• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024

قیمت فلز سرخ در انتظار ذخیره‌سازی مس در انبارهای چین

  • کد خبر : 14511
  • 21 اسفند 1401 - 7:54
قیمت فلز سرخ در انتظار ذخیره‌سازی مس در انبارهای چین
مس سال 2023 را با یک روند افزایشی قیمت آغاز کرد و سرمایه‌گذاران پیش‌بینی می‌کنند تقاضا برای این فلز پس از آغاز مجدد فعالیت‌های عادی اقتصادی در چین پس از اعمال قرانطینه‌های مرتبط با بیماری کرونا افزایش یابد.

مس سال ۲۰۲۳ را با یک روند افزایشی قیمت آغاز کرد و سرمایه‌گذاران پیش‌بینی می‌کنند تقاضا برای این فلز پس از آغاز مجدد فعالیت‌های عادی اقتصادی در چین پس از اعمال قرانطینه‌های مرتبط با بیماری کرونا افزایش یابد.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌ آنلاین» و به‌ نقل از خبرگزاری رویترز، قیمت سه ماهه این فلز در بورس فلزات لندن «LME» در روز ۲۷ ماه ژانویه ۲۰۲۳ حدود ۹ هزار و ۳۴۵ دلار بود که ۱۲ درصد افزایش نسبت به ابتدای ماه ژانویه ۲۰۲۳ را نشان می‌دهد. این افزایش سرمایه‌گذاری بر فلز مس می‌تواند روایتگر بازیابی اقتصاد چین باشد.

با این حال، فعالیت اقتصادی چین به عنوان بزرگ‌ترین مصرف‌کننده مس جهان در دوره قرنطینه به گونه‌ای نبوده است که حضور این کشور در بازار احساس نشود.

حجم واردات خالص مس تصفیه‌شده چین در سال ۲۰۲۲، بالغ بر ۳٫۶۴ میلیون تن بود که تقریبا ۳۰۰ هزار تن نسبت به حجم واردات سال ۲۰۲۱ افزایش داشت و بعد از حجم وارداتی سال ۲۰۲۰ یک رکوردشکنی محسوب می‌شد.

در همین حال، حجم واردات کنسانتره معدنی رکورد جدیدی را در سال ۲۰۲۲ که حدود ۲۵٫۳۲ میلیون تن بود، به ثبت رساند و واردات قراضه مس بالاترین میزان از سال ۲۰۱۸ بود.

سوالی که پاسخ آن هنوز مشخص نیست، اینکه تمام فلزاتی که موجودی‌های قابل رصد آن‌ها در انبارهای چین به میزان بسیار پایینی رسیده است، به کدام مقصد عرضه شده‌اند؟

افزایش حجم واردات فلز مس به چین

میزان حجم واردات در سال ۲۰۲۲ با توجه به مشکلات مالی شرکت با مالکیت خصوصی «Maike» تعجب‌آور بود. یکی از بزرگ‌ترین کانال‌های وارداتی چین در تابستان ۲۰۲۲ پس از اتمام حجم نقدینگی برای پرداخت هزینه‌ها به تامین‌کنندگان خود، به‌طور ناگهانی تمامی معاملات خرید مرتبط با مس خود را متوقف کرد.

این اتفاق باعث ایجاد یک اثر نوسانی و به تبع آن، کمبود عرضه و پریمیوم بالاتر برای مصرف‌کنندگان در منطقه شانگهای و استان گوانگ‌دونگ چین جایی که شرکت «Maike» تاثیر بسزایی در بازار آن‌ها دارد، شد. در عین حال این موضوع به‌وضوح تاثیر کمتری بر جریان کلی حجم واردات مس تصفیه‌شده به چین داشت.

همچنین هیچ افزایشی در واردات فلزات ناخواسته روسیه مانند آلومینیوم مشاهده نشده است. حجم واردات آلومینیوم اولیه چین بعد از تغییر مجدد مقصد آن‌ها از بازار کشورهای غربی در سال ۲۰۲۲ حدود ۵۹ درصد افزایش یافت. در عین حال حجم واردات مس از روسیه به مقصد چین با ۲۰ درصد کاهش، به ۳۲۴ هزار تن در سال ۲۰۲۲ رسید.

