• امروز : سه شنبه - ۲۸ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 16 April - 2024
مدیرعامل شرکت صنایع فلزات رنگین ماهنشان:

قیمت سرب و روی متعادل‌تر خواهد شد

  • کد خبر : 6895
  • 29 دی 1400 - 12:38
قیمت سرب و روی متعادل‌تر خواهد شد
مدیرعامل شرکت صنایع فلزات رنگین ماهنشان گفت: با توجه به فرمول قیمتی که از سوی بورس کالا برای نحوه محاسبه قیمت شمش سرب و روی ابلاغ شده است، طی هفته‌های آینده شاهد شرایط بهتری نسبت به چهار تا پنج ماه گذشته خواهیم بود.
مدیرعامل شرکت صنایع فلزات رنگین ماهنشان گفت: با توجه به فرمول قیمتی که از سوی بورس کالا برای نحوه محاسبه قیمت شمش سرب و روی ابلاغ شده است، طی هفته‌های آینده شاهد شرایط بهتری نسبت به چهار تا پنج ماه گذشته خواهیم بود.

منصور علمی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: با بررسی و ارزیابی روند قیمت سرب طی هفته‌های اخیر، تصور بر این است که اگر افراد غیر متخصص در روند معاملات بازار دخالتی نکنند، می‌توان به یک قیمت متعادل مطابق با قیمت سرب در بورس فلزات لندن، دست یافت.

وی در پاسخ به این سوال که روند قیمت سرب در حال حاضر به چه نحوی در حال پیشروی است، بیان کرد: نمی‌توان گفت روند قیمتی سرب صعودی است. یعنی قیمت رسمی رو به افزایش است اما قیمت غیر رسمی آن گاهی روند نزولی را طی می‌کند. عمدتا کسی حاضر به عرضه محصولات خود با قیمت رسمی یا دستوری نیست اما نرخ‌های غیررسمی هم با توجه به هزینه‌های تولید، گران محسوب می‌شوند. هم‌اکنون که عرضه‌ها به سمت بورس کالای ایران هدایت شده، قرار است قیمت‌ها حالت متعادل‌تری به خود بگیرند. طبیعی است که این امر، قیمت را در بازار آزاد نیز کاهش بدهد و همزمان با این اتفاق، قیمت غیر رسمی نیز با کاهش مطلوبی روبه‌رو شود.

توقف صادرات، افت تولید و فروش را به همراه داشت

مدیرعامل شرکت صنایع فلزات رنگین ماهنشان در ادامه به ارزیابی بازار فروش محصولات خود اشاره کرد و گفت: متاسفانه از یک سو، در سال ۱۴۰۰ به دلیل اینکه صادرات متوقف شد و نتوانستیم محصولی به کشورهایی که با آن‌ها ارتباطات تجاری داشتیم صادر کنیم، با وضعیت فروش متلاطمی مواجه شدیم و شرایط نامطلوبی را در تولید نیز پشت سر گذاشتیم و از سوی دیگر، به خاطر اختلاف قیمت بین بورس کالا و بازار آزاد، تولیدکنندگان تصمیم گرفتند تا محصولات خود را در بازار عرضه نکنند. چراکه درآمد حاصل، با توجه به هزینه‌های تولید مقرون‌به‌‌صرفه نبود. به صورت کلی حتی عرضه در بورس کالا هم برای تولیدکنندگان چیزی جز ضرردهی به ارمغان نمی‌آورد. به طوری که در اردیبهشت ماه سال جاری، هرگونه عرضه در بورس کالا توسط تولیدکنندگان تحریم شد و علت آن، قیمت دستوری بود.

با چشم‌انداز خود فاصله داریم

علمی در اشاره به میزان فروش شمش سرب تولید شده در این شرکت از ابتدای سال تاکنون، عنوان کرد: آمار دقیق میزان فروش در حال حاضر در دست نیست اما به طور تقریبی می‌توان گفت نزدیک به سه تا چهار هزار تن شمش سرب در بازار داخلی به فروش رسانده‌ایم که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، تغییری نداشته و البته، کمتر از میزان دلخواه بوده است. سال ۱۳۹۷ از میزان فروش خوبی برخوردار بودیم. سال ۱۳۹۹، سال بدی برای همه صنایع فلزی بود؛ به طوری که سبب تعطیلی اکثر کارخانه‌ها شد و بیشتر تولیدکنندگان ازجمله این شرکت ضررهای سنگینی را متحمل شدند.

فرمول جدید قیمت‌گذاری

این تولیدکننده شمش سرب همچنین اذعان کرد: پیش‌تر موظف بودیم به هر قیمتی که از سوی بورس کالا به تولیدکننده اعلام می‌شد، محصولات خود را عرضه کنیم که متاسفانه اختلاف بین این قیمت و نرخ بازار آزاد، حتی تا ۱۵ هزار تومان نیز می‌رسید که این میزان، برای تولیدکننده ضرردهی به همراه داشت اما طی روزهای اخیر تصمیم بر این گرفته شده که مطابق فرمولی که از سوی بورس کالا برای نحوه محاسبه قیمت شمش سرب و روی ابلاغ شده است، قیمت پایه شمش روی و سرب بر اساس میانگین هفتگی بورس فلزات لندن ضرب در میانگین هفتگی دلار حواله سامانه سنا ضرب در ۱.۱ محاسبه و اعمال شود. به واسطه این بخشنامه جدید، قیمت‌ها در بورس کالا منطقی‌تر می‌شود و ثبات در بازار حکم‌فرما خواهد شد. به طور قطع، طی هفته‌های آینده شاهد شرایط بهتری نسبت به چهار تا پنج ماه گذشته خواهیم بود.

بازار متلاطم ضررهای زیادی را به تولید تحمیل کرد

این فعال صنعتی در خصوص توقع تولیدکنندگان از دولت و مسئولین، اذعان کرد: از بهترین اقداماتی که دولت می‌تواند برای تولیدکنندگان و رونق تولید انجام دهد، شامل موارد مختلفی می‌شود؛ مهم‌ترین مانعی که توسط دولت ایجاد شده، محدودیت صادرات است که به عموم تولیدکنندگانی که بیشترین درآمد آن‌ها از طریق صادرات بود، ضربه زد که این معضل باید برطرف شود. همچنین فرمول قیمت‌گذاری شمش سرب و روی بعد از سال‌ها تعیین شد که این اتفاق باید پیش از این‌ها، به وقوع می‌پیوست. چراکه تولیدکنندگان طی چند سال اخیر زیان‌های زیادی را به خاطر نبود نظارت بر بازار سرب و روی متحمل شده‌اند.

وی ادامه داد: در صنعت سرب و روی طی سال ۱۴۰۰، هر کارخانه در پی قیمت‌گذاری دستوری که برای عرضه شمش روی در بورس کالا در نظر گرفته شده بود، ۱۷ تا ۱۸ هزار تومان و برای کارخانه عرضه‌کننده شمش سرب، ۱۰ تا ۱۵ هزار تومان متحمل ضرر شد. به عنوان مثال، شمش سرب طبق قیمت‌گذاری دستوری، باید با قیمت ۵۴ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم در بورس کالا عرضه می‌شد؛ در حالی که قیمت واقعی آن، ۶۴ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم بود. حال با تعیین فرمول قیمت‌گذاری شمش سرب، این محصول به قیمت واقعی در بورس کالا عرضه خواهد شد.

تامین باتری فرسوده از کشورهای همسایه

مدیرعامل شرکت صنایع فلزات رنگین ماهنشان در خصوص منابع تامین مواد اولیه این شرکت، بیان کرد: بیشتر باتری‌های فرسوده مورد نیاز را از طریق واردات از کشورهای عراق، افغانستان، آسیای میانه، قطر و همچنین قاره آفریقا تامین می‌کنیم و در این زمینه می‌توان گفت با مشکلی روبه‌رو نیستیم. باید به این نکته توجه داشت که در این زمینه از یک سو، کمبود منابع تامین مواد اولیه مطرح است و از سوی دیگر، معضل فرایند واردات مطرح است. در بازار داخلی به میزان کافی باتری فرسوده وجود ندارد تا تولیدکننده بتواند نیاز خود را تامین کند و گاهی، در بازارهای خارجی هم علی‌رغم وجود باتری فرسوده کافی نمی‌توانآن را خریداری و وارد کرد. طی ماه‌های گذشته با توجه به سخت‌گیری‌هایی که از سوی دولت بر واردات باتری فرسوده اعمال شد، مدتی دست نگه داشتیم اما اخیرا دوباره شروع به واردات کرده‌ایم.

عمده باتری فرسوده در انحصار باتری‌سازان است

این فعال صنعتی در تکمیل صحبت خود تاکید کرد: از منابع داخلی به میزان بسیار کمی باتری فرسوده تامین می‌کنیم زیرا بیشترین میزان باتری فرسوده توسط دو شرکت بزرگ باتری‌ساز جمع‌آوری و مصرف می‌شود. به گونه‌ای که خود این شرکت‌ها ضایعات باتری‌های تولیدی خود را از مشتریان دریافت می‌کنند و عملا دست سایر تولیدکنندگان شمش سرب برای خرید این باتری‌های فرسوده خالی می‌ماند.

تثبیت نفرات شاغل طی دو سال اخیر

علمی در ارتباط با تعداد نیروهای فعال در شرکت صنایع فلزات رنگین ماهنشان، اظهار کرد: در این شرکت حدود ۳۰ تَن مشغول به فعالیت هستند که با وجود شرایط نامطلوب اقتصادی، از سال ۱۳۹۹ تا کنون تعدیل نیرو انجام نداده‌ایم.

از توسعه بازماندیم

مدیرعامل شرکت صنایع فلزات رنگین ماهنشان مطرح کرد: ماشین‌آلات و دستگاه‌های مستقر در خطوط تولید شرکت، ساخت داخل است و قصد نداریم از تجهیزات خارجی استفاده کنیم. چراکه این ماشین‌آلات ایرانی به خوبی نیاز تولید را برآورده کرده‌اند و تاکنون برای تولید مشکلی به وجود نیامده است.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار «فلزات آنلاین» مبنی بر اینکه آیا طرح توسعه‌ای در دستور کار دارید یا خیر، تصریح کرد: در سال ۱۳۹۸، با افزایش تعداد کوره‌های ذوب، ظرفیت تولید شمش سرب را از ۱۲ هزار تن به ۲۴ هزار تن رساندیم اما متاسفانه در سال گذشته با توجه به مشکلاتی که در زمینه تامین مواد اولیه، فروش محصولات در بازارهای صادراتی و قیمت‌گذاری‌ها به وجود آمد، روند توسعه‌ای این شرکت به صورت کامل متوقف شد.

اهمیت منابع خارجی تامین سرب

علمی در این خصوص که آیا ادعای مقرون‌به‌صرفه نبودن تولید سرب به علت وجود معضلات مختلف در مسیر صحت دارد یا خیر، مطرح کرد: اگر تولیدکننده بتواند منابع خارجی تامین مواد اولیه خود را بتوانند فراهم کنند، فرایند تولید مشکلی در بر نخواهد داشت اما اگر در شناسایی منابع خارجی ناموفق باشند، می‌توان این ادعا را قبول کرد و تولید در این صورت قطعا مقرون‌به‌صرفه نخواهد بود.

بازارهای هدف صادرات

مدیرعامل شرکت صنایع فلزات رنگین ماهنشان در خصوص کشورهای هدف صادرات این واحد تولیدی، خاطرنشان کرد: قبل از محدود کردن صادرات، به کشورهای امارات متحده عربی، کره جنوبی، تایلند و ترکیه محصولات خود را عرضه می‌کردیم. در سال ۱۳۹۷، هشت هزار تن شمش سرب توسط این شرکت صادر شد و در سال ۱۳۹۸ نیز به همین ترتیب صادرات داشتی م اما در سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ توانستیم ۴۰۰ تا ۵۰۰ تن شمش سرب به بازارهای هدف، صادر کنیم.

وی در انتها خواستار شد: تقاضاهایی که از جانب تولیدکنندگان به دولت بیان شده است، بیشتر به رفع چالش‌ها در زمینه‌هایی مانند حذف تصمیمات بدون منطق، دستورالعمل‌های خلق‌الساعه، بخشنامه‌های سلیقه‌ای و بی‌ربط و ضبطی که در دولت قبل بیشتر بود، مربوط می‌شود. اگر دولت تولید را به حال خود رها کند، قطعا وضعیت رو به بهبودی را تجربه خواهد کرد.

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=6895
  • نویسنده : مریم ابراهیمی

نوشته‌های مشابه

27فروردین
روند نزولی قیمت لیتیوم چین ادامه پیدا کرد
هم‌زمان با کاهش قیمت‌ها در بورس‌ آتی،

روند نزولی قیمت لیتیوم چین ادامه پیدا کرد

27فروردین
قابلیت رشد حجم عرضه لیتیوم فراهم شده است
تلاش‌ در جهت بازیابی بازار لیتیوم؛

قابلیت رشد حجم عرضه لیتیوم فراهم شده است

27فروردین
مروری بر محورهای کنفرانس «Alkeemia» در زمینه صنعت باتری