• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024

قیمت لیتیوم پس از پنج ماه دوباره افزایش یافت

  • کد خبر : 17601
  • 11 اردیبهشت 1402 - 15:52
قیمت لیتیوم پس از پنج ماه دوباره افزایش یافت
قیمت لیتیوم چین در هفته منتهی به پنج‌شنبه 27 آپریل 2023 در بحبوحه بهبود شرایط بازار و پس از روند نزولی قیمت‌ها از پایان نوامبر 2022، روند افزایشی به خود گرفت.

قیمت لیتیوم چین در هفته منتهی به پنج‌شنبه ۲۷ آپریل ۲۰۲۳ در بحبوحه بهبود شرایط بازار و پس از روند نزولی قیمت‌ها از پایان نوامبر ۲۰۲۲، روند افزایشی به خود گرفت.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌ آنلاین» و به‌ نقل از موسسه «Fastmarkets»، بسیاری از فعالان بازار اعلام کردند که روند قیمت در بازار لیتیوم چین در هفته منتهی به پنجشنبه ۲۷ آپریل ۲۰۲۳ صعودی خواهد بود. افزایش قیمت‌های ثبت قرارداد لیتیوم کربنات در ماه می ۲۰۲۳ در پلتفرم تجارت الکترونیکی «Liyang Zhonglianjin» چین، این روند صعودی را تایید می‌کند.

به گفته منابع آگاه، قیمت کربنات لیتیوم با خلوص صنعتی به دلیل عدم تمایل فروشندگانی که این مواد را انبار کرده‌اند و سعی در افزایش بیشتر قیمت‌ها داشتند، افزایش یافت.

شکاف قیمت بین کربنات لیتیوم با خلوص صنعتی و کربنات لیتیوم مورد استفاده در تولید باتری‌ها و هیدروکسید در هفته‌های گذشته، موجب تمایل تولیدکنندگان به تصفیه کربنات با خلوص صنعتی به مواد با گرید بالا به‌کار رفته در تولید باتری‌ها به دلیل سودآور بودن آن شد. بنابراین عرضه کربنات با خلوص صنعتی با محدودیت مواجه است؛ چراکه فعالان بازار برای استفاده از پنجره آربیتراژ، این مواد با خلوص صنعتی را خریداری کرده‌اند.

منابع آگاه به وضعیت بازار به موسسه «Fastmarkets» اعلام کردند که معامله‌گران به طور فعال در هفته‌های اخیر، با پیش‌بینی افزایش قیمت بیشتر در کوتاه مدت، اقدام به خرید کربنات لیتیوم با خلوص صنعتی کرده‌اند.

در حال حاضر وضعیت بازار دچار تغییراتی شده است. یک تاجر لیتیوم در چین بیان کرد: در روزهای اخیر، بسیاری از خریداران در تلاش برای یافتن کربنات لیتیوم با خلوص صنعتی بوده‌اند؛ چراکه این نگرانی را داشتند که احتمال دارد قیمت‌ها به زودی افزایش پیدا کند.

ارزیابی موسسه «Fastmarkets» برای کربنات لیتیوم با خلوص حداقل ۹۹ درصد صنعتی، در بازار فیزیکی با شرط تحویل درب کارخانه تولیدکننده در چین، قیمت ۱۵۰ هزار تا ۱۷۰ هزار یوان (۲۱٫۶۵۵ تا ۲۴٫۵۴۲ دلار) در هر تن در روز پنجشنبه ۲۷ آپریل ۲۰۲۳ را نشان داد. این رقم نسبت به هفته قبل از این تاریخ که قیمت آن حدود ۱۳۰ هزار تا ۱۶۰ هزار یوان در هر تن بود، حدود ۱۰ هزار تا ۲۰ هزار یوان در هر تن افزایش داشت.

به گفته این منابع، افزایش روند خرید در بازار کربنات لیتیوم با خلوص صنعتی و همچنین ایجاد روند صعودی در قیمت‌ها، موجب افزایش قیمت گرید نمک لیتیوم مورد استفاده در تولید باتری‌ها در هفته منتهی به پنجشنبه ۲۷ آپریل ۲۰۲۳ شد.

این منابع افزودند که فروشندگان لیتیوم کربنات و هیدروکسید نیز در تلاش بودند تا قیمت‌ها را افزایش دهند. با این حال، فعالان بازار اعلام کردند که تقاضای مصرف‌کننده برای نمک‌های لیتیوم علی‌رغم تلاش معامله‌گران برای افزایش قیمت، همچنان نزولی باقی مانده است.

یکی از تولیدکنندگان کاتد در چین بیان کرد: مصرف‌کنندگان همچون تولیدکنندگان کاتد در هفته گذشته، روز پنجشنبه ۲۷ آپریل ۲۰۲۳ همچنان تمایلی به خرید نشان ندادند زیرا تولیدکنندگان، موجودی انبار ذخایر فروانی دارند و نرخ بهره‌وری آن‌ها پایین است. به همین دلیل حجم تقاضا برای نمک‌های لیتیوم هنوز روند نزولی خود را حفظ کرده است. یکی دیگر از تولیدکنندگان کاتد اعلام کرد که برخی از آن‌ها به دنبال عرضه کربنات لیتیوم مورد استفاده در تولید باتری‌های خود به معامله‌گران هستند.

ارزیابی موسسه «Fastmarkets» برای کربنات لیتیوم با خلوص حداقل ۹۹٫۵ درصد صنعتی، در بازار فیزیکی با شرط تحویل درب کارخانه تولیدکننده در چین قیمت ۱۷۰ هزار تا ۱۹۵ هزار یوان در هر تن در روز پنجشنبه ۲۷ آوریل ۲۰۲۳ را نشان داد که نسبت به هفته قبل از این تاریخ که قیمت آن حدود ۱۵۰ هزار تا ۱۸۰ هزار یوان در هر تن بود، حدود ۱۵ هزار تا ۲۰ یوان در هر تن افزایش داشت.

همچنین ارزیابی موسسه «Fastmarkets» برای لیتیوم هیدروکسید مونوهیدرات با خلوص حداقل ۵۶٫۵ درصد صنعتی، در بازار فیزیکی با شرط تحویل درب کارخانه تولیدکننده در چین قیمت ۱۹۰ هزار تا ۲۳۰ هزار یوان در هر تن در روز پنجشنبه ۲۷ آپریل ۲۰۲۳ را نشان داد که نسبت به هفته قبل از این تاریخ که قیمت آن حدود ۱۸۰ هزار تا ۲۱۰ هزار یوان در هر تن بود، حدود ۱۰ هزار تا ۲۰ هزار یوان در هر تن افزایش داشت.

وضعیت همچنان نامشخص قیمت لیتیوم در بازارهای شرق آسیا

قیمت‌های لیتیوم آسیای شرقی در هفته اخیر همچنان روند ثبات خود را حفظ کرد و فعالان بازار با وجود افزایش حجم تقاضا و افزایش قیمت‌ها برای این مواد تولیدشده در چین، نسبت به روند افزایش مجدد قیمت لیتیوم در بازار چین جانب احتیاط را در پیش گرفتند.

برخی از تولیدکنندگان لیتیوم به موسسه «Fastmarkets» اظهار داشتند که در هفته گذشته، خریداران بیشتری تمایل به خرید هیدروکسید لیتیوم مورد استفاده در تولید باتری‌ها پیدا کرده‌اند. برخی دیگر از تولیدکنندگان لیتیوم اعلام کردند که تعداد متقاضیان برای خرید هیدروکسید افزایش یافته است. حجم برخی از این سفارش‌ها حتی به حدود چند ۱۰۰ تن و حتی بیش از یک هزار تن می‌رسد.

منابع آگاه به موسسه «Fastmarkets» اعلام مطرح که با وجود افزایش حجم تقاضاها، تعداد ثبت قراردادها چندان افزایشی را تجربه نکرده است. یکی دیگر از تولیدکنندگان لیتیوم عننوان کرد: اکثر مصرف‌کنندگان بیشتر نظاره‌گر قیمت‌ها در بازار بوده و به دنبال این هستند که قیمت‌ها تا چه اندازه در بازار افزایش را تجربه خواهد کرد و چه زمانی روی ثبات را خواهد دید.

هنوز این موج افزایش قیمت‌ها به بازارهای آسیای شرقی سرایت نکرده است و معمولا زمان می‌برد تا این بازار نسبت به تغییر قیمت‌ها در بازار چین واکنش نشان دهد. همچنین احتمال دارد پس از تعطیلات روز جهانی کارگر جهانی و در بازه روزهای ۳۰ آپریل تا سوم ماه می ۲۰۲۳، وضعیت قیمت‌ها در بازارهای آسیای شرقی مشخص شود.

ارزیابی روزانه موسسه «Fastmarkets» برای لیتیوم هیدروکسید مونوهیدرات با غلظت حداقل ۵۶٫۵ درصد مورد استفاده در تولید باتری‌ها، در بازار فیزیکی و با شرط تحویل کالا به بنادر چین، ژاپن و کره جنوبی و تقبل هزینه ارسال کالا توسط خریدار در روز پنجشنبه ۲۷ آپریل ۲۰۲۳، قیمت ۳۸ تا ۴۳ دلار به ازای هر کیلوگرم را نشان داد که نسبت به قیمت ثبت شده در روز ۱۹ آوریل ۲۰۲۳ تغییری در آن مشاهده نشد.