این افزایش حجم واردات فلزات تصفیه‌شده در سال ۲۰۲۲ هم‌زمان با واردات کنسانتره مس و افزایش ۵ درصدی حجم واردات مس قابل بازیافت در بازارهای مواد اولیه هم انعکاس پیدا کرد.

تعیین آستانه خلوص محدودتر که در سال ۲۰۲۱ ارائه شد، به این معنی است که حجم یک میلیون و ۷۷۰ هزار تنی واردات قراضه در سال ۲۰۲۲، حاوی مس بسیار بیشتری نسبت به استاندارد حجم تعیین شده بود.

این در حالی است که محموله‌های ارسالی اروپا و ایالات متحده آمریکا پس از تجربه یک روند نزولی در سال ۲۰۲۰، زمانی که دولت چین تهدید می‌کرد واردات قراضه را ممنوع می‌کند و این تصمیم دولت موجب کاهش محموله‌های ارسالی به هنگ‌کنگ شد، دوباره به حالت عادی برگشت. به نظر می رسد که مقامات چین راه‌هایی که سال‌ها به طور پنهانی مواد اولیه درجه پایین از طریق آن وارد می‌شد را مسدود کرده‌اند.

با واردات حجم مس بیشتر از طریق تمام کانال‌ها به چین، انبارهای این کشور اکنون باید مملو از این فلز باشد که این چنین به نظر نمی‌رسد.

کاهش حجم ذخایر موجودی انبارها

موجودی مس قابل رصد در چین در حال حاضر به شدت افزایش یافته است. به علاوه همیشه بعد از پایان تعطیلات سال نو چینی، دوباره روند ذخیره‌سازی موجودی انبارها در این کشور آغاز می‌شود.

شاخص پریمیوم یانگشان، بندری که بیشترین حجم واردات فلزات به چین از آنجا صورت می‌گیرد، به پایین‌ترین میزان خود در ۹ ماه گذشته رسید. به همین دلیل روند ذخیره‌سازی مجدد انبارها در سال ۲۰۲۳ از پایین‌ترین میزان آغاز می‌شود.

طبق گزارش موسسه «SMM»، موجودی انبار گمرگ شانگهای از ۲۰ هزار و ۴۰۰ تن در ماه نوامبر ۲۰۲۲ به ۸۲ هزار تن افزایش یافت. موجودی انبار گمرگ قراضه در اواخر ماه دسامبر سال ۲۰۲۲ به بیش از ۲۰۰ هزار تن رسید اما در سال ۲۰۲۱ این موجودی بیشتر از ۳۵۰ هزار تن بود.

ذخایر مس ثبت شده در بورس آتی شانگهای در سه هفته اول ماه ژانویه ۲۰۲۳ قبل از تعطیلات سال نو چینی، با ۷۰ هزار و ۷۰۰ تن افزایش به ۱۴۰ هزار تن رسید.

حتی اگر امکان ذخیره‌سازی مجدد بیشتر در انبارها در چند هفته آینده وجود داشته باشد، افزایش عرضه و تقاضای فصلی نسبت به سال‌های گذشته هنوز هم ناچیز است. حجم افزایشی ذخیره‌سازی در انبارها پس از تعطیلات سال نو چینی ۲۰۲۲ حدود ۱۶۸ هزار تن، در سال  ۲۰۲۱ حدود ۲۰۰ هزار تن و در سال ۲۰۲۰ حدود ۳۸۰ هزار تن بود.

حجم تقاضای پنهان

یکی از توضیح‌های احتمالی که می‌توان برای این حجم از کمبودهای مس ارائه کرد، این است که حجم تقاضای چین در طول یک سال قرنطینه اعمال شده به‌واسطه شیوع ویروس کرونا بسیار بیشتر از حد انتظار بود.

در حالی که شاخص‌ مدیران خرید «PMI» همچنان نشان‌ از فعالیت‌های تولیدی و ثبت قراردادها دارند اما میزان کاهش آن‌ها به اندازه حجم نزولی که در دوره قرنطینه اولیه اعمال شده به واسطه شیوع ویروس کرونا اتفاق افتاد، نیست. شاخص‌ رسمی مدیران خرید در ماه دسامبر ۲۰۲۲ به عدد ۴۷ کاهش یافت اما در ماه فوریه ۲۰۲۰ به عدد ۳۵٫۷ رسید.

علاوه‌براین، این امکان وجود دارد که اقدام دولت چین به استفاده از زیرساخت‌های انرژی تجدیدپذیر، موجب استفاده بیشتر مس در قالب خطوط برق، پنل‌های خورشیدی، نیروگاه‌های بادی و وسایل نقلیه الکتریکی شود.

شرکت «Goldman Sachs» پیش‌بینی می‌کند که تقاضای استفاده از انرژهای تجدیدپذیر حدود ۶۸ درصد از رشد کل حجم تقاضا در چین را در سال ۲۰۲۳ تشکیل دهد که موجب جبران ضعف در بخش املاک خواهد شد.

تغییر سرمایه‌گذاری به سمت کربن‌زدایی ممکن است ارتباط مرسوم مس با شاخص‌های گسترده‌تر فعالیت‌های تولیدی را دگرگون کند.

افزایش ذخیره‌سازی مس در انبارهای چین

این احتمال قوی وجود دارد که چین به دلیل قیمت‌های پایین، دوباره وارد شرایط ذخیره‌سازی انبار کالاها شود.

ثبت رکورد حجم واردات در سال ۲۰۲۰ در حالی به وقوع پیوست که قیمت مس بورس فلزات لندن کاهش یافت و به زیر پنج هزار دلار در هر تن رسید. این مسئله باعث ایجاد فرصتی برای خرید ارزان‌تر شد که نباید آن را از دست داد.

مس در چهار ماهه اول سال ۲۰۲۲ بیش از ۱۰ هزار دلار در هر تن معامله شد و قیمت آن به پایین‌ترین میزان خود در ماه جولای ۲۰۲۲ که حدود ۶ هزار و ۹۵۵ دلار بود، رسید و چشم‌اندازی را برای خریداران چینی حساس به قیمت ایجاد کرد و آن‌ها را متمایل به خرید کرد.

حجم واردات خالص مس تصفیه‌شده چین تا ماه می ۲۰۲۲ کمتر از سطح سال قبل بود اما در نیمه دوم سال ۲۰۲۲ به طور پیوسته افزایش یافت.

یک احتمال برای این مسئله این است که مدیران انباشت ذخایر انبار ملی چین نیز مشغول به ذخیره‌سازی مجدد در انبار کالاها بوده‌اند.

در همین رابطه، گمانه زنی‌هایی وجود دارد که اداره ذخیره دولتی چین «SRB» حجمی از مس را وارد کرده است. این اداره درباره جزئیات آن توضیحی ارائه نمی‌دهد اما لازم به یادآوری است که در سال ۲۰۲۱ که قیمت مس به بیش از ۱۰ هزار دلار در هر تن رسید، این اداره حداقل ۱۱۰ هزار تن مس دولتی به فروش رساند.

وجود قیمت‌های پایین‌تر در نیمه دوم سال ۲۰۲۲ فرصتی وسوسه‌انگیز را برای این اداره به منظور افزایش ذخایر مخفی انبارهای خود فراهم کرد.

اگر مدیران اداره ذخیره دولتی چین با پیش‌بینی شرکت «Goldman Sachs» مبنی بر اینکه بازار مس به سمت کسری عرضه ساختاری و در نتیجه قیمت‌های بالاتر پیش می‌رود موافق بودند، حتی ممکن بود تمایل داشته باشند حجم بیشتری را خریداری کنند.

شرکت «Goldman Sachs» اعلام کرد که نشانه‌ افزایش ذخیره‌سازی در انبارها توسط بخش اداره ذخایر چین بدین معناست که حجم واردات خالص مس تصفیه‌شده به طور مداوم باید بالاتر از ۲۸۰ هزار تن در ماه باشد.

حجم واردات خالص واقعی به طور متوسط ۲۸۴ هزار تن در ماه در نیمه اول سال ۲۰۲۲ و ۳۲۲ هزار تن در ماه در نیمه دوم سال ۲۰۲۲ بوده است. در حالی که بازار مس در انتظار آغاز فرایند ذخیره‌سازی مس چین است، این فرایند ممکن است از قبل شروع شده باشد.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=14511

نوشته‌های مشابه

01اردیبهشت
آلومینیوم دو هزار و ۶۵۰ دلار قیمت‌گذاری شد
01اردیبهشت
قیمت مس به ۹ هزار و ۷۴۹ دلار رسید
29فروردین
صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند
مدیرعامل شرکت تعاونی پرشین فولاد ابهر:

صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.