• امروز : پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024
مدیرعامل شرکت فولاد هرمزگان مطرح کرد

لزوم تقسیم منطقی سود در زنجیره صنعت فولاد

  • کد خبر : 1604
  • 26 خرداد 1399 - 11:28
لزوم تقسیم منطقی سود در زنجیره صنعت فولاد
مدیرعامل شرکت فولاد هرمزگان گفت: در سال جاری هنوز فرمول جدید قیمت‌گذاری زنجیره فولاد از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت ابلاغ نشده است و در این رابطه کارگروهی متشکل از تشکل‌های ذی‌ربط در حال رایزنی با یکدیگر هستند اما صحیح این است که سود حاصل از زنجیره صنعت فولاد از معدن تا محصول نهایی میان تولیدکنندگان به صورت منطقی تقسیم شود

مدیرعامل شرکت فولاد هرمزگان گفت: در سال جاری هنوز فرمول جدید قیمت‌گذاری زنجیره فولاد از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت ابلاغ نشده است و در این رابطه کارگروهی متشکل از تشکل‌های ذی‌ربط در حال رایزنی با یکدیگر هستند اما صحیح این است که سود حاصل از زنجیره صنعت فولاد از معدن تا محصول نهایی میان تولیدکنندگان به صورت منطقی تقسیم شود

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، فرزاد ارزانی بعد از برگزای مجمع این شرکت در جمع خبرنگاران اظهار داشت: ظرفیت تولید شرکت فولاد هرمزگان حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن است و بر اساس تولید این میزان تختال، در نظر داریم هم بازار داخلی و هم بازار بین‌المللی را پوشش دهیم، البته میزان فروش در بازار داخلی یا صادراتی به نیاز شرکت‌های نوردی داخلی و هماهنگی‌هایی که با وزارت صنعت، معدن و تجارت به عمل می‌آید، با مشخص شدن سهم بازار داخلی، باقی محصول تولید شده صادر خواهد شد.

وی افزود: بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده، قرار است ۹۰۰ هزار تن تختال فولاد هرمزگان در بازار داخلی و ۶۲۰ هزار تن دیگر در بازارهای صادراتی عرضه شود. این برنامه میان تولیدکنندگان اسلب در داخل یعنی فولاد هرمزگان، فولاد خوزستان و فولاد مبارکه با نوردکاران داخلی مورد توافق قرار گرفته است.

مدیرعامل شرکت فولاد هرمزگان اضافه کرد: توسعه بازارهای صادراتی در دستور کار شرکت قرار دارد و در این زمینه، خوشبختانه بازارهای صادراتی جدید ازجمله بازار چین به دست آوردیم و در حال همکاری با خریداران هستیم، البته شیوع کرونا بر بازارهای صادراتی این شرکت تاثیر نگذاشته و شرکت فولاد هرمزگان با برنامه‌ریزی‌هایی که صورت داده است، به صادرات خود ادامه می‌دهد. یادآور می‌شود که پیش از این، صادرات فولاد هرمزگان بسیار بیشتر بود اما توجه به نیازهای نوردکاران داخلی باعث شده است که صادرات خود را کاهش دهیم و پس از تامین نیازهای آن‌ها، به صادرات بپردازیم، البته درخواست ما از وزارت صمت و شرکت‌های نوردکار این است که نیازهای واقعی را به تولیدکنندگان تختال اعلام کنند نه آرزوها را.

افزایش تولید همراه با توسعه

ارزانی در خصوص برنامه‌های فولاد هرمزگان برای افزایش کیفیت محصولات، عنوان کرد: فولاد هرمزگان یکی از کیفی‌ترین تولیدکنندگان فولاد در ایران است. میزان عیوب تختال‌های این شرکت تنها ۱٫۶ درصد کل محصولات است و همچنان به دنبال این هستیم که با اجرای برنامه‌ها و پروژه‌های آینده در بخش بهره‌برداری، بتوانیم کیفیت محصولات خود را مطلوب‌تر از گذشته داشته باشیم.

وی تصریح کرد: برای افزایش تولید، افزایش نرخ شارژ کوره در دستور کار قرار دارد و در حال انجام پروژه‌هایی در این زمینه هستیم. در صورتی که این پروژه از اواخر سال جاری به نتیجه برسد، ظرفیت تولید فولاد هرمزگان تا حدودی افزایش خواهد یافت. اقدام دیگر برای افزایش تولید، افزایش تزریق اکسیژن به کوره‌ها از طریق لنس‌های جدید است که این امر نیز به افزایش تولید منجر خواهد شد. این دو پروژه اواخر سال جاری به بهره‌برداری خواهد رسید و به نظر می‌رسد حداقل ۵۰ هزار تن به ظرفیت شرکت اضافه خواهد شد.

در برنامه تولید ۱۰ میلیون تن فولاد استان هرمزگان حضور فعال داریم

مدیرعامل شرکت فولاد هرمزگان با اشاره به برنامه تولید ۱۰ میلیون تن فولاد در منطقه ویژه خلیج فارس در استان هرمزگان، بیان کرد: این برنامه دو بخش دارد که بخشی از آن توسط شرکت‌های حاضر انجام شده و بخش عمده آن بر عهده دولت است. شرکت فولاد هرمزگان نیز طبق رسالت خود برای افزایش تولید، آگهی فراخوان برای طرح‌های توسعه‌ای شامل افزایش ظرفیت از ۱٫۵ میلیون تن به دو میلیون تن و نیز طرح تولید ۱٫۲ میلیون تن ورق فولادی عریض داده است.

ارزانی ادامه داد: دولت و وزارت صنعت، معدن و وزارت صمت قصد دارند، استان هرمزگان با تولید ۱۰ میلیون تن، به قطب سوم صنعت فولاد تبدیل شود و ایمیدرو متولی این امر است. طبیعتا شرکت‌های حاضر در منطقه ویژه خلیج فارس، تحقق بخشی از این هدف را برعهده خواهند داشت. امیدواریم با برنامه‌ریزی‌های انجام شده و حمایت‌های شرکت‌های حاضر در منطقه و فولاد مبارکه، هدف تولید ۱۰ میلیون تن فولاد در استان هرمزگان محقق شود. در این زمینه پیشرفت‌های خوبی حاصل شده است.

لزوم قیمت‌گذاری منطقی در زنجیره فولاد

وی در خصوص قیمت‌گذاری زنجیره فولاد، خاطرنشان کرد: در سال جدید هنوز قیمت‌های جدید و نیز فرمول مشخص و جداگانه‌ای برای زنجیره فولاد و به ویژه مواد اولیه اعلام نشده و فعالیت‌های تولیدکنندگان زنجیره با همان فرمول‌های سابق است اما چندین جلسه با وزارت صمت در رابطه با قیمت‌گذاری تشکیل شده است. توافق شده سودی که در زنجیره محصولات فولادی از معدن تا محصولات نهایی وجود دارد، به صورت معقول میان حلقه‌های زنجیره تقسیم شود. برای این منظور باید سود هر حلقه را با هزینه‌ها و درآمدها حساب و در مورد فرمول نهایی تصمیم‌گیری کرد.

مدیرعامل شرکت فولاد هرمزگان ابراز کرد: برای تعیین فرمول باید سود و میزان سرمایه‌گذاری هر شرکت روی زنجیره مشخص شود. منطقی این است که شرکتی که سرمایه‌گذاری بیشتری انجام داده، سود بیشتری از زنجیره ببرد. به طوری که سود زنجیره و محصولات حلقه‌های آن متناسب با میزان سرمایه‌گذاری باشد. راهکار نهایی این است که سود زنجیره تامین از معدن تا محصول نهایی، میان شرکت‌های حاضر در این مسیر، با توجه به میزان سرمایه‌گذاری آن‌ها در تولید محصول، تقسیم شود.

ارزانی خاطرنشان کرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت، فرمول قیمت‌گذاری را به تشکل‌ها واگذار کرده و قرار است انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران به همراه اتاق بازرگانی و انجمن سنگ آهن با مذاکرات فشرده با یکدیگر، بتوانند بر اساس سود موجود در زنجیره، فرمول قیمت‌گذاری محصولات زنجیره را به دست آورند. البته هنوز نتیجه این مذاکرات و محاسبات مشخص نشده است. امیدواریم که کارگروه تشکیل شده به جمع‌بندی نهایی برسد و بتوانیم نتایج خوبی را برای قیمت‌گذاری شاهد باشیم.

توجه فولاد هرمزگان به مسئولیت‌های اجتماعی

مدیرعامل شرکت فولاد هرمزگان اظهار کرد: در خصوص مسئولیت‌های اجتماعی شرکت فولاد هرمزگان، در سال‌های اخیر تشریک مساعی خوبی با استان داشتیم. طبیعتا شرکت ما به نیازهای استان هرمزگان توجه ویژه‌ای دارد و با توجه به رسالت اجتماعی خود، هر زمان که نیاز باشد، کمک خواهد کرد. متاسفانه حوادث ناگواری در کشور مانند سیل، زلزله و حتی شیوع ویروس کرونا در کشور رخ داده است که فولاد هرمزگان در این حوادث کمک‌های خود را تقدیم مردم و مسئولان ذی‌ربط کرده است.

وی مطرح کرد: دیگر مسئولیت‌های اجتماعی فولاد هرمزگان در زمینه احداث زیرساخت‌ها، کمک به مناطق محروم به ویژه در امر ساخت مدرسه، کمک به آزادسازی زندانیان جرائم غیرعمد و… بوده که در همه این زمینه‌ها فعال است. در سال ۱۳۹۹ نیز تلاش خواهیم کرد که مشابه سال‌های قبل در عرصه مسئولیت‌های اجتماعی حضور فعال داشته باشیم.

توسعه منجر به اشتغال می‌شود

مدیرعامل شرکت فولاد هرمزگان عنوان کرد: راه حل اشتغال این است که توسعه در کشور ایجاد و ثروت به تولید تبدیل شود. ثروت غیرمولد و حبس آن، اشتغال ایجاد نخواهد کرد. از این رو، شرکت فولاد هرمزگان با اجرای طرح‌های توسعه‌ای خود خواهد توانست ثروت را به تولید تبدیل کند. طبیعتا با اجرای طرح توسعه‌ای زمینه برای ایجاد اشتغال فراهم می‌شود.

ارزانی اظهار کرد: با افزایش تولید نیز اشتغال افزایش خواهد یافت و ثروتی که منجر به افزایش تولید و ایجاد اشتغال شود، قابل ستایش خواهد بود. افزایش تولید منجر به رشد ثروت خواهد شد و با هزینه ثروت در طرح‌های توسعه‌ای، اشتغال افزایش خواهد یافت. فولاد هرمزگان با کمک فولاد مبارکه برای اجرای طرح‌های توسعه‌ای، تولید خود را افزایش خواهد داد. طبیعتا در ایجاد اشتغال، نگاه نخست این شرکت در درجه اول به پتانسیل استان هرمزگان در جذب نیروی انسانی خواهد بود.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=1604

نوشته‌های مشابه

29فروردین
صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند
مدیرعامل شرکت تعاونی پرشین فولاد ابهر:

صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند

29فروردین
قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم
قائم مقام شرکت الکا مهر کیمیا:

قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم

29فروردین
نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد
با روند نزولی تعرفه‌های ذوب و پالایش،

نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد