• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
مدیرعامل شرکت فرآوری سنگ‌آهن پارس گستر زنگان مطرح کرد:

لزوم توزیع عادلانه سود در کل زنجیره فولاد

  • کد خبر : 7935
  • 14 تیر 1401 - 13:36
لزوم توزیع عادلانه سود در کل زنجیره فولاد
مدیرعامل شرکت فرآوری سنگ‌آهن پارس گستر زنگان مطرح کرد: برای ایجاد تعادل در زنجیره فولاد نباید تنها توزیع سود را در نظر گرفت؛ بلکه باید عدالت در سود یعنی برخورداری واحدهای تولیدی از سود متناسب با سرمایه‌گذاری را لحاظ کرد.
مدیرعامل شرکت فرآوری سنگ‌آهن پارس گستر زنگان مطرح کرد: برای ایجاد تعادل در زنجیره فولاد نباید تنها توزیع سود را در نظر گرفت؛ بلکه باید عدالت در سود یعنی برخورداری واحدهای تولیدی از سود متناسب با سرمایه‌گذاری را لحاظ کرد.

حمید فغفوری در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» بیان کرد: با توجه به تغییرات رو به رشد قیمت محصولات در بورس کالا، بازار کنسانتره سنگ‌آهن پس از چهار ماه رکود در وضعیت نسبتا خوبی قرار گرفته که امکان بهبود باز هم شرایط فراهم است.

وی با اشاره به اینکه اگر بازار معاملات و خرید و فروش کنسانتره در تیر ماه ۱۴۰۱ پایدار می‌ماند، قطعا با تعطیلی مواجه بودیم، اضافه کرد: خوشبختانه تنها اتفاق مثبتی که برای شرکت ما نسبت به گذشته ایجاد شد، جهش بازار خرید و فروش و رونق معاملات بود که باعث شد امیدوارانه مسیر تولید را ادامه دهیم.

این تولیدکننده در ادامه افزود: شرکت‌های گندله‌سازی و فولادی‌ها عمده مشتریان شرکت ما هستند اما متاسفانه اکنون وضعیت کارخانه‌های کنسانتره‌ و گندله‌سازی مطلوب نیست.

مدیرعامل شرکت فرآوری سنگ‌آهن پارس گستر زنگان درباره نحوه تامین مواد اولیه، خاطرنشان کرد: سنگ‌آهن مورد نیاز خود را از معادن اطراف محیط کارخانه تامین می‌کنیم. در حال حاضر با توجه به معدنی که در اختیار گرفتیم، منتظر تکمیل اکتشاف معدنی هستیم اما حصول نتیجه نهایی در این فرایند زمان‌بر است.

وی عنوان کرد: اکنون با توجه به الزام عرضه محصولات در بورس، در حال دریافت کد بورسی واحد تولیدی خود هستیم. در همین حال از طریق واسطه‌ها و شرکت‌های تجاری محصولات خود را مصرف‌کنندگان نهایی و مشتریان به فروش می‌رسانیم.

توزیع سود در زنجیره فولاد عادلانه نیست

فغفوری با بیان اینکه حال بازار فلزات خوب نیست، تصریح کرد: با توجه به تورم حاکم بر اقتصاد کشور و علی‌رغم اینکه نباید تورم تنها به بخش و یک کالا محدود شود اما متاسفانه در کل زنجیره فولاد این تورم به صورت عادلانه میان تمامی بخش‌ها به درستی توزیع نمی‌شود.

وی بر ضرورت توزیع عادلانه سود در کل زنجیره فولاد تاکید کرد و گفت: تمامی تولیدکنندگان فولاد این سود را به سمت ابتدای زنجیره تامین یعنی معدن‌دار، کنسانتره‌سازان و گندله‌سازان سوق داده‌اند، در صورتی که این شرایط تغییر نکند، سیستم نمی‌تواند پایدار و ماندگار باشد.

فغفوری مطرح کرد: متاسفانه موضوعی به نام توزیع سود یکسان در زنجیره وجود ندارد. معدنی‌ها نسبت به فولادی‌ها بیشترین سود را در دنیا دارند بنابر این باید به دنبال توزیع عادلانه سود در کل زنجیره باشیم. بر این اساس، ایجاد تعادل در زنجیره فولاد تنها به معنای توزیع سود در زنجیره فولاد نیست بلکه به معنای برخورداری از سود مناسب و متناسب با میزان سرمایه‌گذاری است.

این تولیدکننده در ادامه بیان کرد: فولادسازان به ویژه شرکت‌های دولتی بزرگ به گونه‌ای اقدام به قیمت‌گذاری مواد اولیه می‌کنند که تنها به سود آن‌ها تمام شود.

