• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
رئیس هیئت مدیره شرکت الماس کربن آذر مطرح کرد:

لزوم بازنگری دولت در قوانین واردات

  • کد خبر : 7628
  • 24 بهمن 1400 - 18:47
لزوم بازنگری دولت در قوانین واردات
رئیس هیئت مدیره شرکت الماس کربن آذر گفت: در واردات مواد اولیه مورد نیاز تولید کک نفتی با چالش‌های فراوانی مواجه هستیم که دولت باید هرچه سریع‌تر اقدامات لازم را در راستای تسهیل قوانین موجود در این حوزه مهم انجام دهد.
رئیس هیئت مدیره شرکت الماس کربن آذر گفت: در واردات مواد اولیه مورد نیاز تولید کک نفتی با چالش‌های فراوانی مواجه هستیم که دولت باید هرچه سریع‌تر اقدامات لازم را در راستای تسهیل قوانین موجود در این حوزه مهم انجام دهد.

محمدرضا پیرایش در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: شرکت الماس کربن آذر فعالیت خود را در زمینه تولید کک نفتی در سال ۱۳۹۶ در شهر تاکستان آغاز کرده است. فاز آزمایشی مجموعه در سال گذشته راه‌اندازی شد و فاز اصلی مجموعه در راستای اجرای طرح توسعه در سال ۱۴۰۱ به بهره‌برداری خواهد رسید. برنامه ما در این طرح، تولید خمیر الکترود، الکترود گرافیتی و کک‌ سوزنی به‌ عنوان یکی از اساسی‌ترین محصولات مورد نیاز صنعت فولاد کشور است. در حال حاضر، ۳۰ نفر در فاز آزمایشی مجموعه مشغول فعالیت هستند و پیش‌بینی می‌کنیم بیش از ۴۰۰ نفر پس از بهره‌برداری از فاز اصلی در مجموعه مشغول به‌ کار شوند.

وی در خصوص میزان ظرفیت تولید، بیان کرد: الماس کربن آذر اولین شرکتی است که کک نفتی را به روش مدرن در داخل کشور تولید می‌کند؛ چراکه این محصول در سایر شرکت‌ها به روش سنتی تولید می‌‌شود. خوشبختانه راه‌اندازی فاز آزمایشی مجموعه با سودآوری بالا و ارزش افزوده مناسب و استقبال مجموعه‌های بزرگ صنعتی کشور همراه شد و بر همین اساس، ما تصمیم به راه‌اندازی فاز اصلی مجموعه با تامین تجهیزات و ماشین‌آلات مورد نیاز گرفتیم. ظرفیت تولید مجموعه ۱۵۰ هزار تن کک نفتی و ۲۵ هزار تن خمیر الکترود در سال تعریف شده است که امیدوار هستیم به طور کامل به این ظرفیت تولید دست پیدا کنیم.

چالش واردات مواد اولیه کک نفتی

رئیس هیئت مدیره شرکت الماس کربن آذر در ارتباط با تامین مواد اولیه و چالش‌های موجود در این زمینه، عنوان کرد: مواد اولیه مورد نیاز ما به دلیل تولید نشدن آن در داخل از کشورهایی نظیر ترکمنستان، روسیه، قزاقستان و چین وارد می‌شود. کک نفتی یکی از مهم‌ترین مواد اولیه مورد نیاز در تولید انواع فولاد است. این محصول کاملا استراتژیک بوده و جزو اولین محصولات تحریم‌ شده از سوی آمریکا بوده است. چراکه تامین نشدن آن ضربه سختی به بدنه صنایع فولاد و آلومینیوم وارد خواهد کرد. بنابراین ما تصمیم به تاسیس شرکت الماس کربن آذر جهت خودکفایی در تولید این محصول گرفتیم.

وی اضافه کرد: زنجیره تکمیلی کک نفتی از تولید خود این محصول مهم‌تر است. خمیر الکترود در راستای تولید فروآلیاژها، الکترود گرافیتی در جهت ذوب فلزات و کک سوزنی به منظور تولید الکترود، زنجیره تکمیلی کک نفتی هستند که امیدوار هستیم در سال آینده این محصولات را با ظرفیت کامل در فاز اصلی مجموعه تولید کنیم.

پیرایش در همین راستا مطرح کرد: با توجه به اینکه مواد اولیه مورد نیاز ما کاملا وارداتی است، افزایش نرخ ارز و اختلاف قیمت ارز نیمایی با بازار آزاد سبب شده است تا با مشکلاتی در زمینه واردات مواد اولیه روبه‌رو شویم. از سوی دیگر، ابلاغ بخشنامه‌های جدید بانک مرکزی در راستای تخصیص ارز نیمایی جهت واردات محصول و در ادامه، بروکراسی‌های اداری مختلف جهت ترخیص کالا از گمرک، فعالان صنعتی را با چالش‌های بسیاری مواجه کرده است.

رئیس هیئت مدیره شرکت الماس کربن آذر خاطرنشان کرد: به منظور رفع و تسهیل چالش‌های واردات، بانک مرکزی باید نگاه کلان ملی جهت تخصیص ارز به صنایعی که ناچار به واردات مواد اولیه خود هستند، داشته باشد و اداره کل گمرک نیز باید زمینه لازم جهت سرعت بخشیدن به ترخیص کالا را فراهم سازد تا از انباشت طولانی مواد اولیه مورد نیاز کارخانجات در گمرک جلوگیری شود. این در حالی است که ارزش ریال در برابر دلار به طور دائمی در حال کاهش است که این امر اصلا به نفع تولیدکنندگان نیست و دولت باید یک برنامه‌ریزی بلندمدت جهت تثبیت نرخ ارز در راستای واردات مواد اولیه واحدهای صنعتی داشته باشد تا اندکی از مشکلات تولیدکنندگان در این زمینه کاسته شود.

