• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
رئیس هیئت مدیره شرکت سیم و کابل کاوه تک:

قطعی برق به تولید آسیب زده است

  • کد خبر : 8317
  • 01 مرداد 1401 - 22:23
قطعی برق به تولید آسیب زده است
رئیس هیئت مدیره شرکت سیم و کابل کاوه تک گفت: اگرچه برق واحدهای صنعتی با توجه به برنامه زمان‌بندی شده در روزهای اخیر قطع می‌شود اما همین مسئله منجر به کاهش تولید و افت فروش بسیاری از تولیدکنندگان سیم و کابل شده است.
رئیس هیئت مدیره شرکت سیم و کابل کاوه تک گفت: اگرچه برق واحدهای صنعتی با توجه به برنامه زمان‌بندی شده در روزهای اخیر قطع می‌شود اما همین مسئله منجر به کاهش تولید و افت فروش بسیاری از تولیدکنندگان سیم و کابل شده است.

سلمان ملاسلمانی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» بیان کرد: در حال حاضر اکثر صنایع به ویژه صنعت سیم و کابل با چالش‌های فراوانی مواجه هستند و شرایط تولید دشوارتر از قبل شده است. نوسان قیمت مس در بورس فلزات لندن که همراه با سایر فلزات با افت فراوانی همراه شد و قیمت آن به مرز هفت هزار دلار به ازای هر تن رسید، منجر به کاهش عرضه کاتد در بورس کالای ایران و افزایش رقابت‌پذیری و در نهایت قیمت کاتد شده است. از سوی دیگر، چین تقاضای خود را برای واردات مس از سراسر جهان افزایش داده است و این مسئله نیز یکی از عوامل موثر بر قیمت تمام شده مس محسوب می‌شود.

وی افزود: البته جلوگیری از واردات بی‌رویه لوازم برقی به ویژه لوازم خانگی و همچنین حمایت از تولید داخلی، باعث شده است صنعت سیم و کابل با رونق مواجه شود و تولیدکنندگان سیم و کابل با حداکثر توان به تولید خود ادامه می‌دهند. صنعت ساختمان‌سازی، یکی از صنایع مهمی است که سیم و کابل نقش بسزایی در آن دارد و اگر ساخت و ساز از رکود خارج شود، رونق بیشتر صنعت سیم و کابل را به همراه خواهد داشت. ضمن اینکه راه‌اندازی و بهره‌برداری از پروژه‌های مختلف عمرانی دولت نیز در این زمینه موثر خواهد بود.

کاهش ۳۰ درصدی تولید، همزمان با قطعی برق

رئیس هیئت مدیره شرکت سیم و کابل کاوه تک عنوان کرد: قطعی برق، یکی از مشکلات مهمی است که هم‌اکنون با آن روبه‌رو هستیم و به همین دلیل کارخانه خود را به ناچار با وجود ۸۰ تا ۹۰ نفر نیروی انسانی فعال، دو روز در هفته تعطیل می‌کنیم. این مسئله بدون شک به تولید و سودآوری شرکت آسیب خواهد زد؛ چراکه در واقع ۳۰ درصد از تولید مجموعه کاهش یافته است. ذکر این نکته حائز اهمیت است که باید کارشناسی لازم جهت قطعی برق واحدهای مختلف صورت پذیرد و برای مثال، شرایط یک واحد تولیدی سیم و کابل با سایر واحدهای تولیدی بررسی و سپس نسبت به قطع کردن برق کارخانه اقدام شود. در تامین انرژی گاز، مشکل چندانی نداریم و چالش عمده ما، قطعی برق محسوب می‌شود که تولید مجموعه را با افت ۳۰ درصدی همراه ساخته است.

 ملاسلمانی در خصوص محصولات این شرکت، اذعان کرد: مجموعه ما انواع سیم‌ و‌ کابل‌های خودرویی، ساختمانی و صنعتی را با بهترین کیفیت و طبق استانداردهای جهانی تولید می‌کند. در بازار داخلی نیز فروش خوبی داریم و عمده مشتری محصولات ما، شرکت‌های خودروساز هستند.

وی در ارتباط با دریافت تسهیلات بانکی، مطرح کرد: با توجه به تاکید مقام معظم رهبری در خصوص حمایت از تولید، متاسفانه حمایت‌های لازم از تولیدکنندگان به عمل نمی‌آید. زمانی که برای دریافت تسهیلات جهت تامین نقدینگی لازم برای خرید ماده اولیه به بانک‌ها مراجعه می‌کنیم، با تامین نشدن اعتبار از جانب آن‌ها مواجه می‌شویم و این در حالی است که به منظور ادامه تولید خود، نیازمند تسهیلات هستیم. بر همین اساس، ضرورت دارد حمایت هرچه بیشتر در دستور کار دولت و مسئولان قرار بگیرد تا بتوانیم به روند روبه‌رشد خود در صنعت سیم و کابل ادامه دهیم.

تولید سیم و کابل غیر استاندارد، خطرساز است

این فعال صنعت سیم و کابل اضافه کرد: همواره در تولید سیم و کابل به دنبال استفاده از مفتول مسی مرغوب و باکیفیت بوده‌ایم زیرا سیم و کابل بی‌کیفیت می‌تواند برای مشتری خطرآفرین باشد. مفتول مسی مورد نیاز خود را به صورت قانونمند از بورس، تامین و روکش مصرفی را از شرکت‌های معتبر داخلی خریداری می‌کنیم. برای تولید محصولات با کیفیت بالا، باید از مواد اولیه مرغوب و ماشین‌آلات استاندارد استفاده کرد. بنابراین با توجه به نوسان قیمت مس، تمام تلاش خود را برای تامین ماده اولیه کافی به کار خواهیم گرفت. ضمن اینکه تهیه مواد اولیه با کیفیت، نقدینگی زیادی را می‌طلبد و امیدوار هستیم در ادامه بانک‌ها و موسسات مالی، تسهیلات لازم را در اختیار تولیدکنندگان قرار دهند.

ملاسلمانی در ادامه به فرایند تولید سیم و کابل اشاره کرد و گفت: دستگاه کشش راد و مولتی‌وایر، ازجمله دستگاه‌هایی است که در خطوط تولید شرکت از آن‌ها استفاده می‌کنیم که دانش فنی این تجهیزات، متعلق به کشورهای اروپایی مانند ایتالیا است. همچنین دستگاه اکسترود که نمونه خارجی آن متعلق به کشورهای چین و انگلیس بوده، در خط تولید این شرکت تعبیه شده است. با توجه به اینکه کشور در شرایط تحریم قرار دارد، اگر یکی از قطعات این ماشین‌آلات خارجی دچار مشکل شود، در تامین قطعه یدکی آن با مشکل مواجه خواهیم شد؛ به گونه‌ای که باید مدت زمان فراوانی را صرف واردات این قطعات کنیم.

راه تقلب باز است!

وی ضمن تاکید بر اهمیت استانداردسازی در صنعت سیم و کابل، اظهار کرد: علی‌رغم اینکه استانداردسازی باید در تولید انواع محصولات به ویژه سیم و کابل رعایت شود اما متاسفانه دولت دستورالعمل‌های بازدارنده تولید و توزیع سیم و کابل‌های غیراستاندارد را ابلاغ نکرده و همین معضل، آسیب جدی به عملکرد تولیدکنندگان واقعی سیم و کابل وارد کرده است. در حالی که ما چندین بار در ارتباط با این موضوع، شکایت نیز کرده‌ایم اما به نتیجه مطلوب دست نیافته‌ایم و نمی‌دانیم چگونه با این مشکل مقابله کنیم. بر همین اساس باید قوانین بازدارنده توسط قوه مقننه وضع شود و همچنین قوه قضاییه نسبت به اجرای این قوانین اقدام کند تا شاهد کاهش تولید و توزیع سیم و کابل‌های تقلبی در سطع بازار باشیم. همان طور که دولت و مجلس شورای اسلامی به صنعت خودرو ورود کرده‌اند و توانسته‌اند در مقابل رانت این صنعت بایستند، بنابراین ضرورت دارد در صنعت سیم و کابل نیز اقدامات لازم جهت مقابله با غیر استانداردسازی از جانب این بخش‌ها صورت پذیرد.

رئیس هیئت مدیره شرکت سیم و کابل کاوه تک ضمن اشاره به قابلیت رقابت‌پذیری در صنعت سیم و کابل، تصریح کرد: اگر یک متولی مشخص برای صنعت سیم و کابل کشور در نظر گرفته شود، به جرات می‌توان گفت ما در رتبه نخست این صنعت در جهان قرار خواهیم گرفت. انواع سیم و کابل‌های استاندارد و باکیفیت در داخل کشور تولید می‌شود که قابلیت رقابت با تولیدکنندگان برتر جهان را دارد. البته تحریم‌ها نیز در این زمینه تاثیرگذار بوده است و از آنجایی که اکثر همسایگان ایران مانند سوریه، عراق و افغانستان در شرایط سخت اقتصادی و سیاسی به سر می‌برند، بنابراین حضور و رقابت تولیدکنندگان داخلی در بازارهای بین‌المللی نیز با چالش همراه شده است.

ملاسلمانی در پایان یادآور شد: امیدوار هستیم با بهبود شرایط سیاسی و اقتصادی در داخل کشور، تولید نیز رونق و گسترش پیدا کند و فعالان این صنعت بتوانند با دغدغه کمتری به فعالیت خود ادامه دهند.

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=8317

نوشته‌های مشابه