مدیرعامل شرکت فرآوری سنگ‌آهن پارس گستر زنگان در پاسخ به سوال خبرنگار «فلزات آنلاین» درباره بازار فروش محصولات، عنوان کرد: در حال حاضر تا حدودی خریدار برای کنسانتره سنگ‌آهن در بازار وجود دارد اما متاسفانه چگونگی و مبنای واقعی برخی از معاملات مشخص نیست.

کشف نرخ شفاف و رقابتی تعیین شود

فغفوری بیان کرد: برخی از شرکت‌های سنگ‌‌آهنی به دنبال قیمت‌گذاری روی بهای تمام شده محصولات خود با نرخ‌های جهانی هستند و برخی هم با توجه به اعداد و ارقامی که در سامانه کدال برای شمش فولاد خوزستان منتشر می‌شود، معاملات خود را بر اساس ضرایب مرتبط با آن پیش می‌برند تا سود و درآمد بیشتری کسب کنند. در این میان ضروری است همه معاملات بر اساس رشد یا افت قیمت‌های جهانی انجام شوند.

وی با انتقاد از ضرایب قیمت‌گذاری سنگ‌آهن در بورس اظهار کرد: تعیین قیمت سنگ‌‌آهن در بازار داخل به شکل مستقیم به نرخ جهانی این محصول وابستگی ندارد اما با توجه به اثرگذاری بهای سنگ‌‌آهن بر قیمت جهانی فولاد و در ادامه بهای فولاد در بازار داخل، این افت و خیز قیمتی در بازار داخل نیز تا حد اندکی اثرگذار می‌شود. در واقع باید کشف قیمت در بورس کالا با توجه به قیمت‌های جهانی صورت پذیرد. در غیر این صورت هیچ نتیجه و فایده‌ای برای آینده صنعت نخواهد داشت.

قادر به اجرای طرح‌های توسعه‌ای نیستیم

مدیرعامل شرکت فرآوری سنگ‌آهن پارس گستر زنگان با اعلام اینکه با توجه به وضعیت بازار، قادر به اجرای طرح‌های توسعه‌ای نیستیم، گفت: طرح توسعه مجموعه ما وابسته در اختیار گرفتن معدن برای تامین ماده اولیه بود که تا حدودی این فرایند صورت پذیرفت و کارخانه در این زمینه همچنان قابل توسعه و گسترش است.

وی تصریح کرد: اکنون تکمیل خطوط کنسانتره و فرآوری مواد معدنی و احداث کارخانه گندله‌سازی ازجمله برنامه‌های توسعه شرکت فرآوری سنگ‌آهن پارس گستر زنگان است. تاکنون پیشرفت فیزیکی درباره احداث واحد گندله‌سازی نداشتم اما خوشبختانه در زمینه خطوط فرآوری مواد معدنی حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشتیم. در واقع با توجه به شرایط بازاز، به سختی می‌توانیم تولید را انجام دهیم؛ به طوری که اکنون گندله و کنسانتره در بازار داخلی با فاصله قیمت بسیار اندکی به فروش می‌رسند.

فغفوری اضافه کرد: طی دو سال گذشته، صادرات مواد معدنی خام ممنوع شده است و شرکت‌های بزرگ معدنی در صورت به فروش نرفتن محصول نهایی خود در بورس کالا، می‌توانند اقدام به صادرات کنند.

آینده خوبی در انتظار صنعت فولاد نیست

مدیرعامل شرکت فرآوری سنگ‌آهن پارس گستر زنگان بر لزوم برقراری شایسته‌سالاری تاکید کرد و گفت: از دولت محترم انتظار داریم، نگاه واقع‌بینانه به بخش تولید و اقتصاد کشور داشته باشد. همچنین از نظرات کارشناسی شده انجمن‌ها و فعالان متخصص این حوزه بهره‌ ببرد.

وی در پایان اظهار کرد: هر چه سریع‌تر باید راهکاری برای جلوگیری از رانت و فساد در حوزه معدنی دیده شود. متاسفانه آینده خوبی در انتظار صنعت فولاد نیست. به طوری که دستورالعمل‌ها به آن شکل که باید اجرا نمی‌شود و هر شرکتی که رانت و نفوذ بیشتری داشته باشد، می‌تواند به فعالیت بپردازد.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=7935
  • نویسنده : اکرم محمدی

نوشته‌های مشابه

29فروردین
صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند
مدیرعامل شرکت تعاونی پرشین فولاد ابهر:

صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند

29فروردین
قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم
قائم مقام شرکت الکا مهر کیمیا:

قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم

29فروردین
نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد
با روند نزولی تعرفه‌های ذوب و پالایش،

نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد