• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
مدیرعامل شرکت فراوری فلزات پایه سیماب:

قوانین سختگیرانه، تجارت را از رونق انداخت

  • کد خبر : 5850
  • 05 خرداد 1400 - 21:15
قوانین سختگیرانه، تجارت را از رونق انداخت
مدیرعامل شرکت فراوری فلزات پایه سیماب گفت: با ابلاغ بخشنامه‌های پی در پی، فرایند تجارت به نحوی پیچیده شده است که تولیدکننده به جای کسب سود از صادارت، تنها ضرر می‌کند؛ این در حالی است که بخشی از نیاز تولیدکنندگان شمش سرب و روی از طریق واردات تامین می‌شد که در حال حاضر این امر دچار چالش شده است.
مدیرعامل شرکت فراوری فلزات پایه سیماب گفت: با ابلاغ بخشنامه‌های پی در پی، فرایند تجارت به نحوی پیچیده شده است که تولیدکننده به جای کسب سود از صادارت، تنها ضرر می‌کند؛ این در حالی است که بخشی از نیاز تولیدکنندگان شمش سرب و روی از طریق واردات تامین می‌شد که در حال حاضر این امر دچار چالش شده است.

اسداله قربانی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: شرکت فراوری فلزات پایه سیماب در سال ۱۳۷۶، تاسیس شده است و در زمینه تولید شمش روی فعالیت می‌کند. در حال حاضر، مهم‌ترین چالش تولیدکنندگان صنعت سرب و روی کشور، تامین مواد اولیه مورد نیاز است و این معضل به گونه‌ای پیشرفت کرده که حتی نمی‌توانیم به میزان یک‌سوم ظرفیت کارخانه، تولید داشته باشیم.

وی افزود: اگر قصد تولید داشته باشیم، تنها می‌توانیم یک ماه تولید کنیم و بقیه ماه‌های سال نیز کارگران تقریبا غیر فعال و بیکار هستند. به گونه‌ای در حال انجام فعالیت هستیم که فقط دستگاه خاموش نماند. به عبارت دیگر، همراه با زیان محصول تولید می‌کنیم؛ چراکه نمی‌توانیم به دلیل کمبود مواد اولیه از تمام ظرفیت کارخانه بهره ببریم.

اتمام ذخایر انگوران، آغاز بحران تامین مواد اولیه

این تولیدکننده شمش روی خاطرنشان کرد: چالش تامین مواد اولیه تمام تولیدکنندگان شمش سرب و روی را متضرر کرده است. در ابتدا از معدن بزرگ انگوران به میزان کافی خاک معدنی مورد نیاز خود را دریافت می‌کردیم اما بعد از دریافت این خبر که ذخایر سرب و روی معدن بزرگ انگوران در حال اتمام است، تامین مواد اولیه تبدیل به بحرانی بزرگ شد. معادن سرب و روی بسیاری در سطح کشور وجود دارد که می‌توان از آن‌ها استفاده کرد اما دلیل اینکه چرا دولت برای بهره‌برداری از این معادن تاکنون اقدامی انجام نداده است، مشخص نیست.

مدیرعامل شرکت فراوری فلزات پایه سیماب اذعان کرد: پیش‌تر از طریق واردات خاک معدنی از کشور ترکیه بخشی از نیاز خود به مواد اولیه را مانند سایر همکاران، تامین می‌کردیم اما متاسفانه وضع قوانین جدید، توانایی انجام این امر را نداریم. این در حالی است که شرکت فراوری فلزات پایه سیماب همان‌گونه از نام آن پیدا است، فلزات پایه مانند سرب و روی را فراوری می‌کند پس باید بتواند در تامین مواد اولیه خود بدون چالش، موفق شود.

عدم نظارت کافی در توزیع خاک معدنی

قربانی عنوان کرد: در کشور معادن بسیار فراوانی که حاوی ذخایر سرشار روی و سرب هستند، وجود دارد اما نحوه فراوری و استفاده از ذخایر این معادن، صحیح نیست. علاو‌ه‌براین، بعضی از کارخانه‌ها هستند که هیچ‌گونه فعالیت تولیدی ندارند اما سهمیه خاک معدنی به آن‌ها تعلق می‌گیرد و نظارت کافی در این زمینه وجود ندارد.

قیمت مواد اولیه به‌صرفه نیست

این تولیدکننده شمش روی در پاسخ به سوال خبرنگار «فلزات آنلاین» مبنی بر اینکه نحوه قیمت‌گذاری کنسانتره روی در ایران چگونه است، گفت: بعد از انجام استخراج خاک معدنی، آن را به شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران می‌دهند و این شرکت نیز خاک‌ها را به واحدهای فلوتاسیون عرضه ‌می‌کند اما قیمت‌گذاری که واحدهای فلوتاسیون انجام می‌دهند برای تولیدکنندگان محصولات نهایی زنجیره، صرفه و توجیه اقتصادی ندارد و عموما با زیان‌دهی تولید همراه می‌شوند. اکثر کارخانه‌ها، خاک معدنی مورد نیاز خود را از واحدهای فلوتاسیون نمی‌خرند؛ چراکه به این قضیه علم دارند که برای آن‌ها چیزی جز ضرردهی به همراه ندارد.

وی در ادامه در توضیح تکنولوژی خطوط تولید شرکت فراوری فلزات پایه سیماب، عنوان کرد: از تکنولوژی به‌روز دنیا استفاده می‌‌کنیم. سال ۱۳۸۶، راندمان کاری این شرکت در حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد بود اما اکنون با ۹۰ درصد راندمان مشغول به فعالیت هستیم. در کمتر واحد تولیدی پیش آمده که بتوانند با این درصد راندمان، تولید داشته باشند. این امر، برای صنعت کشور یک افتخار محسوب می‌شود و باید از چنین واحدهای تولیدی حمایت‌های لازم اجرا شود تا بتوانند به بهترین نحو ممکن به تولید ادامه دهند.

