• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024

قطار بومی‌سازی فولاد هرمزگان؛ سریع‌السیر و بی‌توقف

  • کد خبر : 10620
  • 01 بهمن 1401 - 14:18
قطار بومی‌سازی فولاد هرمزگان؛ سریع‌السیر و بی‌توقف
شرکت فولاد هرمزگان به عنوان یکی از پیشگامان صنعت فولاد، جز اصلی‌ترین مهره‌های این صنعت در کشور محسوب می‌شود و در سال‌های اخیر توانسته اقدامات مهمی در زمینه بومی‌سازی انجام دهد. این شرکت با بهره‌گیری از توان شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی، موفق به بومی‌سازی برخی از ماشین‌آلات صنعت فولاد برای نخستین بار در کشور شده است. در حال حاضر 70 درصد قطعات و تجهیرات و 90 درصد قطعات مصرفی مورد استفاده در این شرکت بومی‌سازی شده است.

شرکت فولاد هرمزگان به عنوان یکی از پیشگامان صنعت فولاد، جز اصلی‌ترین مهره‌های این صنعت در کشور محسوب می‌شود و در سال‌های اخیر توانسته اقدامات مهمی در زمینه بومی‌سازی انجام دهد. این شرکت با بهره‌گیری از توان شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی، موفق به بومی‌سازی برخی از ماشین‌آلات صنعت فولاد برای نخستین بار در کشور شده است. در حال حاضر ۷۰ درصد قطعات و تجهیرات و ۹۰ درصد قطعات مصرفی مورد استفاده در این شرکت بومی‌سازی شده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، به دلیل اهیمت ارتقای فناوری و دانش، امروزه بسیاری از کشور‌ها از طرق مختلف به دنبال کسب آن هستند؛ هدف نهایی از این اقدامات در کشور‌های در حال توسعه، بومی‌سازی و خودکفایی دانش فنی است که برای کشور ما به دلیل وجود شرایطی همچون تحریم‌ها، اهمیتی بیش از بیش پیدا می‌کند. بومی‌سازی یک تاکتیک و روشی برای پیشبرد اهداف والای کشور و یک نیروی پیشران برای توسعه صنعت محسوب می‌شود که می‌تواند وابسته به زمان و یا تحریم‌ها نباشد. تاریخ نشان داده است که کشور‌های نوظهور صنعتی برای رسیدن به این مرحله، از استراتژی بومی‌سازی و یا سیاست‌هایی شبیه به آن بهره گرفته‌اند و کشور‌ در حال توسعه‌ای نظیر ایران می‌تواند با تکیه بر این تجربیات، صنعت خود را گسترش دهد. بومی‌سازی در مقیاس کوچک و در برنامه‌ریزی کوتاه‌مدت می‌تواند راهگشای مسیر و گذر از تنگنا‌ها و در مقیاس ملی با برنامه‌ریزی بلندمدت به طور قطع یک استراتژی برای توسعه صنعتی ایران و رفع موانع موجود در صنایع مختلف است.

صنعت فولاد در ایران یکی از صنایع مادر محسوب می‌شود به گونه‌ای که حداقل ۶۰۰ صنعت پایین‌دستی به آن وابسته هستند. صنعت فولاد ایران علاوه‌بر اینکه توانسته در منطقه جایگاه خود را با اقتدار در قله موفقیت نسبت به کشور‌های همسایه تثبیت کند، در عرصه جهانی بین ۱۰ کشور برتر تولیدکننده فولاد عرض‌اندام کرده است. به دلیل مزایایی که تولید فولاد برای کشور به همراه دارد، زنجیره این صنعت طی چند سال اخیر تکمیل شده است؛ حرکت شرکت‌های فولادی به سمت بومی‌سازی، سبب شد در شرایط تحریم‌ها سرعت رشد صنعت کاهش نیابد. این صنعت، از سردمداران بومی‌سازی در ایران بوده و به گفته برخی از کارشناسان تاکنون بیش از ۸۵ درصد قطعات و تجهیزات مورد نیاز آن بومی‌سازی شده است.

نقش دانش‌بنیان‌ها در کاهش وابستگی به واردات

درابطه با مقوله بومی‌سازی، دولت‌ها برای پیشبرد اهداف خود در این مسیر تا رسیدن به نتیجه مطلوب، روش‌های متفاوتی را به‌کار گرفته‌اند اما در این میان نباید به سادگی از کنار اقدامات مهمی که شرکت‌های فولادی در این زمینه انجام داده‌اند، گذر کرد. برخی از این شرکت‌ها با وجود دریای مواج و طوفانی مشکلات به خوبی توانسته‌اند کشتی بومی‌سازی را به ساحل مقصود برسانند. نام فولاد هرمزگان در این زمینه خوش می‌درخشد و اقدامات ارزنده آن در زمینه بومی‌سازی بر هیچ‌کس پوشیده نیست، نظیر اقداماتی همچون بهره‌وری حداکثری از دانش فنی شرکت‌های دانش‌بنیان در جهت نیل به اهداف سازمانی و ملی با منعقد کردن تفاهم‌نامه‌های همکاری و بومی‌سازی بیش از ۷۰ درصد از قطعات و تجهیزات مورد نیاز شرکت.

شرکت فولاد هرمزگان به عنوان یکی از پیشگامان صنعت فولاد، جز اصلی‌ترین مهره‌های این صنعت در کشور به شمار می‌رود که در سال‌های اخیر توانسته اقداماتی مهمی جهت تعالی صنعت فولاد انجام دهد. با توجه به دانش فنی و ابزارهایی که در شرکت فولاد هرمزگان به‌کار گرفته شده، ساسیت‌های این شرکت همواره بر محور استفاده حداکثری از ظرفیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان در کشور بوده و نظر به اینکه نام‌گذاری امسال مبنی بر «تولید، دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین» بوده شرکت فولاد هرمزگان تمام توان خود را در جهت حمایت از فعالیت‌های دانش‌بنیان در مسیر بومی‌سازی و ساخت داخل و همچنین کاهش وابستگی به واردات به‌کار بسته است.

هدف از بومی‌سازی در کشور؛ نزولی شدن روند ارز‌بری و هزینه نهایی محصولات و حرکت صعودی سود‌آوری و تولید دانش فنی در کشور است. بومی‌سازی دانش فنی و ماشین‌آلات مورد استفاده در صنایع حساسی همچون فولاد در کشور سبب ارتقای سطح دانش و حمایت از تولید‌کنندگان توانمند داخلی می‌شود و از سوی دیگر زمینه‌ساز کاهش وابستگی به سایر کشور‌ها و ایجاد فرصتی برای عرض‌اندام صنعت ایران در جوامع بین‌المللی می‌شود. این اهداف همواره سرلوحه شرکت فولاد هرمزگان جهت حفظ روند سود‌آوری برای سهام‌داران و ذی‌نفعان خود بوده است؛ برای رسیدن به این اهداف، شرکت فولاد هرمزگان استفاده از ظرفیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان و تولیدکنندگان داخلی را همواره مدنظر قرار داده است.

صرفه‌جویی ارزی ناشی از ساخت داخل

در دو سال اخیر شرکت فولاد هرمزگان با بهره‌گیری از توان شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی در زمینه بومی‌سازی، موفق به صرفه‌جویی ارزی در حدود ۷۶ میلیون دلار شده است. ساخت داخل قطعات، تجهیزات و مواد اولیه نسوز این شرکت در سال گذشته ۳۸٫۹ میلیون دلار و در ۹ ماه امسال نیز به میزان ۳۶٫۶ میلیون دلار بوده که باعث جلوگیری از خروج ارز از کشور شده است. میزان رشد بومی‌سازی از نظر ارزی در این شرکت نسبت به سال گذشته، جهشی ۲۵ درصدی داشته است.

از مهم‌ترین استراتژی‌های شرکت فولاد هرمزگان در جهت ارتباط با شرکت‌های دانش‌بنیان، مرتفع کردن نیاز شرکت در زمینه‌های تحقیقاتی بوده است. طی سه سال اخیر، ۱۰۰ پروژه در رابطه با این مقوله در نظر گرفته شده که با به سرانجام رساندن برخی از آن‌ها، میزان بهره‌وری تولید روندی صعودی به خود گرفته است. از موفقیت‌های دیگری که در این شرکت حاصل شده، ارتقا استاندارد محصولات ارائه شده در بازار مصرف با انجام تست‌ها و آزمایشات سخت‌گیرانه بوده است. ایجاد ارتباطی قدرتمند از طریق واحدهای تحقیق و توسعه و خرید، بازنگری در قوانین شرکت در رابطه با منعقد کردن قرارد با شرکت‌های دانش‌بنیان، ایجاد صندوق پژوهش و نوآوری با مشارکت پارک علم و فناوری هرمزگان برای پشتیبانی مالی از طرح‌های دانش‌بنیان، برگزاری رویدادهای نوآورانه، ارتقای اعتبارات پژوهشی برای مشارکت با دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان، از جمله سیاست‌هایی است که شرکت فولاد هرمزگان در زمینه همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان در پیش‌ گرفته است.

پیشتازی فولاد هرمزگان در بومی‌سازی قطعات و تجهیزات

بیش از ۹۰ درصد قطعات مصرفی شرکت فولاد هرمزگان مانند نسوز‌هایی که در صنعت فولاد کاربرد دارند، بومی‌سازی شده و هم‌اکنون کاملا توسط تولیدکنندگان داخلی تامین می‌شود در صورتی که در سال‌های گذشته تولیدکنندگان این نوع از قطعات نسوز با چالش تامین خوراک مورد نیاز برای تولید محصول دست و پنجه نرم می‌کردند اما در حال حاضر به دلیل تامین پایدار مواد اولیه از منابع داخلی، این مشکل رفع شده است. همچنین از دیگر قله‌هایی که فولاد هرمزگان در زمینه بومی‌سازی فتح کرده می‌توان به همکاری واحد کنترل کیفی و آزمایشگاه‌‌ها‌ی شرکت در بومی‌سازی اولین دستگاه «XRF» ایرانی در سال گذشته و اخذ گواهینامه‌ معتبر آزمایشگاهی«ISO 17025» اشاره کرد.

شرکت فولاد هرمزگان توانسته است برای نخستین بار در کشور کمپرسورهای احیا مستقیم و موتور‌های دیداسینگ را بومی‌سازی کند. البته بومی‌سازی در شرکت فولاد هرمزگان محدود به این موارد نبوده و این شرکت با عزمی راسخ و جسورانه به مسیر خود ادامه داده و توانسته است در زمینه ارتباط با جامعه علمی کشور و شرکت‌های دانش‌بنیان پیش‌قدم بوده و برای رفع موانع موجود در مسیر صنعت فولاد کشور با روش‌های نوین علمی به دست توانای متخصصان داخلی و نخبگان جوان کشور، بومی‌سازی ماشین‌آلات و خنثی کردن تحریم‌هایی که علیه کشور وضع شده، با ۱۴ شرکت دانش‌بنیان به طور مستقیم در ارتباط باشد. نتیجه این امر که با همکاری پارک‌های علمی و فناوری و شرکت‌های دانش‌بنیان حاصل شده، بومی‌سازی قطعات و تجهیزاتی بود که در ایران بی‌سابقه است.

آینده‌نگری شرکت فولاد هرمزگان در زمینه بومی‌سازی، حمایت حداکثری از متخصصان داخلی جهت کاهش وابستگی به سایر کشور‌ها است که این امر نتایج دیگری همچون کاهش هزینه‌های صرف شده در مسیر تولید، اشتغال‌زایی، توانمند شدن تولیدکنندگان داخلی و بی‌نیاز شدن از واردات محصولات را در پی داشته است. حاصل مجموعه استراتژی‌ها، سیاست‌گذاری‌ها، برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات کم‌نظیر شرکت فولاد هرمزگان در زمینه بومی‌سازی موفقیت‌های چشمگیری است که می‌تواند سرلوحه سایر شرکت‌ها قرار بگیرد. باید اذعان کرد قطار سریع‌السیر بومی‌سازی شرکت فولاد هرمزگان بدون هیچ توقفی در حال حرکت است.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=10620

نوشته‌های مشابه

01اردیبهشت
تولید بیش از ۳۲ میلیون تن فولاد خام در سال ۱۴۰۲
01اردیبهشت
ثبت بالاترین تولید ماهانه در شرکت آهن و فولاد ارفع
01اردیبهشت
ثبت رکورد ماهیانه تولید در شرکت صنعت فولاد شادگان

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.