همچنین ارزیابی روزانه موسسه «Fastmarkets» برای لیتیوم کربنات با غلظت حداقل ۹۹٫۵ درصد مورد استفاده در تولید باتری‌ها، در بازار فیزیکی و با شرط تحویل کالا به بنادر چین، ژاپن و کره جنوبی و تقبل هزینه ارسال کالا توسط خریدار در روز پنجشنبه ۲۷ آوریل ۲۰۲۳، قیمت ۲۸ تا ۳۰ دلار به ازای هر کیلوگرم را نشان داد که نسبت به قیمت ثبت شده در روز ۱۷ آپریل ۲۰۲۳ تغییری در آن مشاهده نشد.

ادامه روند نزولی قیمت در بازار فیزیکی لیتیوم اروپا و آمریکا

قیمت‌های بازار فیزیکی لیتیوم در اروپا و ایالات متحده آمریکا در طول هفته منتهی به پنج‌شنبه ۲۷ آوریل ۲۰۲۳ علی‌رغم افزایش تقاضاهای گزارش شده توسط برخی واسطه‌گران و افزایش مجدد قیمت‌های داخلی در چین، همچنان به روند کاهشی خود ادامه می‌دهد.

ارزیابی موسسه «Fastmarkets» برای کربنات لیتیوم با غلظت صنعتی ۹۹٫۵ درصد، در بازار فیزیکی با شرط  تحویل کالا در بنادر اروپا و ایالات متحده آمریکا با پرداخت عوارض گمرکی در روز پنجشنبه ۲۷ آپریل ۲۰۲۳، قیمت ۳۰ تا ۳۳ دلار در هر کیلوگرم را نشان داد که نسبت به قیمت ۳۰ تا ۳۵ دلار به ازای هر کیلوگرم در هفته قبل از این تاریخ، حدود دو دلار به ازای هر کیلوگرم کاهش را به ثبت رساند.

یکی از واسطه‌گران فعال در بازار کربنات لیتیوم با غلظت صنعتی اروپا اظهار داشت که همچنان از فرصت‌های پنجره آربیتراژ در بازار داخلی چین برای تهیه مواد بهره می‌برند. وضعیت تقاضای لیتیوم هیدروکسید با غلظت صنعتی در بازار چین، نسبت به حجم تقاضای لیتیوم کربنات در همین بازار بهتر است و متقاضیان بیشتری دارد. این موضوع با در نظر گرفتن وضعیت این مواد در بازار محصولات حمل شده از طریق دریا در آسیا و همچنین محدودیت مداوم عرضه هیدروکسید لیتیوم به علت ایجاد محدودیت خرید برای این محصول توسط کشورهای غربی روسیه به دلیل تهاجم روسیه به اوکراین مهم تلقی می‌شود.

ارزیابی موسسه «Fastmarkets» برای لیتیوم هیدروکسید مونوهیدرات با غلظت حداقل ۵۶٫۵ درصد، در بازار فیزیکی با شرط تحویل کالا در بنادر اروپا و ایالات متحده آمریکا با پرداخت عوارض گمرکی در روز پنجشنبه ۲۷ آپریل ۲۰۲۳، قیمت ۳۹ تا ۴۳ دلار در هر کیلوگرم را نشان داد که نسبت به قیمت ۴۱ تا ۴۷ دلار به ازای هر کیلوگرم در هفته قبل از این تاریخ، حدود دو تا چهار دلار به ازای هر کیلوگرم کاهش را به ثبت رساند.

یکی از فروشندگان در چین که در بازار اروپا نیز فعالیت می‌کند، گزارش داد که اکثر فروشندگانی که به طور فعال مواد مورد نیاز خود را از آمریکای جنوبی تهیه می‌کنند، تمایلی به کاهش قیمت پیشنهادی خود به سطحی که در بازار محصولات حمل شده از طریق دریا در آسیا وجود دارد، ندارند. با این حال، به دلیل حجم کمتر فروخته شده این مواد در اروپا، خریداران قدرت چانه‌زنی کمتری نسبت به دیگر خریداران در بازارهای آسیایی دارند.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=17601

نوشته‌های مشابه

05اردیبهشت
صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه
مدیرعامل شرکت راما پارسیان مطرح کرد:

صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه

05اردیبهشت
صنعت فولاد مگاترند خواهد شد
عضو هیئت مدیره شرکت صنایع مفتولی زنجان:

صنعت فولاد مگاترند خواهد شد

05اردیبهشت
صنعت قالب‌سازی فراموش شده است
یک فعال صنعتی در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

صنعت قالب‌سازی فراموش شده است

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.