معدن، می‌تواند پشتوانه کارخانه فراوری باشد

مدیرعامل شرکت فراوری فلزات پایه سیماب تاکید کرد: وجود معدن برای کارخانه تولید شمش سرب و روی، یک پشتوانه محکم بوده و بهتر است خود تولیدکننده آن را در اختیار بگیرد؛ نه اینکه به یک شخص ناوارد واگذار شود که هیچ کاری با معدن ندارد و به فراخور میل خود برای آن تصمیم‌گیری می‌‌کند.

قربانی در ارتباط با مشتریان محصولات خود یادآور شد: صنایع آبکاری و تولیدکنندگان اکسید روی، چرم مصنوعی و… عمده مشتریان این شرکت هستند و تاکنون تقریبا ۶۰ درصد محصولات تولید شده در این شرکت صادرات شده است. البته صادرات شمش به صورت تهاتر به کشور ترکیه انجام می‌شد و به ازای فروش شمش، خاک معدنی وارد می‌کردیم. نزدیک یک ماه است که با ابلاغ بخشنامه‌های پی در پی، فرایند تجارت را به نحوی پیچیده کرده‌اند که تولیدکننده به جای کسب سود از صادارت، تنها ضرر می‌کند! دلیل آن نیز برنامه‌ریزی‌های اشتباه از سوی مدیران دولتی بدون آگاهی کافی و لزام از وضعیت صادرات صنایع است و تمام تصمیم‌گیری‌ها لحظه‌ای است.

سامانه جامع سرب و روی ایران

این تولیدکننده شمش روی در خصوص سامانه جامع سرب و روی ایران، اظهار کرد: این سامانه، اطلاعات مربوط به سازمان‌ها، صنایع و یا انتقادات، پیشنهادات و شکایات تمام تولیدکنندگان کوچک و بزرگ صنعت سرب و روی کشور و اعضای انجمن سرب و روی ایران را به ثبت رسمی رسانده است. در این سامانه همه موارد در بحث شکایت‌ها و انتقادات، پیشبرد پروژه‌ها، پیگیری مطالبات و… درج شده است. زمانی که تمام آمار و داده‌ها در این سامانه کامل و صحیح باشد، تولیدکننده با مطالعه آن می‌توانند به توجیه اقتصادی داشتن کار خود پی ببرد و عملکرد خود را بهبود بخشد.

مدیرعامل شرکت فراوری فلزات پایه سیماب در توضیح رویکرد ایمیدرو در سرعت بخشیدن به توسعه این سامانه، اضافه کرد: ایمیدرو تعدادی از معادن و منابع دولتی را در اختیار دارد و به نوعی حافط بیت‌المال و منافع ملی کشور است اما بهتر است بتواند اقداماتی انجام دهد که شرکت‌های خصوصی هم بتوانند در عرصه حاضر شوند و فعالیت داشته باشند؛ چراکه آن‌ها می‌‌توانند در شکوفایی اقتصاد کشور سهم زیادی داشته باشند.

باید نگاه دقیق‌تری به مشکلات تولید داشت

قربانی در پایان گف‌وگو از دولت خواست بیشتر به تولید صنایع توجه کند و تاکید کرد: مسئولین مربوطه پیگیری کنند که به عنوان مثال مشکل خطوط تولید یک شرکت ناشی از چه چیزی می‌تواند باشد و در حد توان خود اقدام به رفع آن کنند. به عنوان یک تولیدکننده به هبچ وجه توقع اضافه‌تر از توان دولت نداریم. تنها درخواست داریم که فقط هر آنچه که در توضیحات مشکلات به آن‌ها ارائه داده‌ایم را بررسی کنند تا بتوانند یک یا چند راه‌حل مناسب بیابند و به یاری تولیدکنندگان بشتابند.

وی خاطرنشان کرد: دولت باید تولیدکنندگانی که هدف صادرات محصول خود را دارند، حمایت کند و دست آن‌ها را در صادرات باز بگذارند. تولیدکنندگان باید بتوانند به راحتی مواد اولیه مورد نیاز خود را وارد کنند و بتوانند محصولات نهایی با ارزش افزوده بالاتر تولید و صادر کنند و برای کشور ارزآوری داشته باشند.

مدیرعامل شرکت فراوری فلزات پایه سیماب اضافه کرد: به عنوان مثال، تنها ۳۰ درصد از واحدهای تولیدی و صنعتی شهرکی که در آن مستقر هستیم، فعال هستند. برخلاف این مکان، بعضی از شهرک‌های صنعتی مانند قزوین، ساوه، شکوهیه قم و… نزدیک به ۷۰ درصد واحدها کار می‌کنند. پس زمانی که یک کارخانه در حال تولید محصول است، بالطبع کارخانه‌های دیگر نیز توانایی تولید دارند و باید مشکل آن‌ها را جویا شد و کمک کرد تا برطرف شود. همه مشکلات تولید در صنایع تحت هر شرایطی قابل حل هستند؛ فقط باید برای آن‌ها، وقت و دقت کافی گذاشت و راه‌‌حل‌های حساب شده و منطقی برای رفع معضلات توسط کارشناسان زبده ارائه شود.

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=5850
  • نویسنده : مریم ابراهیمی

نوشته‌های مشابه

29فروردین
صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند
مدیرعامل شرکت تعاونی پرشین فولاد ابهر:

صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند

29فروردین
قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم
قائم مقام شرکت الکا مهر کیمیا:

قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم

29فروردین
نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد
با روند نزولی تعرفه‌های ذوب و پالایش،

نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد