• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
مدیرعامل شرکت پیلوت گاز عبدالحسین توتونچیان:

قوانین تک‌بعدی دولت، به صنعت لطمه زده است

  • کد خبر : 3708
  • 24 تیر 1398 - 18:37
قوانین تک‌بعدی دولت، به صنعت لطمه زده است
مدیرعامل شرکت پیلوت گاز عبدالحسین توتونچیان با اشاره به اینکه این شرکت از سال 74 در زمینه ساخت و تولید اجاق گاز فردار، فعالیت خود را آغاز کرده است، با انتقاد از وضع مقررات منع واردات، گفت: مقررات منع واردات یک قانون تک بعدی است که تنها منفعت تولیدکنندگان در آن لحاظ شده است و به منظور تولید قطعات ریختگی با کیفیت، تدبیری اندیشیده نشده است، بدین‌گونه که این قانون، واردات قطعات را ممنوع کرده اما برای بهبود کیفیت، چاره‌ای اندیشیده نشده است.

مدیرعامل شرکت پیلوت گاز عبدالحسین توتونچیان با اشاره به اینکه این شرکت از سال ۷۴ در زمینه ساخت و تولید اجاق گاز فردار، فعالیت خود را آغاز کرده است، با انتقاد از وضع مقررات منع واردات، گفت: مقررات منع واردات یک قانون تک بعدی است که تنها منفعت تولیدکنندگان در آن لحاظ شده است و به منظور تولید قطعات ریختگی با کیفیت، تدبیری اندیشیده نشده است، بدین‌گونه که این قانون، واردات قطعات را ممنوع کرده اما برای بهبود کیفیت، چاره‌ای اندیشیده نشده است.

غلامرضا محجوب در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، با اشاره به اجبار مصرف‌کنندگان برای خرید قطعات ریختگی تولید داخلی، اظهار داشت: دولت قانون منع واردات را بدون توجه به تمام جوانب این مصوبه، وضع کرده است و وضع این قانون، علاوه بر اینکه کیفیت قطعات ریختگی را به شدت کاهش داده؛ به انحصاری شدن تولید در کشور نیز منجر شده است و در حال حاضر، مصرف‌کنندگان چون به بازار جهانی دسترسی ندارند، مجبور هستند به تولیدکنندگان داخلی قطعه مورد نظر خود را سفارش دهند.

وی در ادامه مطرح کرد: به دلیل اینکه نظارتی در زمینه تولید وجود ندارد، تولیدکنندگان، قطعات ریختگی آلومینیومی را با هر کیفیتی که بخواهند تولید می‌کنند، به همین جهت، متاسفانه کیفیت قطعات ریختگی تولید شده در کشور از استاندارد جهانی فاصله گرفته است.

رکودی غیرقابل پیش‌بینی در بازار تولید اجاق گازهای فردار

مدیرعامل شرکت پیلوت گاز عبدالحسین توتونچیان، در ادامه تصریح کرد: در حال حاضر بازار رقابتی که در گذشته در کشور وجود داشت و موجب ارتقای کیفیت محصولات می‌شد از میان رفته و این امر موجب قیمت‌گذاری‌های بی‌منطق از سوی تولیدکنندگان شده است و مصرف‌کنندگان مجبور به خرید از یک شرکت هستند چون محصول جایگزین دیگری در این زمینه وجود ندارد.

وی با اشاره به رکودی که در زمینه تولید اجاق گازهای فردار وجود دارد، بیان کرد: رکود چشمگیر و فزاینده‌ای در بازار فروش محصولات ما وجود دارد که غیرقابل پیش‌بینی است و دلایل متعددی موجب شده که این رکود به نسبت سال گذشته بیشتر شود.

تورم مانعی برای افزایش تولید

مدیرعامل شرکت پیلوت گاز عبدالحسین توتونچیان در خصوص عوامل تاثیرگذار بر رکود بازار لوازم خانگی، توضیح داد: در سال‌های اخیر، نوسانات نرخ ارز و دسترسی محدود به مواد اولیه موجب کاهش فعالیت واحدهای تولیدی شده و از سال گذشته تاکنون قیمت‌ها ۴۰۰ درصد رشد داشته‌ است که با توجه به این میزان تورم، تولیدکننده توان مالی لازم برای تولید را ندارد و مصرف‌کننده نیز نمی‌تواند کالای مورد نیاز خود را خریداری کند به همین خاطر بازار عرضه و تقاضا در سال‌های اخیر کاملا از میان رفته است و هر روز تعدادی از تولیدکنندگان اعلام ورشکستگی می‌کنند.

محجوب با اشاره به عواملی که می‌تواند موجب رونق میزان تولیدات در کشور شود، خاطرنشان کرد: در شرایط کنونی نمی‌توان از یک عامل به عنوان موثرترین دلیل برای بهبود وضعیت بازار نام برد و دلایل بیشماری در شرایط فعلی می‌توانند موجب رونق بازار شوند اما مدیران با ثابت نگه‌داشتن نرخ ارز، می‌توانند بیشترین کمک را به تولیدکنندگان کنند.

مصرف‌کنندگان تنها قادر هستند نیازهای اولیه خود را تامین کنند

وی در ادامه مطرح کرد: از زمانی که ارزش پول کشور کاهش یافته است و درآمد کارمندان و کارگران متناسب با تورم رشد نمی‌کند، میزان فروش تولیدات ما نیز هر سال کمتر می‌شود، به گونه‌ای که با تورم بالایی که در حال حاضر، در جامعه وجود دارد، مصرف‌کنندگان تنها قادر هستند نیازهای اولیه خود را تامین کنند.

مدیرعامل شرکت پیلوت گاز عبدالحسین توتونچیان با اشاره به مقررات منع واردات قطعات ریختگی به کشور، اظهار کرد: مقررات منع واردات به نفع مصرف‌کنندگان قطعات ریختگی و مصرف‌کنندگان نهایی نیست چون در کشور، تعداد محدودی تولیدکننده وجود دارد، به همین خاطر مصرف‌کننده مجبور است قطعات مورد نیاز خود را با قیمت تعیین شده از سوی تولیدکننده، تهیه کند که این عدم نظارت بر قیمت‌گذاری محصولات در نهایت قدرت خرید مردم را کاهش می‌دهد.

محجوب در ادامه تصریح کرد: در حال حاضر مردم به تعمیر قطعات و لوازم روی آورده‌اند و توان مالی کافی برای خرید یک اجاق گاز جدید را ندارند و بالطبع با نداشتن فروش، بخش‌های تولیدی ما نیز تعطیل می‌شود.

شهرک‌های صنعتی تعطیل می‌شوند

وی درخصوص تعطیلی واحدهای تولیدی، اظهار کرد: سال گذشته، سی و هفت هزار و ۵۰۰ نفر در شهرک صنعتی تولیدی سیمین دشت، مشغول به کار بودند که در حال حاضر، تنها هفت هزار و ۵۰۰ نفر در این مجموعه مشغول به فعالیت هستند و وضعیت سایر شهرک‌ها نیز به همین‌گونه است به طور مثال، شهرک هشت گرد نیز اوضاع اقتصادی مناسبی ندارد به گونه‌ای که ۹۵ درصد از تولیدکنندگان این شهرک اعلام ورشکستگی کرده‌اند.

مدیرعامل شرکت پیلوت گاز عبدالحسین توتونچیان درخصوص تامین مواد اولیه برای تولید اجاق گاز، بیان کرد: مواد اولیه مورد نیاز برای تولید اجاق گاز یا کمیاب شده است و یا با قیمت بسیار بالا عرضه می‌شود به گونه‌ای که شرکت ما استیل را سال گذشته به قیمت هشت هزار تومان می‌خرید و در حال حاضر، همان قطعه را باید به قیمت ۶۵ هزار تومان تهیه کند که در همین یک مورد رشدی چند برابری را شاهد بوده‌ایم.

قطعات اصلی اجاق از طریق ریخته‌گری آلومینیومی تهیه می‌شود

محجوب در مورد قطعات ریختگی آلومینیومی که برای تولید اجاق گاز مورد استفاده قرار می‌گیرد، توضیح داد: قطعات اصلی اجاق همانند پایه لوله‌ها، دستگیره‌ها، لوله‌های درب، لوله‌های گازرسانی و شیر اجاق گاز از طریق ریخته‌گری آلومینیومی تهیه می‌شود.

وی درخصوص قیمت‌گذاری قطعات ریختگی آلومینیومی، اعلام کرد: برخی قطعات مانند لوله‌ها به صورت کیلوگرمی و برخی از قطعات که نیاز به پرداخت، فرزکاری، آندایز و آبکاری دارد، عددی محاسبه می‌شود.

مدیرعامل شرکت پیلوت گاز عبدالحسین توتونچیان در ادامه مطرح کرد: قیمت‌ قطعات ریختگی آلومینیومی بر حسب اقداماتی که روی قطعه و پس از فرآیند تزریق انجام می‌شود، قابل محاسبه است؛ به طور مثال قطعه‌ای که نیاز به رزوه‌کاری و ماشین‌کاری زیادی داشته باشد، حتما قیمت بالاتری دارد.

محجوب درخصوص کیفیت انجام هر فرآیند، توضیح داد: پرداخت و ماشین‌کاری در هر شرکتی با یک کیفیت خاص انجام می‌شود و به همین خاطر قیمت‌گذاری قطعات ریختگی وابسته به ماده اولیه و کیفیت فرآیند پرداخت است و اگر پرداخت کیفیت مناسبی نداشته باشد، قیمت نهایی قطعه نیز کاهش می‌یابد.

وی در ادامه تصریح کرد: برخی از شرکت‌ها دستگاه‌های آبکاری، فینیشینگ و پولیشینگ به روز و مدرنی دارند و به همین دلیل قطعه تولید شده توسط این دسته از شرکت‌ها، با قیمت بالاتری عرضه می‌شود؛ عموما تولیدکنندگان این قبیل اقدامات را انجام می‌دهند و مصرف‌کنندگان دستگاه‌های لازم را در اختیار ندارند.

از براده یا سفاله استفاده می‌کنیم

مدیرعامل شرکت پیلوت گاز عبدالحسین توتونچیان درمورد براده یا سفاله تولید شده در مراحل مختلف ریخته‌گری، اظهار کرد: تولیدکنندگان قطعات ریختگی، براده یا سفاله‌ای که در مراحل پرداخت، قلاویزکاری یا رزوه‌کاری به دست می‌آید را به چرخه تولید برمی‌گردانند و مجددا استفاده می‌کنند.

محجوب درمورد فروش بدون واسطه قطعات ریختگی، بیان کرد: در حال حاضر، مصرف‌کنندگان ترجیح می‌دهند بدون واسطه از تولیدکنندگان خرید کنند و به همین خاطر، بازاری برای توزیع‌ قطعات ریختگی در کشور وجود ندارد و به دلیل بالا رفتن قیمت‌ها، بازار توزیع‌ نیز از میان رفته است.

وی به مقایسه کیفیت قطعات ریختگی تولید داخلی با وارداتی، پرداخت و توضیح داد: تولیدکنندگان داخلی به دلیل اینکه به تکنولوژی نوین دسترسی ندارند، نمی‌توانند محصولات با کیفیتی همانند سایر کشورها تولید کنند و محصولات تولیدی در کشور ما فاصله زیادی با استانداردهای جهانی دارد.

مدیرعامل شرکت پیلوت گاز عبدالحسین توتونچیان در پایان گفت: تکنولوژی نوین در زمینه شیرآلات و لوسترسازی وارد شده است اما چون سرمایه‌گذاری در حوزه ساخت قطعات اجاق گاز نشده است، کیفیت قطعات مناسب نیست.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=3708

نوشته‌های مشابه

29فروردین
صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند
مدیرعامل شرکت تعاونی پرشین فولاد ابهر:

صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند

29فروردین
قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم
قائم مقام شرکت الکا مهر کیمیا:

قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم

29فروردین
نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد
با روند نزولی تعرفه‌های ذوب و پالایش،

نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد