• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
عضو هیئت مدیره شرکت لوله و تجهیزات سدید عنوان کرد

لزوم تشکیل سریع ستاد اجرای پروژه‌های عمرانی/ مثلث دولت، پیمانکار و سرمایه‌گذار، راهگشای پروژه‌های عمرانی

  • کد خبر : 1440
  • 13 فروردین 1399 - 17:51
لزوم تشکیل سریع ستاد اجرای پروژه‌های عمرانی/ مثلث دولت، پیمانکار و سرمایه‌گذار، راهگشای پروژه‌های عمرانی
عضو هیئت مدیره شرکت لوله و تجهیزات سدید گفت: کشور ما با خشکسالی دست و پنجه نرم می‌کند و کم‌آبی در برخی از استان‌ها به یک بحران تبدیل شده است. در این رابطه لازم است سریعا یک ستاد برای اجرای پروژه‌های عمرانی با حضور دولت به عنوان کارفرما، پیمانکار و سرمایه‌گذاران تشکیل شده و پروژه‌های انتقال آب به مناطق خشک کشور فعال شوند.

عضو هیئت مدیره شرکت لوله و تجهیزات سدید گفت: کشور ما با خشکسالی دست و پنجه نرم می‌کند و کم‌آبی در برخی از استان‌ها به یک بحران تبدیل شده است. در این رابطه لازم است سریعا یک ستاد برای اجرای پروژه‌های عمرانی با حضور دولت به عنوان کارفرما، پیمانکار و سرمایه‌گذاران تشکیل شده و پروژه‌های انتقال آب به مناطق خشک کشور فعال شوند.

سید جعفر گلستانه در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: شرکت لوله و تجهیزات سدید از شرکت‌های زیرمجموعه‌ هلدینگ گروه صنعتی سدید بوده و جزو شرکت‌های پیشرو در ایران در زمینه ساخت لوله‌های قطور فولادی محسوب می‌شود.. به طوری که برخی از نخستین لوله‌ها در ایران توسط این شرکت تولید شده است.

وی در خصوص بهینه‌سازی ماشین‌آلات تولیدی این شرکت، اذعان کرد: شرکت لوله و تجهیزات سدید، ماشین‌آلات و خط تولید خود را از آلمان خریداری کرده و طی سال‌های فعالیت، ماشین‌آلات خود را بهینه کرده است. زیرا سایز ساخت لوله توسط این خط به صورت اورجینال دو هزار میلی‌متر بود و شرکت ما پس از بهینه‌سازی، آن را به دو هزار و ۴۰۰ میلی‌متر رساند. این مهم طی چند سال گذشته و بنا بر ضرورت حضور در پروژه های خطوط انتقال آب گرمسیری کشور و با تلاش پرسنل شرکت، میسر شد.

عضو هیئت مدیره شرکت لوله و تجهیزات سدید اضافه کرد: ممکن است تغییر سایز لوله از دو هزار به دو هزار و ۴۰۰ میلی‌متر چندان محسوس به نظر نرسد، اما همین تغییر کوچک نیز نیاز به اقدامات بسیاری داشت. به طور مثال، تحمل بار فشار در ماشین‌آلات، فرم‌دهی و حفظ چابکی دستگاه برای تولید لوله‌های قطورتر، فاکتورهای مهمی بود که در بهینه‌سازی خط اهمیت فراوانی داشتند. به همین ترتیب، در پوشش سه لایه روی لوله نیز باید تغییراتی ایجاد می‌شد که با تکیه بر دانش روز در این شرکت به انجام رسید.

لوله و تجهیزات سدید، یک شرکت پیشرو

گلستانه تاکید کرد: شرکت لوله و تجهیزات سدید جزو شرکت‌های پیشرو در زمینه تولید لوله‌های قطور فولادی اسپیرال در کشور است. شرکت‌های پیشرو به عبارت بهتر، جاده‌صاف‌کن مسیر تولید و تکنولوژی‌ برای شرکت‌های بعد از خود هستند. البته این شرکت‌ها سهم بیشتری از بازار را به خود اختصاص می‌دهند. برخی از تجهیزات مورد استفاده در شرکت لوله و تجهیزات سدید، در خاورمیانه و حتی یکی دو تجهیز آن در دنیا بی‌نظیر است.