استفاده از تکنولوژی و ماشین‌آلات خارجی

وی در ادامه در خصوص تکنولوژی و ماشین‌آلات این مجموعه، گفت: با توجه به اینکه سبد محصولات تولیدی در شرکت الماس کربن آذر خاص است، عمده ماشین‌آلات از کشورهای خارجی نظیر آلمان، ترکیه و چین خریداری شده است. تکنولوژی تولید نیز بر پایه استفاده از این ماشین‌آلات تعریف شده است و البته ما در این زمینه از دانش و اطلاعات بومی کشور نیز استفاده می‌کنیم.

رئیس هیئت مدیره شرکت الماس کربن آذر در خصوص فرایند تولید کک نفتی، مطرح کرد: مواد اولیه پس از ورود به کارخانه در چند مرحله آماده‌سازی می‌شود و سپس عملیات کربونایزینگ صورت می‌پذیرد. در ادامه، شاهد عملیات کلسیناسیون هستیم و کک حاصل وارد مرحله خنک‌سازی می‌شود. سپس عملیات‌های سایزینگ و دانه‌بندی به انجام می‌رسد و در نهایت، کک نفتی جهت استفاده در صنایع مختلف مانند فولاد و آلومینیوم تولید می‌شود.

نیاز به کک نفتی افزایش خواهد یافت

پیرایش ضمن اشاره به اهمیت حفاظت از محیط زیست در صنایع مختلف، تصریح کرد: همواره در مجموعه الماس کرین آذر تلاش کرده‌ایم گام‌های مثبتی را در راستای حفاظت از محیط زیست برداریم. در همین راستا، برنامه‌ریزی‌های لازم جهت تبدیل گازهای تولیدی ناشی از فرایند کک‌سازی به سوخت مایع را در دستور کار مجموعه قرار داده‌ایم. این سوخت مایع که دارای ماهیت هیدروکربنی است، قابلیت استفاده مجدد در داخل مجموعه و همچنین صادرات را دارد. بنابراین ما می‌توانیم از سوخت حاصل به عنوان انرژی مورد نیاز کارخانه در روزهای سرد سال استفاده کنیم و همچنین از صادرات آن به کشورهای همسایه نیز سودآوری داشته باشیم.

وی در ارتباط با فعالیت در حوزه صادرات، اذعان کرد: میزان نیاز کشور به کک نفتی یک میلیون تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن در سال است که ما در تلاش هستیم نیاز مجتمع‌های داخلی را برطرف سازیم. چراکه با توجه به توسعه صنعت فولاد کشور، نیاز فولادسازان به این محصول افزایش خواهد یافت و اولویت اصلی ما تامین نیاز تولیدکنندگان داخلی است.

اهمیت تثبیت نرخ ارز در واردات

رئیس هیئت مدیره شرکت الماس کربن آذر در پاسخ به سوال خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» مبنی بر اینکه با چه مشکلاتی در زمینه تولید روبه‌رو هستید، اظهار کرد: محدودیت ایجاد شده در مصرف حامل‌های انرژی طی ماه‌های اخیر، عملکرد تمامی تولیدکنندگان را تحت تاثیر قرار داده است. در همین راستا، نیاز است دولت با همکاری واحدهای صنعتی در راستای بهینه‌سازی مصرف انواع حامل‌های انرژی قدم بردارد تا ضمن صرفه‌‎جویی در مصرف برق و گاز، مشکلات کمتری در این زمینه به‌‌ وجود آید. ضمن اینکه تسهیل شرایط واردات مواد اولیه توسط مسئولان ذی‌ربط از دیگر خواسته‌های مهم اکثر تولیدکنندگان است تا بتوانیم شاهد توسعه و پیشرفت در زمینه تولید محصولات صنعتی و معدنی باشیم.

پیرایش در این باره تاکید کرد: مواد اولیه مورد نیاز ما هر سه تا ۶ ماه یک‌ بار توسط شرکت ملی نفت ترکمنستان و شرکت سینوپک چین به مزایده گذاشته می‌شود. ما گاهی جهت خریداری ماده اولیه، ناچار به سفر به این کشورها هستیم که فرایند زمان‌بر و هزینه‌بری است و معمولا در این مسیر با هدررفت مالی مواجه می‌شویم. در غیر این‌ صورت باید میلیون‌ها دلار خرج خرید این مواد اولیه از بازرگانان کنیم که این امر نیز منجر به زیان مالی فراوانی برای مجموعه می‌شود. در حالی که با ثبات نرخ ارز می‌توان به بسیاری از مشکلات موجود در زمینه واردات مواد اولیه پایان داد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: امیدوار هستیم در دولت جدید، قوانین موجود در حوزه واردات کمی تسهیل شود تا شاهد بهره‌وری بیشتر اقتصادی در کشور باشیم و صنعت کک کشور بتواند با بومی‌سازی و خودکفایی در تولید، نیاز شرکت‌های داخلی را مرتفع سازد.

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=7628

نوشته‌های مشابه