• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
مدیرعامل شرکت بین‌المللی بالار صنعت خاوران مطرح کرد:

لزوم توجه به صنعت سرب

  • کد خبر : 5695
  • 23 بهمن 1399 - 19:10
لزوم توجه به صنعت سرب
مدیرعامل شرکت بین‌المللی بالار صنعت خاوران گفت: باید به صنعت سرب همانند صنعت فولاد کشور، نگاه ویژه شود و دولت حمایت‌های لازم را از این صنعت داشته باشد.
مدیرعامل شرکت بین‌المللی بالار صنعت خاوران گفت: باید به صنعت سرب همانند صنعت فولاد کشور، نگاه ویژه شود و دولت حمایت‌های لازم را از این صنعت داشته باشد.

علی احمدی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: در این واحد تولیدی، Refine یا تصفیه سرب انجام می‌شود؛ سرب خام را ذوب کرده، با استفاده از دستگاه کوانتومتر آلمانی که در اختیار داریم، آنالیز مواد موجود در سرب را به دست می‌آوریم. سپس مرحله به مرحله موادی مانند سود، نیترات و آلومینیوم را اضافه کرده و به صورت مرحله‌ای، آنتیموان و مس آن را کم می‌کنیم و در نهایت، سرب ۹۹٫۹۹ درصد حاصل می‌شود که برای صنایع باتری‌سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی افزود: ظرفیت تولید شمش سرب خالص‌سازی شده در این شرکت، روزانه ۲۰۰ تن در هر شیفت کاری است که تا قبل از وضع قانون منع واردات و صادرات، قادر به عرضه ۱۴ هزار تن شمش سرب هم به بازار داخلی و هم به کشورهایی مانند انگلستان، ترکیه و امارات بودیم. عمده مشتریان این شرکت، صنایع دفاع و باتری‌سازی‌ها هستند.

مدیرعامل شرکت بین‌المللی بالار صنعت خاوران خبر داد: این شرکت تا سال ۱۳۹۳ بعال بود و با آغاز نوسانات نرخ ارز، دچار بحران شد و مجبور به فروش این واحد تولیدی شدیم اما تقریبا چند ماه پیش مجدد اقدام به خرید شرکت کردیم و در حال حاضر در حال احیای آن هستیم.

این تولیدکننده شمش سرب گفت: تا قبل از نوسانات نرخ ارز، هم مواد اولیه فراوان‌تری در بازار موجود بود و هم تولیدکنندگان از قدرت خرید بالایی بهره‌مند بودند، اما اکنون بسیاری از واحدهای تولیدی با کمبود نقدینگی و افت تولید مواجه هستند. حال آنکه با روش ورود موقت کالا به هر نحوی به فعالیت خود ادامه می‌دهند و مواد اولیه مورد نیاز خود را از این طریق تامین می‌کنند اما این روش نیز به نوبه خود، واحد تولیدی را دچار مشکلاتی می‌کند.

احمدی در ادامه عنوان کرد: نرخ بهره‌برداری از ظرفیت اسمی این واحد تولیدی طی سال‌های گذشته، یعنی از سال ۱۳۸۶ تا ۱۳۹۳ حدود ۳۰ درصد بوده است که البته برای بهره‌برداری بیشتر برنامه‌ریزی‌هایی صورت گرفته بود اما با توجه به مشکلات اقتصادی پیش آمده، مجبور به توقف تولید شدیم. بهتر است مسئولین مربوطه بیش از این درنگ نکنند و به معنای واقعی به کمک تولیدکنندگان بشتابند زیرا باید به صنعت سرب همانند صنعت فولاد کشور، نگاه ویژه شود و دولت حمایت‌های لازم را از این صنعت داشته باشد تا تولیدکنندگان نیز به ادامه کار دلگرم شوند.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار «فلزات آنلاین» در خصوص نحوه قیمت‌گذاری شمش سرب، اظهار کرد: تعیین قیمت این محصول نیز مانند سایر محصولات فلزی بر اساس LME  صورت می‌گیرد و روزانه تغییر می‌کند. این نحوه قیمت‌گذاری برای همه فلزات چه آهنی و چه غیر آهنی انجام می‌شود. البته قیمت سرب در بازار داخلی، گاهی به بالاتر از نرخ جهانی نیز رسیده است. به طور مثال در زمانی که ممنوعیت‌های تجاری بر این صنعت اعمال شد، شاهد این افزایش قیمت بودیم.

توجه داشته باشید که شمش سرب در داخل کشور بر اساس بورس فلزات لندن قیمت‌گذاری می‌شود اما این قیمت پایه در بازار داخلی به علت ممنوعیت صادرات، بالاتر از نرخ جهانی، قیمت مصوب می‌شود و محصول در بازار به فروش می‌رسد که این اتفاق باعث شده تا بسیاری از تولیدکنندگان دست ازکار بکشند.

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=5695
  • نویسنده : مریم ابراهیمی

نوشته‌های مشابه

05اردیبهشت
صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه
مدیرعامل شرکت راما پارسیان مطرح کرد:

صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه

05اردیبهشت
صنعت فولاد مگاترند خواهد شد
عضو هیئت مدیره شرکت صنایع مفتولی زنجان:

صنعت فولاد مگاترند خواهد شد

05اردیبهشت
صنعت قالب‌سازی فراموش شده است
یک فعال صنعتی در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

صنعت قالب‌سازی فراموش شده است