• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
مدیریت فروشگاه سربندی:

قراضه‌های سرسیلندر و پیستون، خریداران بیشتری دارد

  • کد خبر : 3629
  • 03 مرداد 1398 - 17:57
قراضه‌های سرسیلندر و پیستون، خریداران بیشتری دارد
مدیریت فروشگاه سربندی با تکیه بر تجربه و فعالیت 30 ساله خود در بازار قراضه‌های آلومینیومی، گفت: به‌طور معمول در مکانیکی‌ها ضایعات آلومینیومی خودرو همانند سرسیلندر و پیستون که بیشترین مصرف‌کنندگان را دارند؛ توسط ضایعاتی‌های دوره‌گرد خریداری شده و ما نیز به عنوان واسطه دست‌دوم این ضایعات را از وانتی‌ها می‌خریم و در مغازه جمع‌آوری می‌کنیم و بعد از اینکه به تناژ بالا رسید، به مصرف‌کننده ضایعات می‌فروشیم؛ البته تمام انواع ضایعات، در بازار «باسکول شوش» خرید و فروش می‌شود اما قراضه‌های سرسیلندر و پیستون، مرغوب‌تر هستند و خریدار بیشتری نیز دارند.

مدیریت فروشگاه سربندی با تکیه بر تجربه و فعالیت ۳۰ ساله خود در بازار قراضه‌های آلومینیومی، گفت: به‌طور معمول در مکانیکی‌ها ضایعات آلومینیومی خودرو همانند سرسیلندر و پیستون که بیشترین مصرف‌کنندگان را دارند؛ توسط ضایعاتی‌های دوره‌گرد خریداری شده و ما نیز به عنوان واسطه دست‌دوم این ضایعات را از وانتی‌ها می‌خریم و در مغازه جمع‌آوری می‌کنیم و بعد از اینکه به تناژ بالا رسید، به مصرف‌کننده ضایعات می‌فروشیم؛ البته تمام انواع ضایعات، در بازار «باسکول شوش» خرید و فروش می‌شود اما قراضه‌های سرسیلندر و پیستون، مرغوب‌تر هستند و خریدار بیشتری نیز دارند.

محمد ابراهیم سربندی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، در مورد قیمت ضایعات آلومینیومی، اظهار داشت: هرکدام از انواع قراضه‌های آلومینیومی دارای یک قیمت مشخص است به طور مثال سرسیلندر که در فرآیند دایکست تولید می‌شود از سایر قطعات آلومینیومی گران‌تر است و با قیمت ۱۸ هزار تومان خریدوفروش می‌شود درحالی‌که ضایعات مختلف که جداسازی نشده‌اند مانند زودپز، قابلمه، وسایل آشپزخانه و … با قیمت ۱۵ هزار تومان در بازار معامله می‌شود چون آلیاژ این قراضه‌ها به اندازه کافی خوب نیست و ناخالصی زیادی دارد.

وی درخصوص وضعیت بازار قراضه‌های آلومینیوم، بیان کرد: در سال جاری بازار ضایعات آلومینیومی کاملا راکد شده و وضعیت خرید و فروش در این بازار مساعد نیست. نوسانات نرخ ارز یکی از عوامل تاثیرگذار بر رکود بازار است؛ البته جدای از نوسانات نرخ ارز، این رکود دلایل دیگری نیز دارد که عمدتا منتج شده از همین نوسانات ارزی است؛ درحال حاضر قادر نیستیم همچون سال‌های گذشته به فعالیت بپردازیم.

مدیریت فروشگاه سربندی در ادامه افزود: عواملی همچون تحریم‌ها، نوسانات نرخ ارز و عدم مدیریت کارشناسانه در بازار آلومینیوم در سال‌های اخیر موجب شده که هم صنف‌های من بیکار شوند و من هم تا مرز ورشکستگی پیش بروم. عمده فعالیتی که در حوزه خرید و فروش ضایعات آلومینیومی انجام می‌شود، در همین بازار «شوش» یا «باسکول» است که یکی از مهم‌ترین بازارهای کشور به شمار می‌آید است، در حقیقت تمام قراضه‌های کشور به بازار شوش می‌آیند و از این مکان به کارخانه‌های دیگر ارسال می‌شوند، البته خرید و فروش در این بازار نیز راکد شده است.

سربندی درباره خرید و فروش انواع قراضه‌ها در این بازار، عنوان کرد: بازار شوش به دلیل اینکه بازار اصلی ضایعات به حساب می‌آید، انواع قراضه‌ها در آن خرید و فروش می‌شود و ما نیز به عنوان فعالی که در این حوزه سال‌ها به کار مشغولیم، در تمام مزایده‌ها شرکت می‌کنیم.

وی در ادامه تصریح کرد: هرکدام از انواع قراضه‌های آلومینیومی مانند سرسیلندر، ظروف خانگی، ظروف یکبار مصرف، پیستون، قطعات آلومینیومی ماشین و … از یک مسیر جداگانه‌ای تهیه و خریداری می‌شوند. یکی از راه‌های اصلی ما برای خرید ضایعات، حضور در مزایده‌های شرکت‌های دولتی مانند شرکت ذوب‌آهن، پالایشگاه‌های عسلویه، پتروشیمی ماهشر، امیرکبیر و … است؛ زمانی که این شرکت‌های بزرگ اقدام به بازسازی ساختمان‌های قدیمی یا آغاز یک پروژه جدید می‌کنند، ضایعات را به مزایده می‌گذارند و معمولا اکثر فعالان حوزه ضایعات در اینگونه مزایده‌ها شرکت می‌کنند.

مدیریت فروشگاه سربندی با اشاره به شرکت در اینگونه مزایده‌ها، خاطرنشان کرد: شرایط شرکت در مزایده‌ها نیز بسیار سخت است، درگذشته احتمال برنده شده در مزایده‌ها یک در هزار بود، درحال حاضر فعالیت سخت‌تر نیز شده است و تقریبا می‌توان گفت برنده شدن محال شده است زیرا تنها افراد خاصی برنده این رقابت می‌شوند.

سربندی افزود: برای وانتی‌هایی که به جمع‌آوری ضایعات آلومینیومی می‌پردازند، این امکان وجود ندارد که به صورت مستقیم قراضه‌های خود را به دست مصرف‌کنندگان عمده برسانند چون این افراد حداکثر توان جمع‌آوری صدکیلو ضایعات را دارند، درصورتی‌که نیاز این مصرف‌کنندگان بیش از یک تن است. جدای از این، تمامی مصرف‌کنندگان را نمی‌توان در یک مکان یافت، چون شرکت‌های تولیدکننده در کل کشور پراکنده شده‌اند و دسترسی به آن‌ها، هم دشوار است و هم نیاز به صرف هزینه زیادی دارد و برای جمع‌آوری‌کنندگان خرد به صرفه نیست زیرا باید مسافت‌های طولانی را طی کنند و قراضه‌ها را به دست تولیدکنندگان کارخانه‌هایی در شهرک‌های شمس‌آباد، خاتون‌آباد، دماوند، جاجرود و… برسانند. هزینه جابه‌جایی قراضه‌ها زیاد شده است و انتقال این ضایعات توسط وانتی‌ها منطقی نیست و کسی هم این کار را انجام نمی‌دهد.

وی درمورد مصرف‌کنندگان قراضه‌های آلومینیومی، بیان کرد: عمده خریداران و مصرف‌کنندگان قراضه‌های آلومینیومی، ریخته‌گران هستند. قراضه‌های سرسیلندر و پیستون را به ریخته‌گران می‌دهیم و آن‌ها این مواد را به شمش تبدیل کرده و در نهایت نیز قطعه‌سازان این شمش‌های ضایعاتی را به منظور ساخت قطعات خودرو از ما خریداری می‌کند.

سربندی تصریح کرد: قراضه‌های آلومینیومی حتما در ابتدا باید در کارخانه‌های ریخته‌گری ذوب شوند تا ناخالصی‌هایی همچون آهن از آن‌ها جدا و تصفیه ‌شوند؛  زمانی‌که این قراضه‌ها را در کوره ذوب می‌کنند، عیار آن را نیز تنظیم می‌کنند؛ اگر بار خشک باشد، آلومینیوم نرم می‌زنند تا عیار آن میزان شود. اگر قراضه‌ها زیاد نرم باشد به دستگاه می‌چسبد و اگر خشک باشد، شمش دچار ترک می‌شود.

مدیریت فروشگاه سربندی درخصوص فروش ضایعات، عنوان کرد: کمترین حجم قراضه‌های آلومینیومی که در بازار باسکول خرید و فروش می‌شود، معمولا ۵۰۰ کیلوگرم است و معامله کمتر از این مقدار، برای خریدار و فروشنده به صرفه نیست.

وی تصریح کرد: تفکیک قراضه‌ها در چند مرحله صورت می‌گیرد، مرحله اول جمع‌آوری قراضه‌هاست که توسط وانتی‌ها به دست ما می‌رسد؛ در مرحله دوم، این ضایعات در فروشگاه‌هایی همچون مجموعه ما گردآوری شده و در نهایت به دست مصرف‌کننده می‌رسد، مصرف‌کننده نیز پس از تفکیک نهایی محصول مورد نظر خود را تولید می‌کند.

سربندی درباره قراضه نو، اظهار کرد: ضایعاتی که در پروسه تولید یک محصول بوجود می‌آید در بازار خرید و فروش نمی‌شود و معمولا توسط همان کارخانه مورد استفاده قرار می‌گیرد به طور مثال تولیدکنندگان درب و پنجره‌، از ضایعات تولیدی خود استفاده می‌کنند و دلیلی وجود ندارد که آن قراضه‌ها را بفروشد چون برای استفاده مجدد از این ضایعات تنها به کوره ذوب نیاز است که معمولا اکثر تولیدکنندگان تجهیزات ذوب را دارند؛ فقط تولیدکنندگانی که از شمش و بیلت خالص استفاده می‌کنند ضایعات نو کارخانه خود را می‌فروشند که تعداد آن‌ها نیز محدود و انگشت شمار است.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=3629

نوشته‌های مشابه

01اردیبهشت
آلومینیوم دو هزار و ۶۵۰ دلار قیمت‌گذاری شد
01اردیبهشت
قیمت مس به ۹ هزار و ۷۴۹ دلار رسید
29فروردین
صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند
مدیرعامل شرکت تعاونی پرشین فولاد ابهر:

صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند