• امروز : چهارشنبه - ۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
معاون فروش شرکت مهندسی و ساخت توربین مپنا:

قطعات بومی‌سازی شده را از خارج وارد نمی‌کنیم

  • کد خبر : 6055
  • 26 آبان 1398 - 0:57
قطعات بومی‌سازی شده را از خارج وارد نمی‌کنیم
معاون فروش شرکت مهندسی و ساخت توربین مپنا گفت: شرکت مپنا بر اساس رسالتی که دارد، هیچ یک از مواد و قطعاتی را که در کشور وجود دارد و تولید می‌شود را از خارج کشور خریداری نمی‌کند.
معاون فروش شرکت مهندسی و ساخت توربین مپنا گفت: شرکت مپنا بر اساس رسالتی که دارد، هیچ یک از مواد و قطعاتی را که در کشور وجود دارد و تولید می‌شود را از خارج کشور خریداری نمی‌کند.

محمود فاتحی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: شرکت مپنا مجموعه‌ای از شرکت‌های تولیدی، شرکت‌های پیمانکار (به روش EPC) و همچنین شرکت‌های حوزه خدمات در سه زمینه نیروگاهی، نفت و گاز و صنعت ریلی است که از سال ۱۳۷۲ تاسیس شده و به مرور فعالیت خود را گسترش داده است.

فاتحی در مورد فعالیت‌های شرکت مهندسی و ساخت توربین مپنا نیز عنوان کرد: این شرکت زیرمجموعه بخش تولید مپنا است که وظیفه ساخت تجهیزات دوار صنعت نیروگاهی و صنایع نفت و گاز و پتروشیمی را به عهده دارد.

وی در خصوص محصولات تولیدی شرکت مهندسی و ساخت توربین مپنا (توگا)، افزود: مهم‌ترین محصول این شرکت در حال حاضر، توربین‌های نیروگاهی سنگین‌کار و مستمر است که در نیروگاه‌های بزرگ، برق مورد نیاز شبکه کشور را تامین می‌کنند. علاوه‌براین، توربین‌های گازی صنعتی که از آن‌ها به عنوان محرک تجهیزات صنعتی مثل کمپرسور‌های خطوط انتقال گاز و کمپرسورهای حوزه پتروشیمی استفاده می‌شود و همچنین توربین‌های بخار صنایع نیروگاهی از دیگر تولیدات این شرکت است. البته تولیدات این شرکت تنها به حوزه برق محدود نمی‌شود و  به غیر از این موارد، طراحی محصولاتی مثل کمپرسورهای حوزه فولاد نیز توسط این شرکت انجام می‌شود که در این مورد با شرکت‌های فولادی همکاری داریم.

فاتحی در این مورد یادآور شد: البته گروه مپنا تولیدات بسیار زیادتری دارد و محصولات آن، طیف بسیار گسترده‌تری را در بر می‌گیرد و محصولات ذکر شده تنها شامل تولیدات زیرمجموعه توگا است.

تولید ۶۰ درصد از برق کشور

معاون فروش شرکت مهندسی و ساخت توربین مپنا در خصوص موارد کاربرد تولیدات این شرکت، بیان کرد: نگاه ما بیش از همه معطوف به نیازهای داخلی کشور بوده است. در حال حاضر، تقریبا بیش از ۶۰ درصد برقی که در شبکه سراسری کشور جریان دارد، به وسیله توربین‌های نیروگاهی گازی و بخار شرکت مهندسی و ساخت توربین مپنا تولید شده است.

وی از تولید برق به عنوان یکی از شاخص‌های مهم توسعه یافتگی در کشورهای پیشرفته یاد کرد و  افزود:  با توجه به این شاخص‌ها در تعیین میزان توسعه‌ یافتگی، تولیدات این شرکت از جمله تولیدات راهبردی و مهم در کشور محسوب می‌شوند.

فاتحی از دیگر کاربردهای محصولات این شرکت را در صنایع گاز کشور ذکر کرد و ادامه داد: هم‌اکنون حجم عظیمی از گازی که در پالایشگاه‌ها و مجموعه‌های گازی جنوب کشور در حال تولید است، با استفاده از توربین‌ها و کمپرسورهای این شرکت در ایستگاه‌های تقویت فشار، به نقاط مختلف کشور ارسال می‌شود و از این نظر، این محصولات جزو صنایع «های تک» محسوب می‌شوند.

رقبا و مشتریان

معاون فروش شرکت مهندسی و ساخت توربین مپنا درباره رقیبان و شرکت‌های داخلی فعال در این حوزه، اذعان کرد: در مورد تولیدات نیروگاهی، شرکت ما در داخل کشور و حتی در سطح منطقه رقیبی ندارد اما در حوزه انتقال گاز و توربین‌های با توان پایین، شرکت‌های دیگری نیز در کشور وجود دارند که در این زمینه فعالیت می‌کنند.

وی همچنین در مورد مشتریان این شرکت، خاطرنشان کرد: ما در حوزه‌های مختلف نیروگاهی و ریلی مشتریان خاص خود را داریم که ممکن است از نهادهای دولتی، مشتریان حقوقی بخش غیردولتی و یا حتی اشخاص حقیقی باشند که با توجه به نیاز آن‌ها، توانایی ارائه خدمات مختلفی را داریم.

ارتباط توگا با صنایع فلزی

مدیر بازاریابی توگا با اشاره به ارتباط تنگاتنگ این شرکت با صنعت فلز دارد، اظهار کرد: طیف گسترده‌ای از فلزات و آلیاژهای مختلف در فرآیند تولید محصولات مختلف این شرکت استفاده می‌شوند و تنوع آن‌ها از فلزات ساختمانی تا آلیاژهای تولید شده با تکنولوژی‌های خاص گسترده است که البته بسیاری از این مواد اولیه از داخل کشور قابل تامین هستند.

فاتحی درباره تامین مواد اولیه و قطعات مورد نیاز تولیدات این شرکت، ابراز کرد: شرکت مهندسی و ساخت توربین مپنا، بر اساس رسالتی که دارد سعی می‌کند تا هیچ ‌یک از مواد و قطعاتی را که امکان تامین و تولید آن در کشور وجود دارد را از طریق واردات تهیه نکند و از این طریق به تولید ملی نیز کمک کند.

وی در این باره تصریح کرد: البته بحث کیفیت در مواد و قطعات مورد استفاده ما بسیار حائز اهمیت است و در این مورد به سختگیرانه‌ترین شکل ممکن آزمایش‌ها و تست‌های مختلف را انجام می‌دهیم.

معاون فروش شرکت مهندسی و ساخت توربین مپنا در مورد قطعات و مواد اولیه‌ای که هنوز نیاز به واردات آن‌ها وجود دارد، توضیح داد: این موارد عمدتا شامل قطعات فورج بزرگ است که امکان ریخته‌گری و تولید آن‌ها در کشور وجود ندارد؛ یا در مواردی مثل سوپرآلیاژهای پایه نیکل که در داخل کشور متولی تولید ندارد، راهی به جز واردات برای ما باقی نمی‌ماند.

فعالیت‌های بین‌المللی

فاتحی در مورد فعالیت‌های بین‌المللی و صادرات محصولات این شرکت، بیان کرد: ما صادرکننده مواد فلزی نیستیم و معمولا قراردادهای ما در قالب ساخت نیروگاه‌های بزرگ کشورهای همسایه مثل نیروگاه سه هزار مگاواتی عراق منعقد می‌شود. در حقیقت، شرکت مپنا بزرگ‌ترین پیمانکار ساخت نیروگاه در غرب آسیا و در منطقه خاورمیانه است و این شرکت در حوزه احداث نیروگاه‌های سیکل ساده گازی، نیروگاه‌های کانورشنال بخار و نیروگاه‌های سیکل ترکیبی در حوزه نیروگاهی در تمامی حالت‌های ممکن در داخل و خارج کشور فعالیت کرده‌ است.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=6055
  • نویسنده : رضا عزیزی

نوشته‌های مشابه

04اردیبهشت
قیمت روی به دو هزار و ۷۹۲ دلار رسید
04اردیبهشت
صرفه اقتصادی تولید سولفات منگنز برای شرکت «Firebird Metals» در چین
مدیر اجرایی شرکت «Firebird Metals» عنوان کرد:

صرفه اقتصادی تولید سولفات منگنز برای شرکت «Firebird Metals» در چین

04اردیبهشت
پویایی زنجیره ارزش دستخوش تغییر خواهد شد
با کاهش تولید فولاد در چین،

پویایی زنجیره ارزش دستخوش تغییر خواهد شد