وی گفت: شرکت لوله و تجهیزات سدید برخی پژوهش‌ها را نیز از دهه ۸۰ شمسی آغاز کرد و خود را به عنوان یک پژوهشکده معتبر در صنعت لوله‌سازی، مطرح ساخت. این شرکت توانست مقاله‌های بسیاری نیز در مجلات معتبر و همایش‌های علمی و پژوهشی منتشر کند. تعداد این مقاله‌ها به حدود ۷۰ عدد می‌رسد.

لزوم تشکیل ستاد ملی برای اجرای پروژه‌های عمرانی

گلستانه شرکت لوله و تجهیزات سدید را به عنوان یک شرکت بزرگ و ملی دانست و خاطرنشان کرد: تعداد شرکت‌های بزرگ و ملی در کشور بسیار کم و انگشت‌شمار است. هنگامی که دولت در زمینه بودجه‌های عمرانی دچار کمبود شود، شرکت‌های بزرگ نیز با مشکلاتی مواجه می‌شوند. برای بهبود شرایط کنونی باید چند اقدام صورت داد. یکی از این راهکارها این است که دولت با روش‌های جدید مرسوم در دنیا که آزموده شده‌اند، پروژه‌های عمرانی را فعال کند. راهکار دیگر این است که دولت یک پروژه عمرانی را فعال می‌کند و پس از تکمیل آن، از درآمد حاصل از فعال شدن پروژه، به تدریج هزینه‌ها جبران شوند. در این شیوه پیمانکاران، باید توان مالی ساخت و تولید را داشته باشند که معمولا این شرکت‌ها با کمبود نقدینگی مواجه هستند. بنابراین شرکت‌ها نمی‌توانند برای اجرای یک پروژه عمرانی، به طور مستقل اقدام و برای بازگشت هزینه‌ها سال‌ها صبر کنند. البته برخی شرکت‌ها ممکن است بخش سرمایه‌گذاری مجزا از تولید یا حتی سرمایه درگردش بسیار بزرگی داشته باشند.

وی ادامه داد: در مثلث اجرای پروژه باید کارفرما یعنی دولت شامل وزارت نیرو و نفت به عنوان متولیان پروژه‌ها، مجری یا پیمانکار یعنی شرکت‌های سازنده و نصب‌کننده لوله و سرمایه‌گذاران حضور داشته باشند. در واقع باید تمهیداتی اندیشیده شود که سرمایه‌گذار اطمینان حاصل کند وقتی به اجرای پروژه وارد می‌شود، سود مناسبی خواهد داشت. در هماهنگی این مثلث نقش دولت بسیار مهم است زیرا سرمایه‌گذاران در شرایط کنونی بازارهای کشور، گزینه‌های متعددی برای سرمایه‌گذاری دارند. در این شرایط دولت باید تمهیداتی بیندیشد که سرمایه‌گذاران برای حضور در پروژه‌های عمرانی تشویق و این پروژه‌ها مجددا فعال شوند.
نقش حیاتی صنعت لوله‌سازی

عضو هیئت مدیره شرکت لوله و تجهیزات سدید اذعان کرد: کشور ما سال‌ها است که با خشکسالی دست و پنجه نرم می‌کند و یک کشور کم‌آب محسوب می‌شود. لوله‌های انتقال آب در یک کشور خشک، همانند رگ‌هایی برای عمران و آبادانی، نقش حیاتی ایفا می‌کنند.

گلستانه مطرح کرد: همان‌طور که ستاد مقابله با کرونا به عنوان یک بحران در کشور روزانه برگزار می‌شود، باید بحران کم‌آبی نیز در کشور به عنوان یک تهدید تلقی شده و جلسات مرتبط با آن تشکیل شوند. در این جلسات باید کارفرما، مجری و سرمایه‌گذار با مطالعه و بررسی پروژه‌های موجود سریعا کار را آغاز کنند زیرا بسیاری از پروژه‌ها ملی هستند و نباید در اجرای آن‌ها تاخیر کرد.

 انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=1440

نوشته‌های مشابه