تولید وجود دارد اما متاسفانه کار نیست و میزان سفارشات به شدت کاهش پیدا کرده است.

وی افزود: ما هیچ قراردادی با مشتریان خود نداریم و بیشتر به وسیله چک و با تاریخ وصول چهار ماهه کار می‌کنیم. اما باید بیشتر از این مدت برای بازگشت سرمایه خود صبر کنیم مخصوصا اینکه در حال حاضر اوضاع بازار نابسامان است و مطالبات ما همواره معوق می‌ماند.

مدیر عامل شرکت ذوب و فلزات نقدی در پایان بیان کرد: اگر نرخ ارز ثابت شود وضعیت بازار به سامان خواهد شد و قطعا وضعیت تولید بهبود می‌یابد. البته اگر دولت می‌خواهد وضعیت تولید در کشور رونق یابد، بایستی نرخ مالیات بر ارزش افزوده را کاهش دهد یا حتی بهتر است که آن را حذف کند. چون ما تولیدکنندگان حتی قادر به پرداخت اصل مالیات نیز نیستیم چه برسد به اینکه از عهده پرداخت مالیات بر ارزش افزوده برآییم.

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=5228
  • نویسنده : فرزانه عزتی

نوشته‌های مشابه