• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
مدیرعامل شرکت جهان شمش مطرح کرد:

قیمت‌ها را ثابت نگه دارید!/ اعطای تسهیلات بانکی جنبه حمایتی ندارد

  • کد خبر : 6383
  • 03 شهریور 1400 - 13:13
قیمت‌ها را ثابت نگه دارید!/ اعطای تسهیلات بانکی جنبه حمایتی ندارد
مدیرعامل شرکت جهان شمش گفت: مهم‌ترین خواسته تولیدکنندگان از دولت جدید، ایجاد ثبات در بازار است زیرا تولیدکننده در صورت وجود ثبات قیمتی، می‌تواند فعالیت تولیدی خود را پرقدرت‌تر ادامه دهد که این امر موجب رشد اقتصادی کشور خواهد شد.
مدیرعامل شرکت جهان شمش گفت: مهم‌ترین خواسته تولیدکنندگان از دولت جدید، ایجاد ثبات در بازار است زیرا تولیدکننده در صورت وجود ثبات قیمتی، می‌تواند فعالیت تولیدی خود را پرقدرت‌تر ادامه دهد که این امر موجب رشد اقتصادی کشور خواهد شد.

نادر حیرتی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» در خصوص پیشینه شرکت جهان شمش، اظهار داشت: فعالیت خود را در سال ۱۳۶۹ در زمینه تولید مقاطع برنجی ، آغاز کردیم که این محصولات با استفاده از ماشین‌آلات ایرانی بومی‌سازی شده مطابق نمونه‌های آلمانی تولید می‌شوند. هر ماه نزدیک به ۲۰۰ تن انواع مقاطع برنجی در شرکت جهان شمش تولید می‌شود که البته این میزان در سال ۱۴۰۰، به دلایلی مانند عدم ثبات بازار و نوسانات نرخ ارز و قیمت مواد اولیه، کاهش پیدا کرده است.

وی افزود: تعادل در بازار جهانی نیز وجود دارد؛ به طوری که قیمت کامودیتی‌ها در بورس فلزات لندن دچار نوسان است. این تغییرات قیمتی برای همه تولیدکنندگان دردسرساز بوده و عمدتا در تامین مواد اولیه، چالش‌های فراوانی را به وجود می‌آورد اما نوسانات در ایران شدت بیشتری دارد و منطق خاصی را دنبال نمی‌کند.

افزایش قیمت‌ مواد اولیه

این تولیدکننده در ادامه گفت: مانند اکثر تولیدکنندگان کشور، ما نیز برای تامین مواد اولیه دچار معضل هستیم. عمده فلزاتی که مورد استفاده قرار می‌دهیم، مس و روی است. از ابتدای سال تا کنون قیمت روی در بازار جهانی دست نخورده باقی مانده بود اما طی ۱۰ روز گذشته، قیمت این ماده اولیه هشت هزار تومان به ازای هر کیلوگرم افزایش پیدا کرد و درست مانند سایر فلزات، افزایش قیمت آن بدون توقف ادامه دارد.

وی تاکید کرد: افزایش قیمت مس در شرایطی که نقدینگی تولیدکنندگان محصولات مسی زیاد نیست، موجب زیان آن‌ها می‌‌شود؛ به طوری که تولیدکننده بعد از فروش محصول، باید مواد اولیه را با قیمت گران‌تر تهیه کند و این امر عملا سودآوری را از بین می‌برد.

وعده‌های توخالی

مدیرعامل شرکت جهان شمش در پاسخ به این سوال که آیا در زمینه صادرات فعال هستید یا خیر، اذعان کرد: میزان تولید این شرکت، آن اندازه نیست که صادرات محصول داشته باشیم و بتوانیم از طریق آن درآمد ارزی کسب کنیم. چراکه تجهیزات و دستگاه‌هایی که برای افزایش کیفیت و کمیت یک محصول و رساندن آن به سطح کیفی جهانی به منظور صادرات آن نیاز است را در اختیار نداریم.

وی با اشاره به خسارت‌های ناشی از قطعی برق، یادآور شد: از سال گذشته که به میزان یک مگاوات برق خریداری کرده‌ایم، هنوز نتوانستیم آن را از دولت تحویل بگیریم. اینکه گفته می‌شود تمام نیاز تولیدکننده توسط دولت برطرف می‌شود، وعده‌ای بیش نیست!

ثبات قیمت‌ها به نفع تولیدکننده و اقتصاد کشور است

حیرتی مهم‌ترین توقع خود و سایر تولیدکنندگان از دولت سیزدهم را ثبات قیمتی دانست و تصریح کرد: مهم‌ترین خواسته‌ای که تولیدکننده از دولت چدید دارد، ثبات قیمت مواد اولیه است؛ اگر مسئولین امر بتوانند نرخ دلار را به ثبات رسانده و حباب کاذب قیمتی را از بین ببرند، تولیدکننده بهتر از قبل مواد اولیه مورد نیاز خود را تامین می‌کند و میزان تولید محصول را افزایش می‌دهد که این امر هم به نفع تولیدکننده است و هم اقتصاد کشور. تولیدکننده در صورت وجود ثبات قیمتی، می‌تواند فعالیت تولیدی خود را پرقدرت‌تر ادامه دهد که این امر موجب رشد اقتصادی کشور خواهد شد.

تامین مس از بنگاه‌های ضایعاتی

این تولیدکننده در خصوص منبع تامین مواد اولیه مورد نیاز خود، عنوان کرد: مس مورد نیاز را از بنگاه‌های ضایعاتی که در حومه شهر قرار دارند، تامین می‌کنیم و شمش روی مورد نیاز خود را نیز از واحدهایی که در استان زنجان واقع شده‌اند، خریداری می‌کنیم. این شمش‌های روی، هم به ترکیه صادر می‌شوند و هم بخشی از نیاز داخل را تامین می‌کنند. در حال حاضر، به علت کم بودن میران شمش روی در بازار داخلی و همچنین افزایش قیمت آن، با مشکل مواجه هستیم.

برای دریافت وام باید از هفت‌خان عبور کرد

مدیرعامل شرکت جهان شمش در پاسخ به سوال خبرنگار «فلزات آنلاین» مبنی بر اینکه چه میزان از نقدینگی مورد نیاز خود را از طریق بانک‌ها و موسسات مالی تامین می‌کنید، اظهار کرد: شاید نزدیک به ۵ درصد از نقدینگی مورد نیاز خود را از طریق بانک تامین می‌کنیم. تسهیلاتی که به ما به عنوان تولیدکننده تعلق می‌گیرد، بسیار کمتر از نیاز است.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه تسهیلات بانکی به راحتی در اختیار تولیدکننده قرار داده نمی‌شود و با توجه به قوانین و وثیقه‌های سنگینی که بانک از تولیدکننده برای دریافت وام طلب می‌کند، اخذ تسهیلات، منطقی و مقرون‌به‌صرفه نیست.

حیرتی در ادامه اضافه کرد: واقعیت این است که بانک‌ها از طریق اعتبار مشتریان و مشارکت در پروژه‌های مختلف، درآمدزایی می‌کنند و همچنین در بازپرداخت تسهیلات، درصد سودی را برای تولیدکننده‌ای که نیاز مالی داشته است، لحاظ می‌کنند. بنابراین اعطای تسهیلات از سوی بانک‌ها، جنبه حمایت از تولید ندارد.

دریافت وام برای خرید ماده اولیه

این تولیدکننده اذعان کرد: با استفاده از اعتباراتی که در دو بانک‌ مختلف داشتیم، اقدام به تامین سرمایه مورد نیاز کردیم. باید این نکته را ذکر کرد که در مسیر دریافت وام، بانک‌ها آنقدر برای تولیدکننده مانع‌تراشی می‌کنند که تولیدکنندگان عمدتا از اقدام خود پشیمان می‌شوند. به دلیل خوش‌حسابی و همکاری در دو بانکی که اعتبار داشتیم، با توجه به توان مالی خود، وام دریافت کردیم تا بتوانیم به کار خود ادامه دهیم که البته مبلغ آن زیاد نبود چراکه برای اخذ وام‌های با مبالغ نجومی، باید وثایق سنگین ملکی ارائه کرد که تهیه این اسناد به همین سادگی امکان‌پذیر نیست. هر دو یا سه ماه یک بار، برای خرید دین اقدام می‌کنیم که صرفا جهت تامین مالی کوتاه‌مدت تولیدکنندگان است.

وی در پاسخ به اینکه چه موضوعی موجب اقدام برای دریافت تسهیلات از سوی این شرکت شده است، گفت: به دلیل اینکه برای تامین مواد اولیه، نقدینگی کافی در اختیار نداشتیم، اقدام به دریافت تسهیلات بانکی کردیم. البته بسیاری از افراد، وام دریافت شده به عنوان تسهیلات بخش تولید را در کارهایی نظیر خرید ملک صرف می‌کنند! جالب آنکه سودآوری این افراد بیشتر از تولیدکنندگان است.

حمایت از تولید واقعیت ندارد

مدیرعامل شرکت جهان شمش خاطرنشان کرد: سازمان‌هایی نظیر بیمه، امور مالیاتی و… نیز هیچگونه حمایتی از بخش تولید ندارند و بدون توجه به میزان درآمد تولیدکننده، تنها اقدام به دریافت هزینه‌های هنگفت مربوطه می‌کنند. ضمن اینکه بروکراسی اداری نیز در این زمینه وجود دارد.

وی مطرح کرد: زمانی که فعالیت خود را آغاز کردیم، قیمت مس، حدود ۲۰۰ تومان به ازای هر کیلوگرم بود اما اکنون قیمت آن به ۲۰۰ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم رسیده و در برابر این افزایش هزار برابری قیمت ماده اولیه، دستمزد نیروی انسانی هم در نهایت ۱۰ برابر افزایش پیدا کرده است. در شرایط حال حاضر، تولید برای یک واحد کوچک‌مقیاس، چیزی جز ضرر نیست. در یک واحد تولیدی دارای ۸۰ کارگر، برای تولید هر محصول در نهایت به اندازه یک هزار تومان سود می‌توان کسب کرد و این در حالی است که در حوزه‌های غیر مولد، سودهای فراوانی نهفته است.

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=6383
  • نویسنده : مریم ابراهیمی

نوشته‌های مشابه

05اردیبهشت
صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه
مدیرعامل شرکت راما پارسیان مطرح کرد:

صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه

05اردیبهشت
صنعت فولاد مگاترند خواهد شد
عضو هیئت مدیره شرکت صنایع مفتولی زنجان:

صنعت فولاد مگاترند خواهد شد

05اردیبهشت
صنعت قالب‌سازی فراموش شده است
یک فعال صنعتی در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

صنعت قالب‌سازی فراموش شده است